۵۷۶۲۵۷
۱۶ نظر
۵۰۰۴
۱۶ نظر
۵۰۰۴
پ

شکست ایران در یک جنگ گازی

باید دید که مسئولین ایرانی تا کی می خواهند اختلاف مالی با ترکمنستان را بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قراردهند.

خبرگزاری مهر: باید دید که مسئولین ایرانی تا کی می خواهند اختلاف مالی با ترکمنستان را بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قراردهند.

به تازگی تاجیکستان از آغاز احداث بخش تاجیکی خط لوله چهارم صادرات گاز ترکمنستان به چین خبر داده است. احداث این خط لوله در حالی آغاز شده است که ایران نه تنها از گاز ارزان این همسایه شمال شرقی خود استفاده حداکثری نمی‌کند؛ بلکه با قطع واردات از ترکمنستان در سال جاری، دست خود را نیز از آن کوتاه کرده است. در همین زمان رقبای ایران در این بازار مانند چین، برای احداث خط لوله چهارم واردات گاز از این کشور گام برمی‌دارند.

در طی هفته جاری، تلویزیون ملی تاجیکستان خبر از آغاز احداث بخش تاجیکی خط لوله ترکمنستان-ازبکستان-تاجیکستان- قرقیزستان-چین داده است. بر طبق این خبر، عثمان علی عثمان، وزیر انرژی و آب تاجیکستان در یک نشست خبری بیان کرده است که این بخش از خط لوله در طی دو سال تکمیل خواهد شد. تاجیکستان از این خط لوله گازی دریافت نخواهد کرد و تنها سرمایه چین را برای احداث این خط لوله دریافت می‌کند.

طبق گفته وزیر انرژی تاجیکستان، شرکت ملی نفت چین فروش تجهیزات و ماشین آلات برای ساخت تونل‌های خط لوله در منطقه‌های کوهستانی تاجیکستان را آغاز کرده است. بخش تاجیکی خط لوله تاجیکستان-چین بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت. اجرای این پروژه، بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه از طریق چین به اقتصاد تاجیکستان تزریق خواهد کرد.

توقع داریم این خط لوله حداقل سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به چین منتقل کند. لازم به ذکر است توافق برای اجرای این خط لوله در سال ۲۰۱۳، در سطح دولتمردان به امضاء رسیده بود.

به این ترتیب، به نظر می رسد در غفلت مسئولان ایرانی و اعلام عدم ضرورت واردات از ترکمنستان؛ کشورهای دیگر به دنبال جذب فرصت های مسلم ایران در بازار گاز و افزایش سهم خود از این بازار هستند؛ حال باید دید که مقامات ایرانی، تا کی می خواهند اختلاف مالی با ترکمنستان را، بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قرار دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا ماندگار

      مشکل وبدبختی دولتمردان درندشتن مدیریت کارامد وبی کفایتی است کشور مابااین همه ذخایر گازی نتوانسته ایم بازاریابی‌ سنجیده داشته باشیم واکنون براحتی بازار چین ودیگر کشورها را جذب کنیم

    • بدون نام

      اطلاع نداری. صحبت نکن یادت رفت در سرما ترکمنستان گاز راقطع کرد. و تقاضای چند برابر کردن قیمت را کرد

    • راشد

      چرا چرندیات بهم می بافید؟اولاکه جنگی دراینمورد بین ایران وترکمنستان یا دیگری نبوده.شایو سوابق را نمیدانید.درزمستان 86 کشور مذکور با سوء استفاده ازسرمای غیر منتظره وشدید در شمال کشور(مازندران وگیلان)با کمال نامردی اقدام به باج خواهی ودرخواست افزایش قیمت گاز ارسالی به ایران را کردومجددا همین کار را 3 سال بعد تکرار کرد .به همین دلیل دولت ووزارت نفت تصمیم گرفتند با احداث یک خط لوله از سمنان ودامغان واتصال آن به خط لوله گاز شمال مشکل را برای همیشه حل کنند که به دلیل مشکلات مالی وفنی این طرح بیشتر از زمان معمول زمان برد ولی با همت وزارت نفت در این دولت طرح درحال اجراست ومراحل پایانی رامیگذراند.دوم اینکه با توجه به حجم عظیم ذخایر گازی ایران ومقدار گازتولیدی در کشور وطرحهای در دست اجرا در منطقه پارس جنوبی (عسلویه)،وارد کردن گاز آنهم از کشور ی مثل ترکمنستان ظلم مضاعف وجفا در حق ملت است.
      پس لطفا در مورد عناوین خبری ومتن خبرهایتان کنکاش بیشتری کنید وبعدبنویسید.

    • بدون نام

      مادرروابط بین الملل دچار نوعی تکبرسیاسی هستیم منافع گرایی نداریم. البته افکارعمومی هم بی تاثیرنیست نمونه دیگرش نوع برخورد با عربستان ویورش به سفارت وکنسولگری ان کشورست

    • بدون نام

      چقدر حماقت و چقدر ناجوانمردانه کارهای مفید و عالی را زیر سوال می برید ؟؟؟؟؟ وزارت نفت با این کار وابستگی کشور را به گاز ترکمنستان قطع کرد این کار قابل تقدیره , وقتی ما خودمون گاز داریم چرا از بیگانه بخریم حتی ارزان ؟؟؟!!!!
      این خبرگزاری از مردم که خجالت نمیکشه لز خدا خجالت بکشه اگر میدونه خجالت چیه

    • علی

      متاسفانه جناح اصولگرا فقط دنبال خرده گیری از جناح اصلاح طلبه. همیشه توی بوق و کرنا میکنن که چرا دولت واردات رو گسترش میده و به فکر اقتصاد مقاومتی نیست. حالا برعکس داره از اقدام دولت در جلوگیری از واردات گاز ترکمنستان انتقاد می‌کنه. آخه شما به کدوم صراط مستقیم هستین؟؟؟؟؟؟
      همین نگرشها و جبهه گیری های بچه گانه باعث شد جناح اصولگرا رأی نیاره

    • بدون نام

      نگارنده محترم فراموش کرده که ترکمن ها در سرمای کشنده سال ۸۶ با مردم ما چه کردند و اینکه کلا هر وقت یه اتفاقی میفته با افزایش بی رویه قیمت گاز چه باجی از ما میگیرن . بعد هم مملکتی که خودش بزرگترین منابع گازی رو داره چرا باید محتاج کشور بی مقدار و بی مسئولیتی مثل ترکمنستان باشه

    • بدون نام

      گیریم که پیروز میشدومیلیون هادلار پول به جیب میزد.چه سودی برای مردم داره

    • محمد سلطان

      درکشور ما فقط از تاراج بیت المال بگو!

    • هموطن ایرانی

      ایران غنی از ذخایر نفت و گاز و معادنه زیادیه ...ما به خط لوله و گاز چکار داریم ...ایا نون سر سفره مردم هست ؟ایا سفره مردم کوچیکتر نشده ؟ایا فقر بیداد نمیکنه ؟ایا جوانان بیکار نیستند؟ایا قتل و دزدی زیاد نشده و هزارتا مشکل دیگه که اگه بنویسیم تمامی نداره ..عزیزان بحث خط لوله چه سودی بحاله ما داره ..اگه نون سر سفره داشتی زنده میمونی اگه نه باید بریم قبرستان از بی پولی برا خودما قبر بکنیم چون پوله قبر کن هم نداریم بدیم که برا ما یه قبر خوشگل و شیک بکنن ...

    • هموطن ایرانی

      چرا پیام منو نزدید با تشکر

    • بدون نام

      به بی عرضگی مسولین عادت کرده ایم .

    • محسن

      باید نوشت شکست پولخوارهای ایران در جنگ گازی چون سودی از این چیزا نصیب مردم که نمیشه فقط واسه چهارتا مثل بابک زنجانی اینا خوبه بازم خداروشکر که گیرشون نیومد خخخ

    • بدون نام

      وقتی وتوی چین لازم داری مجبوری به سازشون برقصی والا از وتو خبری نیست و این عامل اصلی بدبختی ملته .تا زمانیکه محتاج وتوی چین و روسیه باشی باید باج بدی که دارین میدین

    • بدون نام

      وقتی وتوی چین لازم داری مجبوری به سازشون برقصی والا از وتو خبری نیست و این عامل اصلی بدبختی ملته .تا زمانیکه محتاج وتوی چین و روسیه باشی باید باج بدی که دارین میدین

    • بدون نام

      بدون نام 11:07 - 1396/05/13ارسال پاسخ 01 اطلاع نداری. صحبت نکن یادت رفت در سرما ترکمنستان گاز راقطع کرد. و تقاضای چند برابر کردن قیمت را کرد!!!!........................ترکمستان ادعای چند برابری کردن قیمت نکرد فقط از ایران خواست بدهی های چند سالشو بپردازه که بدون پرداخت ریالی همینجور داشتیم گاز ترکمنستان را مصرف میکردیم .... افرادی چون شما با این نظرات بی اساس باعث ایجاد تخم کینه در مردم کشورمون نسبت به همسایه هامون میشوید که دود این تفرقه انگیزی هم همیشه اخرش به چشم خودمون وبچه هامون میره (برترین ها از شما هم انتظار ندارم منصف باشی ولی اگه میتونی یک نظر مخالفت را هم چاپ کن !)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج