۵۷۹۲۰۴
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

ناطق‌ نوری، دست راست روحانی می‌شود

بارها تیتر رسانه‌ها این بوده که «ناطق بازگشت»؛ اشاره آنها به همراهی شیخ نور در انتخابات‌ها یا برهه‌های حساس و مهم دیگر بوده است. شاید برخی افراد که آگاهی زیادی از رفتن و آمدن ناطق نوری دارند این سوال را مطرح کنند که چرا هر از چندگاهی رسانه‌ها خبر از آمدن ناطق نوری می‌دهند.

مطهره شفیعی در روزنامه آرمان نوشت: بارها تیتر رسانه‌ها این بوده که «ناطق بازگشت»؛ اشاره آنها به همراهی شیخ نور در انتخابات‌ها یا برهه‌های حساس و مهم دیگر بوده است. شاید برخی افراد که آگاهی زیادی از رفتن و آمدن ناطق نوری دارند این سوال را مطرح کنند که چرا هر از چندگاهی رسانه‌ها خبر از آمدن ناطق نوری می‌دهند.
باید در پاسخ به این افراد به روزگاری اشاره کرد که شیخ نور به رغم تمام دلبستگی‌هایش به جریان اصیل اصولگرایی، با مشاهده برخی انحراف‌ها از سوی برخی تندروهای اصولگرا، سکوت را بر هر اقدام دیگری ترجیح داد و تا مدتی در هیچ‌جمع و نشستی حضور پیدا نکرد.
یکی از دلایل سکوت ناطق نوری عملکرد دولت احمدی‌نژاد بود؛ دولتی که با داعیه حرکت در مسیر اصولگرایی خود را رقیب جریان اصلاح‌طلب معرفی کرد و توانست به پاستور راه پیدا کند اما در ادامه نشان داد که هیچ‌نسبتی با اصولگرایی اصیل ندارد و اهداف خود را دنبال می‌کند. وعده‌های داده شده با آنچه انتظار می‌رفت همخوانی نداشت.
اوج رفتارهای غیرمتعارف احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رقم خورد که در یک مناظره تلویزیونی گفت: «بی‌قانونی در پسران بعضی از همین آقایانی است که امروز از شما حمایت می‌کنند. پسر آقای ناطق چطور میلیاردر شد؟ خود آقای ناطق‌نوری چطور زندگی می‌کند؟ اینها حامیان شما هستند.
بی‌قانونی اینهاست.» دلخوری ناطق‌نوری تا رمضان سال ۹۱ ادامه داشت و او حاضر نبود در جمعی حضور داشته باشد که احمدی‌نژاد درآن هست. ناطق‌نوری دراولین سخنرانی خود پس از سکوت طولانی چنین گفت: «انسان باید عدالت سیاسی داشته باشد. مثلا کسی که در انتخابات شرکت می‌کند، نباید برای اینکه رأی بیاورد حریفش را تخریب کند و آبروی او را ببرد و عدالت نیز اقتضا می‌کند از کسی که آبرویش رفته است حمایت شود.
فامیل بازی و زدوبند در امور جامعه سبب تزلزل و دلسردی مردم می‌شود، با حاکمیت عدل در جامعه مردم می‌بینند همه در برابر قانون یکسانند.» عدم همراهی احمدی‌نژاد و ناطق نوری تا پایان دولت دهم ادامه داشت.
پس از آن بود که شیخ نور برای حضور یک چهره معتدل تلاش خود را آغاز کرد و در نهایت حسن روحانی برکرسی ریاست‌جمهوری نشست. ناطق نوری به‌خوبی می‌دانست که چگونه باید حسن روحانی را همراهی کند. بنابراین در اولین نطق درباره دولت او از همگان خواست تا در چینش کابینه دخالت نداشته باشند.

قانع کردن ناطق

مسیر متفاوت ناطق نوری در انتخابات 96 پررنگ‌تر شد و او به همراه لاریجانی و تعداد دیگری از شخصیت‌های میانه‌رو تلاش‌هایی را برای پیروزی روحانی سازماندهی کردند و موفق هم شدند. این رفتار نشان داد که اردوگاه اصولگرایی خالی از هدایتگر شده و در مواقع مختلف و به بهانه‌ای هر یک از بزرگان را رنجانده‌اند.
روز گذشته امیر محبیان فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه چرا ناطق‌نوری از جریان اصولگرا رویگردان شده است، تاکید،کرد: «ناطق نوری از جریان اصولگرا روی برنگردانده، بلکه از بعضی رفتارها رنجیده است. باید او را قانع کرد تا به صحنه بازگردد. تجربه و روحیه او در جریان اصولگرایی مفید واقع خواهد شد.
ناطق‌نوری باید در یابد که سیاست، جنگ اراده‌هاست و رنجش درآن جایی ندارد.» محبیان در پاسخ به اینکه چرا شخصیت‌های اصولگرا همچون روحانی، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری بعد از چند دهه به ظرفیتی برای اصلاح‌طلبان تبدیل شدند، بیان‌کرد: «اصلاح‌طلبی به معنای درست آن جزو ذات اصولگرایی است، چنان که اصولگرایی نیز به معنای صحیحش در ذات اصلاح‌طلبی است.
امثال ناطق‌‌‌نوری‌ها، اصلاح‌طلب به معنای یک برند نشده‌اند، آنها به ضرورت اصلاح، به‌ ویژه ضرورت اصلاح در اصولگرایی پی‌ برده‌اند. جریانات فاقد اصالت در اصولگرایان می‌کوشند با راندن «السابقون» برای خود جا باز کنند.»
او با بیان‌ اینکه واقعیتی هم وجود دارد و آن شدت رانش در جریان اصولگرایی به‌ ویژه توسط جریانات فاقد اصالت است، تصریح کرد: «این جریانات می‌کوشند با راندن السابقون و صاحبان اندیشه برای خود جا باز کنند. در چنین شرایطی چهره‌های اصیل اصولگرا اگر بر اساس ضعف اراده یا عافیت‌طلبی کنار بکشند، فقط فضا را برای اندیشه‌های سطحی و رفتارهای بی‌مبنا گشوده‌اند؛ در این حالت همه قربانی خواهند شد.»

سلام و علیک!

اما از سوی دیگر باید به جامعه روحانیت توجه داشت؛ یعنی تشکلی که ناطق نوری از اعضای آن است و در جریان تعامل برخی اعضای آن با احمدی‌نژاد، از حضور در جلسات آن صرف نظر کرد. طی سال‌های گذشته اعضای این تشکل در پاسخ به اینکه چرا برای بازگشت ناطق نوری تلاش نمی‌شود، عنوان می‌‌کردند که او تمایلی به بازگشت ندارد.
دیروز سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که تلاش‌های جامعه روحانیت برای برگرداندن ناطق نوری به کجا رسیده است، گفت: ایشان جوابی نداده است و تاکنون هم این تلاش‌ها راه به جایی نبرده است و نتیجه‌ موثری نداشته است. ما همواره امیدواریم که این برادر گرامی و بزرگوار ما به جلسات جامعه روحانیت بازگردند. وی در واکنش به اینکه آیا شما تلاش‌هایتان در این مسیر را همچنان ادامه می‌دهید یا نه، اظهار داشت: ما ارتباط سلام و علیکمان را با ایشان داریم و این رابطه را ادامه می‌دهیم.

مشاور روحانی

تصور می‌شود بر خلاف برخی تصورات، ناطق نوری این روزها بسیار فعال است و با روحانی همفکری می‌کند. دولت اعتدال از حضور شخصیتی میانه‌رو به نام ناطق نوری صرف نظر نخواهد کرد و از او به عنوان مشاور استفاده خواهد کرد.
اظهارات اخیر ناطق نوری موید این نکته است که او از پذیرش سمت رسمی خودداری کرده و ترجیح می‌دهد مشاور باشد، چنان که گفت: «گر از مسئولیتی کناره‌گیری می‌کنم، دلیل اصلی آن باز گذاشتن میدان برای نسل جدید‌تر است؛ اگرچه این منافاتی با حضور در موقعیت‌های مشورتی که تجربه افراد در آنها کارساز است، ندارد و همچنان در خدمت نظام و انقلاب هستم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیگی

      درود بر دکتر روحانی وناطق نوری خداوند نگهدارتان باشد تا در خدمت مردم باشید .

    • بدون نام

      اگه راست میگی بشین خوناتون بذار جوان مشاور بشه

    • بدون نام

      بابا جمع کنین بساطتون رو اینقد شیخ نور شیخ نور نکنید حالمان بهم میخورد

      پاسخ ها

      • روحانی

        کاربر بدون نام
        خواهشا حالت الان به هم نخوره
        فکر کنم از شیخ نور گفتنش منظور شهرستان نور استان مازندرانه
        اگه کسی بخواد با این نوریا در بیوفته جنازشو باید جع کنن
        چون سر شهر و استان و کشور و همشهری و هم استانی و هموطنشون وناموسشون بد جور غیرتیند
        فقط روحانی
        یاعلی مدد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج