۵۷۹۲۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

افشای اسناد محرمانه‌ درباره روابط ریاض و تل‌ آویو

سایت افشاگر ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه مطبوعاتی از وزارت خارجه عربستان از سطح روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو پرده برداشت.

خبرگزاری ایسنا: سایت افشاگر ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه مطبوعاتی از وزارت خارجه عربستان از سطح روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو پرده برداشت.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد که عربستان مذاکراتی را از سال ۲۰۰۸ درباره مساله عادی سازی روابط با اسرائیل و طرح صلح عربستان که در سال ۲۰۰۲ امضا شد، آغاز کرده است.

شخصیت‌های بانفوذ عربستانی در سال ۲۰۰۶ به صورت علنی اعلام کردند که اسرائیل دیگر دشمن به حساب نمی‌آید و بیشتر یک هم‌پیمان غیررسمی است. این اظهارات به طرح‌هایی برای برقراری روابط میان دو طرف در سال ۲۰۰۸ تبدیل شد. از آن تاریخ عملی بودن روابط نزدیک میان تل‌آویو و ریاض مشاهده شد.

مساله جدید در روابط عربستان و اسرائیل این است که ریاض مرحله جدیدی از روابط نزدیک با اسرائیل را آغاز کرده اما این روابط در سطح اطلاعاتی یا امنیتی نیست.

براساس اسناد ویکی‌لیکس، نایف بن احمد بن عبدالعزیز، یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی عربستانی متخصص در زمینه‌های عملیات ویژه و جنگ سایبری مقاله‌ای را در مجله نیروهای مشترک آمریکایی منتشر و در آن به شکل مثبت درباره اسرائیل صحبت و بر لزوم تقویت روابط میان کشورش و تل‌آویو تأکید کرده است.

وی تأکید کرده که بهتر است دو طرف برای تقویت روابط همکاری میان فلسطینی‌ها و عرب از یک سو و اسرائیلی‌ها از سوی دیگر تلاش کنند.

اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو تنها در سطح رسمی نیست بلکه در سطح مردمی نیز هست. یکی از تلگراف‌های ارسال شده از سوی وزارت خارجه عربستان نشان می‌دهد که ده‌ها دانشجوی عربستانی در سفارت اسرائیل در واشنگتن آموزش دیده‌اند. این دوره بخشی از برنامه آموزشی برای آماده کردن رهبران تحت نظارت دولت آمریکا بوده است.

هدف از این برنامه آموزشی آموزش جوانان برای رهبری در داخل جوامع خود و همکاری بین‌المللی با همتایانشان در کشورهای دیگر است. هدف این برنامه پرورش نسل جدیدی از رهبران جوان فعال در سطوح اجتماعی و سیاسی است تا در روابط بین‌المللی و چگونگی اداره آن متخصص شوند.

براساس اسناد ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۴ یک نظرسنجی از سوی مرکز خاورمیانه در واشنگتن درباره آینده صلح نشان داد که بیشتر عربستانی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند از برقراری صلح با اسرائیل و راهکار تشکیل دو کشوری حمایت کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج