۵۷۹۳۰۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بررسی سوابق اجرایی وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور

دیروز جمع کثیری از خبرنگاران مخصوصا کسانی که به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دعوت نشده بودند، به بهارستان آمدند تا شاید رییس‌جمهور طبق وعده‌اش کابینه را به مجلس معرفی کند و اصحاب رسانه هم آن را منتشر کنند.

روزنامه جهان صنعت: دیروز جمع کثیری از خبرنگاران مخصوصا کسانی که به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دعوت نشده بودند، به بهارستان آمدند تا شاید رییس‌جمهور طبق وعده‌اش کابینه را به مجلس معرفی کند و اصحاب رسانه هم آن را منتشر کنند.

اما تا لحظه آخر صحن علنی مجلس، خبری از لیست کابینه دولت دوازدهم نشد و خبرنگاران به لابی آمدند تا حداقل در خصوص تذکرها، لایحه‌ها و البته جلسه غیر‌علنی مجلس با نمایندگان گفت‌وگویی داشته باشند. در همین لحظه بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس به طرف خبرنگاران آمد و از ارائه لیست کابینه به مجلس خبر داد.
البته لیستی که روحانی به مجلس معرفی کرد، تقریبا همان گمانه‌زنی روزهای اخیر بود؛ لیستی که تعداد زیادی از اعضای کابینه در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابقا می‌شوند و این نشان می‌دهد که عملکرد کلی کابینه یازدهم با کابینه جدید تغییر محسوسی نخواهد داشت مگر آنکه برنامه‌های وزرا در چهار سال اول فعالیت‌شان در دولت دوازدهم محقق شود.
البته رییس‌جمهور در حالی وزرای پیشنهادی خود را برای ۱۷ وزارتخانه به مجلس معرفی کرد که هنوز تصمیم نهایی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گرفته نشده و موضوعات مختلفی باعث معرفی نشدن فرد مورد نظر برای این وزارتخانه شده است.
حسن روحانی در جریان معرفی کابینه یازدهم نیز در مورد وزیر علوم به مشکل خورده بود و پس از معرفی چند گزینه، در نهایت مجلس یکی از گزینه‌های او (رضا فرجی‌دانا) را پذیرفت ولی در مدت یک‌سال پس از فعالیت او، مجلس رای اعتمادش را پس گرفت و او را استیضاح کرد. این بار روحانی قصد داشت تا خاکی‌صدیق را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی کند اما طبق گفته‌ها او در لحظه آخر از این پیشنهاد استقبالی نکرد و روحانی را در منگنه معرفی وزیر علوم قرار داد.
اکنون سخن از حمید میرزاده، رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی است که به عنوان آخرین گزینه‌ برای حضور در کابینه دوازدهم مطرح شده؛ موضوعی که با استقبال نمایندگان مجلس نیز روبه‌رو شده است. تعامل مثبت وی با نمایندگان مجلس از یک سو و سوابق متعدد اجرایی حمید میرزاده و مدارج علمی عالی دانشگاهی او را می‌توان از دلایل استقبال نمایندگان و بدنه علمی کشور دانست.
به احتمال زیاد امروز تکلیف این مسند وزارتخانه مشخص می‌شود و باید منتظر ماند و دید که آیا نام میرزاده به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از جانب رییس‌جمهور مطرح می‌شود یا همان خاکی‌صدیق پیشنهاد وزارتخانه علوم را می‌پذیرد؟ به هرحال با معرفی وزرا، دولت یک هفته فرصت دارد تا در جهت عملی شدن تصمیم خود در خصوص کابینه تلاش کند و رایزنی‌هایی با مجلس داشته باشد تا فردی که معرفی می‌شود، با رای عدم اعتماد مواجه نشود.
بررسی سوابق اجرایی وزرای پیشنهادی رییس جمهور
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در چهار سال‌ گذشته کارنامه‌‌ درخشانی در این وزارتخانه از خود برجا‌ گذاشت. وی در مراسم تحلیف چند روز‌ گذشته دیپلماسی خود را در داخل ایران و دنیا را به نمایش گذاشته است. موفقیت‌های چشمگیر او و تیم همراهش در جریان توافق هسته‌ای با کشورهای جهان بر کسی پوشیده نیست.
یکی از ضعف‌های کارنامه او، عدم بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی در کشور بوده است که سخنگوی وزارت امور خارجه وعده داده است که یکی از برنامه‌های آینده این وزارتخانه چابک‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی ایران در جهان است. با این حال به نظر می‌رسد که ظریف تنها گزینه موجود در کابینه روحانی برای این مقام بوده است.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی ۵۸ ساله وزیر کشور در دولت یازدهم بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان مخالف ماندن او در کابینه هستند. با وجود کارنامه ضعیف او در دولت یازدهم، روحانی او را دوباره در فهرست وزرای پیشنهادی خود گنجانده است.
به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به سختی به او رای اعتماد دهند. هرچند بسیاری از کارشناسان تحلیلگر معتقدند از آنجا‌ که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حامی او در مجلس است، بنابراین او در نهایت می‌تواند همانند دوره قبل از مجلس رای اعتماد بگیرد.
منتقدان به رحمانی‌فضلی، دو انتقاد مهم را به عملکرد وی وارد می‌کردند؛ یکی نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و دیگری انتخاب استانداران که همسو با دولت روحانی در چهار سال گذشته قدم نگذاشته‌اند.سیدحسن‌ قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و درمان از چهره‌های تکنوکرات دولت یازدهم بود که توانست با طرح تحول سلامت و گسترش فضاهای بهداشت و درمانی در کشور خدمات شایانی در دولت یازدهم انجام داد.
او را به عنوان چهره‌ اعتدال‌گرای دولت روحانی می‌شناسند که همزمان با این سمت، عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم هست. فعالیت‌های درخشان او در این جایگاه روحانی را ناگزیر کرد که او را دوباره برای این سمت به مجلس معرفی کند.
نام آشنای دیگری که در فهرست پیشنهادی وزرای روحانی قرار دارد، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات ۶۳ ساله دولت یازدهم است. او که دارای مدرک دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است، همزمان نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.
علوی در کارنامه کاری خود نمایندگی دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلای را هم دارد. همچنین در ارتش از سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ مسوولیت ریاست سازمان عقیدتی سیاسی را برعهده داشت.
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دولت یازدهم از دیگر وزرایی است که روحانی می‌خواهد در این وزارتخانه باقی بماند. او پیش از این به عنوان مشاور امور اجتماعی محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات کار کرده است. ربیعی همچنین در کارنامه کاری خود از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ معاونت امور پارلمانی و حقوقی وزیر اطلاعات را برعهده داشت.
ربیعی ۶۲ ساله در حالی در این مسند نشست که پیش از این در زمان تصدی حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسوول اجرایی دبیرخانه، ریاست کمیته سیاستگذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی را عهده‌دار بوده است.
عباس آخوندی که وزیر راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم بود، در صورت رای اعتماد دوباره مجلس در کابینه دوازدهم نیز حضور خواهد داشت. وی در دوره وزارت خود در دولت روحانی دوبار از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد. آخوندی البته در کابینه دوم ‌هاشمی رفسنجانی هم از سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ بر مسند ریاست وزارت مسکن و شهرسازی نشسته بود.
وی از جمله وزرایی است که در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ هم در زمان وزارت علی‌اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور بود. آخوندی در سا‌ل‌های ۱۳۸۸ در ستاد یکی از محصوران مشغول به کار بود و بعد از انتخابات هم معتقد بود که تخلفی صورت نگرفته است.
روحانی برای وزارت جهاد کشاورزی هم فرد جدیدی را معرفی نکرده است. او همچنان معتقد است که محمود حجتی نجف آبادی باید در این سمت ابقا شود. محمودحجتی به عنوان سیاستمداری اصلاح‌طلب شناخته می‌شود که در دوره قبل برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس ۱۷۷ رای موافق کسب کند.
همچنین وی در دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی از سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ وزیر راه‌و‌ترابری بود. حجتی ۶۲ ساله ‌در کارنامه عملکرد خود حضور در استانداری سیستان و بلوچستان را هم دارد.
پایان حرف و حدیث ها با معرفی زنگنه
بیژن نامدار زنگنه یکی از پرقدرت‌ترین وزرای روحانی در دولت یازدهم بود که ماندن و رفتن او با اما و اگرهای زیادی همراه شد. با این حال روحانی او را برای دومین کابینه خود به مجلس پیشنهاد داده است. زنگنه یکی از وزرایی است که بیشترین دوران فعالیت خود را به عنوان وزیر در وزارتخانه و دولت‌های مختلف گذرانده است از این رو به او لقب شیخ‌الوزرا را داده‌اند. زنگنه در سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ وزیر جهاد سازندگی بود.
در دوران ریاست‌جمهوری ‌هاشمی رفسنجانی هم وزیر نیرو و در دولت‌های هفتم و هشتم وزیر نفت بود. او البته از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ همزمان در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت داشت. همچنین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.روحانی در تصمیم جدید خود برای کابینه دوازدهم قصد دارد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم را در سرجای خود نگه دارد.
سلطانی‌فر که از ۱۱ آبان‌ماه سال گذشته در این سمت قرار گرفت، پیش از تصدی در این سمت از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. البته در کارنامه کاری او استانداری گیلان هم در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ هم ثبت شده است. سلطانی‌فر البته با تایید روحانی از شهریور ۱۳۹۲ به عنوان عضو غیرموظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش انتخاب شد.
اگرچه روحانی او را به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی کرد اما این مجلس به او رای اعتماد نداد تا اینکه توانست در آبان ماه گذشته از مجلس دهم با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و شش رای ممتنع رای اعتماد بگیرد.
جوان‌ترین عضو کابینه روحانی
محمدجواد آذری‌جهرمی با ۳۶ سال سن، جوان‌ترین وزیر پیشنهادی روحانی در کابینه دوازدهم است که قرار است جایگزین محمود واعظی شود. وی دانش‌آموخته مهندسی برق قدرت دانشگاه صنعت آب و برق است و از اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد.
سابقه کاری او نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشته است. همچنین از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به مدت دو سال عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بود.
از دیگر فعالیت‌های کاری او می‌توان عضویت در کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضویت در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور را نام برد.
اسامی جدید در میان وزرای پیشنهادی روحانی
محمد شریعتمداری شخصیت شناخته دولت روحانی است که در دولت یازدهم معاونت اجرایی رییس را برعهده داشت‌. اکنون او در فهرست وزرا به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است. شریعتمداری جانشین رییس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است.
شریعتمداری در دولت اصلاحات از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ مسوولیت وزیر بازرگانی ایران را برعهده داشت و البته در دوران‌هاشمی رفسنجانی هم قائم‌مقام وزیر بازرگانی بود. وی اکنون از مشاوران سیدعلی خامنه‌ای است و از سال ۱۳۸۵ تا‌کنون به حکم رهبر ایران عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت آموزش‌و‌پرورش سیدمحمد بطحایی است. بطحایی در صورت رای از مجلس جایگزین فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی دراین وزارتخانه می‌شود. بطحایی ۵۴‌ساله در زمان سرپرستی علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت یازدهم ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزیر منصوب شد و سه روز بعد از اخذ رای اعتماد فانی از مجلس در آبان سال ۹۲ از سوی وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی انتخاب شد.
وی سال‌ها سابقه معاونت دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش را برعهده داشته است. بطحایی همچنین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسوولیت مرکز آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی و‌... را هم عهده‌دار بوده است.براساس فهرست ارائه شده به مجلس از سوی روحانی، مسعود کرباسیان قرار است جای علی طیب‌نیا را در وزارت امور اقتصادی و دارایی بگیرد.
پیش از کرباسیان، محمد نهاوندیان یکی از گزینه‌های اصلی این وزارتخانه بود اما دقایق آخر نام او در فهرست وزرا قرار گرفت. کرباسیان ۶۱ ساله پیش از انتخاب برای این سمت معاون طیب‌نیا و رییس گمرک کل کشور بوده است. وی معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت او شناخت دقیقی از حوزه‌های مختلف در اقتصاد کشور دارد. از کرباسیان به عنوان مدیری توانمند در این عرصه نام برده می‌شود.
امیر سرتیپ امیر حاتمی گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس جایگزین حسین دهقان می‌شود. حاتمی ۵۱ ساله معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران است. سال‌هاست که فرمانده‌هان سپاه به عنوان وزیر دفاع انتخاب می‌شوند و پس از مدت‌ها این بار روحانی فردی را از ارتش برای این سمت برگزیده است.
در کارنامه سرتیپ امیر حاتمی در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تامین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی فرمانده کل قوا شده است.
سید عباس صالحی قرار است به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین رضا صالحی‌امیری شود. سید عباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم بوده است. صالحی ۵۴ ساله در زمان ریاست علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم معاون وی بود. او پس از استعفای جنتی از این وزارتخانه مدتی سرپرستی آن را برعهده داشت تا وزیر جدید به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت.
نامی جدید در میان وزرای پیشنهادی روحانی
اما نام جدیدی که به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم به چشم می‌خورد، حبیب‌الله بیطرف است. او در صورت موافقت نمایندگان مجلس سکان وزرات نیرو را به جای حمید چیت‌چیتان در دست می‌گیرد. حبیب‌الله بیطرف، زاده ۱۳۳۵ و فارغ‌التحصیل مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران است که از سال ۷۶ تا ۸۴ در دولت هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران، سابقه وزارت در صنعت آب و برق کشور را داشته است.
در سوابق شغلی و اجرایی بیطرف از ابتدای انقلاب، عضویت مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی، استاندار استان یزد، معاون آموزش و سازندگی وزارت نیرو، رییس هیات‌مدیره سازمان سازندگی و آموزش وزارت نیرو، مجری طرح‌های ملی کارون ۳ و ۴ و همچنین مسوولیت وزارت نیروی دولت هفتم و هشتم دیده می‌شود.
علیرضا آوایی نیز به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری دولت دوازدهم و برای جلب رای اعتماد به مجلس معرفی شد. او پیشتر رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور دولت یازدهم بوده است. این قاضی عالی‌رتبه عضو موسس و رییس هیات امنای انجمن حقوق‌شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فراصنفی در نظام حقوق ایران است. وی برادر احمد آوایی، نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع‌ است.
با پایان معرفی کابینه توسط روحانی علیرغم تلاش گسترده فعالان مسائل زنان، بعید به نظر می رسد که زنان در کابینه دوازدهم جایی داشته باشند و این خلاف وعده روحانی به قشری که نیمی از جامعه را به خود اختصاص داده اند، است.او پیش از این چندین بار بر نقش زنان در جامعه و لزوم حضور آنان در ارگان های مختلف اجتماعی تاکید کرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج