جاباما
۵۷۴۱۰۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

شرط دموکرات ها برای رای به طرح تحریم ایران

پایگاه خبری انتخاب به نقل از جروسالم پست نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سوی هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات برای امضاء طرح تحریم ها و تبدیل آن به قانون زیر فشار قرار گرفته است.

پایگاه خبری انتخاب به نقل از جروسالم پست نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سوی هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات برای امضاء طرح تحریم ها و تبدیل آن به قانون زیر فشار قرار گرفته است.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد، دونالد ترامپ طرح مصوب در کنگره را که تحریم های تازه ای را علیه ایران، روسیه و کره شمالی برقرار می کند و با حمایت قاطع هر دو حزب به تصویب رسیده است، امضاء خواهد کرد.

ترامپ چاره دیگری جز امضاء مصوبه کنگره ندارد چون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق برقراری تحریم علیه آن ها تقریبا به اتفاق آراء هم در مجلس نمایندگان و هم مجلس سنا به تصویب رسیده است. اعضای کنگره تهدید کرده بودند در صورت وتو کردن این مصوبه از سوی رئیس جمهوری، وتو وی را بی اعتبار کنند.

در مصوبه کنگره ، دولت روسیه به علت حملات شدید سایبری و اعمال نفوذ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ٢٠١٦ آماج اقدام تنبیهی و تحریم قرار گرفته است. این مصوبه در ضمن اختیارات ترامپ را در زمینه محدود کردن دامنه تحریم های جدید علیه روسیه، محدود کرده است. افزون بر روسیه، ایران نیز علاوه بر تحریم های گذشته هدف تحریم های تازه قرار گرفته و از دولت ترامپ خواسته شده است تا درباره همکاری های ایران و کره شمالی گزارشی در اختیار کنگره قرار دهد.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد ترامپ پیش نویس طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را مطالعه و درباره نکات بحث برانگیز و حساس آن با کنگره تبادل نظرکرده و اعلام کرده است که مصوبه کنگره را امضاء خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که رئیس جمهور نسخه نهایی و تصویب شده این طرح را مطالعه کرده و قصد دارد تا آن را امضاء کند.

ترامپ تا روز جمعه در باره موضع خود در قبال طرح تحریم این سه کشور، سکوت کرده بود و اعضای کنگره نمی دانستند که آیا رئیس جمهور حاضر است سیاست دولت خود در قبال روسیه را تغییر دهد یا خیر. لازم به یادآوری است که برخی از نزدیکان رئیس جمهوری به تبانی و همکاری با مسکو برای شکست دادن هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری متهم و تحت تحقیق و تفحص قرار دارند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهار نظر درباره مصوبه کنگره گفت رای تقریبا یکپارچه اعضای کنگره به طرح تحریم روسیه نشان داد که مردم آمریکا قاطعانه می خواهند بدانند که آیا روسیه حاضر است برای بهبود مناسبات خود با آمریکا گام های لازم را بردارد یا خیر. تیلرسون گفت امیدوارم که روسیه و آمریکا در زمینه مسایل مهم بین المللی با یکدیگر همکاری کنند و دیگر نیازی به تحریم نباشد.

وی گفت ما با متحدان خود همکاری نزدیک خواهیم داشت تا تضمین کنیم که ایران، روسیه و کره شمالی به درستی پیام ما را درک کنند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهار شنبه گفت که برقراری تحریم های تازه علیه این کشورکارشکنی در اجرای توافق تاریخی و بین المللی هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، محسوب می شود.

عراقچی گفت مصوبه کنگره آمریکا گامی تکراری است و ادامه تحریم های پیشین در زمینه غیر هسته ای به شمار می رود. عراقچی مذاکره کننده اصلی ایران در گفتگوهای هسته ای بود.

به گزارش رسانه های دولتی ایران، عراقچی گفت مصوبه کنگره آمریکا با بندهای مختلف برجام در تضاد است چون آمریکا بر اساس توافق هسته ای خود را متعهد ساخته است که در فضایی حاکی از حسن نیت و سازنده، مفاد توافق را اجرا کند.

اما گروه های مدافع توافق هسته ای که در سال ٢٠١٥ به امضاء رسیده است با رهبران مجلس نمایندگان و سنا همکاری کردند تا اطمینان حاصل شود که تحریم های تازه کاملا با توافق هسته ای سازگاری دارند . به گفته پاتریک کلاوسون ، مدیر موسسه سیاست خاورنزدیک که مقر آن در واشنگتن قرار دارد گفت اعضای دمکرات کنگره به این شرط به مصوبه مربوط به تحریم های تازه علیه ایران رای دادند که این مصوبه با مفاد توافق هسته ای در تضاد نباشد.

کلاوسون گفت اگر به متن برجام نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که آنچه آمریکا اعلام کرده است به آن مبادرت خواهد کرد، اقدامی بسیار محدود و خاص است . وی گفت در مصوبه جدید کنگره محدودیت هایی در زمینه صدور روادید برای کسانی که عضو سپاه پاسداران بوده اند پیش بینی شده است.

استیون رایدمارکر از مقامات دولت بوش و کارشناس مسایل پیشگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای گفت ایرانی ها احتمالا خواهند گفت آمریکا نمی تواند تحریم های پیشین را به عنوان تحریم های مرتبط با برنامه موشکی ایران توصیف کند و همان اقدامات پیشین را در پوششی متفاوت تکرار کند. اما کسانی که طرح تحریم های جدید علیه ایران را تدوین کرده اند در پاسخ خواهند گفت که این تحریم ها کاملا با برجام سازگاری دارد و از جمله شواهد سازگاری تحریم ها با برجام، استناد به اظهارات مقامات دولت اوباما خواهد بود که تاکید کرده اند که آمریکا فقط موظف و متعهد است که تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کند.

مقامات اتحادیه اروپا در روزهای اخیر مصوبه کنگره آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و از آن قسمت از این مصوبه که بر بخش انرژی اروپا تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت، ابراز نگرانی کرده اند. تحریم های فرا-مرزی آمریکا علیه شرکت هایی که در خارج از قلمرو قضایی آمریکا قرار دارند برای دولت فرانسه ناخوشایند است اما به هر حال حربه تحریم ها، کارسازترین ابزاری است که آمریکا در سال های اخیر در اختیار داشته است.

سوزان مالونی، از کارشناسان ارشد مرکز بروکینگز برای سیاست خاورمیانه می گوید هر گونه تحریم تازه ای که علیه ایران برقرار شود تهدیدی علیه توافق هسته ای خواهد بود که یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی اتحادیه اروپا محسوب می شود و آینده تجارت اروپا با ایران را به خطر خواهند انداخت. وی گفت اروپایی ها نمی خواهد شاهد فرسایش تدریجی توافق هسته ای به علت خود خواهی های آمریکا باشند و نمی خواهد این توافق دستخوش مخاطره شود.

سوزان مالونی می گوید برجام این امکان و اجازه را به صراحت به آمریکا می دهد که خارج از مساله هسته ای علیه ایران تحریم برقرار کند: از محتوای مذاکرات هسته ای و متن برجام چنین بر می آید که محدودیت هایی از سوی آمریکا علیه اقتصاد ایران به قوت خود باقی خواهند ماند. افزون براین توافق هسته ای دولت آمریکا را از برقراری تحریم های تازه علیه ایران در زمینه های غیر مرتبط با برنامه هسته ای این کشور، بازنمی دارد.

مقامات ایران، دولت آمریکا را به علت اجرای ضعیف توافق هسته ای سرزنش می کنند و واشنگتن را در زمینه روند آهسته سرمایه گذاری های خارجی و تعاملات بین بانکی مقصر دانسته و معتقدند که آمریکا با برقراری تحریم های پی درپی علیه تهران سوء نیت خود را در اجرای برجام به نمایش گذاشته است.

در مقابل، دولت ترامپ مدعی است که یکی از اهداف توافق هسته ای این بود که ایران شروعی تازه و نقشی متفات در بین جامعه بین المللی داشته باشد چون از انقلاب اسلامی سال ١٩٧٩ تا کنون نقش کشوری خاص را ایفا کرده است. مشاوران ترامپ بر این باورند که ایران از این فرصت پیش آمده استفاده نکرده است.

رایدمارکر گفت مصوبه کنگره فقط چارچوب تحریم های تازه را مشخص ساخته اما اینکه چه کسانی و چه نهادهایی باید تحریم شوند به نظر دولت ترامپ بستگی دارد. وی گفت اینکه دولت ترامپ تحریم های تازه علیه ایران، روسیه و کره شمالی را چگونه به اجرا درخواهد آورد مساله بسیار جالبی است که باید منتظر ماند و دید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج