۵۷۹۳۶۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

شایسته‌ سالاری؛ توقع از دولت دوازدهم

کابینه دولت دوازدهم روز گذشته اعلام شد؛ مجموعه‌ای که قرار است دوشادوش رییس‌جمهور در پیشبرد اهداف تعیین‌شده حرکت کند. نکته قابل توجه که وزرا باید به آن اهتمام داشته باشند، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و همچنین برنامه ششم توسعه است.

امیر واعظی‌آشتیانی در روزنامه جهان صنعت نوشت: کابینه دولت دوازدهم روز گذشته اعلام شد؛ مجموعه‌ای که قرار است دوشادوش رییس‌جمهور در پیشبرد اهداف تعیین‌شده حرکت کند. نکته قابل توجه که وزرا باید به آن اهتمام داشته باشند، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و همچنین برنامه ششم توسعه است.
دولت پیشنهادی باید راهکارهایی را مدنظر داشته باشد که سرعت لازم برای پیشرفت موقعیت کشور را محقق سازد. این موضوع بسیار مهم و شایان توجه است که نباید به گذشته حرکت شود.
رفتارهای سلیقه‌ای و نگاه یکسویه نیز دولت او را دچار مشکل خواهد کرد. وزرای دولت دوازدهم باید نگاهی حرفه‌ای به پیشبرد مسایل کشور داشته باشند.
دور شدن از فضای جناحی و قومیتی موجب می‌شود دولت روند کندی پیدا کند. این روند کند همچنین چرخ کشور را نیز کند خواهد کرد. انتظار مردم در چیدمان وزرا و حرکت دولت بسیار مهم و قابل تامل است. حال با گذر از انتخابات و رسیدن به انتخاب وزرا دولت باید طبق مُر قانون حرکت کنند. دولت باید به دنبال محقق کردن برنامه پنج ساله باشد.
دولت دوازدهم باید خیلی جدی به مسایل و مصالح کشور توجه کند. از همین رو با چیدمان وزرایی توانمند دولت باید راهکار چگونه رسیدن به اهداف را ترسیم کند. وزرای دولت دوازدهم باید روند رشد کشور را تسریع بخشند و از حواشی و حزب‌گرایی فاصله بگیرند.
دولت یازدهم در طول چهار سال فعالیت خود همه مشکلات را مربوط به دولت‌های قبلی دانست. این موضوع هیچ عملکرد مثبتی را پیش نخواهد آورد. دولت باید از متهم کردن یا بهانه آوردن در امور مدیریتی فاصله گیرد. دوری کردن از فرافکنی خود به تنهایی عملکرد دولت و وزرا را بالا خواهد برد و این مهم به طور کلی بسیار راهگشاست.
بعد از انقلاب اسلامی تا امروز هر دولتی فراز‌وفرودهای بسیاری داشته است. از همین رو است که منتسب کردن مشکلات به دولت‌های قبلی اتفاق مثبتی نیست.آنچه در انتخاب وزرای دولت دوازدهم از روحانی توقع می‌رود،‌ توجه به شایسته‌سالاری است. شایسته‌سالاری را باید محور انتخاب مدیران در همه مقاطع قرار داد. از باندبازی و گروه‌گرایی باید خیلی جدی فاصله گرفت تا در نهایت بتوان دولتی در اختیار مردم و کشور داشت.
چنین دولتی امکان این را دارد که کشور را پیش ببرد.سال‌ها از انقلاب می‌گذرد و این دغدغه هنوز هم به قوت روز اول انقلاب برای ما پررنگ است. از همین‌رو است که انتخاب افرادی که دغدغه انقلاب دارند، بسیار مهم است. نگاه انقلابی به پیشبرد مسایل کشور وضعیت کلی کشور را بسیار رو به پیشرفت خواهد برد.
نباید فراموش کرد که انقلاب خط قرمز و نکته مهم در کشور ماست.امید است که وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم کارآمد باشند؛ وزرایی که بتوانند اهداف عالیه کشور را به سرانجام برسانند. وزرای پیشنهادی باید منویات رهبری را مورد توجه قرار دهند.
از سویی دیگر باید در راستای بسترسازی مناسب و کارآمد کارشناسان خبره را در اداره امور به کار گمارند.پایان دوره ریاست‌جمهوری دولت یازدهم با مسایلی روبه‌رو بود. یکی از مسایلی که دولت یازدهم مطرح کرد عدم توانایی در مدیریت درست اقتصاد کشور بود. حال دولت دوازدهم باید به این امر واقف باشد که تکرار چنین نظارتی بعد از پایان دولت دوازدهم منطقی نیست.
این موضوع قابل قبول نیست که دولت دوازدهم بعد از پایان دوره خود چنین اظهاراتی را بیان کند. امید است دولت دوازدهم بعد از اعلام وزرای پیشنهادی خود به طور جدی به مسایل کشور توجه کند. هر آنچه نیاز به تعامل و توافق در دولت است نیز مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی‌ها باید نقشه راهی در اختیار دولت قرار دهد تا دولت در پایان کار اظهار نکند که اختیارات لازم را نداشته است.
بعد از اعلام وزرا از سوی دولت، عملکرد مجلس در جایگاه نهاد نظارتی بسیار مهم است. مجلس باید بداند که وظیفه‌ای بسیار مهم و خطیر به واسطه قدرت نظارتی بر دوش دارد. قدرت نظارتی مجلس فقط در راستای تایید یا عدم تایید وزرا نیست. در مراحل بعدی این مجلس شورای اسلامی است که به واسطه وظایف خود می‌تواند به دولت در پیشبرد درست اهدافش کمک کند.
مجلس شورای اسلامی‌ بعد از روی کار آمدن وزرای دولت دوازدهم باید در قانونگذاری توجه جدی داشته باشد. دولت در برخی مسایل به دلیل مشکلات قانونی یا ضعف‌های قانونی مشکلاتی خواهد داشت که مجلس با تصویب قوانین به روند موفقیت وزرا کمک خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج