۵۷۶۱۴۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ناخرسندی ترامپ از امضای تحریم های روسیه

رئیس جمهوری آمریکا ضمن امضای لایحه تحریم های روسیه با الصاق بیانیه ای رسمی ناخرسندی خود را از این لایحه ابراز کرد تا دل همتای روس خود را به دست آورد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری آمریکا ضمن امضای لایحه تحریم های روسیه با الصاق بیانیه ای رسمی ناخرسندی خود را از این لایحه ابراز کرد تا دل همتای روس خود را به دست آورد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه بعد از ۶ روز تاخیر سرانجام لایحه ای شامل مجموعه تحریم هایی علیه روسیه، کره شمالی و ایران را امضا کرد و با الصاق بیانیه ای رسمی ناخرسندی خود را در مورد بندهای گنجانده شده در این لایحه که اختیارات او را در دخالت های احتمالی آینده محدود می کند، ابراز کرد.

حالا این سئوال مطرح می شود که آیا چنین اعتراضی در سرنوشت این قانون امضا شده تاثیری خواهد گذاشت؟ که با توجه به سوابق این گونه اعتراضات از سوی سایر روسای جمهوری آمریکا، این موضوع غیر محتمل به نظر می رسد.

ترامپ از ابتدای حضورش در کاخ سفید به دلائلی که هنوز مشخص نشده است، تمایل نداشت که روابط واشنگتن و کرملین تیره شود و کوشید مسیر نزدیکی بیشتر میان دو کشور را مهیا کند. البته همین تمایل مایه شایعات وجنجال های زیادی حول و حوش مسئله انتخابات آمریکا و احتمال تبانی او با سران روسیه به منظور پیروزی در انتخابات کشورش شده است.

در چنین فضایی ترامپ در گیرودار آمادگی طرح تحریم های تازه واشنگتن علیه ایران با چالشی تازه در رابطه تحریم های روسیه روبرو شد که به نظر می رسد قانونگذاران آمریکایی به عنوان وجه المعامله ای به لایحه اولیه تحریم های ایران افزودند تا دولت ترامپ را که مصرانه در اعمال تحریم های تازه علیه ایران تلاش می کرد، وادار به موافقت با تحریم های روسیه کنند.

از طرفی همین قانونگذاران با آگاهی از احتمال ایستادگی ترامپ مقابل تحریم های روسیه به تمهید تازه ای روی آوردند و با گنجاندن بندهایی در این لایحه جلو هر گونه دخالت احتمالی رئیس جمهوری آمریکا در سرنوشت این تحریم ها اعم از لغو و یا تخفیف آن ها را گرفتند و همین بندها دلیل اصلی دست به دست کردن و تاخیر ترامپ در امضای لایحه مذکور شد.

اما با افزوده شدن جنجال های تازه ای به سیلاب جنجال های مربوط به پرونده روسیه که این بار پای خود او را به عنوان ناقض قوانین کشور بطور جدی تری به میان آورد، ترامپ پافشاری بیشتر در این مسیر را به صلاح خود ندید و جام شوکران تحریم ها علیه کرملین را سرکشید ولی با الصاق بیانیه اعتراضی، ناخرسندی رسمی خود را از این رویکرد قانونگذاران آمریکایی اعلام کرد.

الصاق بیانیه اعتراضی نسبت به یک لایحه در تاریخ این کشور بی سابقه نبوده است اما تا کنون جز این که این ناخرسندی را در تاریخچه لوایح این کشور به ثبت برساند، تاثیری در سرنوشت اینگونه لوایح نداشته است.

ترامپ در بیانیه یاد شده نوشته است که گرچه با اعمال تدابیر تند برای جلوگیری از آنچه که او اقدامات ثبات زدایانه ایران، کره شمالی و روسیه خوانده، موافق است اما این لایحه از نظر او نواقص برجسته ای دارد و کنگره کشورش در تلاش شتابزده خود برای گذراندن این لایحه بند هایی را در آن گنجانده که با قانون اساسی این کشور مغایرت دارد.

به نظر می رسد که رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از اتهام نقض قانون اساسی این کشور که اتهامی جدی محسوب می شود به این امید بسته است که در صورت امکان و لزوم در آینده بطور قانونی در این تحریم ها تغییراتی دهد و یا بطور کامل آن ها را لغو کند.

نکته مهم این است که در قانون اساسی آمریکا هیچ اشاره ای به این که وقتی رییس جمهوری لایحه ای را امضا می کند، ولو درصورت مخالفت با بندهایی از آن، در آینده می تواند آن ها را غیر قانونی بخواند یا نه؟ نشده است و درنتیجه به نظر نمی رسد که ترامپ از چنین امکان و اختیاری در آینده برخوردار شود.

به این ترتیب تنها ثمره ای که چنین اعتراضی برای ترامپ در برخواهد داشت، این است که تلویحا به همتای روس خود بفهماند که چنین رویکردی خواست او نبوده و تصمیمی است که قانونگذاران کشورش به او تحمیل کرده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج