۵۷۴۸۵۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مقابله با سناريوهاي آمريكا، بعد از تشكيل كابينه

در آستانه تشكيل كابينه دوازدهم و مراسم تحليف رييس جمهور در مجلس هستيم و خبرهاي ضد و نقيض فراواني در عرصه داخلي به گوش مي‌رسد. اما به نظر آنچه كه به فوريت بايد به آن پرداخت و اثرگذارترين مقوله براي چهار سال آينده كشورمان خواهد بود، پديده اي به نام ترامپ و كنگره آمريكاست.

حسام محمدي در قانون نوشت: در آستانه تشكيل كابينه دوازدهم و مراسم تحليف رييس جمهور در مجلس هستيم و خبرهاي ضد و نقيض فراواني در عرصه داخلي به گوش مي‌رسد. اما به نظر آنچه كه به فوريت بايد به آن پرداخت و اثرگذارترين مقوله براي چهار سال آينده كشورمان خواهد بود، پديده اي به نام ترامپ و كنگره آمريكاست.
نيك مي‌دانيم كه دولت جديد آمريكا با جمهوري اسلامي كنار نمي‌آيد و در اين راستا لفاظي‌هاي بسياري را از مقامات كاخ سفيد و وزارت دفاع و حتي وزارت خارجه آمريكا شنيده ايم كه وقتي به عرصه قانونگذاري ورود پيدا مي كند، به تهديد تبديل مي‌شود.

در همين رابطه مصوبه اخير كنگره آمريكا، تهديد آشكاري براي كشورمان است كه بايد در اين رابطه نكاتي را بيان كرد.

سناي آمريكا اواسط ژوئن (اواخر خرداد) طرح اعمال تحریم های سنگين علیه ايران و روسيه را تصویب کرد اما بررسی متن این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا مسکوت ماند تا اینکه این مجلس روز شنبه گذشته در مورد آن به توافق رسید. ترامپ در ابتدا در مقابل این قانون که وی را از لغو یکجانبه تحریم های روسيه باز می‌دارد ایستادگی کرد و نمي خواست به سادگي به آن تن بدهد و اختلافات كاخ سفيد و كنگره به‌وضوح نشان مي داد كه طرح، تغييراتي خواهد داشت.
ترامپ در نهايت تسليم شد چرا كه با اجماع نظر نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات مواجه شد. پس از آن، طرح دوباره به كنگره فرستاده شد و در نهايت، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت ایران طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و سه رای مخالف تصویب کرد.اين طرح نسخه جدید طرحی است که پیشتر باعنوان «مقابله بااقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود.

در مصوبه جديد ، بحث بر سر اعمال سنگين ترين تحريم ها در ميان است؛ تحريم‌هاي غير هسته‌اي كه نهادهاي نظامي ما را هدف قرار مي دهد. پل رايان،رييس كنگره آمريكا آن‌را «گسترده ترین بسته تحریمی در طول تاریخ » نام برد. از آنجا كه اين تحريم ها شاكله برجام را بي‌شك تحت تاثير خود قرار مي‌دهد، بايد گفت كه هوشمندانه توسط متخصصين كنگره نگارش شده و دست ايران را از فوايد برجام كوتاه مي كند و شايد برجام بي‌اثر شود.
توجه به اين امر ضروري است كه تحريم هاي جديد ، به بهانه«تروريسم ، نقض حقوق بشر و موشك‌هاي بالستيك»است كه روي ميز كنگره آمده و بي‌شك اثر دومينوواري خواهد داشت. ناگفته نماند كه ضعف ما در لابي‌هاي كنگره و حضور پررنگ دشمنان نظام در فضاي اين بخش حاكميتي آمريكا ، بي‌شك در تسريع و به ثمر رسيدن اين مصوبه اثر گذار بوده است.
به همين دليل هيچ بعيد نيست كه اگر همچنان ما در داخل، در خواب غفلت باشيم و متوجه تهديدات آن سوي آب نباشيم ، در گام بعدي ، به بهانه هاي ديگر، دشمن فشار بيشتري را بر كشور اعمال كند. دقت كنيد كه در تحريم هاي جديد نيز به بهانه نقض حقوق بشر توانسته اند نهادهاي دفاعي و نظامي ما را زير ضرب ببرند و اگر دست‌شان پر باشد، مي توانند با اظهارات مسئولان دست اندركار امنيتي، به بهانه هاي واهي ، بسته جديدي از تحريم ها را روي ميز ببرند و اتهام‌هاي فراوان ديگري را نيز به نظام بزنند.

اگر برجام براي خنثي سازي طراحان جنگ طلب و گردنكش بود، اگر حضور ما در سوريه و عراق و يمن براي دفع خطر از كشورمان و كمك به مردم كشورهاي مسلمان بود ، حال چاره چيست؟ آيا در گرداب سياست خارجي ، كشتي بانان نظام ساحل آرامش را مي بينند يا تهديد از جنس ديگري بر ما عارض شده كه بايد فكر ديگري كرد؟
آيا ديدار رييس جمهور با فرماندهان سپاه پاسداران در اين چارچوب ارزيابي مي شود و نشان از وحدت و انسجام داخلي در برابر تهديدات آينده بود؟ یا چنانکه سردار سعدا... زارعی در یادداشت روز کیهان مطرح کرد، فرماندهان سپاه با اعتراض به فرهنگ دولت و روحانی، به تضادهای بیشتر در درون نظام دامن زدند؟ اين‌ها سوالاتي است كه بايد به موقع به آن پاسخ داد، اما مهم براي مردم اين‌است كه منافع ملي و آرامش و امنيت قرباني حاشيه ها و اتلاف وقت نشود.
دغدغه كنوني بايد اين باشد كه چالش هاي پيش آمده را بعد از تشكيل دولت دوازدهم با سرعت پاسخ داد و براي هر سناريو برخوردهاي متناسب پيش بيني و لحاظ شود. فراموش نكنيم كه دولت، كنگره و سنا در آمريكا در دستان جمهوريخواهاني است كه سوابق‌شان براي همه و به‌خصوص براي مردم خاورميانه روشن است، بنابراين از كنار تهديدات ساده نگذريم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج