۵۷۷۵۲۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تحرکات مرموز رژیم اسرائیل در قفقاز

در روزهای گذشته مسئولان نظامی رژیم اشغالگر قدس با هدف تقویت همکاری‌های نظامی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان سفر کردند.

محسن پاک آیین در جام جم نوشت: در روزهای گذشته مسئولان نظامی رژیم اشغالگر قدس با هدف تقویت همکاری‌های نظامی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان سفر کردند.

در اوایل مرداد، ساخی خانقبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل به عنوان بالا‌ترین مقام رژیم صهیونیستی به مدت سه روز به ارمنستان سفر و با مقامات ارشد ارمنستان دیدار کرد. متعاقبا در تاریخ سوم مرداد، رسانه‌های ارمنستان خبر امضای قرارداد فروش موشک ضدتانک «اسپایک» اسرائیل به ارمنستان را منتشر و اعلام کردند که این اتفاق باعث می‌شود تا ارتش جمهوری آذربایجان یکی از عوامل برتری نظامی خود در مقابل تانک‌های ارمنستان را از دست بدهد.
رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که این کشور تمایل دارد با اسرائیل در همه سطوح همکاری نظامی داشته و از این کشور تجهیزات پیشرفته نظامی خریداری کند. وزارت همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل نیز گفت تصمیم به توسعه روابط با ارمنستان را در همه زمینه‌ها گرفته و این رژیم درخصوص فروش سلاح به ارمنستان هیچ محدودیتی ندارد.

از سوی دیگر، در تاریخ نهم مرداد پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان از سفر میشل باروح، رئیس اداره همکاری دفاعی وزارت دفاع اسرائیل به باکو خبر داد. در این سفر مسئولان وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان با عوامل رژیم اشغالگر قدس، درخصوص تقویت همکاری‌های صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان و اسرائیل به توافق رسیدند.
جمهوری آذربایجان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تجهیزات نظامی از کشورهای جهان و بخصوص از رژیم اشغالگر فلسطین به شمار می‌آید. بر اساس قرارداد منعقده در سال 2012 بین باکو و تل‌آویو، قرار شد اسرائیل ادوات نظامی به ارزش 1/6 میلیارد دلار به آذربایجان بفروشد.

این تحولات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تحرکات جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی آغاز کرده و قصد دارد با فروش همزمان تسلیحات به آذربایجان و ارمنستان، نه‌تنها درآمدهای اقتصادی‌اش را افزایش دهد بلکه نفوذ سیاسی خود در قفقاز را تقویت کند.

یکی از عوامل تداوم بحران‌ها و مناقشه‌های منطقه‌ای، مساله منافع صادرکنندگان اسلحه‌ بوده و آنها در سایه ایجاد و ادامه بحران‌ها، معاملات تسلیحاتی خود را رونق می‌دهند. باکو و ایروان بیش از ۲۰ سال است که به دلیل مناقشه قره‌باغ با یکدیگر در حال منازعه هستند و طرح مسلح کردن این کشور، به‌طور طبیعی احتمال درگیری‌های نظامی را افزایش داده و امید میانجیگران برای استقرار صلح در منطقه را کاهش می‌دهد.
افزایش خریدهای تسلیحاتی آذربایجان و ارمنستان، توجیهی برای افزایش توان نظامی اسرائیل و تشدید سیاست‌های نظامی‌گری این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین است .

تداوم مناقشه قره‌باغ به عنوان یک بحران جدی در قفقاز، دلایل متعددی دارد که یکی از آنها حضور شرکت‌های اسلحه‌سازی رژیم اشغالگر فلسطین در منطقه است. فروش تسلیحات نظامی اسرائیل به باکو و ایروان، این دو کشور را در موضع تهاجمی قرار می‌دهد و رقابت‌های تسلیحاتی در حوزه قفقاز و اشباع انبارهای سلاح‌، به‌ دلیل بالا بودن هزینه‌ نگهداری، دولت‌های ذی‌ربط را در موضع جنگ قرار داده، آرامش منطقه و حتی صلح جهانی را تهدید می‌کند.

امروز موقعیت خاص قفقاز جنوبی، رژیم صهیونیستی را برای یافتن عرصه جدید نفوذ، جهت تحقق اهداف ضدانسانی خود ترغیب کرده است. کشورهای قفقاز از جمله آذربایجان و ارمنستان نیز به خاطر مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی و بخصوص مناقشه قره‌باغ، بهره‌گیری از تسلیحات اسرائیل را در جهت تامین منافع خود تعریف کرده‌اند. از سوی دیگر رژیم اشغالگر قدس که نه دوست آذربایجان و نه دوست ارمنستان است، با هدف فروش اسلحه و درآمدزایی، ایروان و باکو را در معرض یک جنگ طولانی قرار داده است.

ضرورت دارد دولتمردان کشورهای قفقاز نسبت به سیاست‌های جنگ‌افروزانه اسرائیل توجه بیشتری داشته و با تقویت رقابت‌های تسلیحاتی، امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار ندهند. در عین حال تحرکات مرموز رژیم صهیونیستی در محیط امنیتی ایران نیز باید مورد توجه مسئولان سیاسی و امنیتی کشور قرار گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج