۵۷۷۹۳۰
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

شکست سیاست تهدید و تحریم

حضور بیش از ۱۲۰ هیأت عالی‌رتبه از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در مراسم تنفیذ و تحلیف، تهران را در مرکزیت توجه رسانه‌ای و سیاسی بین‌المللی قرار داد.

ابوالقاسم قاسم زاده در اطاعات نوشت: حضور بیش از ۱۲۰ هیأت عالی‌رتبه از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در مراسم تنفیذ و تحلیف، تهران را در مرکزیت توجه رسانه‌ای و سیاسی بین‌المللی قرار داد.
در دو روز گذشته رسانه‌ها در اروپا و آمریکا مهمترین گزارش‌های خبری و تفسیری خود را به آغاز دور جدید ریاست جمهوری دکتر روحانی و قدرت جمهوری اسلامی‌ایران در تشکیل دولتی مردمی‌از طریق انتخابات دمکراتیک معطوف کردند و ایران را مرکز دموکراسی (مردم‌سالاری) در منطقه خاورمیانه نامیدند.
این موج رسانه‌ای در حالی که پیام محوری سخنرانی‌های رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه صلح، امنیت، مبارزه با تروریسم و تعامل سازنده با کشورها بود بسیار فراگیر و مورد توجه مخاطبان رسانه‌ها قرار گرفت.
همزمانی این حضور بین‌المللی در تهران در مراسم تنفیذ و تحلیف با فضای طرح تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌ایران و شعارمحوری ترامپ برای انزوای ایران موجب شد تا بسیاری از تحلیلگران سیاسی، به‌خصوص در اروپا و آمریکا به تکرار بیان انزوای ترامپ در جامعه بین‌المللی بپردازند. به‌طوری که در چند روز گذشته سیاست تحریم و تهدید کنگره آمریکا و کاخ سفید مورد نقد محافل سیاسی غرب قرار گرفت و آن را سیاستی شکست‌خورده ارزیابی کردند.
نکاتی که از انجام مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی‌با حضور نمایندگان و هیأت عالی‌رتبه بیش از ۱۲۰ کشور می‌توان به اختصار آورد، چنین است:
۱ـ‌ترامپ بارها قبل از ریاست جمهوری در دوره مبارزات انتخاباتی و بعد از پیروزی و قرار گرفتن در کاخ سفید، سیاست‌محوری خود را «انزوای ایران» در منطقه و در سطح بین‌الملل معرفی کرد. رئیس جمهور آمریکا اجرای طرح تحریم‌های سیاسی، مالی و اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌ایران را برای منزوی کردن تهران در روابط بین‌الملل و تشکیل جبهه گسترده ائتلاف علیه ایران خواند.
ترامپ خیلی زود دریافت که قادر نیست شعار انتخاباتی خود برای پاره کردن پیمان بین‌المللی برجام را عملی کند، اما به‌جای آن به زنده‌سازی تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی‌ایران با دو هدف سازمان‌دهی جبهه ائتلاف جدید علیه ایران و انزوای جمهوری اسلامی‌در روابط بین‌الملل، روی ‌آورد.
آنچه که در دو روز گذشته در آغاز به‌کار دولت جدید (دوازدهم) در تهران در مراسم رسمی‌به جهانیان نشان داده شد، شکست برنامه‌ریزی مشاوران ترامپ و دو هدف آنها (تشکیل جبهه ائتلاف جدید علیه ایران و دیگری انزوا و محبوس‌سازی جمهوری اسلامی‌ایران) بوده است.
ترامپ و کنگره آمریکا با نمایندگان و سناتورهای نژادپرست آن که در سیطره لابی صهیونیست‌ها در نیویورک و واشنگتن قرار دارند، از شناخت مختصات سیاسی ـ‌ اقتصادی امروز جهانی و روابط کشورها غافلند. دوران تشکیل ائتلاف آن هم با محوریت «تحریم» به‌سر رسیده است و دیگر بامحوریت تحریم نمی‌توان جنگ جدیدی را کلید زد!
تهران در دو روز گذشته صحنه یک رویداد سیاسی بین‌المللی شد که در آن رئیس جمهور ایران به همراه نمایندگان ۱۲۰ هیأت عالی‌رتبه از کشورهای اروپایی، آسیایی،‌ آفریقایی و آمریکای لاتین به ائتلاف استراتژیکی، صلح و امنیت از طریق تعامل و روابط سازنده آری گفتند. این نماد شکست سیاست تحریم و تهدید، انزوا و جنگ ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.
۲ـ انتخابات و تشکیل دولت براساس آرای مردم از اساسی‌ترین بنیاد «دموکراسی» خوانده می‌شود. بسیاری از مواضع سیاسی دولت‌های اروپایی و دیگر کشورها و دولت‌هایی که از طریق انتخابات و آرای مردم شکل گرفته‌اند در تفاوت، ‌تضاد و یا رد سیاسی دولت‌های دیگر، از پایه نداشتن انتخابات آزاد، پارلمان و دولت مردم‌سالار در این کشورها است.
ما در خاورمیانه قرار گرفته‌ایم که انتخابات آزاد و انتخابات دولت مردمی‌و نهاد مجلس در این منطقه و کشورهای آن بسیار نادر و معدود است. در این منطقه که هنوز کشورهای با هویت قبیله‌ای و حاکمیت موروثی هویت سیاسی دارند، ایران کشوری است که همه نهادهای ملی آن از طریق آرای عمومی‌مردم شکل می‌گیرد و در تعریف تشکیل جمهوری بالاترین شعار انقلاب اسلامی،‌ «میزان رأی ملت» است.
براین اساس مراسم سوگند (تحلیف) رئیس جمهوری که در قانون اساسی بعد از رهبری عالی‌ترین مقام اجرای کشور نامیده شده است، در مجلس شورای اسلامی‌و در برابر نمایندگان ملت انجام می‌پذیرد. مجلس شورای اسلامی‌دیروز آغاز به‌کار دولت جدید (دوازدهم) را در حالی رسمیت بخشید که حضور ۱۲۰ هیأت عالی‌رتبه از کشورهای جهان آن را در سیمای نهادینه شدن دموکراسی در ایران نشان داد.
۳ـ روحانی و دولت جدید (دوازدهم) مشکلاتی در پیش‌رو دارند که حداقل صورت مسأله آن برای رئیس جمهور و دولتمردان همراه او، همچنین برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌شناخته شده است و هر دو نهاد دولت و مجلس در تشخیص صورت مسأله مشکلات امروز مردم و کشور هم‌صدا و هم‌نظر هستند.
اکنون فضای عمومی‌داخلی و تا حدودی شرایط بین‌المللی برای پیشرفت کار دولت و سامان‌دهی امور، به‌‌ویژه در دایره اقتصادی و علی‌الخصوص معیشت عمومی‌مردم مساعد و فراهم است مردم انتظار دارند تا مسیر گشایش از طریق شعار اعتدال که روحانی رئیس جمهور انتخاب کرده است، فراهم آید. باور کنید مردم از سیاست‌زدگی و «جنگ بر سر منفعت‌جویی» خسته‌اند و از آن فاصله گرفته‌اند.
شعارهای تکراری در دایره سیاست‌زدگی و برای حفاظت از منافع خاص، دیگر رونق ندارد و مردم‌پسند نیست. اگر نیمی‌از آنچه که رئیس جمهور در مراسم تنفیذ و تحلیف گفت از طریق همکاری دولت و مجلس اجرا شود، جمهوری اسلامی‌بدون تردید به مرحله جدیدی صعود پیدا خواهد کرد و مردم به آینده بهتر امیدوارتر خواهند شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فردین

      چی میگین واسه خودتون،یا خیلی خوش خیالین شماها یا مثل کبک سرتون رو کردین زیر برف خبر از دور و برتون ندارید.عزیز دل مثل اینکه در تازه ترین اقدام چین بمنظور همراهی تحریمهای امریکا حساب تاجران و ایرانیها رو توی بانکهاشون مسدود کردن،اونوقت شما می فرمایید طرح تحریم شکست خورده،واقعا خنده داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج