۵۷۷۷۵۸
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

چهره مملو از بهت موگرینی در برابر سلفی‌ گیرندگان

مهدی ملک‌محمد-روان‌شناس در روزنامه شرق نوشت: عکس‌ها گواهی کافی هستند بر آنچه در لحظات بعد از جلسه تحلیف میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تنی چند از نمایندگان مجلس می‌گذرد؛ چهره «فدریکا موگرینی» ناشاد و مملو از بهت و چهره «تنی چند از نمایندگان» شاد و پرشور.

مهدی ملک‌محمد-روان‌شناس در روزنامه شرق نوشت: عکس‌ها گواهی کافی هستند بر آنچه در لحظات بعد از جلسه تحلیف میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تنی چند از نمایندگان مجلس می‌گذرد؛ چهره «فدریکا موگرینی» ناشاد و مملو از بهت و چهره «تنی چند از نمایندگان» شاد و پرشور.
زن درون‌گرای ایتالیایی میان چند مرد برون‌گرای ایرانی ‌گیر کرده است. او شاید دلیل این رفتار آنها را نداند، اما «رابرت سیالدینی»، روان‌شناس مشهور آمریکایی، پنج دهه پیش، دلیل این نوع رفتارها را بعد از تحقیقات گسترده می‌دانست. او در سال ١٩٧٦ نظریه‌ای با عنوان «فخر انعکاس‌یافته» را وارد ادبیات تحقیقی علم روان‌شناسی کرد که اگرچه آن روز به دلیل فقدان موبایل برای تبیین شخصیت سلفی‌گیرندگان مطرح نشد، اما اکنون می‌توان برای شناخت انگیزه رفتارهایی از آن استفاده کرد. براساس این نظریه، «فخر انعکاس‌یافته» یک شناخت در خدمت خود است که به وسیله آن، فرد خودش را به موفقیت یا شهرت دیگران یا پدیده‌ها ارتباط می‌دهد. به گفته «سیالدینی»، «انسان‌ها اغلب تلاش می‌کنند تا عزت‌نفسشان را افزایش‌ دهند، بنابراین پیوسته در جست‌وجوی برخوردارشدن از فخر انعکاس‌یافته هستند».

آدمیان برای افزایش عزت‌نفسشان در مورد یک خویشاوند مشهورشان صحبت می‌کنند (برای مثال، پدربزرگ پدربزرگ من، پسرعموی فلان فرد مشهور ١٥٠ سال پیش بوده است)، لباس تیم ورزشی محبوبشان را بعد از برد آن تیم می‌پوشند و به یک برند خاص که در نظر اغلب افراد محبوب و موفق است، علاقه شدید نشان می‌دهند. سلفی‌گرفتن با فردی مشهور نیز طبق نظریه سیالدینی برای افزایش عزت‌نفس است. تصور کنید حال خوش نماینده‌هایی را که بعد از جلسه تحلیف، عکسشان با سیاست‌مدار مشهور ایتالیایی را برای چند نفر از خویشان و دوستانشان ارسال کرده‌اند!
به گفته «سیالدینی»، فخر انعکاس‌یافته موجب درک از خویشتن به‌عنوان فردی جذاب، لایق، دوست‌داشتنی و از لحاظ اخلاقی خوب، می‌شود. درکِ داشتن این ویژگی‌ها به شخص احساسی می‌دهد که برای دنیای بیرون، فرد جذابی است و بنابراین برای دیگران در یک رابطه اجتماعی فرد مقبولی است. بنابراین طبق این نظریه و نظریه‌ها و تحقیقات جدید که درباره شخصیت سلفی‌گیرندگان از سوی روان‌شناسان دیگر انجام شده می‌توان دریافت که سلفی با افراد مشهور، به صورت ناخودآگاه با انگیزه افزایش عزت‌نفس انجام می‌گیرد و قرار است میل نامتناهی خودنمایی اجتماعی را در این افراد ارضا کند.
اینکه چرا عزت‌نفس چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین پایین است که برای افزایش آن خود را به آب‌وآتش می‌زنند مسئله‌ای شخصی است که به خودشان مربوط است، آنچه در این داستان به ما مربوط است، رابطه عزت‌نفس این نماینده‌ها و عزت‌نفس موکلانشان است که جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند؛ موکلانی که پیش‌تر با آتش‌های ساختمان درحال‌ریزش پلاسکو سلفی می‌گرفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      در اینجا هدف نمایندگان بیشتر اینه که بعدا توی رزومه ی کاریشون و بهتر و مهمتر جلوه دادن خودشون عکسهاشونو به مقامات ایرانی و خارجی چاپ بکنن و بگن ما اینقدر مهمیم و با فلان فرد خونه یکی بودیم و هر روز رفت و امد داشتیم

      پس بخاطر این به ما رأی بدین!!!!

    • ایمان

      اگر اشتباه نکنم در جامعه شناسی به اینکار می گویند (الیناسیون) یا الینه شدن که معادل فارسی از خود بیگانگی یا نوعی خود باختگی فرهنگی و خود کمتر بینی است.

    • بدون نام

      واقعا دیگه بعضی از مسئولین آبرو برای ایران و ایرانی نذاشتن

    • بدون نام

      نمایندگانی که عزت ایرانی بودن را خرد کردند

    • بدون نام

      بسه دیگه اینقدر گندش نکنید ،کار اصولا که خیلی زشت تر بود ،با عکس با تتلیتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟

    • بدون نام

      جالب بود . مرسی . حقیقت رو گفتی . واقعا متاسفم که ایرانی به این درجه از رکود عزت نفس رسیده و هیجکسی عامل این احساس نیست الا ژن برتری جویی که باعث احمق شدن افراد شده . حاضر نیستند از دیگران بیاموزند و خودشون رو علامه کل میدونند . متاسفم واقعا

    • بدون نام

      اگر رفتار فرزندانشان را در داخل وخارج کشور دیده باشدکه حتما دیده یا شنیده ،موگرینی خودش راآماده این برخورد کرده بود

    • بدون نام

      این افراد باید از نمایندگی مجلس صلب صلاحیت شوند. آبروی مملکت رابه باد دادند.

    • بدون نام

      ادم کوچک. بزرگ نمیشود هرگز

    • بدون نام

      دقیقا با نظر نفر آخر موافقم .باید از نمایندگی محروم بشن . چطور رفتار فوتبالیست ها اینقدر زیر ذره بینه. اونا ورزشکار و جوون هستن . اینا مثلا نماینده مذهبی ، سیاسی مملکت ما هستن

    • آموزگار

      واقعآ متاسفم،از لحظه اى كه اين تصاوير مشمئز كننده را ديدم ازخودم را كه اينها نماينده و تعين كننده سرنوشتم هستن خجالت ميكشم،اين نمايندگان بايد سلب صلاحيت بشوند تا درس عبرتى براى ديگران بشود كه شان ومقام ملت ايرانى را در مقابل جهانيان اينگونه تنزل ندهند و در زمان تعيين صلاحيت رييس جمهور و نمايندگان مجلس به جز فاكتورهاى مورد نظرشان به مسايل فرهنگى وشعورشان نيز توجه كنند.

    • سهیلا .ن

      اینها هم مثل ما ادمند دیگه مگه ما ها تا بحال اشتباه نکردیم؟ درد جامعه فعلا این نیست به مسایل مهمتر فکر کنیم و نظر بدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج