۵۷۹۰۱۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

توپ و توری‌ها در کما

در روزهایی که محبوبیت فوتبال باعث شده بود سایر ورزش‌ها به حاشیه بروند، رشته‌های گروهی والیبال، هندبال و بسکتبال با روکردن ستاره‌ها و موفقیت‌های قاره‌ای خود را نشان دادند، می‌توانند از فوتبال هم موفق‌تر باشند.

شهروند: در روزهایی که محبوبیت فوتبال باعث شده بود سایر ورزش‌ها به حاشیه بروند، رشته‌های گروهی والیبال، هندبال و بسکتبال با روکردن ستاره‌ها و موفقیت‌های قاره‌ای خود را نشان دادند، می‌توانند از فوتبال هم موفق‌تر باشند. این سه رشته به خوبی توانستند خودشان را بین مردم جا کنند و موفقیت‌های بزرگی را به دست بیاورند اما روزهای خوب آنها ثبات نداشت. انگار محبوب‌شدن و موفقیت در ورزش ایران نمی‌تواند بدون درگیرشدن با حاشیه‌ها رخ دهد. حالا مدتی است که این سه ورزش شرایط خوبی ندارند و علاوه بر عدم موفقیت در مسابقات بین‌المللی با حاشیه‌های داخلی هم درگیرند.

هندبال و مصائب بی‌پایان

ماجرای مصائب هندبال و اوضاع بحرانی این ورزش وقتی دردناک‌تر می‌شود که یادمان می‌آید تیم بزرگسالانی که تا یک‌سال پیش گرد هم جمع می‌شدند و مسابقه می‌دادند، یکی از بهترین و مستعدترین تیم‌های تاریخ بوده که بیش از ١٠ لژیونر در اروپا دارد. شاید استارت افت هندبال ایران از جایی زده شد که مهدوی به‌عنوان سرپرست فدراسیون امور را در دست گرفت و به شیوه‌ای سنتی فدراسیون را اداره کرد. او عرفان اسماعیلاجیچ مربی بوسنیایی را برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی انتخاب کرد که نه‌تنها مربی موفقی در دنیای هندبال نبود بلکه به دلیل برخوردهای خشن هرگز نتوانست با ستاره‌های هندبال ایران کنار بیاید. این مربی بوسنیایی درحالی‌ که تیم‌ملی هندبال یک قدم تا رسیدن به المپیک ٢٠١٤ فاصله داشت، نتوانست رویای هندبالی‌ها را برآورده کند و تیم‌ملی با دوم‌شدن در مسابقات انتخابی از رسیدن به المپیک باز ماند. همین باعث شد ملی‌پوشان سرشناس تیم‌ملی بعد از ناکامی در رسیدن به المپیک از حضور در تیم‌ملی انصراف دهند.
با رفتن مربی بوسنیایی دیگر اردویی برای تیم هندبال تشکیل نشد و در یک‌سال اخیر هم نه تیم‌ملی بزرگسالان و نه بقیه رده‌ها و تیم بانوان هیچ اعزامی به خارج از کشور نداشتند. البته دلیل اصلی این اعزام‌نشدن‌ها مشکلات بی‌پایان ملی فدراسیون بود. مهدوی در مدت حضورش در فدراسیون نه‌تنها در درآمدزایی ناتوان بود بلکه بدهی‌های زیادی هم از خود به جای گذاشت. با حضور رحیمی به‌عنوان مدیری موفق در هندبال انتظار می‌رفت وضع فدراسیون مساعد شود اما بدهی‌های کلان و میلیاردی مانع از پیشبرد کارها در فدراسیون شده است. علاوه بر این، بدهی‌های فدراسیون باید بابت اعزام‌نشدن تیم‌های جوانان و بانوان به مسابقات بین‌المللی به فدراسیون جهانی غرامت بدهد که با وجود اولتیماتوم‌های این فدراسیون هنوز بدهی پرداخت نشده است. ضمن این‌که تیم‌های باشگاهی هندبال هم وضع خوبی ندارند و همه آنها با مشکل مالی روبه‌رو هستند و خطر انحلال تهدیدشان می‌کند. با این وجود وزارت ورزش به رحیمی که فعلا از سمت خود استعفا کرده، وعده داده برای حل مشکلات مالی به فدراسیون کمک می‌کند اما رحیمی هنوز بازگشت به سمت خود را نپذیرفته است.

ناری: رحیمی میدان را خالی نکند
نقی ناری، پیشکسوت هندبال درباره اوضاع بحرانی این رشته در سال‌های اخیر به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «وقتی علیرضا رحیمی به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، جامعه هندبال از حضور دوباره او به‌عنوان مدیری موفق و با سابقه ابراز خوشحالی کرد. ما گمان می‌کردیم با بازگشت رحیمی مشکلات هندبال مرتفع شود، به همین دلیل همه پیشکسوتان برای کمک به او و فدراسیون اعلام آمادگی کردند. رحیمی در مصاحبه‌هایش وعده حل مشکلات فدراسیون و آوردن اسپانسر را داد و گفت؛ از بهترین نیروهای این رشته در فدراسیون استفاده خواهد کرد اما او نه‌تنها نتوانست به وعده‌هایش عمل کند بلکه همه چیز را به امان خدا رها کرد.
رحیمی برای حل‌نشدن مشکلات فدراسیون بحران‌های مالی را بهانه کرده، انگار نمی‌دانست که دلیل انتخاب او برای ریاست فدراسیون حل مشکلات بوده است.» ناری در ادامه می‌گوید: «مدیر موفق که نباید فقط در زمان آرامش حضور داشته باشد بلکه باید در مواقع بحرانی توانمندی خود را نشان دهد. با استعفای رحیمی، مشکلات ١٠٠برابر می‌شود، به همین دلیل بهتر است او در فدراسیون بماند و با کمک پیشکسوتان و حمایت وزارت ورزش هندبال را نجات دهد. هندبال به کسی که از بدنه خودش باشد نیاز دارد تا دوباره به روزهای خوبش برگردد.»

بسکتبال به دنبال راهی برای بازگشت
ماه‌های زیادی از افول بسکتبال ایران در آسیا می‌گذرد. وقتی تیم‌ملی نتوانست با درک بائرمن که ما را قال گذاشت و رفت، از شانس دوباره برای رسیدن به المپیک هم استفاده کند، روزهای ناامیدی در بسکتبال آغاز شد. نایب قهرمانی با مربی ایرانی در غرب آسیا باعث شد دوران افت در این رشته شروع شود. بائرمن نسل کنارگذاشتن نسل طلایی بسکتبال توسط بادرمن از دیگر عوامل افت این رشته بود. از دست‌رفتن المپیک باعث شد ستاره‌های کنار گذاشته‌شده بسکتبال ایران مدام علیه رئیس فدراسیون و شرایط بد این رشته اظهارات تند داشته باشند و هواداران را هم مقابل فدراسیون قرار دهند. اکنون علاوه بر این‌که قدرت تیم‌ملی در آسیا رو به ضعف رفته، تیم‌های بسکتبال ایران هم در جام باشگاه‌های آسیا مثل قبل مقتدر نیستند تا نزول بسکتبال ایران شیب تندی داشته باشد.
حالا تیم‌ملی مسابقات کاپ آسیا را در پیش دارد و برای راهیابی به گروه برتر انتخابی جام‌جهانی باید روی سکو قرار بگیرد. اگرچه تیم‌ملی این فرصت را دارد که بتواند با قهرمانی در کاپ آسیا به روزهای خوب برگردد، اما باشگاه‌های ایرانی در لیگ برتر وضع خوبی ندارند و خیلی‌ها این موضوع را به مدیریت فدراسیون ربط می‌دهند. باشگاه‌ها با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند و هر روز اخباری درباره ورشکستگی و انحلال آنها شنیده می‌شود. قطعا از دل لیگی که ثمره آن چیزی جز هرج‌و‌مرج نیست، تیم‌ملی قدرتمندی خارج نمی‌شود و ثابت شده که وقت اصلاحات در لیگ هم فرا رسیده است.

آتشی: رفتن ستاره‌ها بسکتبال را ضعیف کرد

عنایت‌الله آتشی از پیشکسوتان قدیمی بسکتبال اعتقاد دارد این رشته درحال حاضر به حمایت بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارد. آتشی دراین‌باره به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «همه ما این را به خوبی می‌دانیم که اوضاع بسکتبال خوب نیست و این تیم افت‌وخیزهای زیادی داشته است. مسابقات کاپ آسیا در لبنان فرصت مهمی برای بسکتبال ایران است تا اعتماد‌به‌نفس از دست‌رفته خود را بازیابی کند. آبروی ما در آسیا در گروی قهرمانی در این مسابقات است تا بتوانیم با حفظ آرامش برای بازگشت به روزهای طلایی برنامه‌ریزی کنیم.» آتشی درباره ضعیف‌شدن تیم‌ملی می‌گوید: «قبول دارم که بسکتبال به پوست‌اندازی نیاز داشت اما با کار بائرمن موافق نبودم. نباید اجازه می‌دادیم ستاره‌های تیم‌ملی توسط او قلع و قمع شوند و باید به صورت تدریجی تیم را جوان می‌کردیم. بازیکنان بزرگی که از تیم‌ملی کنار رفتند، هنوز هم بازی می‌کنند و ستاره هستند. با رفتن آنها تیم‌ملی ضعیف شد. ضمن این‌که به اعتقاد من، وضع باشگاه‌ها هم در ضعف تیم‌ملی تأثیرگذارند. هرگز از دل یک لیگ شلخته و ضعیف تیم‌ملی قدرتمندی خارج نمی‌شود. با این وجود الان وقت حمایت از تیم‌ملی است و اگر هم قرار به تغییر و تحول است، باید بعد از مسابقات کاپ آسیا رخ بدهد.»

والیبال؛ از صعود تا سقوط

در روزهایی که والیبال ایران به نمایش‌های معمولی و سطح پایین در آسیا عادت کرده بود، باز هم هواداران خود را در جمع ورزشی‌ها داشت. فدراسیون در‌ سال ۲۰۱۰ تصمیم به اصلاحات گرفت و والیبال ایران از حالت سنتی خارج شد. یکی از مهمترین کارها برای ایجاد اصلاحات در والیبال استخدام یکی از برترین مربیان جهان بود. خولیو ولاسکوی آرژانتینی با برنامه‌ای بلندمدت برای متحول‌کردن والیبال به ایران آمد. او دست روی استعدادهای جوان گذاشت و در نخستین تورنمنت مهم که سرمربی تیم‌ملی بود، پس از ٣٢‌سال ایران را روی قله آسیا نشاند. والیبال ایران به تدریج با ولاسکو تبدیل به تیمی بین‌المللی شد. او ستاره‌هایی مثل سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، عادل غلامی، فرهاد ظریف و خیلی‌های دیگر را به تیم‌ملی معرفی کرد. او در یک پروسه زمانی از ‌سال ٢٠١٠ به بعد والیبال بشدت بین مردم محبوب شد. بعد از رفتن ولاسکو ایران با کواچ هم نتایج خوبی گرفت اما اختلاف با ملی‌پوشان و فشار زیاد روی او باعث جدایی‌اش از تیم‌ملی شد. در سال‌های بعد از ولاسکو و کواچ اگرچه تیم‌ملی والیبال توانست به المپیک راه پیدا کند اما نتایج و سبک بازی تیم‌ملی و رفتار ستاره‌ها دیگر باب میل هواداران نبود. ناکامی در لیگ جهانی امسال بیشتر از همیشه والیبال را به حاشیه برد و انتقادات را افزایش داد. برخی از لزوم تغییر نسل در والیبال به دلیل اشباع‌شدن ستاره‌های فعلی می‌گفتند و ادعا می‌کردند ملی‌پوشان بیش از حد مغرور هستند و برای خودشان باند ساخته‌اند. شایعات دخالت بازیکنان سرشناس تیم‌ملی در کار مربیان و حضور توأمان داورزنی در وزارت ورزش و فدراسیون از مهمترین حاشیه‌های این رشته محبوب بوده است. والیبالی‌ها که روزی در محبوبیت از فوتبال هم سبقت گرفتند، این روزها روندی نزولی را طی می‌کنند و انتقاد هم به مذاق ستاره‌ها خوش نمی‌آید. آیا والیبال باز هم به روزهای خوب بازمی‌گردد؟

کارخانه: والیبال در گذشته غرق شده است

مصطفی کارخانه، کارشناس والیبال درباره افت این ورزش نسبت به سال‌های گذشته به «شهروند» می‌گوید: «ما گذشته، حال و آینده را در والیبال داریم که متاسفانه مدام در گذشته خوبمان دست‌و‌پا می‌زنیم و توجهی به حال و آینده نداریم. توقعات زیادی که مردم از والیبال دارند، باعث استرس بازیکنان و ترس از باخت شده است. ضمن این‌که تاکتیک‌های ما برای حریفان رو شده و به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم مثل سابق شگفتی‌ساز شویم. والیبال این روزها مشکلی جز ضعف فنی ندارد اما برای حفظ شخصیت خود در دنیا نیازمند همدلی است. پیشرفت و پسرفت ما در سال‌های اخیر خیلی سریع بوده ولی باید برای بازگشت به روزهای خوب بیشتر تلاش کنیم.» کارخانه درباره بازنشستگی ستاره‌های فعلی والیبال می‌گوید: «نباید به این سرعت ستاره‌هایی را که برای آنها هزینه داده‌ایم و برای تیم‌ملی افتخارآفرین بوده‌اند، به راحتی از دست بدهیم. البته جوان‌ها هم نباید پشت در تیم‌ملی بمانند و باید به آنها هم بها داده شود اما در کنار بزرگان» او درباره وضع رئیس فدراسیون هم می‌گوید: «داورزنی آن‌قدر در فدراسیون خوب بوده که وزارتخانه به سراغ او آمده است. امیدوارم برای مدیریت فدراسیون هم بهترین تصمیم گرفته شود. نبودن داورزنی در فدراسیون خلأ ایجاد کرده و با انتخاب رئیس جدید حل می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج