جاباما
۵۷۳۹۴۵
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

وزیر بهداشت:

۱۰ میلیون نفر در ایران گرفتار اعتیادند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معضل اعتیاد در کشور معلول بی‌تدبیری ماست و با توجه به آمارهایی که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می کنند، حدود ۱۰میلیون نفر در کشور گرفتار مسئله اعتیاد هستند.

خبرگزاری ایرنا : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معضل اعتیاد در کشور معلول بی‌تدبیری ماست و با توجه به آمارهایی که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می کنند، حدود ۱۰میلیون نفر در کشور گرفتار مسئله اعتیاد هستند.

سید حسن هاشمی درباره روند اعتیاد در کشور توضیح داد: وضعیت و روند اعتیاد در کشور روند خوبی نیست، گسترش اعتیاد در کشور معلول سوء تدبیر و سوء رفتار ما مسئولان است که در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود داشته است.

وی افزود: علت اینکه در کنترل اعتیاد موفق نبوده ایم این است که تعهد سیاسی در بین مسئولان وجود ندارد، حرف زیاد زده ایم اما عمل ما بر خلاف گفتارمان است.

گفتگو با وزیر بهداشت درباره وضعیت اعتیاد به شرح زير است:

اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کشور را دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده که بیش از دو برابر آمار رسمی قبلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری است که از حدود ۲۰ سال پیش تکرار می شد، نظر شما درباره تعداد معتادان کشور و روند تغییرات آن چیست؟

هاشمی: من در مورد آمار اعتیاد نظری ندارم. آمار اعتیاد را از مسئولان مرتبط سوال کنید، آنهایی که آمار رسمی می دهند، خودشان باید نسبت به آماری که اعلام می کنند، پاسخگو باشند، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر باید آمار بدهند.

اما اینکه می پرسید روند تغییرات اعتیاد در کشور چگونه است، باید بگویم خوب نیست، درست است که آمارهای متغیر و متفاوتی وجود دارد اما حدس من این است که حتی اگر آمارها زیر این عدد آمار رسمی هم باشد، باز هم با توجه به اینکه هر خانواده ایرانی بین چهار یا پنج نفر است و چون هر معتاد کل فامیل خود را گرفتار می کند، حدود 10 میلیون نفر در کشور گرفتار اعتیاد هستند.

چرا در زمینه کنترل اعتیاد در کشور موفق نبوده ایم؟

هاشمی: در زمینه مبارزه با اعتیاد حرف زیاد زده‌ایم. ستاد هم زیاد داشته‌ایم. تصمیم هم زیاد گرفته‌ایم، باید آسیب شناسی شود که چرا موفق نبودیم، شاید یک دلیلش این است که ما بیماری و مسئله اعتیاد را به صورت جامع ندیده‌ایم، من معتقدم که مسئله اعتیاد در کشور معلول سوء تدبیر و سوء رفتار ماست. سوء تدبیر چه در حوزه فرهنگی، چه در حوزه اقتصادی، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اجتماعی. باید چاره کنیم و برای حل این معضلات باید تعهد سیاسی بین مسئولان ارشد کشور و روسای قوا وجود داشته باشد. اگر این تعهد سیاسی به وجود آمد خدا هم کمک می کند که موفق باشیم. در بقیه حوزه های دیگر هم همین طور است که توفیق نداریم، به خاطر این است که تعهد سیاسی وجود ندارد، حرف می زنیم، ولی عمل ما خلاف گفتارمان است، امیدوارم روزی برسد که حرف و عمل ما یکی باشد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 1367 تشکیل و به عنوان مسئول اصلی سیاستگزاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی برای کنترل مسئله اعتیاد در کشور معرفی شد، تعدادی از وزرا و مسئولانی از قوه قضاییه عضو این ستاد هستند و بر اساس مصوبات این ستاد بنابر این است که آمار تعداد معتادان کشور را این ستاد اعلام کند. آمار تعداد معتادان کشور از حدود 20 سال پیش رقم یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد دائمی و حدود 800 هزار نفر معتاد تفننی اعلام می شد اما اخیرا و حدود یک ماه پیش، مسئولان این ستاد رقم جدیدی اعلام کردند و تعداد معتادان کشور را دو میلیون و 800 هزار نفر اعلام کردند. بر اساس گزارش جدید این ستاد که از سوی پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، همچنان تریاک و مشتقات آن با 66درصد بالاترین ماده اعتیادآوری است که در بین معتادان و سوء مصرف کنندگان در کشور مصرف می‌شود و بعد از آن شیشه که یک ماده روانگردان و مخرب مغز است با حدود 26درصد در رتبه دوم قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی علت نیست عصبانی ترین و غمگین ترین ملت دنیا هستیم با این وضعیت مشکلات عدیده اجتماعی که تبعات شدید روانی نیز به همراه دارد که در نهایت زمینه ناهنجاری عدیده فعلی شده است که بخش کوچکی در اخبار ها منتشر معلوم می شود

    • بدون نام

      این آمار + آمار طلاق + آمار کودکان کار+آمار زنان بدون سرپرست فاقد هرگونه شغل +آمار فقر مطلق + آمار زیر خط فقر+آمار بیکاران+آمار زنان و مردان در سن تجرد قطعی+آمار فرار مغزها +....+آمار سرانه مطالعه= وضعیت فعلی جامعه
      به جای آه و نفرین وشعار و هیجان زدگی یکبار هم شده اندیشه کرده و به فکر راهکار باشیم

    • محسن

      این آمار ثبتی هستش وگرنه آمار دقیق شاید از نصف جمعیت ایران بالاتر باشه مردم دل مرده هستن مسولان عزیز

    • بی نام

      برو بالا ۰بالاتر ۰بازم بالاتر۰ده میلیون ؟؟؟؟؟؟ای بابا زیرخاکیهامون هم بایت این وضعیت زندگی ما ایرانیها معتاد شدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج