جاباما
۵۷۷۹۰۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

در گفتگو با مدیر شرکت پارس آریان مطرح شد؛

سخنان معلم دامغانی کذب محض است

علی‌اکبر امین تفرشی (رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان) می‌گوید: تمام گفته‌های آقای علی معلم دامغانی درخصوص ۵۰۰ تابلوی نقاشی، مصداق بارز نشر اکاذیب و تهمت و افتراست.

خبرگزاری ایلنا: علی‌اکبر امین تفرشی (رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان) می‌گوید: تمام گفته‌های آقای علی معلم دامغانی درخصوص ۵۰۰ تابلوی نقاشی، مصداق بارز نشر اکاذیب و تهمت و افتراست.

پس از انتشار نامه محمدعلی معلم دامغانی (رئیس فرهنگستان هنر) درباره ۵۰۰ تابلوی نقاشی‌ِ موزه پارس آریان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و نیز گفتگوی وی با ایلنا؛ علی‌اکبر امین تفرشی (رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان)، سخنان علی معلم را مصداق بارز نشر اکاذیب و تهمت و افترا دانست.
سخنان معلم دامغانی کذب محض است

علی اکبر امین تفرشی با اشاره به نامه‌ رئیس فرهنگستان و سخنان اخیر وی گفت: من وقتی اطلاعیه‌ای که رئیس فرهنگستان هنر، که خود وظیفه‌ گسترش و اشاعه‌ فرهنگ و هنر در کشور را دارد، دیدم، مات و مبهوت شدم. شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، که شرکت مادرِ گروه مالی پاسارگاد است، در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، علاوه بر وظایف اصلی خودش که ارائه‌ خدمات در بازارهای مالی است، یک‌سری رسالت اجتماعی هم برای خود تعریف کرده، ازجمله حمایت از هنر و هنرمندان. قصد ما این بود که در این موزه، مجموعه‌ای از هنر معاصر و مدرن را در کنار هم جمع کنیم. ما سعی کرده‌ایم که از هر هنرمند معاصر حداقل دو تابلو در این مجموعه داشته باشیم. در راستای این مسئولیت اجتماعی، شرکت پارس آریان، مأموریت پیدا کرد به جمع‌آوریِ مجموعه آثاری درباره تاریخ هنر معاصر ایران بپردازد. این رسم بهینه‌ای است که در تمام دنیا، مؤسسات مالی بین‌المللی بزرگ انجام می‌دهند.

امین تفرشی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی هنری صبا زیرمجموعه‌ فرهنگستان هنر و طرف قرارداد ما بوده است. اجاره‌ آن نیز مربوط به همین مؤسسه است. وقتی ما تصمیم گرفتیم موزه‌ای تأسیس کنیم، به سرعت نمی‌توانستیم ساختمانی از خودمان برای موزه داشته باشیم. پس باید مکان مناسبی برای نمایش آثار درنظر می‌گرفتیم. چون ساختمان مؤسسه صبا سالن‌های متنوعی داشت، و چون برنامه‌های زیادی در این مکان در طول سال اتفاق می‌افتاد، ما در طبقه‌ی سوم این ساختمان، موزه خودمان را دایر کردیم تا مردمی که به هر دلیل به این محل وارد می‌شوند، از موزه‌ی پارس آریان هم دیدن کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این بود که از تمام هنرمندان معاصر ایران، که در طی سال‌های بعد از انقلاب، مهجور مانده بودند، در اقتصاد هنر حمایت کنیم و آثارشان را خریداری کنیم. در کنار موزه هنرهای معاصر که یک نهاد دولتی است، شرکت پارس آریان، به عنوان بخش خصوصی آستین همت بالا زده بود و قصد داشت رونقی در اقتصاد هنر ایجاد کند. ما در سال ۱۳۸۷ موزه را به‌طور رسمی افتتاح کردیم، و از همان سال هم با مجموعه‌ فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر مذاکره کردیم و این محل را اجاره کردیم. آثار خریداری شده تاکنون بیش از ۵۰۰ اثر است، که شامل مجسمه و عکس و نقاشی می‌شود. اجاره هم سالانه تجدید می‌شد و تا پایان سال ۱۳۹۵ هم تمام اجاره‌ها طبق قراردادی که بینِ ما و مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برقرار بود، پرداخت شد. تمام این قراردادها هم موجود است.

رئیس شرکت پارس آریان افزود: از ابتدای امسال هم با توجه به اینکه ملاحظاتی در رابطه با مبلغ اجاره وجود داشت، با فرهنگستان هنر به تفاهم نرسیدیم و قرار شده بود محل موزه را با شرایطی که پیش آمده بود، تخلیه کنیم. در نتیجه، چند هفته پیش نامه‌ای به فرهنگستان نوشتیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم رسماً موزه را تخلیه کنیم. اما بلافاصله بعد از نامه ما، آقای معلم نامه خود را منتشر کردند که مصداق بارز نشر اکاذیب و تهمت و افتراست.

تفرشی با بیان این مطلب که هیچیک از موضوعات گفته شده ازسوی علی معلم صحت ندارد، افزود: وقتی هفته گذشته، درصددِ انتقال آثار به محل جدیدی که برای موزه درنظر گرفته بودیم، برآمدیم؛ متأسفانه آقای معلم ممانعت کردند و اجازه ندادند ما به اموال خودمان دسترسی پیدا کنیم. ما هم از طریق مراجع قضایی اقدام کردیم. این‌ها همه صورت‌جلسه شده و پرونده قضایی هم تشکیل شده، و مراحل قضایی هم انشالله پیگیری خواهد شد. طبیعی است که ما از حقوقِ حقّه‌ سهام‌دارانِ پارس آریان، دفاع خواهیم کرد. ادعای آقای معلم درباره‌ بی‌سند و بدون شناسنامه بودن آثار به‌طور قطع کذب است. ما مدرک و مستندات کافی در این رابطه داریم.

علی‌اکبر امین تفرشی اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید مرتب آثار جدیدی وارد موزه می‌شدند و ما انها را طی مراسم‌های مختلفی رونمایی می‌کردیم. در این مراسم‌ها از خبرنگاران، مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد، هنرمندان و همه کسانی که تابلوهایشان در موزه‌ی ما بود، دعوت می‌شد تا در بازگشایی‌ها شرکت کنند.

وی افزود: جلد اولِ مجموعه آثار موزه نیز چاپ شده و در مراسمی با حضور وزیر وقتِ فرهنگ و ارشاد، آقای جنتی از کتاب رونمایی شده است. روسای فرهنگستان و مدیران مؤسسه فرهنگی هنری صبا هم در این مراسم حضور داشتند. با این اوصاف مگر می‌شود که این آثار دزدی بوده و شناسنامه نداشته باشند؟

عضو هیات مدیره شرکت پارس آریان اضافه کرد:‌ از شنیدن سخنان و ادعاهای آقای معلم شگفت‌زده شده‌ام. دلیل آن را هم نمی‌دانم. موضوع این است که ما درباره اجاره‌ محل با ایشان اختلافاتی داشتیم و فکر می‌کردیم نبایستی مسایل به این ترتیب باشد به همین دلیل هم قصد تخلیه موزه را داشتیم که مسائل اخیر ازجمله نامه علی معلم و گفتگوی اخیر وی پیش آمد.

امین تفرشی با بیان این مطلب که؛ کسی که این اتهامات سنگین را می‌زند، باید حرف‌هایش را با سند و مدرک ارایه کند، افزود:‌ هنرمندانی که آثارشان را به ما فروخته‌اند قراردادهای رسمی با ما امضا کرده‌اند و حقوق مالکیت خودشان را از منظر مالی، حقوقی و غیره به ما منتقل کرده‌اند. ما این ۵۰۰ تابلو را عمدتاً از خود هنرمندان خریداری کرده‌ایم. هم‌چنین در حراجی‌های تهران و کریستی هم آنها را شرکت کرده‌ایم. ما آثاری را که فکر می‌کردیم مهم‌اند را خریده‌ایم و در همین خصوص یک اطلاعیه‌ رسمی به زودی منتشر خواهیم کرد. احتمالاً یک مصاحبه‌‌ مطبوعاتی هم خواهیم داشت تا نکات ریز و درشت این اتفاق را روشن کنیم.

سخنان معلم دامغانی کذب محض است

گفتنی است شرکت پارس آریان در واکنش به نامه‌ سرگشاده‌ی رئیس فرهنگستان هنر، جوابیه‌ای را هم منتشر کرده است که تصویر آن را در بالا می‌توانید مشاهده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج