۵۷۵۹۵۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مطالبه موضوعی به جای سهم‌ خواهی از دولت

غلامرضا فدایی در خبرآنلاین نوشت: همه اعتراف دارند که اقتصاد ما بیمار است و همه هم اعتراف دارند که به ویژه در دولت آینده باید اولویت به مسائل اقتصادی داده شود؛ حال سوال این است که آیا رئیس جمهور تیم اقتصادی قوی و شجاع معرفی می کند و یا مجلس هم به چنین افرادی رأی می دهد و یا با یک بده بستانی برای آنکه کار های جاری عقب نماند مصالحه ای انجام و کار تمام می شود و دو باره روز نو و روزی از نو!

غلامرضا فدایی در خبرآنلاین نوشت: همه اعتراف دارند که اقتصاد ما بیمار است و همه هم اعتراف دارند که به ویژه در دولت آینده باید اولویت به مسائل اقتصادی داده شود؛ حال سوال این است که آیا رئیس جمهور تیم اقتصادی قوی و شجاع معرفی می کند و یا مجلس هم به چنین افرادی رأی می دهد و یا با یک بده بستانی برای آنکه کار های جاری عقب نماند مصالحه ای انجام و کار تمام می شود و دو باره روز نو و روزی از نو!

تیم قتصادی دولت یازدهم به اعتراف خودشان نه قوی بود و نه هماهنگ. نمونه روشن آن این موسسات اعتباری بود که بعد از اینکه مال مردم را بردند و گرفتاری های عصبی ایجاد کردند تازه بانک مرکزی به فکر اصلاح خطای گذشته افتاد و تازه اگر خوب کار می کرد، نقطه سر خط بود.

تیم اقتصادی دولت نه تنها باید کاردان و قوی باشد بلکه باید همه ارکان دیگر را به دنبال خود بکشد. دولت در واقع یک بافته هم آهنگ است و مجمع الجزائر نیست که هر کس ساز خودش را بزند. اگر در حال حاضر اولویت با اقتصاد است و مردم مطالبه بهبود وضع اقتصاد به معنای واقعی و پایدار و نه مسَکّن آن را دارند باید کمر ها را محکم بست و طرحی نو درانداخت.

من پیشنهاد ریاضت اقتصادی را نمی کنم ولی دست کم نباید برای اقتصاد بیمار که دولت و ملت بر وجود آن اعتراف دارند انضباط اقتصادی را پیشنهاد کرد؟ انضباط اقتصادی تعریف دارد و یا سریعا باید آن را تعریف کرد و افرادی را به کار گمارد که هم اعتقاد دارند و هم از خود شروع می کنند.

بدیهی است برای درمان بیمار هم باید هزینه پرداخت و هم منتظر عواقب غیر مترقبه بود و هم شجاعت و شهامت خطر پذیری را پذیرفت. و هم امیدوار به بهبود بود.
دولت می تواند با صداقت و با همدلی و شفافیت در یکسال این انضباط را به عمل در آورد و نشان دهد که در یکسال چه پیشرفتی حاصل شده تا برای سال بعد از مردم قول کمک بگیرد. مگر اقتصاد فرو پاشیده روسیه نبود که پس از به هم ریختن اتحاد شووری دو باره ترمیم شد.البته من منظورم این نیست که آنها باید الگو باشند ولی می خواهم بگویم که کار شدنی است.

برای برون رفت از بحران، اقتصاد در سطح خرد و کلانش راهکار دارد و متخصصان وطنی که دل در این کشور دارند و نگاه به خارج آنها را خسته کرده است می توانند نسخه های شفابخش بپیچند و بیماران را با توصیه های متنوع فرهنگی متقاعد کنند که اگر به آن عمل کنند گرفتاری هائی از قبیل رکود و تورم درمان خواهد شد.

تیم اقتصادی باید بتواند در سطح کلان بدهی های دولت را صاف کند و یا به حد اقل برساند؛ بار دولت را کم کند، بودجه جاری را متعادل کند؛ بودجه عمرانی را افزایش دهد؛ بانک ها را از ورشکستگی نجات دهد؛ تولید را راه بیندازد؛ اشتغال مولد را فعال کند؛ اصل ۴۴ را به مسیر اصلیش بیندازد؛ دست چپاولگران را قطع کند؛ توطئه های اقتصادی را همانند توطئه های امنیتی در نطفه خفه کند و...

و در سطح خرد مردم را به مصرف بهینه و به دور از اسراف تشویق کند و آنها را متقاعد کند که اگر مالیان می پردازند سودش عاید خودشان می شود.

اقتصاددانان دلسوز باید به دولت مشورت بدهند و دولت هم بدون مجامله از آنها دعوت کند و متخصصان با دیدن دقیق شرائط همانند پزشکانی که بر سر معالجه مریض سرانجام به جمع بندی می رسند به راه حلی قطعی توافق کنند. و در همانحال از تیم های فرهنگی و صنعتی بخواهند که صمیمانه با آنها همکاری کنند. رئیس جمهور کارش هماهنگ کردن این تیم هاست.

من اعتقاد دارم به جای سهم خواهی از دولت و ریاست جمهوری از هر نوعش، خواهان معرفی افرادی باشیم که یکدل و یک زبان درد مردم را می فهمند و مشکل اقتصادی را لمس می کنند و اگر از طبقه مرفه هستند دست کم همان راهی را که برای ثروتمند شدن خودشان برگزیده اند را برای ملت پیشنهاد کنند که البته من بعید می دانم عملی باشد.
اینکه شنیده می شود افراد دولت گذشته جابجا می شوند به نظر نمی رسد با آن معجزه ای رخ دهد. بیمار با حال وخیم، پزشکانی قوی، متعهد و خطر پذیر می خواهد. آزموده را آزمودن خطاست. اگر با جابجائی افرادکار حل می شد که در همان ترکیب دولت قبلی عملی می شد.

بدیهی است در این زمینه سایر قوا نباید فقط نظاره گر باشند. قوه مقننه با تصویب قوانین خوب و فارغ از نگاه منطقه ای و با نظارت دقیق بر کار مجریان دلسوز آنها را یاری می کنند و قوه قضائیه هم با پاکدلی و پاکدستی هم در پیشگیری کمک، و هم در تنبیه خاطیان سعی بلیغ می کند.
تیم اقتصادی باید چنان مسلط به کار باشد که کسی در تشخیص و درمانش تردید نکند و از طرف دیگر تیم فرهنگی و آموزشی هماهنگ با آنان مردم را به صبر و بردباری توصیه کنند و برنامه هاشان را همگام با آنان ترتیب دهند و تیم صنعتی و بازرگانی به تولید داخلی و اشتغال بیندیشند و عمل کنند و تیم کشاورزی هم با بهره گیری از صنعت روز به تولید بهتر و بیشتر مشغول باشد. اگر این چنین شد حتما امامان جمعه و مساجد هم به آنان کمک خواهند کرد و بخش خصوصی هم خود را همراه دولت خواهد کرد.

اینکه می گویم تیم فرهنگی باید هماهنگ کار کند به این معنا است که به طور مثال فیلم هائی که ساخته می شود و یا داستانهائی که گفته، و یا اشعاری که سروده، و آموزش هائی که در مدارس و دانشگاه داده می شود همه هم سو با تیم اقتصادی به موضوعاتی بپردازند که اقتصاد درونزا و بومی را تقویت کند. قطعا دراین زمینه تیم خدماتی همانند گردشگری هم باید در این جهت گام بر دارد.

اینک که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری از کشور های خارجی هم شرکت می کنند و شهر تهران به این مناسبت تعطیل شده است مبادا لبخند آنان ما را به بستن قراردادهائی با آنان ترغیب کند که بهره عمده از آنِ آنان، و خستگی و حسرت نصیب ملت ایران شود. اگر ناگزیر از سرمایه گذاری خارجی هستیم نفع ملت خود را در رأس امور قرار دهیم همچنانکه دشمنان ما اینکار را برای ملت خویش می کنند.

توکل بر خدا و امید بر فکر و دستان پاک ایران دوستان صادق.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج