۵۷۵۴۵۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مروری بر تنفیذ و تحلیف روسای جمهور ایران

مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران، صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ در حسینیه‌ امام خمینی قدس‌سره برگزار می شود.

خبرگزاری ایرنا: این مراسم در محضر حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور روسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ی کشورهای خارجی برگزار و به صورت زنده از شبکه‌های مختلف رادیویی - تلویزیونی و اجتماعی در فضای مجازی پخش خواهد شد.
بر اساس اصل 110 قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به ‌وسیله‌ی مقام رهبری آغاز می‌گردد».
با نزدیک شدن به زمان آغاز فعالیت دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایرنا در گزارشی به بازخوانی کوتاه روند برگزاری دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری، مراسم تنفیذ و تحلیف روسای جمهوری منتخب و برخی عملکردهای مثبت آنها در زمینه های مختلف پرداخت.
تشکیل شورای انقلاب
در جریان انقلاب اسلامی ایران و پس از فرار شاه از کشور، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل شورای انقلاب را داد و آیت الله مطهری در سفری که به پاریس و محل اقامت امام داشتند، فرمان ایشان را برای شهید بهشتی آورده و به انقلابیون داخل کشور ابلاغ می کنند.
در این فرمان ۴ بندی که در ۲۲ دی ماه سال ۵۷ به فاصله یک ماه تا پیروزی انقلاب اسلامی، موجودیت شورای انقلاب را اعلام می کند، آمده است:
سلام و تحیت بر ملت قهرمان و شریف ایران! سلام بر شهدای راه حق!
اکنون که روز پیروزی ملت شجاع نزدیک می‏ شود، اکنون که خون های پاک عزیزان بیگناهی که برای دفاع از حق و حقیقت به دست جلادان خون‏ آشام شاه بر زمین ریخته شده است، بارور می‏ گردد، لازم می ‏دانم مراتب ذیل را به اطلاع ملت ایران و مردم جهان برسانم: به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.
اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد. این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است؛ از آن جمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد. دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفی و شروع به کار خواهد نمود.
دولت جدید موظف به انجام مراتب زیر است:
الف- تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم به منظور تصویب قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی.
ب- انجام انتخابات براساس مصوبات مجلس مؤسسان و قانون اساسی جدید؛
ج- انتقال قدرت به منتخبین جدید.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 426)
براساس خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، هسته اصلی شورای انقلاب را آقایان بهشتی، باهنر، مطهری، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی تشکیل می دادند.
پس از آن افراد دیگری به شورای انقلاب افزوده می شوند که شامل آقایان آیت الله سید محمود طالقانی، آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، احمد صدرحاج سیدجوادی، مهدی بازرگان، یدالله سحابی، مصطفی کتیرایی، سرلشکر ولی‌الله قرنی و سرتیپ علی اصغر مسعودی بودند.
به این ترتیب موجودیت شورای انقلاب به عنوان اولین و بنیادی ترین ارکان قدرت سیاسی و عالی ترین نهاد تصمیم گیری در کشور بعد از فرمان امام خمینی (ره)، اعلام شد و آیت الله مطهری به عنوان اولین رییس شورای انقلاب انتخاب شد اما با ترور و شهادت وی ریاست شورای انقلاب به آیت‌ الله طالقانی منتقل شد.
در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، شورای انقلاب مهدی بازرگان را به عنوان نخست‌ وزیر دولت موقت پیشنهاد و امام خمینی (ره) نیز بازرگان را به عنوان رییس دولت موقت منصوب می کنند.
اما به دنبال تکمیل اعضا و حقوقدانان شورای نگهبان و رفع موانع کار مجلس و تصویب اعتبارنامه ها، پایان کار شورای انقلاب اعلام می شود.
از جمله اقدامات شورای انقلاب، می‏توان به تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ملی شدن بانک‏ها، سامان بخشیدن به دادگاه‏های انقلاب، برگزاری همه‏ پرسی در رابطه با نظام جمهوری اسلامی، بررسی پیش‏نویس قانون اساسی، تصویب آیین نامه‏های مجلس خبرگان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
این شورا تا ۲۹ تیر ماه ۵۹ مسئولیت اداره کشور را برعهده داشت.
دولت موقت : دولت انتقالی
جمهوری اسلامی در 22 بهمن سال 57 پس از گذشته پانزده سال از آغاز حرکت در سال خرداد 1342 به رهبری امام خمینی (ه) به پیروزی رسید که در این مسیر خون های زیادی فدای حرکت انقلابی و اسلامی مردم ایران شد و انقلابی های فراوانی نیز در زندان های حکومت پهلوی شکنجه شدند.
پس از بازگشت امام (ره) در ۱۲ بهمن از تبعید در فرانسه، ایشان با حضور در بهشت زهرا (س) اولین سخنرانی خود را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در داخل کشور ایراد کردند و خواهان تشکیل دولتی انقلابی در کشور شدند به همین دلیل در ۱۴ بهمن ماه یعنی ۲ روز پس از حضور در بهشت زهرا (س) در حکمی مهدی بازرگان را به نخست وزیری دولت موقت منصوب کردند.
در این حکم امام خمینی از بازرگان می خواهد تا رفراندوم تعیین حکومت و تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی را انجام دهد.
پس از آن ۱۸ وزیر در کابینه دولت موقت حضور داشتند که می توان به وزرای وزارتخانه هایی چون آموزش و پرورش، راه و ترابری، ارتباطات، صنایع و معادن، اقتصاد، علوم، امور خارجه، ارشاد، بازرگانی، کار، بهداشت، کشور، کشاورزی، مسکن، دادگستری، نفت، دفاع و نیرو اشاره کرد.
دولت موقت بازرگان در آبان ماه سال 58 و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان خط امام (ره) استعفا داد و امام خمینی (رره) نیز با پذیرش استعفای این دولت، مسئولیت اداره کشور را به شورای انقلاب سپرد.
از اقدامات این دولت در طول 9 ماه زمامداری می توان به برگزاری انتخابات در فروردین سال 58 برای تعیین نوع حکومت ایران بعد از رژیم شاهنشاهی اشاره کرد که بیش از 98درصد مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند.

دولت اول : دولت نالایق
اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز سه شنبه ۲۵ دی ‌ماه 1358 برگزار شد که نتیجه آن پیروزی ابوالحسن بنی‌ صدر بود اما وی روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰، توسط مجلس شورای اسلامی و تأیید امام (ره) به دلیل عدم کفایت سیاسی از مقام خود عزل شد.
در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۴ نامزد شرکت کردند که پس از اعلام انصراف یا استعفای برخی از نامزدها در نهایت ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند.
با توجه به نظر امام (ره) در ابتدای انقلاب که خواستار عدم دخالت روحانیون در کارهای اجرایی بود، افراد برجسته ای چون آیت الله بهشتی، حجت الاسلام باهنر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله خامنه ای از اعلام نامزدی خودداری کردند.
در نهایت ابوالحسن بنی صدر با کسب ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ رای از مجموع ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۸۷ نفر رای ماخوذه به عنوان نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی در 15 بهمن ماه سال 58 در بیمارستان قلب تهران در مراسم تنفیذ و در سخنانی می فرمایند که من از آقای بنی ‌صدر می‌خواهم که مابین قبل و بعد از ریاست جمهوری در احوال روحی ایشان تفاوتی ایجاد نشود. تنفیذ و نصب اینجانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسی‌.
همچنین ایشان در حکم تنفیذ شده به ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهور اسلامی ایران چنین آورده است:
بر اساس آنکه ملت شریف ایران با اکثریت قاطع جناب آقای دکتر سید ابوالحسن بنی صدر را به ریاست جمهوری کشور جمهوری اسلامی ایران برگزیده‏اند و بر حسب آنکه مشروعیت آن باید به نصب فقیه جامع الشرایط باشد، اینجانب به موجب این حکم، رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم؛ لکن تنفیذ و نصب اینجانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسی اسلامی ایران.
از جناب ایشان می‏خواهم که مسئولیت خطیری که به موجب اراده ملت و بر اساس قانون اساسی به عهده ایشان گذارده شده است همچون امانتی الهی از آن پاسداری نمایند و به پیمان خود در مقابل خداوند تعالی و خلق وفادار باشند و با اعتماد به فضل خداوند و اعتماد ملت همچون محوری استوار برای هماهنگی نهادهای مسئول، حمایت از مبانی جمهوری اسلامی، در حوزه اختیارات و مسئولیت های خود قرار گیرند و در راه هدف ملت- که آن تداوم بخشیدن به انقلاب اسلامی و استقرار نظام عدل اسلامی است- با تمام توان بکوشند و خداوند متعال را ناظر و حاضر دانند و به وظیفه سنگینی که به عهده گرفته‏اند، قیام کنند.
مراسم تحلیف ابوالحسن بنی‌ صدر نیز در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ پس از تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در آن زمان ریاست مجلس بر عهده اکبر هاشمی رفسنجانی و ریاست دیوان عالی کشور شهید بهشتی بود. در این مراسم بنی‌ صدر سخنرانی نکرد و صرفاً سوگند یاد کرد.
پس از آن رییس جمهوری نخست وزیر را به مجلس معرفی کرد که شهید رجایی به عنوان اولین نخست وزیر انقلاب اسلامی ریاست دولت را با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس برعهده گرفت و دولت وی دارای 18 وزیر و 4 معاون بود.
از مهمترین اتفاقات رخ داده در دوران ریاست جمهوری کوتاه بنی صدر می توان به آغاز جنگ تحمیلی و درگیری وی با مجلس برای معرفی نخست وزیر اشاره کرد.
در نهایت بنی صدر در روز 31 تیر ماه سال 1360 با رای مجلس شورای اسلامی و تایید امام خمینی (ره) پس از یک سال پنج ماه از سمت ریاست جمهوری خلع می شود.

دولت دوم: دولت شهدای راه انقلاب
بیش از یک ماه پس از رای مجلس به عدم کفایت بنی صدر از پست ریاست جمهوری در دوم مرداد ۱۳۶۰، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این انتخابات که برای اولین بار با نظارت شورای نگهبان قانون اساسی انجام شد، از میان 4 نامزد ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی به عنوان دومین رییس جمهوری اسلامی ایران با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رای (۹۰٪) از مجموع ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ رای ماخوذه به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد.
امام خمینی (ره) نیز در ۱۱ مرداد همان سال در حکم تنفیذ آرای ملت ایران آوردند: با سپاس بی‏ حد از الطاف کریمه خداوند متعال که توفیق به ملت شریف و متعهد ایران عطا فرموده که هرچه زمان می‏گذرد، مشکلات افزون می ‏شود، بر تعهد آنان و حضورشان در صحنه و پشتیبانی ‏شان از جمهوری اسلامی که فراورده فداکاری های خودشان است.
افزوده می‏شود و به رغم تبلیغات دشمنان خارج و داخل، با اکثریت قاطع افزون از دوره سابق، جناب آقای محمدعلی رجایی- ایّده اللَّه تعالی- را به ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران برگزیده و این مسئولیت بزرگ و بار سنگین را بر عهده او گذاشته است و چون مشروعیت آن باید با نصب فقیه ولی امر باشد، اینجانب رأی ملت شریف را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم و مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن می‏باشند و از قانون اساسی ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم الشأن در حدود اختیارات قانونی خویش کوشا باشند و از فرامین الهی و قانون اساسی تخطی ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقی است و اگر خدای ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت.
باید ایشان توجه داشته باشند و از عمل ملت دریافته باشند که ملت دلاور نیز رأی خود را بر این اساس به ایشان داده‏اند، و من امیدوارم که در حفظ این‏ امانت الهی و مسئولیتی که ملت بر عهده ایشان گذاشته است، با تمام توان کوشش نموده و از آن پاسداری نمایند و وفادار به پیمان خود در مقابل خداوند مقتدر حاضر و ناظر و ملت حاضر در صحنه و مراقب احوال و اوضاع باشند و به فرمان خداوند تبارک و تعالی- که مؤمنان را به رحمت و عطوفت در بین خود و شدت در مقابل کفار و مخالفان اسلام دعوت فرموده است (محمَّد رَسوُلُ اللَّهِ وَالّذینَ مَعَهُ اشِدّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماء بَینَهُم. فتح: ۲۹) با تمام جدیت عمل کرده و در عمل به حق از کسی و از ملامت بدخواهان نهراسند.
و در نظارت بر قوای ثلاثه، طرف حق را در نظر گیرند و در خدمت به خلق خدا، خصوصاً توده‏های مستضعف، احساس غرور و سرافرازی نمایند، که اینانند وفاداران به اسلام و هواداران جمهوری اسلامی.
امید است در این موقع که دشمنان خارج و داخل دست به دست هم داده تا جمهوری اسلامی را به تباهی کشند، قشرهای مختلف ایران از علما و متفکران و محققان گرفته تا قوای مسلح و از دهقانان و کارگران و کارمندان و کارفرمایان تا بازرگانان و بازاریان و عشایر و سرحدنشینان، همفکر و هم صدا با رئیس جمهور محترم و دولت و مجلس و سایر ارگانهای اسلامی دست جنایتکاران و خائنان را قطع و در تشیید (تقویت) و تأیید جمهوری اسلامی کوشا بوده و در ساختن ایرانی مستقل و آزاد فداکار باشند و با وحدت کلمه به کشور خود و مردم محروم آن خدمت کنند.
تقارن رأی گیری برای رئیس جمهور با ایام و لیالی مبارک قدر و تنفیذ آن با عید سعید فطر، موفقیت آقای رئیس جمهور را در خدمت به کشور و ملت عزیز نوید می‏دهد. از خداوند متعال توفیق همگان را در ساختن کشور عزیز خواستار است.
این مراسم در حسینه جماران برگزار شد و فردای آن یعنی ۱۲مرداد مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و شهید رجایی بدون اینکه سخنانی ایراد کند، فقط قسم یاد کرد.
شهید رجایی در همان روز محمدجواد باهنر را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد معرفی کرد و دو روز بعد این شهید بزرگوار از مجلس رای اعتماد گرفت.
۱۹وزیر به همراه دو معاون شهید رجایی و باهنر را در دولت دوم همراهی کردند اما پس از ۲۸ روز از تصدی مسئولیت اجرایی کشور، دفتر نخست وزیری در ۸ شهریور سال ۶۰ در حادثه ای تروریستی منفجر شد و رییس جمهوری و نخست وزیر به شهادت رسیدند.
پس از ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر با حکم امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی به عنوان نخست وزیر موقت، مسئول تشکیل کابینه می شود.
وی از ۱۱ شهریور تا ۷ آبان ۱۳۶۰ نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران بود. پس از شهادت رییس جمهوری، شورای موقت ریاست‌ جمهوری با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی وقت کشور تشکیل شد.
آیت الله مهدوی کنی که پست وزارت کشور در دولت دوم جمهوری اسلامی را برعهده داشت در ۱۱ شهریور ۱۳۶۰ کابینه موقت خود را تشکیل داد و وزرا را به مجلس معرفی کرد.
همهٔ پست‌ها مشابه کابینهٔ شهید باهنر بود، تنها علی‌اکبر ناطق نوری جایگزین مهدوی کنی در وزارت کشور شد و برای پست وزارت راه هادی نژادحسینیان معرفی شد.
از اقدامات موثر دولت آیت الله مهدوی کنی، می توان به مسئولیت های وزارت خارجه با توجه به درگیری ایران در جنگ با عراق اشاره کرد که از آن جمله انتشار پیام امام خمینی (ره) و دیگر مقامات ارشد کشور به زبان های زنده دنیا از طریق سفارتخانه ها جمهوری اسلامی در خارج، دیدار و ملاقات با شخصیت های جهانی، نمایندگان کشورهای مختلف، سفیران و سایر نمایندگان کشورهای خارجی به منظور گسترش روابط خارجی کشور با ملت ها و کشورهای مختلف برای مقابله با دروغ پراکنی و توطئه های رسانه های امپریالیستی و صهیونیستی نام برد.

دولت سوم: دولت دفاع مقدس
یک ماه پس از شهادت رییس جمهوری و نخست وزیر، سومین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ مهرماه سال ۶۰ برگزار شد و از میان ۴۶ نامزد ۴ نفر تایید صلاحیت شدند که آیت الله علی خامنه ای با ۱۶ میلیون و ۸ هزار و ۵۷۹ رای از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان سومین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
آیت الله مهدوی کنی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تنفیذ حکم ایشان توسط امام (ره) در 23 مهرماه سال 60 از نخست وزیر موقت استعفا می دهد.
آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری ایران را از سال ۶۰ تا ۶۸ یعنی در زمان دفاع مقدس برعهده داشتند که یکی از سخت ترین شرایط کشور در طول تاریخ است.
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای در حسینه جماران برگزار شد و در این حکم امام خمینی (ره) آوردند که 'گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنی [شهید رجائی] را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکی از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب می‏نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستی می‏ورزد و در نتیجه راه برای قدرتهای چپاولگر باز می‏شود، ولی شرکت بی‏سابقه مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را برای همیشه برید.
امریکا و تروریست های وابسته و پیوسته به آن با تبلیغات خود ملت شریف ایران و ارتش وفادار به اسلام را از هدف بزرگ اسلامی‏شان منحرف معرفی می‏نمایند، و وسایل ارتباط جمعی غرب، خصوصاً امریکا و صهیونیزم برای جهانخواران و مزدورانشان کاخهای سفید خیالی ساخته تا با شکست ایران در انتخابات، به سوی ایران مهد شیرزنان و شیرمردان، هجوم آورده و با محو اسلام، حکومت سلطنتی یا جمهوری دمکراتیک خلق برقرار و کشور را تا ابد مورد چپاول قدرتمندان خصوصاً امریکا قرار دهند.
ولی شرکت عمومی ملت شجاع و متعهد در انتخابات و پیروزی های پی در پی قوای مسلح در جنوب و غرب و حضور مداوم ملت در سرتاسر کشور از طرفی، و از طرف دیگر سرکوبی اشرار وطن فروش در داخل و پشت جبهه و به انزوا کشیدن ملی گرایانِ پیوسته به امریکا، کاخهای تخیلی آنان را فروریخت.
خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قوای سه گانه و پشتیبانی ملت بزرگ، مشکلات یکی پس از دیگری رفع و احکام مقدس اسلام به ‏طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد.
اینجانب به پیروی از ملت عظیم الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سید علی خامنه‏ای- ایّده اللَّه تعالی- رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم. و رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ (آنانی که با اویند برکافران سختگیر، و بین خویش مهربانند.
فتح: ۲۹) بوده‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان شاء اللَّه نمی‏ نمایند.
و در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهای ابرقدرتها خصوصاً امریکای جنایتکار با هر وسیله می‏خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاه های ایران را متهم کنند و به گمان فاسد خود تزلزلی در ارکان جمهوری اسلامی ایجاد نمایند، لازم است رئیس جمهور با کمک همه ارگانهای جمهوری اسلامی و با تشریک مساعی یکدیگر جریانات امور را به طوری هماهنگ و موافق اسلام کنند که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند؛ گرچه بسیاری از آنان با احکام اسلام و حدود و تعزیرات آن موافقت ندارند.
آقای رئیس جمهور و سایر دست اندرکاران و دولتمردان در جمهوری اسلامی باید بدانند که ملت شریف ایران بر همه آنان محبت و منت دارند، چرا که این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت فرسا پیروزی را به دست آورد و همه را از زندان ها و تبعیدها و انزواها و اختناق ها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد.
و همین ملت است که از اول پیروزی تاکنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و دولت و مجلس و شورایعالی قضایی و دادگاهها پشتیبانی نموده، و با کمک و همت همین ملت دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب اللَّه را به جای احزاب و گروههای شیطان نشاند.
و هم اینانند که با شوق و شعف به آقای رئیس جمهور بیش از شانزده میلیون رأی دادند و بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند؛ و هم اینانند که به خواست خداوند تعالی قادرند کشور را حفظ و از شرّ شیاطین نجات دهند؛ و اینانند که بر همه ماها و شماها حق دارند و همه می‏بایست دیْن خود را به آنان ادا کنیم و در خدمت ملت خصوصاً مستضعفین که سنگینی این جمهوری به دوش آنان بوده و بدون کوچکترین توقعی در خدمت اسلامند، با جان و دل کوشا باشیم. و مادام که همه ما و شما در خدمت مردم هستیم آسیبی به جمهوری اسلامی وارد نمی‏شود و ملت بزرگ و بیدار و در صحنه جواب همه یاوه سرایان و زورگویان را می‏دهد. از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین را خواستارم.'
آیت الله خامنه ای در ۲۱ مهرماه سوگند خورده و علی اکبر ولایتی را برای تصدی نخست وزیری به مجلس معرفی می کند که مجلس به وی رای اعتماد نمی دهد.
پس از آن میرحسین موسوی که عهده دار وزارتخارجه در دولت های اول، دوم و موقت بود به عنوان نخست وزیر معرفی می شود که مجلس با وی موافقت می کند و به این ترتیب دولت سوم جمهوری اسلامی تشکیل می گردد.
در این دولت 23 وزیر از مجلس رای اعتماد می گیرند و 4 معاون نخست وزیر نیز در دولت مشغول به فعالیت می شوند.
اعمال سیاست‌های انقباضی در دوران دفاع مقدس، به ویژه توزیع کالاهای اساسی با کوپن و اداره جنگ ایران و عراق از اقدامات بسیار مهم دولت سوم و چهارم جمهوری اسلامی است.

دولت چهارم: دولت دوم آیت الله خامنه ای، رحلت امام خمینی (ره)
چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ مرداد ماه سال ۶۴ برگزار شد و در این دوره از میان ۵۰ ثبت نام کننده، ۳ نفر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که آیت الله خامنه ای با کسب ۸۵ درصد آرای ماخوذه برای بار دوم به ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
امام خمینی (ره) حکم ریاست جمهوری ایشان را در 13 شهریور ماه طی مراسمی در حسینه جماران تنفیذ کردند و در آن مسئولان را به حفظ هوشیاری در مقابل دسیسه های بدخواهان، قدرت های خارجی و منافقان داخلی دعوت کردند.
متن حکم تنفیذ امام خمینی (ره) برای چهارمین رییس جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است:‏
بحمد اللَّه تعالی با تأییدات خداوند متعال- جل و علا- و دعای خیر حضرت ولی اللَّه الاعظم- روحی لمقدمه الفداء - چهار سال ریاست جمهوری اسلام با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همه توطئه‏ها و تبلیغات دشمنان اسلام که برای اطفای نور خدا و اسلام بزرگ و از صحنه خارج نمودن ملت شریف و مجاهد، دست در دست یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئه‏هایی را که برای جلوگیری از سیل خروشان و اراده آهنین مؤمنین مظلوم در طول تاریخ که می‏ رود کاخ های ستم سیاه و سرخ را فرو ریزد و فریاد حق طلبانه این ملت مظلوم، محرومان و غارت زدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثی نمود.
ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نود ساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوق های رأی هجوم آورد و یاوه گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‏ بینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. «جَزاهُ اللَّهُ خَیراً».
رئیس جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق- جل و علا- واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی و تمایلات سرّی تا اعمال مُعلن و مخفی می‏گذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او- جل و علا- پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جمله او گاهی مؤمنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می‏برد و یا غیر صالحی را به مقامی که شایسته آن نیست می ‏رساند؛ گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور می‏ بخشد و گاهی بعکس.
مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همه دست‏ اندرکاران- بویژه رئیس جمهور- باید از چاپلوسان دغلباز و زبان بازان حیله‏ گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه ‏دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.
شما ای رئیس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! می‏دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً آمریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیله ممکن دست زدند؛ از حمله نظامی گرفته تا طرح کودتا و از ترور شخصیت ها تا به آتش کشیدن مزرعه‏ ها و مغازه‏ها و از انفجارات کور در کوچه‏ها و خیابان ها تا دزدی و تجاوز.
و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنه‏ دار از اول انقلاب تا امروز است، که برای تضعیف روحیه ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتی متشبث شدند، ولی بحمد اللَّه نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید، که نتیجه معکوس داد.
اکنون از چنین مارهای زخم‏ خورده‏ای نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عُمال سرسپرده داخلی در ارگان های دولتی و مقامات مؤثر، بتدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعه‏انگیز است و همه مقامات، خصوصاً مقامات بالا چون رؤسای قوای سه‏ گانه، بیشتر مورد نظر و هدف هستند، زیرا انحراف آنان- خدای نخواسته - ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.
همه ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره بتدریج انسان را از خلاف های کوچک به بزرگ و بزرگتر می‏ کشاند که یکوقت از کفر سر در می‏آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد می ‏خواهیم که همه ما را حفظ نماید، خصوصاً از شیطان نفس که مادر «بُت» هاست.
اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشأن و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری
دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام آقای سید علی خامنه‏ای- ایّده اللَّه تعالی- آرای ملت را برای پس از پایان دوره کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‏ نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم.
البته رأی ملت و تنفیذ این جانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‏ اند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند- که نمی‏ کنند.
خداوند، همه ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید! ما و همه مقامات جمهوری اسلامی مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازی و فداکاری آنان دست جباران کوتاه و به جای طاغوتیان، حکومت مستضعفان پایه گذاری شد.
این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هر چه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم، از عهده شکر آنان برنخواهیم آمد.
و السلام علی عباد اللَّه الصالحین. »(صحیفه امام (ره)، ج۱۹، ص۳۶۹-۳۷۲)
مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز ۱۸ مهر ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
پس از آن آیت الله خامنه ای، نخست وزیر را به مجلس معرفی کرد که وی نیز با سرعت دولت را تشکیل داد زیرا کشور در سال های میانی دفاع مقدس بود و می بایست هرچه سریع تر دولت تشکیل می شد.
در این دوره ماجرای کشتار حجاج در بیت الله الحرام، برگزاری سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتصاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت جانشینی فرماندهی کل قوا، فتوی ارتداد سلمان رشدی، نامه امام خمینی (ره) به گورباچف آخرین رییس اتحاد جماهیر شوروی، عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری و پایان جنگ ۸ ساله ایران و عراق، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و همچنین رحلت امام خمینی (ره) از وقایع مهمی بود که رخ داد.
پس از رحلت امام خمینی (ره) در روز ۱۴ خردادماه سال ۶۸، مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سید علی خامنه ای رییس جمهوری وقت را به رهبری انقلاب اسلامی برگزید.
پیش از رحلت امام (ره)، ایشان فرمان تشکیل کارگروهی را برای بازنگری در قانون اساسی دادند، اما پس از رحلت، قانون اساسی جدید با محورهایی که امام (ره) مشخص کرده بودند، در مرداد ماه سال ۶۸ به آرای عمومی گذاشته شد و به تایید مردم ایران رسید.

دولت پنجم: آغاز دوران رهبری آیت الله خامنه ای و شروع سازندگی در کشور
پس از انتخاب آیت الله خامنه ای به مقام رهبری، ایشان تا برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این دو مسئولیت را همزمان برعهده داشتند اما پس از تغییرات در قانون اساسی که در آن نخست وزیر به عنوان رییس دولت حذف شد، تمامی مسئولیت اجرایی کشور برعهده رییس جمهوری قرار گرفت.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و پنجمین رییس جمهوری ایران نام گرفت. وی پیش از ریاست جمهوری، مسئولیت های مهمی از جمله ریاست مجلس شورای اسلامی، جانشینی فرماندهی کل قوا و عضویت در شورای انقلاب را برعهده داشت.
پنجمین دولت جمهوری اسلامی در ۱۲ مردادماه سال ۶۸ با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای مردم ایران و با تنفیذ رهبر معظم انقلاب کار خود را آغاز کرد.
متن کامل حکم تنفیذه شده توسط حضرت آیت الله خامنه ای به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
قال الله الحکیم: و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون.
سپاس و ستایش خداوند منّان را که با عنایات خاصه خود، ملت بزرگ ایران را در فراز و نشیب های مسیر ده ساله انقلاب راهنمائی و دستگیری فرمود و با دست قدرتمند خود انقلاب و نظام اسلامی را از آفات دهر و شرارت شیاطین و فریب مکاران و دغلکاران و دسیسه منافقان و نفوذ بد خواهان و جمود متحجران و جاه طلبی سیاست بازان و وسوسه خناسان مصون داشت و به دعای حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء آتش توطئه ها را بر این ملت صالح و رشید، برد و سلام فرمود و دشمنان قوی پنجه را زبون کرد و روز بروز جلوه های نصرت خود را با ثبات قدم و رشد و آگاهی امّتی بیدار و زنده و نستوه، بر همگان آشکار ساخت.
و حمد بی پایان پروردگار را که حیات طیبه خود را به ملتی بخشید که حضرت روح الله را چون جان شیرین در خود پذیرا گشت و به هدایت و زعامت او پرچم اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و ولایت علوی و حسینی را برافراشت، چشم جهانیان را در او خیره ساخت و آیات فرج مستضعفان را در سرگذشت پرماجرای او آشکار ساخت.
و پس از ارتحال امامش و جان عزیزش بسوی رفیق اعلی، قلب او را محکم و راه او را روشن داشت و بر عزم و اراده ی پولادینش در ادامه راه خود، استوار ساخت.
اینک پس از گذشت دو دوره کامل ریاست جمهوری که بحمدالله با وجود آن همه دشواری ها و توطئه های دشمنان، به خیر و صلاح و عزت و عظمت اسلام و مسلمین سپری شده است، ملت رشید و مقاوم و با وفا، به وصیت امام فقید عظیم الشأن خود عمل کرد و در نخستین امتحان و در همان حال که دشمنان قسم خورده اسلام نیرنگ ها پرداخته و امیدها بدان بسته بودند، جهانیان را به حیرت و اعجاب واداشت و با حضور وسیع و سیل آسای خود، بنیان آمال بدخواهانه دشمن را برکند و با شناخت و آگاهی و آزادی کامل و کم نظیر، در انتخاباتی که نقش تبلیغات مرسوم در آن به کمترین حد ممکن رسید، به پای صندوق های رأی رفت و به پیمان با خدا بر نفی پرستش شیطان، و به عهده خود با رسول خدا در پاسداری از ثقلین، و به تعهد خود در برابر امام و انقلاب در وحدت کلمه و کلمه توحید و استقامت تا استقرار قسط عمل کرد.
و خدا را شکر که اراده و رأی ملت عزیز، بار سنگین امانت و مسئولیت الهی را بر دوش توانای مردی بزرگ از فرزندان اسلام و حواریین امام عظیم الشأن، عالمی مجاهد، فقیهی اسلام شناس، سیاستمداری هوشمند و مدیری درد آشنا و دلسوز قرار داد.
شخصیتی که پرونده تلاش در راه خدا و مجاهدتش برای حاکمیت دین و اعلاء کلمه اسلام حتی پیش از نخستین روزهای شروع نهضت آغازشده و سرگذشت رنج ها و سختی ها و فعالیت های کم نظیر را در خود گنجانیده است، چهره ی موجهی که به برکت حرکت در صراط مستقیم انقلاب، همواره امین امام و محبوب امت بوده و انشاءالله از این پس نیز خواهد بود.
بی شک این یک دستاورد بزرگ است که همزمان با انجام اصلاحات در قانون اساسی که زمینه اداره صحیح کشور را فراهم ساخته، مدیریت اجرائی کشور در دست توانای کسی همچون رئیس جمهور منتخب ملت قرار گیرد و امید است همچنان که مردم قدرشناس و هوشمند کشورمان انتظار می برند، تأییدات و تفضلات الهی راه را به سوی رفع مشکلات و تحقق آرمان های انقلاب هموار سازد.
اینجانب ضمن سپاس مجدد از الطاف نهان و آشکار حضرت حق تعالی جلت عظمته، به پیروی از ملت عظیم الشأن و با معرفت به مقام و مرتبت یاور صمیمی امام و شخصیت برجسته نظام جمهوری اسلامی و بازوی توانا و زبان گویای آن، جناب آقای هاشمی رفسنجانی دامت تأییداته رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و بدیهی است که این رأی و تنفیذ تا زمانی است که ایشان در همین صراط مستقیم و نورانی که عمر شریف خود را تاکنون در آن گذرانیده اند یعنی راه دفاع از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مجاهدت برای تحقق حاکمیت کامل قرآن و عمل به شریعت و طرفداری از محرومین و مستضعفین و کوشش برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت و استقرار عدالت اجتماعی، راه خود را ادامه دهند که البته چنین خواهد بود.
در پایان رئیس جمهور محترم و کسانی را که در اداره کشور توفیق همکاری با ایشان را خواهند داشت به رعایت تقوی و تداوم یاد خدا و حسن سلوک و ارتباط با مردم و بخصوص قشرهای ضعیف و محروم که صاحبان انقلاب و سربازان همیشه در صحنه ی آن می باشند و رعایت عزت و عظمت اسلام و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی در تنظیم روابط خارجی توصیه می کنم و ملت عزیز را نیز به همکاری و حمایت کامل از این مسؤولین دلسوز و لایق دعوت می نمایم و امید و اطمینان کامل دارم که با وحدت کلمه ی ملت و تلاش مخلصانه مسؤولین و حرکت عمومی همه‌ی اقشار مردم در همکاری و کمک به مجریان امور، این ملت بزرگ خواهد توانست به همه ی آرزوهای بزرگ خود دست یابد و کید و کینه دشمنان پلید را به ناکامی بکشد و فروغ امید را در دل همه ملت های مستضعف جهان برافروزد.
انه ولی التوفیق. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته. سیدعلی حسینی خامنه ای. ۱۲ مرداد ۱۳۶۸» (آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
در دولت اول آیت الله هاشمی رفسنجانی که اولین دولت پس از اتمام دفاع مقدس و پذیرش آتش بس بود، مهمترین برنامه خود را بازسازی خرابی های ناشی از جنگ اعلام کرد به همین دلیل دولت وی با نام دولت سازندگی شناخته شد.
البته در دوران دولت پنجم به دلیل اتمام جنگ، مذاکرات فشرده ای بین ایران و کشورهای دیگر در حال انجام بود و در همین سال ها نیز مهمترین اتفاق تاریخ معاصر یعنی فروپاشی شوروی (یکی از دو ابرقدرت جهان معاصر) و پایان جنگ سرد رخ داد.
در دولت پنجم انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و روند بازسازی زیرساخت های آسیب دیده از جنگ را آغاز و این مسیر در دولت ششم که دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه یافت.

دولت ششم: ادامه مسیر سازندگی
ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با 4 کاندیدای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برگزار شد که آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی توانست با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود.
در دولت ششم نیز مسیر دولت پنجم ادامه یافت و سازندگی کشور محور اصلی سیاست های دولت بود. مراسم تنفیذ این دوره از انتخابات هم در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ برگزار شد.
متن کامل حکم تنفیذ شده توسط رهبر معظم انقلاب در دومین دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
خدای بزرگ را سپاسگزارم که به حول و قوّه‌اش، ریاست جمهوری اسلامی ایران یک دوره کامل دیگر را طی کرد و ملت بزرگ ایران توفیق آن یافت که سر برافراشته و مصمّم، به انتخابی دیگر دست یازد و یک‌بار دیگر، قدرت و اراده ملّی خود را در گزینش رئیس جمهور کشورِ کهن اسلامی و بلند آوازه‌اش، در برابر چشم مردم دنیا به نمایش گذارد.
خدای بزرگ را حمد و سپاس که در دوره چهارساله گذشته، عزّت و اقتدار معنوی جمهوری اسلامی ایران را که ناشی از لطف و تأیید الهی و مرهون عنایات و توجّهات حضرت ولی‌اللَّه‌الاعظم روحی ‌فداه و منقّش به نام ماندگار و پرافتخار امام راحل است، استمرار بخشید و در دنیای توفانی این چند سال که لبریز از حوادث بزرگ بود و شگفتیهایی چون دگرگونی نظام دو قطبی جهانی و آغاز فروپاشی ابرقدرتهای افسانه‌ای و تغییرات عمده در جغرافیای سیاسی عالم و جنگها و فتنه‌ها و وقایع خونین را به همراه داشت، ایران عزیز را در سایه امن و امان خویش، از گزند حوادث مصون داشت و به حکمت و تدبیرش محفوف فرمود.
خدای بزرگ را حمد و سپاس که ملّت عزیز ایران را به لطف و رحمت خود، مطمئن و دلگرم فرمود؛ توطئه‌های خنّاسان را که در قالب شبکه تبلیغاتی صهیونیستی و استکباری، سعی خود را بر شکستن روحیه و مقاومت ملت ایران متمرکز کرده‌اند، همواره نقش برآب ساخت و دلهای مؤمن و حق‌جوی این امّت پیشرو را به صدق وعده خود مستحکم کرد، تا مردم ایران در هر جا که حضور و رأیشان برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی لازم بود، با حضور و اعلام رأی خود، دشمن را ناکام سازند و به ندای الهی، لبّیک گویند و در گزینش رئیس جمهور، با هشیاری و انگیزه و حسّاسیت به پای صندوق رأی آیند و به وصیت امام و مرشد و معلّم بزرگشان عمل کنند.
خدای بزرگ را سپاس که در این نوبت نیز، رأی مصیب ملت، مسؤولیت را به دستهای توانای مردی سپرد که در میدانهای دشوار، لیاقت و امانت و صلاحیت و کاردانی و برجستگی او را آزموده بود.
مردی بزرگ از سابقینِ اوّلینِ انقلاب و از حوارییّن و انصار دیرین امام راحل. عالِمی متفکّر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان شناس، مجاهدی خستگی نشناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور.
این‌جانب ضمن تبریک به ملت عزیزمان برای این حُسنِ انتخاب و با معرفت به مقام و مرتبت والای شخصیّت برجسته و چهره منوّر نظام جمهوری اسلامی و رکن رکین انقلاب و بازوی توانا و زبان گویای آن، جناب آقای هاشمی رفسنجانی دام‌عُلاه، رأی ملّت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.
بدیهی است که تنفیذ این‌جانب نیز، مانند رأی ملّت، تا زمانی است که ایشان در همان صراط مستقیم و منهاج قویمی قدم برمی‌دارند که سالهای عمر بابرکت خود را در طی مراحل نورانی آن گذرانیده‌اند؛ یعنی راه دفاع از اسلام ناب محمّدی صلّی‌ اللَّه‌ علیه‌ و آله و مجاهدت برای تحقّق حاکمیت کامل قرآن و عمل به شریعت و حمایت از محرومان و مستضعفان و کوشش برای ریشه‌کن کردن فقر و تبعیض و استقرار عدالت اجتماعی و تمسّک به اصول پایدار انقلاب اسلامی، که البته همواره چنین خواهد بود.
این فرصت را مغتنم شمرده، رئیس جمهور محترم و برادر گرامی خود را به آنچه توصیه همه انبیا و اولیای مؤمنین است توصیه می‌کنم؛ یعنی رعایت تقوا و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا و دوام ذکر الهی و اعتماد به قدرت حضرت احدیّت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه قدرتمندان مادّی در برابر قدرت کامله الهی، و مهربانی با بندگان خدا و حُسنِ سلوک با مردم؛ بخصوص قشرهای ضعیف که نیروهای همیشه در صحنه انقلاب و صمیمی‌ترین یاران آنانند و حفظ موضع مستحکم همیشگی خود در برابر دشمنان و مخالفان و بدخواهان، و نیز به گزینش همکاران و مدیرانی که این معیارها را در آنان بازشناخته و ثبات قدم، استحکام روحیه و استقامت فکر آنان را آزموده باشند.
در پایان، با ابتهال و تضرّع، از خداوند متعال مسألت می‌کنم که توفیق و تأیید خود را شامل حال ملت عزیز و مسؤولین گرامی نموده، گام های دولت و ملت را به سوی هدف های والا و تأمین سعادت همگانی، استوار فرماید. والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته»(آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
در این‌ مراسم‌ همچنین‌ حضرت‌ آیت ‌الله‌ خامنه‌ای‌ طی‌ سخنانی‌ هوشیاری‌ و احساس‌ مسئولیت‌ ملت‌ ایران‌ را در انتخاب‌ و گزینشی‌ درست‌ و صائب‌ تقدیر کردند و اهمیت‌ نقش‌ مسئولین‌ اجرایی‌ را در سرنوشت‌ کشور مورد تأکید قرار دادند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از آمادگی‌، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ کار براساس‌ سیاست های‌ کلی‌ کشور به عنوان‌ یکی‌ از ویژگی های‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ بردند و فرمودند: کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاست ها به‌ پیش‌ برند.(آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
از وقایع مهم در دولت ششم می توان از رحلت یادگار امام (ره) حاج سید احمد خمینی، اعلام موجودیت طالبان در ۱۸ مهرماه ۱۳۷۳ در افغانستان و برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام برد.

دولت هفتم : دولت اصلاحات
هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز دوم خردادماه سال ۷۶ در سراسر کشور برگزار شد که از این انتخابات می توان به عنوان تقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران یاد کرد زیرا جناح موسوم به چپ پس از عدم گرایش مردم به آنها در انتخابات های دوره های قبل مجلس مدتی از صحنه سیاسی کشور خارج شد و دوباره با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سکاندار مسئولیت در کشور شد.
انتخابات دوم خرداد سال 76 با رقابت 4 نامزد برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب نیز روز 12 مردادماه حکم رییس جمهوری را تنفیذ کردند که در حکم ایشان آمده است: امروز به برکت الطاف کریمانه ی پروردگار متعال و دعای حضرت ولی اللَّه اعظم (روحی فداه) و شایستگی و همت ملت بزرگ ایران، یک دوره ی دیگر از دوره های مسؤولیت اجرایی کشور رسماً آغاز می شود و شخص برگزیده ی دیگری زمام قوه ی مجریه را در فضای معنوی و سیاسی سالم و آرام و آمیخته به روح همکاری و همنواختی، به دست می گیرد.
خدای بزرگ را سپاس می گویم و جبهه ی ستایش و خضوع بر درگاه عظمت و قدرت الهی می سایم که در دنیای کنونی که بیشتر ملتها یا دچار درگیریهای خونین، یا سرگرم اختلافات خودخواهانه، یا در چنگ حکام دیکتاتور، یا فریفته ی اغواگری های تبلیغات و یا دنباله رو احزاب سیاسی و رؤسای دنیا طلب آنند، ملت ایران با عزمی راسخ و برخاسته از ایمان، و با شور و همتی خیره کننده، یک بار دیگر رشد عقلانی و سیاسی خود را به صحنه آورد.
انتخابات ریاست جمهوری در امنیت و نظم و آرامش کامل و با شکوهی کم نظیر برگزار شد. ملت ایران یک بار دیگر به وصیت جاودان امام کبیرش عمل کرد و به رغم تلاش حساب شده ی دشمنان که با ترفندهای گوناگون می خواستند صحنه ی کار و سیاست را از ملت تهی کنند و میان او با نظام انقلابی و الهی اش فاصله بیندازند، صحنه ی انتخابات را با حضور مبارک خود، سرشار از شور و شعور و اراده و انتخاب کرد.
اکنون بار دیگر مسؤولیت بزرگ ریاست جمهوری با اکثریتی قاطع بر دوش مردی روحانی و کارآزموده و انقلابی و اهل دانش و معرفت قرار یافته و یکی از تربیت شدگان حوزه ی معرفت دینی قدرت اجرایی را در کشوری به دست گرفته است که به برکت ایمان و دین باوری عمیق مردمش، پرچمدار نظام دینی و مفتخر به اجرای احکام اسلامی است.
این رویکرد، همچنان که نشان اعتماد ملت ایران به روحانیت متعهد است، مژده رسان این نیز هست که در حرکت سازندگی ملت ایران - که بحمداللَّه سالهاست با همکاری ملت و مسؤولان برجسته آغاز گشته است - همواره توجه به ارزشهای اصیل معنوی و پایبندی به دین و اخلاق و معنویت، رکن اساسی بوده و خواهد بود.
این جانب ضمن تبریک به ملت عزیز و با معرفت به شایستگی و برجستگی دانشمند متفکر، جناب حجةالاسلام آقای حاج سید محمّد خاتمی (دامت معالیه)، رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.
بدیهی است که تنفیذ این جانب همانند رأی ملت، تا زمانی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند - یعنی راه اسلام و احکام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایستادگی در برابر دشمنان ستمگر و زورگو و مستکبر - پایبند باشند؛ که البته چنین خواهد بود.
لازم می دانم جناب رئیس جمهور محترم و کسانی را که ان شاءاللَّه در کنار و همکار ایشان خواهند بود، به این نکته توجه دهم که خدمت به ملت عظیم الشأن ایران، افتخاری بزرگ و ابدی است. اجر الهی و اخروی و سرافرازی دنیوی و اخروی این مسؤولیت، آنگاه که با اخلاص و برای خدا باشد، با هیچ کار و تلاش و عبادتی قابل قیاس نیست.
این فرصت ارزشمند را که مانند همه چیز جهان، گذرا و تمام شدنی است، مغتنم شمارند و به قدر همه ی وسع و توان خود، به این ملت عزیز و صمیمی و هوشمند خدمت کنند. حقیقت آن است که در دوره های متوالی ریاست جمهوری، دولتها خدمات بزرگ و حتّی بی سابقه یی نثار کشور و ملت ایران کرده اند که پاداش آنها را جز از خدای بزرگ نمی توان انتظار داشت؛ با این حال اقشار ضعیف مردم که شامل صادق ترین و فداکارترین یاوران انقلاب در روزهای دشوار بوده اند و خواهند بود، همچنان نیازمند توجه و کار و اهتمام ویژه و طولانیند. و وظیفه ی اهم جناب عالی و همکارانتان، رسیدگی و علاج جویی برای آنان و مجاهدت در راه استقرار عدالت اجتماعی است.
ان شاءاللَّه در این راه، دست قدرتمند کمک پروردگار به شما یاری خواهد رسانید و عواطف میلیونی آحاد مردم مؤمن و ظلم ستیز، پشتیبان صادق و صمیمی شما خواهد بود.
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته - ۱۲/۰۵/۱۳۷۶ - سیّد علی خامنه ای (آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
رهبر معظم انقلاب در این مراسم همچنین در سخنانی نیز ضرورت اهتمام دولت آینده را به ریشه کن کردن فقر، بی عدالتی و تبعیض را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: نظام اسلامی، نظام سرمایه داری نیست. برای ما تضمین قسط و عدل در جامعه، اصل است و جهت تمامی تلاش ها باید بر این باشد که همه مردم بتوانند به اندازه همت، استعداد و تلاش خود، از
امکانات و ثروت عمومی برخوردار شوند و کسی مظلوم، محروم و سرکوب شده نماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: کسانی که با فرهنگ اسلامی آشنا نیستند، باید باور کنند که انواع مسوولیتها تنها هنگامی برای ما ارزش، محبوبیت و جاذبه دارد که به کمک آن بتوانیم قسط و عدل و حکم خدا را اقامه کنیم و راه حق را در پیش پای مردم هموار نماییم.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان، حجم کارهای انجام شده در دوران کوتاه پس از انقلاب را از لحاظ کمی و کیفی با کارهای انجام شده در سالهای طولانی قبل از نظام اسلامی، غیرقابل مقایسه خواندند و فرمودند: با وجود محاصره های گوناگون سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی دشمنان و انواع خباثتها و توطئه هایی که برای ابراز مخالفت با ملت ایران انجام گرفت، نظام مرتبط با معنویت و ایمان الهی در ایران به سبب برخورداری از پشتوانه عظیم عواطف و کمک مردم، توانسته است گامهای اساسی و بلندی را برای بازسازی به پیش بردارد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: دولتهای ایران، یکی پس از دیگری با حمایت ملت بزرگ خود، توانستند کشور را از لحاظ عمران و آبادی، جهات سیاسی، آبروی بین المللی و اقتدار ملی به پیش ببرند و این خود از جمله نعم بزرگ الهی و مظهر دست قدرت خداوند متعال است.
مقام معظم رهبری در سخنانشان از شکوه و عظمت هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان پدیده ای نادر در طول سالهای پس از انقلاب یاد کردند و فرمودند: ما خدا را شکر می کنیم که انتخابات بسیار خوب، خوش عاقبت و همراه با خرسندی عمومی مردم انجام شد و امروز احساس می کنیم که برای ملت ایران روز مبارکی است و امیدوارم خداوند متعال برکات خود را بر عموم ملت ایران، مسؤولان و رئیس جمهور عزیزی که امروز این مسوولیت را رسما بر عهده گرفتند، نازل بفرماید.
حضرت آیت الله خامنه ای دست قدرت الهی را همواره پشتیبان نظام اسلامی بویژه در شداید و سختیها دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: راه طولانی تر از آنچه که تا کنون پیموده ایم در پیش است و در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سازندگی باید کار بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.(آرشیو پایگاه اطلاه رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
رییس جمهوری نیز به دنبال آن کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در ۲۹ مردادماه رای اعتماد مجلس را کسب می کند.
در دوران دولت هفتم که به دولت اصلاحات موسوم شد، اتفاقات مهم و تاثیرگذاری رخ داد، که از آن جمله می توان به کشف قتل های زنجیره ای، اجرای تنش زدایی در سیاست خارجی کشور، شهادت دیپلمات و خبرنگار ایرنا در مزارشریف به دست گروه تروریستی طالبان، برگزاری اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و حوادث کوی دانشگاه تهران اشاره کرد.

دولت هشتم: ادامه مسیر اصلاحات
هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز 18 خرداد ماه سال 1380 برگزار شد که در این انتخابات نیز 9 نفر توسط شورای نگهان تایید صلاحیت شدند و خود را در معرض آرای عمومی گذاشتند که رییس جمهوری مستقر توانست اکثریت آرا را کسب کرده و برای دومین بار سکان اجرایی کشور را به دست گیرد.
رهبر معظم انقلاب نیز در ۱۱ مرداد ماه سال ۸۰ رای مردم را تنفیذ کردند که در این حکم آورده اند: بـه یـاری الطاف کریمانه خداوند متعال و دعای مستجاب حضرت بقیه الـلـه روحـی فداه اکنون دوره تازه ای از مسئولیت اجرایی کشور آغاز می شود.
ایـن هـشـتمین بار است که ملت بزرگ ایران در آزمون انتخاب رئیس جـمـهور ، مـوفـق و سربلند شده و دخالت سرنوشت ساز خود در اداره کـشـور را بـه نـمـایـش نـهاده و اقـتدار ملی نظام اسلامی را به جـهانـیان نشان می دهد. این افتخارات مرهون انقلاب اسلامی و رهبر کـبـیر آن و فداکاری شهیدان و ایثارگران و مومنان صادق و صابری اسـت کـه جـان و تـوان خـود را در مبارزه با رژیم زور و فساد و اسـتبداد و نظام بین المللی سلطه جو و غارتگر پشتیبان آن مبذول کردند.
خـداونـد مـتـعال را بـر هـدایت و رحمتش سپاس می گویم و به ملت عـالـیـقـدر ایـران کـه با هوشمندی و پایداری خود پرچم حاکمیت اسـلامـی را بـرافراشتند و در طوفانها و گردبادها سرافراز نگاه داشتند ، درود می فرستم.
مـردم ایران در فضایی آرام و با رفتاری متین و با اکثریتی قاطع و شـورانگیز شخصیتی انقلابی و فرزانه منتسب به بیت سیادت و علم و تـقوا را که اینک چهار سال تجربه مدیریت کلان بر مزایای ایشان افـزوده اسـت به ریاست جمهوری برگزیدند و پای بندی خود به دین و اخـلاق و ارزشهای مـعنـوی، بـستگی خود را به روحانیت و سیادت نشان دادند.
ایـنـک کـه بحمدالله این فرصت تازه و فضای پرنشاط در کشور پدید آمـده اسـت، جـای آن اسـت کـه لحظه لحظه وقت مسئولان و نخبگان و امـنـای ملت به خدمت و تلاش مخلصانه سپری شود و عزم و همت همگان روی بـسـطـ عدالت و ارتقاء موقت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و مـعیـشـت عـمومی معطوف گردد و فقر و فساد و تبعیض محصول حاکمیت جـهل و ظـلم و خودکامگی طواغیت بس طولانی است از صفحه زندگی ملت ایران زدوده شود.
بـی شـک هـر اقدام مجاهدت آمیز رئیس جمهور محترم و دیگر مسئولان در ایـن راه مـشـمـول کمک و پاداش الهی و پاسخ شایسته به حضور و صـمـیـمیت مردم و مورد تایید و همکاری این خدمتگزار خواهد بود. ایـنـجـانـب بـا سـپاس خداوند متعال و عرض تبریک به ملت عزیز و بـامـعرفـت بـه مـراتب شایستگی اندیشمند فرزانه جناب حجت الاسلام آقـای سـیدمحمد خاتمی دامت معالی، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.
بـدیـهی است که تنفیذ اینجانب و رای ملت تا زمانی است که ایشان بـه تـعهد خـود و صـراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشتند، یعنی راه اسـلام و احـکـام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایـسـتادگی در برابر دشمنان مستکبر و زورگو پایبند باشند که با توفیق الهی همواره چنین خواهد بود ان شاءالله.
رئـیـس محترم جمهور را به یاد خدا و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل توصیه می کنم و قـدردانـی از مـلـت و مـراقبت از منافع ملی و اولویت دادن به نـیـاز قشرهای مستضعف و گرامی شمردن ارزش های والای دین و انقلاب را بـه ایـشـان مـتـذکر می گردم و توفیق و هدایت و کمک الهی را برای ایشان و همه مسئولان کشور مسئلت می کنم. آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در این مراسم مردم‌ سالاری‌ دینی‌ را راقی ‌ترین‌ و والاترین‌ نوع‌ مردمسالاری‌ در جهان‌ برشمردند و افزودند: در جامعه‌ اسلامی‌، مردم‌ با توجه‌ به‌ شأن‌ و جایگاهشان‌ در قوانین‌ الهی‌، و در پرتو نور هدایت‌ پروردگار و در چارچوب‌ احکام‌ قرآن‌ و اسلام‌ سرنوشت‌ اداره‌ کشور را بدست‌ می‌گیرند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ را هدیه‌ انقلاب‌ و اسلام‌ به‌ ملت‌ ایران‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: این‌ تجربه‌ جدید و جوان‌ برای‌ همه‌ ملتهایی‌ که‌ به‌ فضیلتهای‌ انسانی‌ و جامعه‌ای‌ سعادتمند می‌اندیشند قابل‌ پیروی‌ و الگو گرفتن‌ است‌.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ حضور ملت‌ ایران‌ در کلیه‌ انتخابات‌ ۲۲ سال‌ اخیر از جمله‌ ۸ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ خاطر نشان‌ کردند: دشمنان‌ با نفی‌ این‌ واقعیات‌ تنها به‌ مردم‌ سالاری‌ در ایران‌ از انتخابات‌ سال‌ ۷۶ به‌ بعد اشاره‌ می‌کنند اما همه‌ می‌دانند که‌ در تمام‌ سالهای‌ انقلاب‌، مردم‌ با حضور در همه‌ انتخابات‌، محور تصمیم‌گیریها بوده‌اند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامی‌ تأکید کردند همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ این‌ است‌ که‌ خود را کمر بسته‌ دین‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسی‌ و موظف‌ به‌ تأمین‌ خواستهای‌ مردم‌ بدانند و اگر هر یک‌ از مسؤولان‌ در هر رده‌ای‌ از این‌ مسیر منحرف‌ شود بدلیل‌ آنکه‌ فاقد شروط مسؤولیت‌پذیری‌ در جامعه‌ اسلامی‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ می‌شود و این‌، سنگینی‌ بار مسؤولیت‌ در اسلام‌ را آشکار می‌سازد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ مقابله‌ با مفاسد مالی‌ و اقتصادی‌ را از بزرگترین‌ وظایف‌ مسؤولان‌ خواندند و افزودند: همانگونه‌ که‌ در نامه‌ ۸ ماده‌ای‌ به‌ رؤسای‌ قوا گفته‌ شد مقابله‌ با این‌ مفاسد کار بسیار دشواری‌ است‌ و باید با همکاری‌ قوای‌ مقننه‌ و قضاییه‌ در دستور کار دولت‌ قرار گیرد و نتایج‌ عملی‌ آن‌ خود را نشان‌ دهد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ همه‌ فعالین‌، مسؤولین‌ سیاسی‌ و کسانی‌ را که‌ به‌ تریبون های‌ عمومی‌ دسترسی‌ دارند به‌ پرهیز از تهیج‌ و تشنج‌آفرینی‌ توصیه‌ کردند و افزودند: کسانی‌ که‌ به‌ منبرها، روزنامه‌ها، تریبون‌ نماز جمعه‌، صدا و سیما، مجلس‌ و دیگر تریبونها دسترسی‌ دارند باید فضا را کاملا آرام‌ و متعادل‌ نگه‌ دارند.
ایشان‌ با تأکید بر وحدت‌ کلمه‌، تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ را از بدترین‌ کارها خواندند و تصریح‌ کردند نباید به علت‌ ضعفی‌ در دولت‌ کلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نکردن‌ یک‌ حکم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حکمی‌ که‌ صادر می‌شود کل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ کرد.(آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
در این دولت نیز اتفاقاتی از جمله حمله تروریستی۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو در نیویورک، اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا، اتفاقات مجلس ششم، آغاز ساخت شهر پتروشیمی در عسلویه، رشد اقتصادی بیش از ۶ درصد، برگزاری هفتمین دوره انتخابات مجلس و توافق اتمی تهران (سعدآباد) رخ داد.
دولت نهم: حضور شهردار در عالی ترین مسند سکان اجرایی
در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری۷ نفر تایید صلاحیت شدند و انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در دو مرحله انجام شد.
در دور اول که 27 خرداد ماه سال 84 برگزار شد، محمود احمدی نژاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی حائز اکثریت آرا شدند و در دور دوم که سوم تیرماه انجام شد، محمود احمدی نژاد (شهردار تهران) توانست اکثریت آرا را بدست آورد.
روز ۱۲ مرداد ماه سال ۱۳۸۴ رهبر معظم انقلاب در مراسمی حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را تنفیذ کردند و در آن حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات و نزدیک به شصت میلیون رای در دو مرحله از انتخابات را جهاد بزرگ ملت ایران با مستکبران مداخله جو و سیلی ملت ایران بر گونه ی دشمنان مردم سالاری اسلامی و تجلی عزم و نشاط و سرزندگی ملت ایران دانستند و تصریح کردند: انتخابات نهم جلوه ای از اعتصام ملت ایران به حبل الله بود.
سپس متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری قرائت شد که به این شرح است: خدای حکیم قدیر را سپاس می‌گویم که با توفیق و هدایت خود، ملت ایران را در آزمون شکوهمندی دیگر، کامیاب و مفتخر ساخت و نهمین انتخابات ریاست جمهوری، مایه‌ی عزت و افتخار ایران اسلامی گشت.
حماسه‌ی ملت بزرگ ما در انتخابات نهم، پدیده‌ای شگفت‌انگیز بود. حضور حداکثری مردم در عرصه‌ی انتخاب و نزدیک به شصت میلیون رأی را در دو مرحله به میدان این مسابقه‌ی پربرکت آوردن جهاد بزرگ این ملت بود با مستکبران مداخله‌جو که در محاسبه‌ی شیطانی خود، مردم را بی‌تفاوت، جمهوری اسلامی را بی‌پشتوانه و انقلاب و امام را به غربت افتاده، می‌پنداشتند، ملت ایران این خواب و خیال را باطل کرد. انتخابات نهم سیلی ملت ایران بر گونه‌ی دشمنانی بود که مردمسالاری برخاسته از ایمان اسلامی را برهم‌زننده‌ی جادوی تبلیغاتشان بر ضد اسلام می‌دانند و درخشش این ستاره را بر پیشانی نظام اسلامی برنمی‌تابند.
ایران اسلامی عزم و تصمیم خود، نشاط و سرزندگی خود، و حضور پرمعنا و مبارک خود را یکبار دیگر به رخ مستکبران کشید و شیطان بزرگ را یکبار دیگر ناکام ساخت. انتخابات نهم جلوه‌ای از اعتصام ملت ایران به حبل‌الله بود.
مردمسالاری اسلامی به برکت انقلاب و امام کبیر ما، به ما آموخته است که حضور مردمی در عرصه‌ی گزینش مدیران کشور‌، عامل حراست از اقتدار ملی و حصاری مستحکم در برابر استیلاطلبی بیگانگان و دستاویزی مطمئن برای جلوگیری از لغزش و انحراف مدیران است. ملت ایران درس مردمسالاری را از اسلام فراگرفته و از بن دندان، مؤمن و متعهد به آن است، موانع این راه را با مجاهدت خویش، هموار کرده و سند آن را با خون عزیزترین جوانانش، به امضاء رسانده است.
اکنون به برکت الطاف کریمانه‌ی حضرت حق - جلت الائه - و دعای مستجاب حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه، همت مردم عزیز، دور تازه‌ئی از مدیریت را در کشور ما رقم زده و میدان را برای تلاشی نو و مدیرانی تازه‌نفس، گشوده است.
ملت ما با اکثریتی قاطع، شخصیتی انقلابی و دانشمند و مدیری شایسته و کارآزموده و دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه‌های گوناگون را، به ریاست جمهوری برگزیده است. سخن صریح و قاطع و صادقانه‌ی ایشان در تعهد به خدمتگزاری و رفع محرومیت و مبارزه با فساد، و لحن افتخارآمیز ایشان در پایبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب، که با منش مردمی و ساده‌زیستی همراه بود، دلها و آراء مردم را متوجه ایشان کرد و مسوولیت مهم ریاست جمهوری را بر دوش ایشان نهاد.
اینجانب ضمن تبریک به ملت شریف و آزاده، رای آنان را تنفیذ و جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. بدیهی است که رای ملت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در آن حرکت کرده‌اند یعنی راه اسلام و آرمان‌های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر مستکبران و زورگویان پایبند باشند که به توفیق الهی همواره چنین خواهد بود انشاء الله.
رییس جمهور محترم را به توکل به خداوند قادر و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل و به کارگیری همه‌ی توان خود و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم انسانی کشور در راه دستیابی به هدف‌های والائی که اعلام کرده‌اند، توصیه می‌کنم و کمک و هدایت الهی را برای ایشان و همه‌ی مسوولان کشور مسالت می‌نمایم.(آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
رهبر معظم انقلاب همچنین در سخنانی، تنفیذ رای ملت به رئیس جمهور منتخب را روزی مبارک و تجلی رحمت الهی خواندند و با تشکر صمیمانه از مردم به دلیل هوشیاری، 'درک به موقع نیاز کشور و نظام' و حضور قدرتمندانه در انتخابات افزودند: نعمت بزرگ حضور مردم، هدیه انقلاب و تجلی 'مردمسالاری حقیقی و متکی' به ایمان است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برگزاری پرشور، سالم و افتخارآمیز انتخابات نهم، تلاش دشمنان را برای ناامید کردن مردم و بی رونق ساختن انتخابات یادآور شدند و افزودند: ملت مؤمن، شجاع، هوشمند و مستقل ایران با حضور تحسین برانگیز در پای صندوقهای رای، همه تلاشهای دشمنان از جمله حرکت گستاخانه و ابلهانه رئیس جمهور امریکا در دعوت مردم ایران به شرکت نکردن در انتخابات را، نقش برآب کرد بگونه ای که انسان در مقابل این همه هوشیاری، حقا' و انصافا' احساس تواضع و خضوع می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر لزوم استفاده از علمی ترین، بهترین و مدبرانه ترین روشها برای تحقق عدالت، خاطرنشان کردند: تحقق عدالت مغایر استفاده از شیوه های علمی نیست بلکه باید با استفاده از همه شیوه های پیشرفته و نوین علمی و با تکیه بر فهم و درک و نیاز ایرانی، به تلاش برای تحقق آرمانهای انقلاب ادامه داد.
ایشان با توصیه به آقای احمدی نژاد برای پرهیز از شتاب زدگی خاطرنشان کردند: مردم عزیز نیز در مطرح کردن و پیگیری خواسته های خود از شتاب زدگی خودداری کنند و دولت جدید و خدمتگزار با برنامه ریزی صحیح و با همان کیفیتی که در سند چشم انداز ۲۰ ساله مقرر شده است اهداف مهمی همچون عدالت، رفاه عمومی و توسعه همه جانبه را پیگیری کند.
رهبر معظم انقلاب در همین زمینه خاطرنشان کردند: تحقق برخی اهداف به سالها کار و تلاش نیاز دارد و ملت ایران ضمن درک این واقعیت، از مسؤولان کار و تلاش بی وقفه و جدی را می طلبد.
ایشان در زمینه سیاست خارجی نیز، صلح طلبی همیشگی ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: ملت ما همچون گذشته با هیچ کشور و ملتی سرستیزه ندارد اما قدرتمندان جهانی بخصوص شیطان بزرگ بدانند این ملت همچنان از حقوق خود، مقتدرانه دفاع می کند و به هیچ قدرتی باج نخواهد داد.(آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
آغاز مجدد فعالیت های هسته ای ایران در بوشهر و اصفهان، افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت به علت افزایش قیمت جهانی آن به بیش از ۱۰۰ دلار، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و اتفاقات سال ۸۸ از مهمترین رویدادهای رخ داده در دولت نهم بود.

دولت دهم: آغاز تحریم های ظالمانه
دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال ۸۸ با تایید ۴ نامزد توسط شورای نگهبان، برگزار شد. این انتخابات از نظر حضور مردم (۸۵ درصد) در پای صندوق های رای، رکوردی جدید در تاریخ انتخابات کشور ثبت کرد.
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری روز 12 مردادماه برگزار شد که حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آن را قرائت کرد که به این شرح است:
خداوند را سپاس که بار دیگر ایران را سرافراز و مردم هوشمند ما را به آفرینش حماسه‌ ماندگار دیگری موفق ساخت. بیست و دوم خرداد یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت، برگ زرینی شد از کتاب سرنوشت ایران که مردم ما سطر سطر آن را با همت والا و عزم استوار خود نگاشته و هوشیاری و پایداری خود را به حراست از آن گماشته‌اند.
حضور هشتاد و پنج درصدی در پای صندوق‌های رای در انتخابات اخیر، نشانه‌ای آشکار است از احساس دلبستگی و غیرت و اهتمامی که این ملت کهن و پرافتخار، به دسترنج سی ساله‌ خود می‌ورزد و امید و آرزویی که به کمال و اعتلای آن و زدودن کاستی‌ها و کجی‌ها از آن در دل می‌پروراند.
این همه از رحمت و فضل خداوند حکیم و قدیر است که این بنده‌ بی‌قدر و ناتوان و همه‌ دل‌های متذکر و خاشع، باید آن را قدر بشناسیم و جبهه شکر بر آستان منعم محبوب بساییم.
رای قاطع و بی‌سابقه‌ مردم به رئیس‌جمهور منتخب و محترم، رای به ویژگی‌هایی است که کارنامه‌ چهار ساله‌ دولت نهم بدانها زینت یافته است و سمت و سوی گرایش‌های اکثریت بی‌چون و چرای ملت را آشکار می‌سازد.
این، رای به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رای به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رای به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی‌گری است؛ رای به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رای به کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است.
اینها بخش‌های مهمی است از آنچه ملت ایران از منتخبان خود مطالبه می‌کند و هر گاه کسی را با این سمت و سو بشناسد، به او دل می‌بندد و با بهره‌گیری از موهبت آزادی که هدیه‌ انقلاب اسلامی به این ملت است او را بر کرسی مسئولیت و مدیریت می‌نشاند.
اینجانب در آستانه‌ زاد روز فرخنده نجات‌بخش بشریت، ولی اعظم خدا و امام صالحان، حضرت
حجه بن‌الحسن روحی فداه و عجل‌الله فرجه، این عید بزرگ را گرامی داشته و انتخاب جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد را در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تبریک می‌گویم و به پیروی از ملت بزرگوار ایران، رای آنان را تنفیذ و این مرد شجاع و سختکوش و هوشمند را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم و برای ایشان و همکارانشان توفیق خدمتگزاری به مردم و تلاش در راه اعلای کلمه اسلام و اقدامات بزرگ و ماندگار و شایسته‌ ملت و کشور عزیز و حرکت کوشنده به سوی پیشرفت و عدالت را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
و بدیهی است که رای مردم و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان بر این صراط قویم پایدار باشند.
در پایان با تجلیل و تکریم نام و یاد امام بزرگوار و شهیدان عالی مقام که ملت ما موفقیت‌های بزرگ خود را به آنان مدیون است، علو درجات و شمول رحمت الهی بر ارواح طیبه‌ آنان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
رهبر معظم انقلاب همچنین در سخنانی اثبات قدرت نظام جمهوری اسلامی در جلب اعتماد ملت و بسیج توده‌ها را اولین پیام انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری دانستند.
ایشان در همین زمینه افزودند: برخی در سال‌های پس از انقلاب منتظر بوده‌اند که نظام اسلامی کهنه شود و از چشم مردم بیفتد اما انتخابات اخیر و شکسته‌ شدن نصاب‌های جهانی حضور ملت‌ها در انتخابات، این واقعیت روشن را نشان داد که نظام اسلامی پس از ۳۰ سال در جلب اعتماد مردم و بسیج آنها موفق‌تر و قدرتمندتر شده و این حقیقت ناب نباید با برخی قضایای حاشیه‌ای انتخابات، از نظرها دور بماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وجود اعتماد متقابل میان نظام و مردم را دومین پیام انتخابات ۲۲ خرداد خواندند و خاطر نشان کردند: باز بودن عرصه برای به صحنه آمدن و 'گفت‌وگو و بحث گرایش‌های گوناگون سیاسی'، نشانه اعتماد به نفس نظام اسلامی و اعتماد نظام به ملت بود.
ایشان در همین زمینه افزودند: مردم نیز متقابلا به نظام اعتماد کردند و با ریختن آرای عظیم خود به صندوق‌ها، توجه و اقبال مستمر به نظام منتخب خود را ثابت کردند و این واقعیت نشان می‌دهد برخی حرف ها که در باره بی‌اعتمادی مردم زده می شود اگر از روی غرض‌ ورزی نباشد از روی غفلت است.
حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای تاکید کردند: اعتماد مردم سرمایه اصلی نظام است و از همه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف انتظار جدی داریم که با رفتار خود، این اعتماد گرانقدر را به طور مستمر افزایش دهند.
وجود نشاط و امید در مردم، سومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب به عنوان پیام‌های انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری به آن پرداختند.
ایشان خاطر نشان کردند: دل افسرده و ناامید وارد عرصه انتخابات نمی‌شود و حضور پرشور جوانان و دیگر قشرها در پای صندوق‌های رای، نشان‌دهنده‌ امیدی است که درباره آینده در جامعه وجود دارد. (آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
از اتفاقات مهم رخ داده در دولت دهم به حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸، اجرای طرح مسکن مهر، یکشنبه سیاه مجلس، کشف اختلاس دو هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی، برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصویب چندین قطعنامه علیه ایران و آغاز تحریم های ظالمانه اشاره کرد.

دولت یازدهم: آغاز دوران تدبیر و امید
یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری روز 24 خرداد ماه سال 1392 برگزار شد و 8 نفر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند که دو نفر از نامزدها در جریان تبلیغات، کناره گیری و در نهایت حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری، منتخب مردم ایران شد.
متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی توسط رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرمش، آغاز دور تازه یی از زنجیره ی خدمت و مسئولیت سنگین اجرایی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و در برابر الطاف کریمانه ی الهی که کمک و هدایتش، عزم و توان و کامیابی در ایجاد حماسه یی دیگر را به این ملت بخشید، جبهه ی خشوع و شکر بر زمین می سایم. ملت ایران مفتخر است که مسیر مردمسالاری اسلامی را در دوره های پی در پی با انگیزه و نشاط، پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره، سرافرازتر و ریشه دارتر کرده است.
در این نوبت نیز ملت ایران، با آگاهی و بصیرت، میدان را با حضور مبارک خود مزین ساخت و به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد. مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته یی که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دهه ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت، به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهایی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشه ناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو؛ و اعتماد به خدمتگزارانی که با همت و ابتکار خود، بر آنند که بر موفقیت ها افزوده و از مشکلات بکاهند.
آنچه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی تنش به دست آورده است، تنها نقش آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره یی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسی یی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت در می آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه ی والایی از عزت و شکوه می نشاند. آنان که خواسته اند با وسوسه های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوق های رأی و چرخه ی قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونه یی، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شده اند.
اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کار آزموده ی میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیتهای دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجه الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت مینمایم.
بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود، انشاء الله.
رئیس جمهور محترم را به استعانت از حضرت احدیت و التزام به پرهیزگاری و خشوع و توسل به خداوند قادر متعال و بهره گیری از ظرفیتهای عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور توصیه می کنم و هدایت الهی و حمایت همگانی از ایشان را آرزومندم.
پس از قرائت حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای روحانی، حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی متانت، آرامش، شکوه و صفا و صمیمیت جاری در مراسمِ دست به دست شدن قدرت اجرایی کشور را پدیده ای بسیار ارزشمند و مهم خواندند که ریشه در مردمسالاری دینی دارد.
ایشان با اشاره به فقدان حاکمیت مردم در دوران دیکتاتوری وابسته پهلوی و قبل از آن افزودند: با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مزه مردم سالاری را چشید و کارها در مدار اسلام عزیز، بدست مردم افتاد.
رهبر انقلاب با اشاره به نقش آفرینی مردم در همه مسائل مهم و مسئولیتهای اساسی کشور خاطرنشان کردند: در ۳۴ سال اخیر تقریباً هر سال یک انتخابات برگزار شده و مردم در روند مدیریت و برنامه های کلان کشور تصمیم گیری، نظارت و عمل کرده اند.
ایشان در تبیین بیشتر خصوصیات «مردم سالاری اسلامی» افزودند: در این نظام مردمی، رابطه مردم و مسئولان، به چارچوبهای قانونی منحصر نمی شود بلکه رابطه ای مستحکم، عاطفی و ایمانی است که از عمق اعتقادات دینی و تعهد ملت به مبانی و اصول انقلاب سرچشمه می گیرد و مسئولان را هدایت می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور محترم و هیأت دولتی را که از مجلس رأی اعتماد می گیرد به تلاش بی وقفه اما پرهیز از شتاب زدگی توصیه و خاطرنشان کردند: باید با تکیه بر بشارتهای گوناگونی که در کشور وجود دارد و استفاده از همه ظرفیتها گامها را محکم و مطمئن برداشت.
رهبر انقلاب اسلامی برخوردهای خصمانه جبهه دشمنان و در رأس آنان امریکا را با ملت ایران یادآوری کردند و افزودند: همانگونه که رئیس جمهور محترم نیز به تحریم ها و رفتارهای دشمنان اشاره کرد این رفتارها برای مردم مشکلاتی به همراه می آورد اما تجربه ها و درسهای با ارزشی هم در اختیار مسئولان و مردم قرار می دهد.
ایشان تلاش برای استحکام ساخت و اقتدار درونی کشور را درس بزرگ فشارهای اقتصادی دشمنان برشمردند و تأکید کردند: باید هرچه می توانیم خود را در داخل مقتدر کنیم و دل به بیرون نبندیم چرا که هرکس به بیرون دل ببندد وقتی با فشارها مواجه می شود، خلع سلاح خواهد شد.
در دولت یازدهم همچنین مذاکرات هسته ای با امضای برجام به سرانجام رسید و بسیاری از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل لغو شد که می توان به خروج ایران از منشور ۷ سازمان ملل متحد اشاره کرد.
همچنین در دولت یازدهم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بسیاری از مشکلات کشور که در دولت های نهم و دهم ایجاد شده بود پس از دو سال مذاکره بدون وقفه در مجامع بین المللی برطرف شد.

دولت دوازدهم: ادامه تدبیر و امید
با ثبت نام بیش از یک هزار و ۶۳۶ نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در نهایت ۶ نفر به تایید شورای نگهبان رسیدند که حجت الاسلام حسن روحانی توانست در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۶ با کسب اکثریت آرا رییس جمهوری اسلامی ایران شود و قرار است در روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه (فردا)، رهبر معظم انقلاب آرای مردم را تنفیذ کنند.
همچنین روز شنبه 14 مردادماه نیز مراسم تحلیف هفتمین رییس جمهوری و دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی با حضور حداقل 92 هیات بلندپایه خارجی و بین المللی در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
در این مراسم 25 هیات از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیات از کشورهای عربی و آفریقایی، 30 هیات از اروپا و قاره آمریکا و 11 هیات از دبیران کل و مسوولان ارشد سازمان های بین المللی و منطقه ای شرکت می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج