۵۷۹۱۸۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیام موگرینی، چالش کاخ سفید و پیشنهاد صالحی

در حالی که دیپلماسی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی و نقش آفرینی محمدجواد ظریف توانست طی اقدامی کم سابقه پرونده هسته ای ایران را از حالت بحران خارج کرده و مقدمات خروج انزوای ایران را در جامعه جهانی فراهم آورد، ظهور ترامپ در آمریکا نگرانی هایی را در سطح جامعه جهانی برای ادامه روند موفقیت آمیز برجام ایجاد کرده است.

روزنامه ابتکار: در حالی که دیپلماسی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی و نقش آفرینی محمدجواد ظریف توانست طی اقدامی کم سابقه پرونده هسته ای ایران را از حالت بحران خارج کرده و مقدمات خروج انزوای ایران را در جامعه جهانی فراهم آورد، ظهور ترامپ در آمریکا نگرانی هایی را در سطح جامعه جهانی برای ادامه روند موفقیت آمیز برجام ایجاد کرده است.
هر چند دولت آمریکا در طول شش ماه گذشته تمام همت خود را بر مخدوش کردن توافق هسته ای و فشار بر ایران جهت خروج یکجانبه از این توافق معطوف کرده است، اما در فرصتی حیاتی که روابط فرا آتلانتیکی میان آمریکا و اروپا به سردی گراییده است، این سایر شرکای برجام هستند که نسبت به اجرای دقیق آن پافشاری می کنند.
در همین رابطه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از سفر به ایران و شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به مانیل فلیپین رفته تا در اجلاس آ. سه . آن شرکت کند، طی پیامی به سایر شرکای بین المللی برجام تصریح کرده است که برجام توافقی جهانی است و تمامی طرفین این توافق باید نسبت به اجرای آن پایبند باشند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس آ. سه . آن به وزرای خارجه آمریکا، روسیه، چین و کانادا، خاطرنشان کرده است که من به صورت مستقیم از تهران به اینجا آمده‌ام.
خوشحال شدم که حسن روحانی در سخنانش از تعهد خود و ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای سخن گفت. به نظرم، این توافق، مولفه‌ای اصلی برای امنیت اروپا و آسیا و کل نظم جهانی است.
نشانه های بحران در دستگاه دیپلماسی آمریکا
سخنان موگرینی در حالی مطرح می شود که از آمریکا خبر می رسد که همچنان یک سوم از جایگاه های مهم در وزارت خارجه آمریکا خالی است و پس از استعفا یا تعلیق خدمت کارشناسان و مقامات این وزارت خانه از سوی ترامپ، این دستگاه مهم اجرایی در آمریکا در سردرگمی به سر می برد.
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز گذشته در گزارشی به مناقشه دامنه دار میان استیو بنن و هربرت مک مستر، دو مشاور پیشین و فعلی امنیت ملی آمریکا اشاره کرده و نوشت: یک نزاع علنی میان این دو بر سر تعیین خط مشی سیاست خارجی دولت ترامپ شکل گرفته و طرفداران استیو بنن که چندی قبل از سمت خود کنار رفته بود، خواهان برکناری مک مستر هستند.
استدلال این گروه بر آن است که مک مستر آنچنان که باید در مقابل ایران سرسخت نیست و به اسرائیل نیز توجه اندکی نشان می دهد.
در این راستا استیو بنن که تا پیش از این به عنوان فرد پشت پرده کاخ سفید مطرح بود معتقد است که رویکرد مک مستر ادامه سیاست های باراک اوباماست و آمریکا باید تا آنجا که می تواند خود را از درگیری های خارجی کنار بکشد.
آمریکا بازنده نقض برجام خواهد بود
در همین راستا و در حالی که آیلستر برت معاون وزارت خارجه انگلیس که برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود در گفت و گو با خانه ملت از انتخاب مجدد روحانی ابراز خرسندی کرده و گفته بود ما به دنبال ارتباط بهتر با ایران هستیم و به واسطه برجام نگاه مثبت ایران را دیده و شرایط برقراری ارتباط گسترده تر را ارزیابی کرده ایم، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان طی گفت و گو با شبکه خبری المیادین لبنان اظهار داشت: از زمان امضای توافق برجام تفکراتی در خصوص احتمال نقض آن وجود داشت، به همین دلیل ایران پل های متعددی را برای بازگشت سریع به زمان پیش از توافق حتی بهتر از شرایط قبل بنا گذاشته است.
وی با تاکید بر این نکته که برجام یک توافق تاریخی است که نتایج آن به مرور زمان آشکار خواهد شد، گفت: ایران متناسب با چگونگی برخورد آمریکا با توافق برجام به واشنگتن پاسخ خواهد داد.در صورت نقض برجام از سوی آمریکا همه گزینه های ایران روی میز و بازنده خود آمریکا خواهد بود.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به تایید توافق بر جام از سوی اتحادیه اروپا، چین، روسیه و دولت های جهان، خروج آمریکا از برجام هرگز تاثیری بر ادامه این تواق نخواهد داشت. درصورت نقض برجام مسئولیت این اقدام برعهده آمریکا است و ایران هیچ مسئولیتی ندارد چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی ۷ بار گزارش داده که ایران همیشه به تعهدات و وعده های خود پایبند بوده و به همین دلیل زمینه ای برای نقض توافق هسته ای از جهت ایران وجود ندارد.
ادامه فعالیت های هسته ای بهتر از گذشته
صالحی ضمن بیان اینکه امیدواریم روزی نرسد که ایران به شرایط قبل از توافق هسته ای باز گردد، به برخی گمانه زنی ها در خصوص اختلاف درباره برجام در محافل داخلی ایران اشاره کرد و گفت: اختلاف در باره برجام در محافل داخل ایران تنها یک مصاف سیاسی است و نه بیشتر.
فعالیت هسته ای بهتر از گذشته همچنان ادامه دارد و غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین و طراحی راکتورهای جدید در تاسیسات اراک با همکاری چین و نیز استخراج از معادن اورانیوم جریان دارد.
وی با اشاره به اینکه روابط ایران با روسیه هر روز شاهد گسترش است، افزود : این دو کشور پروژه های مشترک از جمله تاسیس دو نیروگاه عظیم هسته ای جدید در بوشهر با یکدیگر دارند و روابط تهران و مسکو در زمینه انرژی اتمی روابط فشرده، گسترده وعمیقی است.
صالحی همچنین با رد ادعاهای اسرائیل درخصوص بکارگیری برنامه هسته ای از سوی ایران در اهداف نظامی گفت که در ایران بکار گیری انواع اسلحه شیمیایی و بیولوژیک حرام است همانطور که این موضوع در فتوای مقام معظم رهبری ایران نیز آمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج