۵۷۳۵۵۰
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا آمریکا و متحدان اروپایی خواهان توقف برنامه موشکی ایران هستند؟

آمریکا و سه عضو اروپایی ۱+۵ یعنی انگلستان،فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند که برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند.

ابتکار: آمریکا و سه عضو اروپایی ۱+۵ یعنی انگلستان،فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند که برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند. این خواسته آمریکا و متحدان اروپایی آن به دنبال اقدام جدید ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر و غیر نظامی سیمرغ صورت گرفته است.
از شواهد و قراین پیداست که دو علت اساسی در پشت خواسته آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در توقف برنامه موشکی وجود دارد. علت اول ناشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های امنیتی است و علت دوم در ارتباط با برجام است.
در علت اول آمریکا و متحدان اروپایی 1+5 از قابلیت‌ها و توانایی‌های ایران با توجه به تغییر در تاکتیک برنامه‌های موشکی به خوبی آگاهند. به واقع آنها می‌دانند که دکترین موشکی ایران در گذشته بیشتر به منظور بازدارندگی و نمایش قدرت و پرستیژ اجرا می‌شد، اما در وقت حاضر نوعی تغییر در کارکرد برنامه موشکی ایران به وجود آمده است، به این معنی ایران در راستای تعقیب و تحقق دکترین دفاعی خود از لاک دفاعی خارج شده و به روش آفندی و تهاجمی عملا برای امنیت خود در برابر تهدیدات مقابله می‌کند.
البته خروج از وضعیت پدافندی و دفاعی همه نگرانی‌های آمریکا و متحدان اروپایی 1+5 نیست، چراکه ایران توانسته است از ساخت موشک‌های حجمی و بردی به سمت موشک‌های دقیق و هدف‌زن حرکت کند. بنابراین ساخت چنین موشک‌هایی می‌تواند سیاست‌های ایالات متحده را در این زمینه پیچیده‌تر کند و منافع حیاتی مورد نظر آن و متحدانش را در محیط‌ها و حوزه‌های منطقه‌ای مورد هدف قرار دهد.
در شرایط حاضر بیشترین تاثیرات مخرب توان موشکی ایران از یک طرف متوجه آمریکا و از طرف دیگر، تهدیدی بالقوه برای متحدان آن در خاورمیانه است. در همین ارتباط آن گونه که متحدان اروپایی آمریکا می‌اندیشند، برنامه توسعه‌یابنده موشکی ایران ممکن است در گذر زمان، تهدیدی برای خود متحدانش در اروپا و دیگر مناطق جهان باشد. بنابراین غیرمنتظره نیست که شهرهای نیویورک، منچستر، پاریس و برلین در صورت هر گونه تحرکات ایذایی علیه ایران، در تیررس حملات موشکی ایران قرار گیرند.
در علت دوم که به برجام مربوط شده، دلیل مطرح شدن توقف برنامه موشکی ایران از سوی آمریکا و متحدان اروپایی 1+5 بدان جهت است که اعتقاد دارند برنامه‌های موشکی ایران بیشتر جنبه تحریک‌آمیز دارد و این می‌تواند خلاف روح برجام باشد. آنان این گونه اقدام‌های تحریکی ایران را نامنطبق و در مخالفت با قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌دانند.
این قطعنامه پس از توافق اتمی میان ایران و 1+5 تصویب شده بود که به موجب آن ایران متعهد شده بود که به مدت هشت سال از آزمایش موشک‌های بالستیک میان‌برد و دوربرد خودداری کند. حال در چنین شرایطی خواسته متحدان اروپایی آمریکا آن است که ایران بخواهد با توقف برنامه موشکی و کاهش آن از هرگونه اقدام تحریکی آمریکا مانند برقراری نظام تحریم، مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی علیه برجام جلوگیری کند.
واقعیت آن است که برجام اگرچه در نگاه متحدان اروپایی نقطه عطفی در مناسبات تجاری و سیاسی با ایران است، اما برجام در رابطه ایران با آمریکا نه تنها نقطه عطفی نیست بلکه شروع دوباره برای بحران‌ها و تنش‌هاست. از این رو تلاش متحدان اروپایی در توقف برنامه موشکی بیشتر برای رفع تنش و بحران و همچنین خروج از وضعیت موجود است. محققا مهمترین پیام این تلاش متحدان اروپایی آن است که آنان می‌خواهند با واسطه‌گری از نقش مخرب آمریکا بکاهند و از نقش ایران در اجرای تعهدات در قبال برجام اتهام‌زدایی کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه خیر اینها نیست .بنظر میر سد پشت این موضوع فشارها و دخالتهای کشور عربستان وخواستهای کشور اسرائیل باعث سمت وسو دادن این کشورها برای اخطار دادن به کشورمان است.
      بابا کشورهای حوزه خلیج فارس نمیخواهند کشور ما آرامش داشته باشد تانیازهای جامعه راچند برابر غالب کنندواز این فرصت سود ببرند.
      مستقیم کالا وارد نکنیم زیرا موفقیت ایرانی را برنمی تابند.در دنیا دشمن درجه یک ایرانی همین کشورهای خلیج فارس هستند تردید نکنید.

    • علی

      چون خوبی ما رو نمیخان.... روحانی و ظریف گل کاشتن با این برجام زشتشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج