۵۷۹۱۶۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اجرای اثری از «اسلاومیر مروژک» در تئاتر باران

"واتسلاو" عنوان نمایشی نوشته اسلامیر مروژک نمایشنامه‌نویس لهستانی است که او این اثر را در سال ۱۹۶۸ نوشته است.

هنرآنلاین: "واتسلاو" عنوان نمایشی نوشته اسلامیر مروژک نمایشنامه‌نویس لهستانی است که او این اثر را در سال ۱۹۶۸ نوشته است. این نمایشنامه توسط داوود دانشور ترجمه شده است و هاجر قهرمانی که تاکنون به عنوان دستیار کارگردان در تئاتر فعالیت داشته است و همچنین کارگردان فیلم کوتاه بوده، آن را در تئاتر باران به صحنه آورده است. این نمایش هر روز ساعت ۱۹ به مدت زمان ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه اجرا می‌شود.

هاجر قهرمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه همیشه کارگردانی تئاتر و فیلم کوتاه دغدغه‌‌ام بوده است، خاطرنشان کرد: تئاتر و فیلم کوتاه هر کدام جذابیت خاص خود را برایم دارند. زمانی که نمایشنامه "واتسلاو" را خواندم المان‌هایی را در آن دیدم که احساس کردم متنی جهان شمول است و ممکن است در همه کشورها عینیت پیدا کند. طبقه‌بندی اجتماعی در همه جا وجود دارد و مفاهیمی چون آزادی و عدالت نیز در همه فرهنگ‌ها هست. بنابراین فکر کردم می‌توانم آن را در کشور خودم اجرا کنم چرا که تعاریف آن برای مردم آشناست.
اجرای اثری از «اسلاومیر مروژک» در تئاتر باران

این کارگردان جوان درباره شیوه اجرایی نمایش یادآور شد: سعی کردم به متن وفادار باشم و خیلی آن را دچار چالش نکنم. در بازنویسی نیز تغییرات زیادی بر متن اعمال نشده و با حفظ سیر خطی داستان تنها در مدت زمان کوتاه‌تری روایت می‌شود. در شیوه ‌اجرایی نیز خیلی حرکت‌های روزآمد نداریم و شکل کلی اجرایی را رعایت کرده‌ایم اما شاید در اجراهای بعدی در کار و بازی‌ها تغییراتی بدهیم.

او انتخاب بازیگران این اثر را ترکیبی از هنرمندان با تجربه تئاتر و جوانان این عرصه عنوان کرد و گفت: به منظور نمود و عینیت بیشتر شخصیت‌های نمایش، ویژگی‌های کاراکتر، فیزیک و ظاهر بازیگران مدنظر قرار گرفته است.

قهرمانی طراحی صحنه نمایش را با توجه به سه موقعیت مکانی یادآور شد و توضیح داد: فضای داخلی منزل، فضای جنگل و ساحل سه موقعیت مکانی طراحی صحنه نمایش است. در سالن بلک باکس عینیت بخشیدن به این سه فضا کمی دشوار بود و به صورت صد در صد به نتیجه دلخواه نرسیدم. سعی کردم فضای خلق شده اشاره‌ای به هیچ نقطه‌ای از دنیا نداشته باشد و سرزمین ناشناخته‌ای به تصویر کشیده شده است.

او دلیل انتخاب تماشاخانه باران برای اجرای این نمایش را سابقه این تالار در بین سالن‌های خصوصی دانست و خاطر نشان کرد: تئاتر باران در بین تماشاخانه‌های خصوصی مطلوب و حرفه‌ای عمل می‌کند و طی این چندین سال به خوبی جا افتاده است و تماشاگران با این مکان آشنایی دارند. نمایش‌هایی که در این تالار به روی صحنه رفته‌اند دارای شناسنامه و کیفیت هستند و بر این اساس با اینکه سالن این تماشاخانه بلک باکس بود، تصمیم به اجرای این نمایش در تئاتر باران گرفتم. هر چند کارگردانان برای اجرای اثرشان مجبور به انتخاب هستند و دست‌شان باز نیست.

کارگردان نمایش "واتسلاو" در پایان درباره استقبال از این نمایش اظهار داشت: با توجه به اینکه همزمان المان‌هایی مثل حضور ستارگان سینما در تئاتر رایج شده است و حیطه تماشاگران این هنر گسترده نیست و بخش بخش شده است، روزهایی از نمایش استقبال شده است و زمان‌هایی نیز این اتفاق نیفتاده. خوشبختانه تماشاگرانی که این نمایش را دیده‌اند از تماشای آن ابراز رضایت کرده‌اند و این به ما امید بیشتری می‌دهد.

خلاصه داستان نمایش "واتسلاو" از این قرار است: برده‌ای به نام واتسلاو با غرق شدن کشتی حامل برده‌ها به سرزمینی ناشناخته می‌رسد و تصمیم می‌گیرد در سرزمین تازه، به آزادی، ثروت، شادی و هر آنچه نداشته دست یابد.

عادل بهنام‌پور، حمیدرضا مرادی، آتوسا زرین‌پور، سیپان دولت‌خواه، مهرداد باقری، امید افشارپور، پگاه نوربخش، رضا علیزاده، حسین جوان، امیرحسین براتی، آیدین هم مسلک، امیرعلی باستانی، علی کشتکار، محمد رشوند و امیرحسین علیزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

دیگر عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: عادل بهنام پور، طراح صحنه: هاجر قهرمانی، طراح لباس: پروین شیرازی، طراح گریم: مهسا ارشادی، طراح پوستر: محمدحسین همامی، عکاس: سعیده یارمحمدی، اجرا و ساخت دکور: مهدی خصوصی (کانون هنر سوده)، منشی صحنه: غزال زمانی، مدیر صحنه: امیر براتی و دستیار صحنه و لباس: صبا سلمان.

نمایش "واتسلاو" تا ۱۰ شهریور ماه در تئاتر باران روی صحنه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج