۵۷۶۹۴۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

زوایای معنوی و قانونی مراسم تحلیف

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقام ریاست جمهوری، بعد از مقام رهبری بالاترین منصب سیاسی و اجرایی کشور محسوب می‌شود و اختیارات وسیعی در قانون اساسی به واسطه رای مشروطی که از مردم دریافت می‌کند در اختیار دارد.

محمدرضا باهنر در جام جم نوشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقام ریاست جمهوری، بعد از مقام رهبری بالاترین منصب سیاسی و اجرایی کشور محسوب می‌شود و اختیارات وسیعی در قانون اساسی به واسطه رای مشروطی که از مردم دریافت می‌کند در اختیار دارد.

رئیس‌جمهور علاوه بر اجازه تنظیم و هزینه‌کرد بودجه کلی کشور، امور تشکیلاتی، استخدامی و سازمان بروکراتیک کشور را ریاست می‌کند و در واقع مسئولیت تحقق بسیاری از اهداف نظام را که در قانون اساسی، اعم از مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رفاهی مطرح است به عهده دارد و باید با توجه به نقشه راهی که توسط اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی و قوانین موضوعه کشور مشخص شده، حرکت کند.

رای رئیس‌جمهور، مشروط است و برای این‌که این رای قانونی و مشروع شود باید در آغاز، حکم اختیارات شرعی و ولایی رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ و سپس مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

برای آغاز به کار دستگاه اجرایی کشور رئیس‌جمهور موظف است در مجلس شورای اسلامی حاضر و در مقابل چشمان نمایندگان مجلس و با حضور رئیس قوه قضاییه به کلام‌الله مجید سوگند یاد کند که حافظ و پاسدار دین و مذهب رسمی، حافظ منافع ملی و امنیت کشور و مسئول نظارت بر اجرای مفاد و اصول قانون اساسی باشد؛ سوگند رئیس‌جمهور شرعی است و باید مثل بسیاری از عبادات شرعی نیت خود را خالص کرده و به آن پایبند باشد.

نمایندگان مجلس ثمره دموکراسی پخش شده در کشور هستند و حضور رئیس‌جمهور که نتیجه ثمره دموکراسی متراکم در کشور است در مقابل نمایندگان و رئیس قوه قضاییه، اتفاقی قانونی است که به مسئولیت رئیس‌جمهور رسمیت می‌بخشد.

رئیس‌جمهور باید به سوگند خود متعهد باشد و از همه مساعی و امکاناتی که قانون اساسی و مردم در اختیارش گذاشته، برای حصول اهدافی که در سوگندنامه آمده، استفاده کند.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور معنوی و قانونی است و طبق اخبار اعلام شده قرار است مقامات بسیاری از کشورها نیز در این مراسم حاضر شوند و این نقطه مثبت می‌تواند به نقش و حضور ایران در عرصه بین‌الملل کمک کند.
حضور سایر کشورها در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور همدلی را افزایش می‌دهد و تمام ترفندهای آمریکا برای منزوی کردن ایران را نابود می‌کند و با این حضور مشخص می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل جایگاه ویژه و بالایی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج