۵۷۸۸۸۲
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

ایزدی: روابط ایران و آمریکا، درست شدنی نیست

ایزدی گفت: رابطه ایران و آمریکا درست‌شدنی نیست زیرا تنها ایران به دنبال تعامل است و طرف آمریکایی این را نمی‌خواهد. طرف مقابل نه تنها خواستار تغییر سیاست است بلکه نهادهایی که موجب ناراحتی‌اش می‌شود را نیز تغییردهد.

خبرگزاری فارس: نشست تخصصی «آینده برجام در دولت دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه و با تلاش پژوهشگاه مطالعات جهان در محل دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست دکتر علیرضا امینی کارشناس امنیت غرب آسیا و دکتر فواد ایزدی کارشناس و تحلیلگر مسائل آمریکا به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست «علیرضا امینی» کارشناس امنیت غرب آسیا با اشاره به توافقنامه برجام گفت: توافقنامه برجام نه تنها یک موفقیت برای ایران نبود بلکه یک خطر امنیتی جدی برای ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه "مراقب دست چدنی داخل دستکش باشید، این تحریم‌ها برداشته نخواهد شد" گفت: متاسفانه برجام بیش از آن که برای ما موفقیتی باشد برای غرب سودمند بوده است به طوری که آنچه که غرب از این اتفاق می‌خواست را به دست آورد.

این کارشناس امنیت غرب آسیا افزود: ما خدمت تیم مذاکره‌کننده عرض کردیم که شما انعطاف به خرج ندادید، شما آنچه که داشتید را دادید و عملا در شرایط فشار قرار می‌گیرید.

امینی افزود: در اینجا یک سوال مطرح است که چرا غرب تمایل به امضای این توافقنامه داشته است. غرب لازم دانست در شرایطی که اطلاعات ما را دارد با ما وارد مذاکره شود ولی ما متوجه این موضوع نبودیم. از طرفی هم غرب در شرایطی نبود که بتواند ابزار نظامی خود را در ایران به کار گیرد لذا بهترین راه مذاکره و امتیازگیری از ایران بود.

وی افزود: رهبری چندین بار اعلام کردند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است. امروزه ما شاهد این موضوع هستیم که اگر برجام رعایت نشود به اتحادیه اروپا شکایت می‌کنند. ما هیچ مرجع قانونی را برای جلوگیری از تحریم‌های یک طرفه آمریکا نداشته و نخواهیم داشت لذا برجام یک توافقنامه نامناسب برای ایران بود.

این کارشناس امنیت غرب آسیا با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی براینکه توافق برجام را پاره می‌کند، گفت: این بیانات بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و مبنای درستی ندارد. آنچه امروزه ترامپ انجام می‌دهد تنها یک فضای رعب و وحشت است.

امینی گفت: تیم مذاکره‌کننده معتقد بود که مذاکره سایه جنگ را برمی‌دارد اما عکس این موضوع رخ داد. از آنجایی که آمریکا توان جنگ با ما را نداشت بهترین تئوری این بود که ایران را با این توافق تحت فشار قرار دهد. این همان مسیری است که دولت ترامپ آن را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی طرح جامعی که غرب برای ما آماده کرده این است که با استفاده از این فرصت‌ها بسته‌های تحریمی را افزایش دهد. در مقابله با این بسته‌های تحریمی سه راهکار وجود دارد آن هم اینکه یا سکوت کنیم بدان معنا که بگوییم ما قراردادی بستیم ولی طرف مقابل بدان عمل نکرده است. در این دو سال اخیر نیز ما با شکایت به اتحادیه اروپا و خانم موگرینی اعلام کردیم که غرب به تعهداتش عمل نکرده است. این اقدامات پاسخ و نتیجه‌ای نخواهد داشت زیرا آنها تنها به این شکایات گوش می‌دهند و می‌گویند حق با شماست.

وی ادامه داد: حالت دوم این است که ما باید اعتمادسازی کنیم. ایران ترکیبی از اعتمادسازی و اعلام سکوت است. ما بر این باور بودیم که اگر در عرصه جهانی فضای اعتمادسازی را ایجاد کنیم می‌توانیم فرصتی برای جلب توجه غرب داشته باشیم. ما بیش از تعهداتمان به غرب امتیاز دادیم و اقدامات ما سریع‌تر از زمان تعیین‌شده بوده است.

این کارشناس امنیت غرب آسیا افزود: در طول سال‌های اخیر ثابت شده که این اعتماد‌سازی‌ها برای ما بهره‌ای نداشته و هر کجا نسبت به غرب اعتمادسازی کردیم نتیجه عکس گرفتیم.

امینی گفت: مدل دولت ترامپ مدلی است که به طاق می‌گیرد و شما به کف رازی بشید. غرب آمادگی جنگ با ما را نداشته و نخواهد داشت پس بهترین و هوشمندانه ترین اقدام امضای برجام بود. ما مسیری را رفتیم که غرب می‌خواست. ایران باید قرارداد را امضا می‌کردیم اما هوشمندانه‌تر.

در ادامه این نشست فواد ایزدی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا گفت: بند ۱۰۸ قانونی که به مادر تحریم‌ها معروف است و توسط ترامپ به امضا رسید مربوط به برجام است و قانونی است که دولت موظف به انجام آن است.

وی ادامه داد: قانون جدید کل برجام را زیر سوال می‌برد به طوری که پس از ۸ سال پایبندی به این توافق لغو تحریمی وجود ندارد. طرف مقابل قصد داشت تا ضربه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران بزند و احساس می‌کند به هدفش رسیده است. این در حالی است که آمریکا موظف به انجام تعهداتش است اما نه تنها آنها را اجرا نمی‌کند بلکه از برجام به عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌کند.

ایزدی افزود: اطرافیان ترامپ به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول افرادی هستند که با تغییر رئیس‌جمهور سمت‌شان را از دست نداده و ثابت هستند مانند کارمندان سی‌آی‌ای و وزارت خارجه که نظرشان نسبت به برجام مثبت است زیرا برجام را یک توافق خوب برای آمریکا می‌دانند. بنابراین آنها به ترامپ پیشنهاد می‌کنند که برجام را نگه دارد و از قابلیت‌های آن برای رسیدنب ه اهدافشان و فشار بر ایران استفاده کند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا در ادامه عنوان کرد: گروه دوم افرادی هستند که منصوب ترامپ هستند همچون وزیر امورخارجه، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و افرادی که ذیل این افراد فعالیت دارند. این گروه به دلایل سیاسی با برجام موافق نیستند اما معتقدند نگه داشتن برجام خوب بوده و می‌تواند برای آنها سودمند باشد.

وی اظهار داشت: گروه سوم اطرافیان و مشاورین ترامپ هستند که نگاه ضد ایرانی ویژه‌ای دارند که طبق گزارشات ترامپ از این گروه سوم برای رسیدگی به مسائل برجام استفاده کرده است.

ایزدی افزود: اولویت ترامپ ایران نیست بلکه مشکل ترامپ با برجام این است که این توافق زاده دولت اوباما و متعلق به وی است. هدف این قانون آماده‌سازی زیرساخت‌های قانونی برای برخورد نظامی، سیاسی و اقتصادی با ایران است. همچنین این قانون این ظرفیت را دارد که نه تنها سپاه بلکه ارتش را نیز تحریم کند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا گفت: در اینجا کاری که مسئولین نباید انجام دهند این است که پس از تصویب مادر تحریم‌ها توسط طرف مقابل آن را توجیه نکنند. تا زمانی که طرف مقابل تحریم می‌کند و هزینه‌ای نمی‌پردازد این روند ادامه می‌یابد زیرا آنها هزینه‌ای در قبال اعمال تحریم‌ها نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: ترامپ پس از ۸۰ روز باید تصمیم بگیرد که تعلیق را انجام دهد یا خیر که سه گزینه پیش روی وی است. بنابراین ما باید برای هر تصمیم ترامپ برنامه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر خروج از برجام به نفع ایران نیست زیرا ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و حال نوبت آمریکا است اما این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند بنابراین خروج ایران از برجام به نفع ما نیست.

ایزدی گفت: رابطه ایران و آمریکا درست‌شدنی نیست زیرا تنها ایران به دنبال تعامل است و طرف آمریکایی این را نمی‌خواهد. طرف مقابل نه تنها خواستار تغییر سیاست است بلکه نهادهایی که موجب ناراحتی‌اش می‌شود را نیز تغییردهد.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مشکل آمریکا علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، توانمندی‌های کشور ما است. استقامت در مقابل آمریکا هزینه دارد اما همراه شدن با این کشور هزینه‌اش بیشتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      امثال شماها نباشید رابطمون با همه کشورا درست میشه،،چرا فکر میکنیم همه دنیا دشمنای ما هستن؟؟مگه میشه با دنیا جنگید؟؟به وضع مملکت نگاه کنید نا نتیجه دشمنی با دنیارو ببینید،،لطفا به جوونا رحم کنید،تا الان که نکردید حداقل به نسلهای آینده رحم کنید،بیاییم دوست باشیم با همه مطمئناً نتیجه بهتری عایدمون میشه شک نکنید.

    • بدون نام

      پس بفرموده شما یک خون خونریزی وجود دارد کی باشد خدا میداند

    • بدون نام

      حماقت شاخ ودم نداره

    • محمد

      نقد دولت روحانی هیچ فایده ای ندارد لطفا سکوت کنید واجازه دهید دولت کارش را بکند تا در پایان نگوید نگذاشتند ما کار کنیم

    • بدون نام

      هنوز بعضیا به آمریکا خوشبینن ، بابا آمریکا ازایرانی جماعت حالش بهم میخوره خودتونو بزور تو دل آمریکا جا نکنید شخصیت داشته باشید خودتونو ذلیل نکنید آزاده باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج