۵۷۷۴۹۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

اکران دوم تابستان از چهارشنبه پیش شروع شد و این هفته با اضافه شدن چهار فیلم، ترکیب آن کامل می شود. مروری داریم بر حال و هوای هر فیلم و میزان شانس شان در گیشه که متاسفانه بالا نیست.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: اکران دوم تابستان از چهارشنبه پیش شروع شد و این هفته با اضافه شدن چهار فیلم، ترکیب آن کامل می شود. مروری داریم بر حال و هوای هر فیلم و میزان شانس شان در گیشه که متاسفانه بالا نیست.

«بیست و یک روز بعد» و «گذر موقت» از چهارشنبه هفته پیش اکران عمومی شدند و به این ترتیب اکران دوم تابستان کلید خورد. چهارشنبه پیش و فیلم های دیگر به این جمع اضافه می شوند تا ترکیب کامل شود: «آیدا و سارا»، «فصل نرگس»، «رادیوم» و «پریناز». این دو فیلم آخر سال ها در محاق بودند و بالاخره فرصت نمایش یافته اند. در این گزارش ضمن واکاوی متن و حاشیه هر فیلم پیش بینی کرده ایم چقدر فروش خواهند داشت. از هیچ کدام انتظار نمی رود به فروش بالایی دست یابند مگر این که اتفاقی معجزه وار رخ دهد. برای تکمیل پرونده ابتدا پرفروش های سال 95 را بر اساس ژانر مرور کرده ایم و در ستون مجاور سراغ فیلم هایی رفته ایم که از سوی حوزه هنری مهار تحریم خورده اند.

سارا و آیدا، مازیار میری

* ژانر: ملودرام/ جنایی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ داستان فیلم «سارا و آیدا» درباره یک رفاقت زنانه است؛ دوستانی که قرار است پشت هم باشند و حالا برای ایستادن پای این قرار هزینه گزافی را می پردازند. توضیح بیشتر احتمالا باعث آوردن داستان شود اما همین قدر بدانید که داستان و ایده اولیه (فارغ از کیفیت پرداخت سینمایی) برگ برنده این فیلم است. به پرداخت سینمایی اش اما نقدهای جدی و اساسی وارد است که عمدتا به تبدیل ضعیف ایده جذاب به فیلمنامه و در نهایت فیلم بر می گردد. پایان بندی فیلم دیگر پاشنه آشیل «سارا و آیدا» است.

* ترکیب بازیگران: ترکیب غزل شاکری، پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی برای خوش اقبالی یک فیلم در گیشه ترکیب قابل قبولی است، به خصوص زوج شاکری و آهنگرانی که در فضای داستان به خوبی توانسته اند دو کاراکتر «سارا و آیدا» را از آن خود کنند و یک رفاقت باورپذیر را به تصویر بکشند. این اما به معنای توان بازیگران مذکور در تضمین گیشه فیلم نیست و صرفا ناظر به بازی خوب شان است. سعید چنگیزیان، میثاق زارع، شیرین یزدان بخش، احمد هاشمیان، عباس احمدی مطلق و تینا پاکروان دیگر بازیگران «سارا و آیدا» هستند که نقش های کوتاهی بر عهده دارند.

* حاشیه: «سارا و آیدا» ابتدا قرار بود با بازی یغما گلرویی، شاعر مطرح تولید شود اما این همکاری در همان مرحله پیش تولید منتفی شد. حضور فیلم در جشنواره سال پیش فجر هم زیر سایه همزمانی با حضور فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان قرار گرفت. دو فیلمی که عملا محصول یک تیم تولید بودند و اتفاقا نقدهای مشترکی در پایان بندی به هر دو وارد شد.

* پیش بینی فروش: یک میلیارد و 500 میلیون تومان. فیلم «سارا و آیدا» می تواند فروش متوسطی داشته باشد اما کشش و ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به پدیده در گیشه را ندارد. غالب نظرهایی که از سوی مردم بعد از تماشای «سارا و آیدا» به اشتراک گذاشته شد نشان می دهد فیلم در جهت رضایت آنها موفق عمل نکرده است.

* شروع اکران: ۱۸ مرداد

زادبوم، ابوالحسن داودی

* ژانر: اجتماعی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ «زادبوم» از جمله فیلم هایی است که سال ها در محاق بوده و حالا فرصت نمایش پیدا کرده. فیلم داستان چند خانواده را روایت می کند که از ایران مهاجرت کرده و حالا در اندیشه بازگشت هستند. کارگردان این مفهوم را با داستان واقعی لاک پشت هایی در آمیخته که وقتی سر از تخم در می آورند، راه اقیانوس را در پیش می گیرند و می روند، اما پس از بلوغ در 30 سالگی، برای تخم گذاری به زادگاه شان باز می گردند.
ابوالحسن داودی در این فیلم به روایتی از نسل ها پرداخته که یکی از درونمایه های آن مسئله مهاجرت است. برگ برنده فیلم شماری نشدن است که توانسته در وهله اول قصه اش را تعریف کند. این را هم بدانید که تولید فیلم دو سال طول کشید و بخش هایی از آن در تهران، قشم، دبی و آلمان فیلمبرداری شده است.

* ترکیب بازیگران: از جذابیت های «زادبوم» عزت الله انتظامی است که جزو آخرین فیلم هایی است که بازی کرد. مسعود رایگان، رویا تیموریان و بهرام رادان دیگر بازیگران فیلم هستند که بازی های شان برگ برنده فیلم است.

* حاشیه: وقتی در جشنواره بیست و هفتم رونمایی شد، کمتر کسی گمان می کرد به بایگانی برود. خاصه آن که فیلم برگزیده مردم شد و سیمرغ فیلمنامه را به دست آورد. آن چه اکران فیلم را به تاخیر انداخته تعابیر فرامتنی است.» مثلا خبرنامه دانشجویان ایران این طور درباره اش نوشته، «زادبوم خلاصه حرفش این این است که سیاستمدار ایرانی خوب، سیاستمدار پشیمان است؛ یک رجل سیاسی پس از پشیمانی از انقلابی گری که در نهایت به قدرت طلبی ختم شد، با همکاری همان افرادی که به دلیل کارهایش از کشور گریخته بودند زمینه را برای بازگشت ایرانیانی که 30 سال پیش از کشور فرار کردند، فراهم می کند.
البته این پیام را در قالب روایت نمادین لاک پشت ها را ارائه کرده است؛ جانورانی که پس از 30 سال، مجددا به محل تولد بر می گردند.» نکته جالب این است، «زادبوم» در حالی توسط حوزه هنری تحریم شده که مسئولان پیشین این نهاد در تولید فیلم مشارکت داشتند.

* پیش بینی فروش: دو میلیارد تومان

* شروع اکران: 18 مرداد

پریناز، بهرام بهرامیان

* ژانر: اجتماعی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ «پریناز» جزو فیلم های توقیف شده ای است که بالاخره رنگ پرده را می بیند. بهرام بهرامیان بعد از «آل» سراغ این فیلم رفت اما در آستانه جشنواره فجر مهر توقیف خورد. فیلم یکی دو اکران محدود برای اصحاب رسانه داشته و هنوز این سوال وجود دارد که چرا باید «پریناز» به مشکل اکران بربخورد؟
فیلم درباره دختربچه ای ست که خانواده خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادرش نگهداری شود، اما در خانواده جدید ماجراهایی برایش رخ می دهد که زیربنای قصه را تشکیل می دهد. بچه در کنار عمه ای وسواسی قرار است گذران زندگی کند و همین وسواس او را در تنگنا قرار می دهد. «پریناز» ضمن هشدار درباره مسائل مربوط به لزوم مراقبت سفت و سخت از بچه ها، وسواس بیش از حد را نقد می کند. از قضا مصادیق فیلم را این روزها متاسفانه بیش از پیش شاهدیم.

* ترکیب بازیگران: نقش عمه را فاطمه معتمد آریا بازی می کند که اتفاقا در خلق یک شخصیت وسواسی موفق عمل کرده. مصطفی زمانی، فرهاد آئیش، حمید فرخ نژاد، طناز طباطبایی، شبنم قلی خانی، فرخ نعمتی، مژگان بیات و حس نجاریان دیگر بازیگران فیلم هستند. سطح بازی ها و قابل دفاع است.

* حاشیه: چهار سال بعد از توقیف فیلم، «پریناز» پروانه نمایش گرفت اما باز هم رنگ پرده را ندید. عبدالمحمد نجیبی، تهیه کننده فیلم گفته بود: «شخصیت اصلی داستان که فاطمه معتمد آریا ایفاگر نقش اوست و زنی است بسیار مومن و مذهبی، مشکلات شدیدی در زمینه وسواس های فکری دارد و این اختلالات شخصیتی مشکلات زیادی را برای او و خانواده اش ایجاد کرده است. هر چند که در پایان فیلم تمامی ایرادهای وی برطرف می شود اما مدیران سازمان سینمایی آن زمان می گفتند یک زن چادری به هیچ وجه نباید دارای عیب و ایرادهای اخلاقی و اختلالات روانی و شخصیتی باشد.»

* پیش بینی فروش: دو میلیارد تومان فیلم تلخ است اما واژه توقیف و ترکیب بازیگران می تواند به کمک آن بیاید.

* شروع اکران: ۱۸ مرداد

بیست و یک روز بعد

* ژانر: درام اجتماعی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ سید محمدرضا خردمندان در اولین ساخته بلند سینمایی خود نوجوان ها را محور روایت قصه اش قرار داده و دوربینش به سمت خانواده های پایین شهر چرخیده داستان «بیست و یک روز بعد» درباره پسری به نام مرتضی است که مادرش بیمار است و خودش آرزوی فیلمساز شدن دارد. به دفتر تهیه کننده ای سر می زند و رزومه می دهد. برای جور کردن سرمایه از بچه های مدرسه پول می گیرد تا برای شان شعبده اجرا کند و ... «بیست و یک روز بعد» به سیاق فیلم های دهه شصت (این تعبیری منفی نیست) راوی آرزوهای نوجوان ها است که در نهایت با خوشی تمام می شود.

* ترکیب بازیگران: ساره بیات نقش مادر مرتضی را بازی می کند. بازی اش به اندازه است و باورپذیر. حمیدرضا آذرنگ صاحب گیم نت است و رفتارش زیادی کاریکاتورگونه است. امیرحسین صدیق، سینا رازانی و جلال فاطمی دیگر بازیگران فیلم هستند. نقش مرتضی را مهدی قربانی بازی کرده که سال پیش در «ابد و یک روز» دیده شد.

* حاشیه: روز گذشته خبری عجیب روی کانال تلگرامی سینما دیلی قرار گرفت «ممیزی شش دقیقه ای «بیست و یک روز بعد» توسط حوزه هنری برای اکران این در حالی است که این فیلم محصول حوزه هنری است و ممیزی این فیلم بعد از نمایش در جشنواره فجر یکی دیگر از تصمیمات عجیب در این نهاد است.»

هفته پیش هم کارگردان یادداشتی نوشته بود که ابتدا فیلمنامه «بیست و یک روز بعد» توسط اعضای شورای فیلمنامه حوزه هنری رد شده بوده ولی با وساطت مدیرعامل سوره سینما، پروانه ساخت می گیرد. این فیلم در جشنواره فجر توفیقی به دست نیاورد ولی در سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به کسب هفت پروانه زرین (بهترین فیلم نوجوان، بهترین بازیگر، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، فیلم منتخب یونیسف ایران، جایزه عشقی بزرگ برای جهانیان) شد.

* پیش بینی فروش: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

* شروع اکران : 11 مرداد

فصل نرگس، نگار آذربایجانی

* ژانر: اجتماعی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ نگار آذربایجانی بعد از «آینه های روبرو» که داستانش درباره مشکلات ترنس ها بود و مورد توجه واقع شد، سراغ یک داستان انسانی رف۵ت. قصه «فصل نرگس» درباره اهدای قلب است؛ او برای روایت این داستان سراغ زندگی چند قشر از جامعه رفت: امیر آقایی، بازیگر سینما است و ریما رامین فر راننده تاکسی یکتا ناصر دختر شهرستانی که عاشق مردی نقاش (پژمان بازغی) شده و ... در طول فیلم سرنوشت هر کدام روایت می شود و در پایان به هم گره می خورد. فیلم «فصل نرگس» ادای دینی به زنده یاد عسل بدیعی هم است که قلبش پس از مرگ اهدا شده، فیلم می تواند سرگرم تان کند و شاید از دنیای شاه پریانی اش لذت ببرید اما قصه اش را بارها شنیده اید و چندان شگفت زده نمی شوید.

* ترکیب بازیگران: یکتا ناصر در نقش دختری شهرستانی و عاشق پیشه بازی جذابی دارد. امیر آقایی شمایلی باورپذیر از زندگی یک بازیگر ارائه کرده و «فصل نرگس» جزو نقش های خوب کارنامه اوست. ریما رامین فر نقش راننده تاکسی دارد و در جاهایی یادآور «هما»ی سریال «پایتخت» است. پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی و گوهر خیراندیش دیگر بازیگران فیلم هستند.

* حاشیه: بعد از ماجرای «زن خوب» نام حمیدرضا عارف، بیش از پیش سر زبان ها افتاد. او سرمایه گذار «فصل نرگس» است... حاشیه اول فیلم در جشنواره فجر رقم خورد که عوامل فیلم با عدم حضور در نشست خبری این حرکت را نقدی بر معرفی نابهنگام نامزدهای جشنواره فیلم فجر اعلام کردند. سحر صباغ سرشت به تنهایی در نشست حاضر شد و داوران جشنواره را نواخت. خیلی ها اما عقیده داشتند «فصل نرگس» پتانسیل نامزدی را نداشت و این حرکت برای تبلیغ فیلم بوده.

* پیش بینی فروش: یک میلیارد تومان. «فصل نرگس» از داستان و ستاره ای که قدرت کشاندن مخاطب به سالن ها را داشته باشد، بی بهره است.

* شروع اکران: ۱۸ مرداد

گذر موقت، افشین هاشمی

* ژانر: کمدی
فیلم های کم شانس گیشه‌ی تابستان

* ماجرا چیست؟ «گذر موقت» سومین ساخته سینمایی افشین هاشمی است که از هفته پیش اکران شد و در خلاصه داستان آن این طور آمد: «دو مرد در شبی تاریک تصمیمی مفرح می گیرند و سفری شبانه را در دل شهر آغاز می کنند.» این دو مرد (اسماعیل محرابی و مسعود کرامتی) دوستان قدیمی هستند که در پیری فیل شان یاد هندوستان کرده و به یاد دوران جوانی در شهر پرسه می زنند. تقابل آنها با نسل جدید و اتفاقاتی که در این مسیر برای شان رخ می دهد، مبنای موقعیت های کمدی «گذر موقت» است.

* ترکیب بازیگران: اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانته آ بهرام، شقایق ف۵راهانی و شبنم فرشادجو بازیگران اصلی «گذر موقت» هستند و شقایق دهقان، هومن برق نورد و لادن مستوفی نیز در این فیلم حضور دارند. هاشمی نخواسته ستاره گیشه برای فیلمش انتخاب کند.

* حاشیه: فیلم افشین هاشمی «آرام خواهیم گرفت» نام داشت و در مرحله پیش تولید به «گذر موقت» تغییر یافت. این فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه جشنواره سی و چهارم فجر بود اما از سوی هیات انتخاب رد شد. دلیل اصلی حریفان گردن کلفتی بود که «گذر موقت» در آن سال داشت.
افشین هاشمی که سال ها به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون شناخته می شد، «خسته نباشید» را با همکاری محسن قرابی ساخت که در جشنواره سی و یکم با استقبال منتقدان و اصحاب رسانه مواجه شد. او دو سال بعد «صدای آهسته» را ساخت که در جشنواره های بین المللی جوایز متعددی را دریافت کرده و قرار است به زودی در گروه هنر و تجربه اکران شود. «گذر موقت» را سال 94 کارگردانی کرد و از هفته پیش فرصت نمایش به دست آورد.

* پیش بینی فروش: یک میلیارد تومان این پیش بینی بر اساس داشته های ظاهری فیلم است. افشین هشامی بازیگرانی که برای فیلمش انتخاب کرده، قدرت کشاندن مخاطب به سالن ها را ندارند.

* شروع اکران: 11 مرداد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج