۵۷۶۹۵۹
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری

زنان کمی در سیلیکون ولی از افشای جزییاتی که این ماه سوزان فاولر آشکار کرد شوکه شدند. فاولر مهندس نرم افزاری است که گزارش درباره فرهنگ جنسیت گرایی و رفتارهای غیراخلاقی منتشر کرد که به گفته او در طول دورانی که در شرکت حمل و نقل کار می کرد، با آن به مبارزه پرداخته بود.

هفته نامه صدا: زنان کمی در سیلیکون ولی از افشای جزییاتی که این ماه سوزان فاولر آشکار کرد شوکه شدند. فاولر مهندس نرم افزاری است که گزارش درباره فرهنگ جنسیت گرایی و رفتارهای غیراخلاقی منتشر کرد که به گفته او در طول دورانی که در شرکت حمل و نقل کار می کرد، با آن به مبارزه پرداخته بود.

برای بسیاری زا زنان در سیلیکون ولی، شرح داستان خانم فاولر از تجربه متاثرکننده ای حکایت می کند. داستان هایی مانند داستان او در سراسر صنعت فناوری وجود دارد. گاردین این هفته گزارش داد که یک کارمند خانم شرکت تسلا شکایتی علیه این شرکت خودروی الکتریکی با مضمونی که آن را «تعرض فراگیر» نامیده، تنظیم کرده است (تسلا در بیانیه ای اعلام کرد که این ادعاها اثبات نشده است). حتی در مواردی که سوءاستفاده به خوبی مستند است- مانند طرح شکایت ناموفق تعرض الن پاو علیه شرکت سرمایه گذاری.

«کاوفیلداند بایرز» متعلق به کلینر پرکینز- مردانی که مسئولند به ندرت مجازات می شوند و تصویر کلی به ندرت بهبود می یابد.

با این حال رسوایی اوبر متفاوت به نظر می رسد. این مورد مانند یک نقطه عطف به شمار می رود. برای مدافعان گوناگون جنسیتی در صنعت فناوری، ادعای خانم فاولر و اعتراضات عمومی که به آن دست زده اند، این امکان را فراهم می کند که شاید در آینده ای نزدیک اتفاق جدیدی رقم بخورد.
نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری
سوزان فاولر

چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

چیزی خلاقانه: این موضوع می تواند آغاز تلاشی عمیق، طولانی مدت و کامل برای بازسازی فرهنگی باشد که زنان را به زانو درآورده است- نه تنها در مورد اوبر، بلکه همچنین در سراسر تجارت فناوری.

فریدا کاپور کِلین، می گوید: «من هنوز امید و فرصت را برای اوبر می بینم». او شریک شرکت سرمایه گذاری «کاپور کاپیتال» و رییس «مرکز تاثیرات اجتماعی کاپور» است که در کنار همسر کارآفرینش میچ کاپور، سرمایه گذاران اوبر هستند. هفته گذشته، این زن و شوهر یک نامه سرگشاده شدیدا انتقادی منتشر کردند که شرکت را به بررسی آشکار فرهنگ خود مجبور می کرد. خانم کاپور کلین گفت که اوبر در صنعت فناوری به علت رفتار غیردوستانه نسبت به زنان شناخته شده است.

او گفت: «اوبر در مسیر مورد نظر خود بسیار پیش رفته است، حرفی که در بین مهندسان زنی که من با آنها صحبت کردم وجود دارد این است که اوبر مظهری از فرهنگ مردانه نویس (کنایه از کلیشه مرد بودن برنامه نویسان) است».

اما دقیقا به همین دلایل خانم کاپور کلین استدلال کرد که اگر اوبر تحقیقاتی صادقانه را در فرهنگ خود به انجام رساند و متعهد شود که به شیوه ای شفاف هر آنچه که موجب اشکال می شود را از نو بسازد، چنین رویکردی می تواند یک الگو برای این صنعت باشد.

آنها از من پرسیدند: «آیا در عرصه فناوری کسی این کار را انجام داده است؟» و من گفتم: «نه هنوز؛ و این به معنای یک فرصت برای اوبر است».

این ممکن است کمی خوش بینانه به نظر برسد. اما انگیزه های تجاری اوبر به خوش بینی محفوظ خانم کاپور کلین اعتباری می دهد. در حال حاضر، نام تجاری اوبر چندپاره شده است. این شرکت در معرض زنجیره ای طولانی از رسوایی ها و اختلافات ناشی از مبارزه تهاجمی علیه ناظران و رقبا قرار گرفته است. مشتریان در این باره تردیدی ندارند. حتی زمانی که اقدامات اوبر گمراهانه نیست افراد کمی در مقام دفاع از آن برآمده اند؛ مانند زمانی که این شرکت به اشتباه متهم به شکستن اعتصاب تاکسی های نیویورک در اعتراض به ممنوعیت مهاجرتی رییس جمهور ترامپ شد.

این موضوع برای اوبر که مدام در حال نزول است، یک موقعیت معقول به شمار می رود. برای مثال سال گذشته شرکت برای اجرای آزمایش یک خودروی خودران در سانفرانسیسکو ناظران ایالت کالیفرنیا را فراخواند. وقتی یکی از اتومبیل ها از چراغ قرمز عبور کرد، اوبر بیانیه ای منتشر کرد و تقصیر را به گردن خطای انسانی انداخت. همانطور که نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داد، این موضوع حقیقت نداشت. ماشین به صورت خودکار رانندگی می کرد و اوبر همه را فریب داد.
نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری
فریدا کاپور کِلین

هر شرکتی با چنین فرهنگ بی ملاحظه و شهرت لکه داری، باید برای بازسازی برند خود کاری کند. اما اوبر برای این کار انگیزه های دیگری هم دارد.

برخلاف بسیاری از استارت آپ های پرتکاپویی که پیش از این راه اندازی شده اند- برای مثال به راحتی نمی شد بر آمازون و فیسبوک غلبه کرد- اوبر یک انحصار طبیعی نیست. این شرکت خدماتی ارائه می دهد که جایگزین های آماده دارد و در بسیاری از بازارهای عمده خود، دارای رقبایی با بودجه خوب است. رقبای آن، ظاهرا آشناترین برندهای خود را در مرکز استراتژی رقابتی خود قرار داده اند. همه آنها منتظرند اوبر شکست بخورد، و هر بار که اوبر راهی را پیدا می کند که اعتبارش را حتی بیش از پیش کاهش دهد، رقبا می توانند مشتریان، رانندگان و مهندسان آن را به مسیر دیگری هدایت کنند.

در نهایت، «عامل ترامپ» وجود دارد. از زمان انتخابات ریاست جمهوری، مردم در صنعت فناوری پیشرفت کرده اند. کارکنان و مشتریان آموخته اند در برابر شرکت هایی که به ارزش های آنها اهمیتی نمی دهند، به مقابله بپردازند و شرکت ها هم شروع به گوش دادن کرده اند.

کارن کاتلین، مهندس نرم افزار سابق که اکنون حامی زنان در صنعت فناوری است، گفت: «سیلیکون ولی چپ گرا از راه پیمایی زنان (اعتراضی جهانی که ژانویه 2017 انجام شد تا به دفاع از حقوق زنان در زمینه های مختلف بپردازد) استقبال کرده و به آگاهی بالایی نسبت به مسائلی که زنان به علت وجود مردان متعصب با آن رو به رو بوده اند، رسیده است. در حال حاضر همان انرژی که توسط رسانه های اجتماعی علیه رییس جمهور ترامپ شکل گرفته بود، علیه اوبر ترتیب داده شده، که در توییتر با هشتگ #deleteUber شناخته می شود.

اگر تمامی این عوامل را کنار یکدیگر بگذارید، با حقایقی ناخوشایند درباره درآمدهای کسب و کار اوبر مواجه می شوید. همانطور که بن تامپسون گرداننده وبلاگ «استراتکری» هفته گذشته خاطرنشان کرد، در حال حاضر اعتبار اوبر به خودی خود مانند یک بحران به نظر می رسد. نام تجاری آن به اندازه ای افول کرده که ممکن است برای اولین بار ببینید که چگونه دارایی عظیم حدودا هفتاد میلیارد دلاری این شرکت، شروع به تحلیل رفتن می کند.

به نظر می رسد تراویس کلانیک، مدیرعامل اوبر و دیگر افراد در این شرکت، شدت این تهدید را درک کنند. این شرکت سریعا اقدام به بررسی اتهامات خانم فاولر کرد. اریک اچ. هولدر جونیور، دادستان سابق و آریانا هافینگتون، کارآفرین رسانه ای که در هیئت مدیره اوبر حضور دارد، در میان کسانی بودند که مامور شدند تا دریابند که مشکل شرکت چیست.

آقای کلانیک هفته گذشته در جلسه ای احساسی با مهندسان زن، پشیمان به نظر می رسید و مصمم بود که این شرکت را اصلاح کند. او گفت: «افرادی در این اتاق هستند که تجربه های واقعا ناعادلانه ای داشته اند». طبق اسنادی که توسط «بازفید نیوز» به دست آمده است، «من می خواهم بی عدالتی را ریشه کن کنم؛ می خواهم افرادی که اینجا را به مکانی بد تبدیل می کنند، به نقد بکشم و این تعهد را به شما می دهم.»
نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری

همه اینها می تواند کارهای نمایشی باشد. برای بسیاری از افراد، اظهارات آقای کلانیک دیگر ارزشی ندارد. اما شما مجبور نیستید تنها به او اعتماد کنید. اگر اوبر در مورد بازسازی فرهنگش جدی باشد، می توانیم شاهد اقدامی واقعی باشیم.

خانم کاپور کلین دنبال چند مرحله است. او می خواهد تمام جزییات گزارش آقای هولدر درباره چیزهایی که در شرکت پیدا کرده را برای عموم شرح دهد. او می خواهد شاهد اجرای سیاست های جدید استخدام کارمندان در شرکت اوبر باشد؛ سیاست هایی که موجب تنوع بیشتر در نیروی کار این سازمان می شود. او می خواهد این شرکت راه های رسمی و غیررسمی بیشتری پیش پای کارمندان بگذارد تا مشکلات را به مدیریت گزارش دهند، از جمله اینکه- به منظور جلوگیری از تنبیه- اجازه دهد این کار را به صورت ناشناس انجام دهند. او همچنین می خواهد اوبر آموزش های بیشتری برای کارکنان و نظرسنجی های بهتری درخصوص محیط کار فراهم کند تا تصوری از مشکلات موجود به دست بیاورد.

سرانجام، خانم کاپور کلین گفت می تواند اقدامات خود آقای کلانیک را نیز مورد بررسی قرار دهد.

او گفت: «شما نیاز به تعهدات صریحی از بالا دارید. هنگامی که کسی کاری شنیع انجام می دهد، آیا شما بهترین منبع درآمد خود را آتش می زنید؟ این آزمونی است که به تصمیم گیری کمک می کند.»

سخنگوی اوبر از اظهارنظر درباره تحقیقات آقای هولدر، که البته هنوز در اول کار قرار دارد، خودداری کرد اما این را گفت که تمامی توصیه های خانم کاپور کلین در دست بررسی است. آقای کلانیک همچنین نشان داد که مایل به حذف متخلفان است. پس از گزارشی که نشان داد آمیت سینگال، معاون ارشد مهندسی جدید اوبر، کار قبلی خود در گوگل را با اتهام آزار و رفتارهای غیراخلاقی ترک کرده است، آقای کلانیک او را اخراج کرد و ظاهرا مایل است رفتار خود را تغییر دهد (آقای سینگال هرگونه تخلفی را رد کرده است).
روز سه شنبه، پس از آنکه بلومبرگ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد آقای کلانیک در حال بحث با یک راننده اوبر بر سر قیمت های شرکت است، او در یک پیام عذرخواهی که به کارکنان خود فرستاد نوشت: «واضح است که این ویدئو منعکس کننده من است و نقدی که دریافت کرده ایم تذکر دقیقی است که من باید به عنوان یک رهبر اساس تغییر و رشد کنم. این اولین بار است که من مایلم اعتراف کنم که در این رهبری به کمک نیاز دارم و قصد دارم آن را دریافت کنم».

هر کاری که اوبر در هفته های آینده انجام دهد، تنها یک آغاز خواهدبود. افرادی که بری گوناگونی [جنسیتی] در صنعت فناوری مبارزه می کنند، به این نکته اشاره می کنند که این مشکل به سختی حل می شود؛ به سال ها اقدام محتاطانه و شرمنده کننده نیاز است تا اوبر و سایر شرکت ها نسبت به زنان مهربان تر شوند.

خانم کاپور کلین، با اشاره به داستانی که اخیرا درباره گروهی از برنامه نویسان در یک شرکت فناوری دیگر شنیده بود، گفت: «چنین چیزی عمیقا جا افتاده است. من درباره مهندسی شنیده ام که گفته کاری که او و دوستانش در محل کار برای سرگرمی انجام می دهند، این است که زنان متقاضی شغل را برمبنای اینکه می خواهند با کدام یک ازدواج کنند، کدام یک را بکشند و یک کار سوم، رتبه بندی کنند». کافی است بگوییم که مورد سوم، درباره احراز صلاحیت زنان برای شغل مورد نظر نبوده است.
نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری
آمیت سینگال

او گفت: «این تنها پس زمینه آنچه که ما با آن سر و کار داریم را به شما نشان می دهد. درست کردن این مشکل یک دوی ماراتن خواهدبود، نه یک دوی سرعت.»

فضای کار مسموم اپل

براساس گزارش ها فضای کاری در اپل بیش از حد جنسیتی است.

شرکت اپل در چند سال اخیر تلاش کرده تا تنوع جنسیتی و نژادی را در میان کارکنان خود افزایش دهد، اما حضور تنها 32 درصدی زنان در این کمپانی نشان می دهد که تبعیض جنسیتی هنوز نیز در میان اهالی کوپرتینو رواج دارد. حال برخی گزارش ها از درون این شرکت نشان می دهد که این عدم تعادل به شیوه های نه چندان خوشایندی اثرات خود را نشان داده است.

وبسایت Mic مدعی است که اخیرا به چند ایمیل از تعدادی کارمندان زن در اپل دست یافته که ترسیم کننده تبعیض های جنسیتی و مواردی از آزار و اذیت در میان دیوارهای این کمپانی است. به شکلی که می توان اپل را یکی از جنسیتی ترین و مسموم ترین محیط ها برای کار زنان برشمرد. در یکی از ایمیل های مورد اشاره Mic، زنی مدعی شده که در واحد تمام مردانه او سایر همکاران همواره با شوخی های زننده و گاهی تهدیدآمیز او را آزار می دهند.
این مسئله باعث شده مهندس زن مذکور طی ایمیلی موضوع را با تیم کوک در میان بگذارد، اما پاسخی از طرف مدیرعامل دریافت نکرده است. یا در موردی دیگر، زنی مدعی شده در یک جلسه کاری و در شرایطی که او تنها زن حاضر در آنجا بوده، سایر مردان به تمسخر پرحرفی و نق زدن های زنان پرداخته اند و مدیر جلسه نیز اقدامی برای پایان دادن به آن انجام نداده است. ضمن این که از طرف رییس تیم به این زن توصیه شده که در حضور دیگران بیشتر لبخند بزند.

زن دیگری می گوید که از برقراری ارتباط با سایر همکارانش در هراس بوده است، چرا که احتمال آن می رفته گزارش های ناخوشایندی از چنین رفتارهایی به دست مدیران برسد. سرانجام نیز فردی برای بررسی شرایط کاری این مهندس خانم به او مراجعه و تایید کرده است که محیط کاری او بیش از حد خشن و نامناسب است. در چنین شرایطی به فرد مذکور پیشنهاد شده، یا با همین شرایط کنار بیاید، یا این که به تیم دیگری با پرداخت و مزایای کمتر نقل مکان کند. که او از سر ناچاری گزینه دوم را برگزیده است. این فرد در انتها جو حاکم بر اپل را «سفیدپوست و مردسالارانه، بیش از حد مسیحی، ضدزن و جنسیت گرایانه» توصیف کرده است.
نگاه های جنسیتی به زنان در شرکت های بزرگ فناوری

کارمند زن مذکور در انتها تاکید می کند که به طور معمول خروج زنان یا رنگین پوستان از کمپانی با استقبال مدیران مواجه می شود و در این مورد هیچ مصاحبه ای برای بررسی علل خروج انجام نمی گیرد.

وبسایت Mic در ادامه گزارش خود می افزاید که این شرایط مسموم علاوه بر زنان و رنگین پوستان، گاهی درخصوص برخی مردان دیگر نیز وجود دارد، به خصوص آنهایی که ذاتا احساساتی باشند، یا صبر و شکیبایی آنها در مقابل فشارها و مشکلات کمتر از دیگران است.

می توان گفت در اپل با این قبیل کارکنان به مانند زن ها رفتار می شود. علاوه بر رفتارهای نامناسب، به نظر می رسد زنان در اپل از شانس کمی برای رسیدن به مقامات بالا برخوردار هستند. یکی دیگر از مهندسان زن اپل در ایمیل خود آورده که تقریبا هیچ زنی در اپل، هرگز به دو رتبه بالاتر از آن جایگاهی که در مصاحبه ورودی برایش تعیین شده، ارتقا پیدا نمی کند. او مدعیست که تا به حال دو بار چنین پستی در تیم کاری او خالی شده و او برای جایگزینی آنها اعلام آمادگی کرده است، اما هر بار یک مرد به این جایگاه رسیده. مهندس مذکور اعتراض خود را به دپارتمان حمایت از حقوق کارکنان شرکت و حتی شخص تیم کوک اعلام داشته، اما تاکنون هیچ پاسخی از طرف این دو نهاد به او داده نشده است.

یکی از سخنگویان اپل در خصوص این گونه گزارش ها به Mic گفته که شرکت متبوعش آنها را جدی گرفته و تک تک آنها را به طور کامل بررسی خواهدکرد، اما به دلیل حفظ حریم شخصی افراد از اظهارنظر درخصوص هر کدام از موارد مطروحه در گزارش مذکور خودداری کرد. اگر جو کاری اپل واقعا به شکلی باشد که در گزارش فوق آمده، به احتمال فراوان کمپانی کالیفرنیایی به زودی بیانیه ای رسمی را درخصوص آن منتشر خواهدکرد، گرچه نمی توان درخصوص تغییر شرایط آن چنان هم امیدوار بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا نیکی کریمی اینکارو کرد میخایین با این مقاله ها روی طرز فکر مردم میخایین تاثییر بذارین که آقا این حرکت خانم کریمی اشتباه بوده ولی هیچ وقت اشتباه نبوده اینو من نمیگم اکثر مردم موافقن همین یه نظر سنجی معلوم میکنه تفکر مردمو

    • araz

      این که تو تبلیغات و توی محیط های کاری به زنها نگاه جنسیتی میشه کاملا واضحه و آمارها هم میگه. یه نگاه به شرکت های تو تهران بندازین فقط از اونایی که کار می کنن بپرسین. حالا حالا ها مونده تا به حقیقت واقعی پی ببریم. فعلا تو این مرحله ایم که زن و مرد هیچ تفاوتی ندارن و باید همه چیز تو جامعه براشون یکسان باشه. این یعنی روشنفکری ساده لوحانه چون به واقعیت ها و آمار و تبعات و نتیجه کار در آینده توجهی نمیشه و اصلا علمش رو نداریم که توجهی هم بشه.

    • بدون نام

      مردها رو باید ادب کرد ( کل جهان)
      جور دیگ. باید زیست

    • بدون نام

      ترجمه افتضاح، در حد دبیرستان

    • بدون نام

      واقعی بود این مطلب !؟؟
      من فکر میکردم این کشورها احترام و ارزش قائل هستند برای زنان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در مقایسه با ایران و کشورهای عربی،خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی احترام و ارزش قائلن و حقوق برابر دارن زنها. ولی در مقیاس ایده آلش حالا دهها سال مونده جهان به نقطه سالم برسه از این نظر

      • بدون نام

        اینو یادم رفت بگم که کشورای غربی از نظر ارزش دادن به زنان تو اجتماع کاملا رو به پیشرفتن،ولی تو کشور ما متاسفانه پیشرفتی دیده نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج