جاباما
۵۷۴۱۱۶
۴۳ نظر
۵۰۰۶
۴۳ نظر
۵۰۰۶
پ

هیچ‌ کجای دنیا به مردم سر ماه پول نمی‌دهند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیاز به یک برنامه و سیاست‌گذاری است که به وسیله متخصصان و اقتصاددان انجام شود؛ تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

خبرآنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیاز به یک برنامه و سیاست‌گذاری است که به وسیله متخصصان و اقتصاددان انجام شود؛ تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

جمشید پژویان با اشاره به سایه سنگین یارانه‌ها روی اقتصاد کشور، اظهار داشت: اصلا قرار نبوده که از ابتدا یارانه نقدی به مردم بدهند؛ یک چنین چیزی یک مساله ناباورانه و غیرقابل قبول در دنیا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان این‌که در هیچ‌کجای دنیا به کل مردم سر ماه یک مبلغی را نمی‌دهند، افزود: حالا شاید در کشورهای کوچک که درآمد نفتی‌شان ۳، ۴ برابر ایران است، در این رابطه کارهایی می‌کنند، ولی در چارچوب اقتصاد ایران، یعنی اقتصادی که ۷۰ میلیون متقاضی یارانه دارد و دارای منابع و امکانات فراوان است، این نوع تصمیم‌گیری و سیاست‌های مدیریتی اقتصادی در طول سال‌های گذشته غلط بوده است.

پژویان با اشاره به اتخاذ سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: نتیجه این‌گونه سیاست‌ها به این‌جا رسیده که ما امروز در جایی قرار گرفتیم که اصلا محق آن نیستیم. ما به جایی رسیدیم که به مردم یارانه و پول می‌دهیم. آخر سر برای چه یارانه می‌دهیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد: اصل نظریه‌ای که هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کرد، این بود که باید اصلاح ساختاری اقتصادی صورت گیرد و قیمت‌های نسبی اصلاح شود.

پژویان ادامه داد: در واقع بسیاری از اقلام مثل نفت، گاز و... قابل صادرات بودند، اما قیمت‌شان پایین بود و به همین دلیل مصرف‌شان در کشور افزایش یافته بود. حالا این‌که ما این اقلام را با قیمت‌های پایین می‌دهیم، به عبارتی داریم یارانه به کسانی می‌دهیم که بیشترین استفاده از این کالاها را دارند.

وی گفت: این در شرایطی است که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد یک پولی به مردم برای جبران این افزایش قیمت‌ها داده شود. کاری ندارم به این‌که این کار درست بود یا غلط، ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که مادام‌العمر ادامه پیدا کند.

ایجاد ساختار باثبات اقتصادی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی افزود: مساله اساسی این است که برای حمایت مردم به یک ساختار اقتصادی باثبات و یک سازمان تامین اجتماعی باثبات نیاز است. در واقع به یک سازمان تامین اجتماعی‌ای نیاز است که بخواهد تمام پوشش حمایتی را برای مردمی که نیازمند هستند، فراهم کند؛ مثل همه جای دنیا.

پژویان متذکر شد: شما اگر به این سیستم‌ها در کشورهای دیگر سر بزنید، می‌بینید سازمان تامین اجتماعی با سازوکاری که دارد، از کسانی که صدمه می‌بینند و بیکار می‌شوند و نیازمند هستند، حمایت می‌کنند. اما سازمان تامین‌اجتماعی ما چنین رویکردی را ندارد و به سیستم حمایتی توجه ندارد. در نتیجه شرایط این‌گونه می‌شود که دولت مجبور است ماهانه میلیاردها تومان پول خرج کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر این‌که دولت دوازدهم باید در رابطه با پرداخت یارانه‌های نقدی سیاست را تغییر دهد، تصریح کرد: مگر این شرایط را می‌شود ادامه داد؟ کدام کشور در دنیا وجود دارد که به تمام مردم بخواهد ماهانه مبلغی را بدهد؟ این اصلا در کجای دنیا قابل قبول است؟ تحت چه نظریه اقتصادی می‌توان یک چنین چیزی را پذیرفت؟

پژویان با تاکید بر این‌که مدیریت اقتصادی دولت در این‌جا اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: من قبلا گفته‌ام که باید یک سیستم نظام تامین اجتماعی برقرار شود.

وی با بیان این‌که اقتصاد کشور را می‌شود به راحتی با یک برنامه اقتصادی درست نجات داد، متذکر شد: اصلا ادامه روند پرداخت یارانه‌ها امکان ندارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، باید با تورم آن را اصلاح کنید؟ چطور می‌شود این کار را کرد؟ این مشکل قبلی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: دولت ناتوان است از این‌که یارانه را روی مواد غذایی و... بدهد؛ در صورتی که همچنان تورم بالا می‌رود و ارزش یک مرغی که یارانه‌بگیر می‌خرید، تبدیل به یک ران مرغ و حتی کمتر می‌شود.

پژویان خاطرنشان کرد: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیاز به یک برنامه و سیاست‌گذاری است که به وسیله متخصصان و اقتصاددانان انجام شود. تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استفاده از این اقتصاد دانان ورزیده که از زمان دولت بهار مد شده اقتصاد کشور را به اینجا رسانیده است حداقل از اقتصاد دانان آزاد و مستقل وغیر دولتی بهره بگیرید.

    • امید

      شما ها دیگه کار و زندگی ندارید فقط بفکر این هستین که چطور اون یه ذره یارانه را هم بالا بکشید و بخورید..بفکر مردم هم که نیستید....تا حالا همه چیزو گرون کردید بدون اینکه یه دو هزاری بابت اون به مردم بدین عوض اینکه به مردم کمک کنید بقیه پول مردم که ماهانه زیر یک میلیون حقوق می گیرند اونو هم از مردم بابت پول اب و برق و گاز از مردم می گیرین

    • عسل

      مشکل فقط با پرداخت نکردن یارانه ها حل نمیشه .
      یارانه ندن ولی قیمتها به قبل برگرده و ثابت بمونه .پول فروش نفت و گاز و آب و برق اگر خرج کشور بشه مشکلات بیکاری و خیلی چیزهای دیگه حل میشه .ولی مشکل اینجاس که معلوم نیست این پولها کجا میره

      پاسخ ها

      • فردین

        فلسطین، عراق، سوریه، یمن، بحرین، لبنان، جیب آقایان و بسیاری کشورهای مهمتر از ایران

    • بدون نام

      هییییییسسسسسسس

    • بدون نام

      اقای پژویان که خودش همه کاره اقتصاد احمدی نزاد بود...این چرا قبول نداره

    • بدون نام

      بدبخت گدا بیا پول یارانه مردم گرفتار و مستضعف و تا بن دندان فقیرو تو بخور با حامیانت حالت هی تز و دکترین بدین !برین خجالت بکشین که مردم فهیم و صبور وبا شرف ایران رو گاگول تلقی میکنید

    • سید

      این پول آنقدر نیست که تاثیر گذار باشد ،مشکل اصلی سو مدریت و مشکلات مربوط به قوانین و اجرا آن ،رانت های اطلاعاتی افراد باتوجه به پست ها، سطح فرهنگ مردم،عدم استفاده صحیح از منابع، سطح روابط بین المللی و ...

    • بدون نام

      حالا نه اینکه قیل از یارانها اقتصاد کشور گل و بلبل بود یارانه یک بهانه ای شده برای اقتصاد دانها

    • علی

      سایه دزدی ها کم کنید مشکلات حل می شود

    • بدون نام

      جون هر کی دوس داری چرت و پرت نگو شکمت سیره از رو شکم سیری حرف میزنی میدونی چند تا خانواده فقير زندگيشون با یارانه میگذرونن.

    • بدون نام

      اولا کشور های عربی خلیج چنین کاری می کنند در ثانی شماها کشور و امکانات رفاهی و قانون مداری واحساس مسوليت پذیری و حقوق فروش خودرو وام های بانکی و امکانات بهداشتی و شهری روستایی رو مانند اون کشور ها کنید، بعد این چرت پرتا را تحویل جامعه بدهید

    • بدون نام

      استاد عزیز،درست میفرمایید اما الان دیره،خیلی اقشار کم درآمد هستند رو یارانه حساب باز کردند.واقعا با حذف همین یارانه زندگی آنها مختل خواهد شد.دولت یارانه های مواد غذایی و کالاهای ضروری رو حذف کرده و در قبال آن یه مبلغ ناچیز پرداخت میکند.همیشه باید طبقه پایین جامعه ببینیم هر چند حق همه است اما اونها آسیب جدی میبینند.

    • کرمعلی بابااحمدی

      اقای مردم نانشبن دارند

    • امید

      از اول اگر پرداخت نمی کردید و قیمت ها همان روال سابق و داشت بله ولی الان که مردم تو حچل افتادن ، قطع کردنش به قیمت نابودی زندگی خیلی از مردم منجر میشه . بعدش جناب استاد ماهی چند میلیون درآمد داری که از حال میلیون ها نفر فقیر این مملکت خبر نداری؟

    • بدون نام

      اونایی که تواین دنیا حساب مارومیپیچن
      گمونم یادشون رفته ،همه یک روز میمیرن

    • ahmad

      اقا ما پول نمی خواییم ازتون خودتون بخورید و اختلاس کنید...

    • بدون نام

      خوبه حالا ده ها برابر مبلغ یارانه را ازمردم میگیرید به بهانه های مختلف نمونش همین سوخت یا همین آب وبرق وگاز

    • امیر

      حتی یک نفر با نظر جنابعالی موافق نیست. ایران سرشار منابع طبیعی هست که هر روز میلیاردها ازون داره فروش میره و معلوم نیست پولش کجا میره. قرار بود بار یارانه اجناس از روی دوش دولت برداشته بشه و در عوض پولش به جیب مردم بره و مردم تصمیم بگیرن کمتر مصرف کنن یا نکنن، نه اینکه مردم رو به گرونی عادت بدن و بعد یارانه رو هم به نفع دولت قطع کنن. جالب اینجاست که میگن دولت از پس هزینه یارانه مردم برنمیاد ولی ناگهان اندازه یکسال یارانه مردم فلان شخص اختلاس میکنه، واقعا پول نیست؟ جناب آقای شکم سیر اگر دولت میتونه هزینه نون رو بکنه همون 18 تومن قبل از یارانه ها و بقیه کالا ها ، ما هم یارانه نمیخوایم.

    • بدون نام

      به زودی دولت از پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری خود هم عاجز خواهد شد و همین آقای اقتصاددان!! در آن مورد هم آسمان ریسمان خواهد کرد.

    • بدون نام

      استا جان تو اقتصاد دان نیستی.ول الافی.

    • بدون نام

      بابا به خدا ما مردم حقمونه این بلاها سرمون بیاد این یارو فکر کرده مردم خرن که بابت 45هزار تومان چقد زدن رو بنزین و بقیه ماحیتاج مردم عامو مردم به خاطر فقر دارن دزدی و بچه دزدی و کارتون خوابی و هزاران درد و رنج مبکشن به خدا اعدام که حتما نبایست برا مردم عادی واسه بعضی کارا در حق دولت باشه اینجور ادامارا بایست خود مردم بگیرن اعدام و بهتر اینه سنگسار کنن

    • بدون نام

      ما مردم که از اول گفتیم یارانه نمیخوایم اگه قراره گاز و برق و مایحتاج زندگیمون گرونه بشه . خودتون انجامش دادین حالا هم میگین هیچ جای دنیا به مردم سر ماه پول نمیدن !!!!!!
      یارانه رو هم قطع کنین . ما که میدونیم آخرش یارانه همه مردمو قطع میکنین برنامه چیدین واسه این ملت از همون اول...

    • بدون نام

      اری اری توراست میگوی بابا اونجااگه پول نمیدن ولی همه چیزفراهم قدرت خریدشونم بالاتورم ندارن اینجا اگه ۴۵تومان میدن صدبرابرش ازاین ملت میکشن هیچ گربه ی برای رضای خداموش نمی گیره

    • بدون نام

      اولا که کشورهایی مثل کویت و ... که نفت دارن سر ماه پول میدن.
      بعدشم شما خدمات سایر کشورها رو بده به مردم، بعد ببین مردم یارانه می خوان یا نه. (مثلا خدمات درمانی این چه وضعشه الان)
      و اینکه این یارانه رو مردم تقاضا ندادن که، گفتن قیمت های حامل انرژی آزاد بشه به جاش یارانه میدیم. قیمت ها رو آزاد کردین حالا گیر دادین به این چندرغاز یارانه که هنوز باید یه چیزی روش بزاریم برگردونیم به دولت

    • احسان

      درسته .پرداخت پول بی هدف زیان آوره .اما
      امابرای کشوری که همه چیش قانونمد باشه.در شهرو روستا قیمتها یکی باشه .مردم امنیت بهداشتی و شغلی داشته باشن .خیز قیمتها تناسب با تورم و سلامت اقتصادی باشه .دولتمردان جرات دزدی نداشته باشن مر م امنیت اجتماعی داشته باشن .اما در مملکت ما که هیچ چیز قانونمند نیستو علیرغم درامد کلان ناشی از نفتو.....اقتصاد مریض ناشی از سوء مدیر یت وندانم کاریها وبیکاری کمر مردم را شکسته .باید به احوال امثال این نظر یه پرداز گریست.

    • محمد

      حقوقت چقدره داری حرف مفت میزنی؟
      اصل حقوق شما یک میلیونو پانصد هزار تومنه بقیش که با گردن کلفتی میگیرید یارانه حساب میشه.
      یارانه ما 45000 تومنه ولی مال شما سی میلیونه

    • اکبر محرمی

      سلام منم اگه پول مفت بگیرم از این حرف های صد من یک غاز به نفع دولت می زنم ، قبل از اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کنند همه به اتفاق می گن وضع زندگی و معیشت مردم خیلی بهتر بود ، تولید کننده ومصرف کننده هر دو بد بخت شدند ، خواهش می کنیم آقای پژوهان این علمشون برن تو کشورهایی که حقوق مفت به کسی که تز الکی میده نمی دن ، بر اونج مطرح و ا خدمت کنه ، مردم ما از این همه منافع طلبی این جور متخصصین مواجب بگیر خسته شده اند .

    • بدون نام

      اروپا هفته ای پول میدع داداش.

    • سالار

      آقای طباطبایی جان بچهات تو دیگه برو دست از سر مردم بردار اینقدر جنس ها را گران کردید که مردم فلج‌شدن حالا که دو قرون یارانه بهشون میدی میخوای ازشون بگیری فکر خودت بچهات میکنی بهترین ماشین ها مال شماست بهترین خونه زندگی مسافرت خارج رفتنا بهترین تفریحات حقوق های نجومی شما چی از درد دل مردم‌ میفهمی برو زندگیت بکن نون مردم آجر نکن دایی

    • بدون نام

      واقعا چرت پرت می گوید شکمتان سیر است فقرا مستضعفان هیچ فقط خودشان اگر واقعا دلسوز مملکت هستید بگوید جلو دوزدی غارت گریهای اموال بگیرید نه چند ی چندرغاز ی به مردم می دهند چند برابر از مردم پول برق گاز آب می گیرند

    • حسن سلیمانی

      زمانی که این طرح داشت اجرا میشد چقدر مرحوم رفسنجانی مخالفت کرد و حتی این جمله ایشان یادم نمیرود که خطاب به احمدی نژاد گفت دیگر شرایط ازمون و خطا گذشته باید عقلانی به گذشته نگاه کرد . اینکار تورم را چند برابر میکند. اما متاسفانه دیدید که مردم چشم بسته بودن . قرار شد که با افزایش مایحتاج نرخ یارانه افزایش پیدا کند چی شد؟؟ افزایش بالای 100 درصدی ودر جا زدن یارانه. قرار شد 15 هر ماه واریز شود هی بردن جلوتر تا به 27 هر برج رسید . حالا مردم خیال میکنن که هر برج یارانه میگیرن اما در اصل 1 ماه کمتر میگیرن. یعنی 1 کار اشتباه و بعدش هی اشتباه در اشتباه. ای کاش برسیم به حرف اقای فرهادی که بیاییم 1 جا استوپ کنیم و تمام کارهای اشتباه را دور بریزیم و استارت درست بودن را بزنیم

    • بدون نام

      هیچ کجای دنیا قیمت مواد غذایی روز به روز افزایش پیدا نمیکند درهیچ کجای دنیا بنزین لیتری 100تومان به 400تومان وبعد به 1000تومان گران نمیشود درهیچ کجای دنیا اجاره منزل برابر وگاهی بالاتر ارحقوق فرد نیست درهیچ کجای دنیا مسئول خانواده 3شیفت کارنمیکند وتازه باز هم درمخارجش میماند درهیچ کجای دنیا این همه ارتشا واختلاس نمیبینی درهیچ کجای دنیا اختلاف حقوق مدیر وکارمند 20 میلیون وگاهی بیشتر پیدا نمیکنی درهیچ کجای دنیا حقوق مدیر عامل بانک 60 میلیون و70میلیون نیست.

    • مفلس

      هیچ کجای دنیا هم اینقدر دزدی واختلاس و...نیست.

    • بدون نام

      مشکلی نیست بجای یارانه سوبسید بدهید

    • بدون نام

      کجای ایران مثل بقیه کشورهاست که مقایسه میکنید؟؟؟!!!!! یه استاد دانشگاه در بالاترین سطح اینطور ناآگاه و کوته بین باشه از بقیه نمیشه انتظاری داشت.

    • بدون نام

      اقای محترم هیچ کجای دنیا هم روز به روز مردمش بد بختر نمیشن تو ایران قیمتها هر ساعت تغییر میکنه هیچ امنیت شغلژ ملت ندارن تو کشور های کفار ملت دارن بیمه مجانی میشن درس مجانی میخونن هزینه پزشکی مجانی ولی من مسلمون به نون شب محتاجم همش هم به خاطر مشتی مدیر وریس بیسواد که فقط با پارتی بازی اومدن سر کار و فقط به فکر جیب خودشون هستن واصلا مردم براشون مهم نیستن. ...

    • بیسواد

      ای بیسواد صدبرابر این پول را که سرماه میدهند از مردم درطول ماه بازپس میگیرند.الان چندین سال هست که همه چیز ده ها برابر افزایش قیمت داشته ولی یارانه مبلغ ثابتی بوده و هزینه های زیادی به مردم تحمیل شده است.

    • بدون نام

      اولا پول نفت حق مردم ایرانه.منت گذاشتن نداره. 45000 تومن یه قطره از این نفت حساب نمیشه.این اختلاسها و دزدیا کمر دولت و ملت رو شکسته ،نه یه قرون دوهزار یارانه

    • متین

      هیچ کجای دنیا هم بیت المال رو اینجوری غارت نمیکنن

    • بدون نام

      بله هیچ جای دنیا ب مردمانش ظلم وستم نمیکنن .حق مردم را ضایع نمیکنن ..و..........‌

    • بدون نام

      اینا دور هم جمع میشن میگن خوب چیکار کنیم به مردم بیشتر فشار بیاد همونو انجام میدن

    • بدون نام

      هیچ کجای دنیا اینقدر اختلاس کننده ندارد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج