۵۷۹۴۴۷
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

رفتارشناسی نمایندگان در ماجرای سلفی خبرساز

هنوز زمان زیادی نگذشته از زمانی که سلفی‌ گرفتن با لحظه فروریختن ساختمان پلاسکو یا ساختمان تحت محاصره و پرخطر مجلس، نکوهش شد و کمپین‌هایی در نقد و فرهنگ‌سازی سلفی گرفتن راه‌اندازی شد که نمایندگان مجلس به این افراد پیوستند و با سلفی‌هایی که با فدریکا موگرینی حاشیه‌ساز مجلس تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری دوازدهمین دولت پس از انقلاب شدند.

روزنامه آفتاب یزد: هنوز زمان زیادی نگذشته از زمانی که سلفی‌ گرفتن با لحظه فروریختن ساختمان پلاسکو یا ساختمان تحت محاصره و پرخطر مجلس، نکوهش شد و کمپین‌هایی در نقد و فرهنگ‌سازی سلفی گرفتن راه‌اندازی شد که نمایندگان مجلس به این افراد پیوستند و با سلفی‌هایی که با فدریکا موگرینی حاشیه‌ساز مجلس تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری دوازدهمین دولت پس از انقلاب شدند.
یکی از نمایندگان عذرخواهی کرد و هیئت رئیسه مجلس هم به این سلفی واکنش نشان داده‌ است.
عکس با موگرینی سهل‌انگاری بود
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس به سلفی گرفتن نمایندگان واکنش نشان می‌دهد. به گزارش فارس، علی لاریجانی می‌گوید: «تصویربرداری چند نفر از نمایندگان با یکی از میهمانان گرچه نوعی سهل‌انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی کشور درست اندیشی و نگاه ملی نیست.»

قیاس به نفس
علی مطهری در اینستاگرام خود چند نکته را درباره عکس گرفتن چند تن از نمایندگان با خانم موگرینی، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا قابل ذکر دانسته و می‌نویسد: «در چند روز گذشته از این قضیه استفاده سیاسی شد و بیش از آن‌که به واقعیت آن پرداخته شود به تحقیر و سرزنش رقیب سیاسی پرداخته شد.
این‌که چند تن از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا به دلیل مواضع معقول خانم موگرینی در حمایت از برجام، بعد از تمام شدن جلسه رسمی تحلیف رئیس‌جمهور چند جمله‌ای با او سخن گفته و با او عکس گرفتند حادثه‌ای نبود که مستحق این همه نکوهش باشد. البته نحوه سلفی گرفتن یکی از نمایندگان خوشایند نبود که او هم عذرخواهی کرد.
برخی این موضوع را به اشتیاق و ولع نمایندگان برای عکس گرفتن با یک بانوی اروپایی و ایتالیایی تنزل دادند و در واقع نگاه خاصی به موضوع داشتند. شاید قیاس به نفس فرموده باشند. شاید اگر به جای خانم موگرینی، خانم اشتون نماینده سابق اتحادیه اروپا یا آقای سولانا مسئول اسبق این اتحادیه حضور داشتند این افراد این‌گونه قضاوت نمی‌کردند.»
وی می‌افزاید: «در روز تحلیف راه ورود نمایندگان به بخش مهمانان خارجی بسته بود و همین امر باعث تجمع آن‌ها پشت ردیف مهمانان خارجی و دشواری ارتباطشان با آن‌ها بود، به طوری که احساس می‌شد که گویی برخی نمایندگان اشتیاق خاصی برای مذاکره با مهمانان دارند در حالی‌ که اگر راه باز بود آن‌ها نیز مانند مهمانان داخلی با شخصیت‌های مورد نظرشان مذاکره می‌کردند و احیانا عکس یادگاری می‌گرفتند و عجیب به نظر نمی‌رسید.»
مطهری، علیرضا رحیمی را مورد اشاره قرار داده و می‌نویسد: «در مورد نماینده فهیم و شجاع تهران و آزاده قهرمان در برخی رسانه‌ها ظلم فاحشی رخ داد و آن این بود که گفتند همان کسی که در دوره اسارت در عراق آنگونه درباره حجاب و پوشش اسلامی سخن گفت که به خبرنگار زن هندی خطاب کرد«‌ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است/ ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است» حالا در تلاش است که با یک زن اروپایی عکس بگیرد، پس از آرمان‌های خود عدول کرده است! معلوم نیست این استنتاج از کجا پیدا شده و چه تعارضی میان اعتقاد راسخ به پوشش اسلامی و عکس گرفتن با خانم موگرینی وجود دارد.
افتخارات بزرگ مان را نباید این‌گونه حراج کنیم. برخی نیز این اقدام را حاکی از غرب زدگی دانستند در حالی‌که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. کجای مذاکره و حتی عکس گرفتن با یک بانوی اروپایی که پوشش اسلامی را بهتر از بسیاری از بانوان ما رعایت کرده است غرب زدگی است؟ از خدا می‌خواهم که به همه ما انصاف بدهد.»

نگاه مردسالاری هنوز وجود دارد
وی با اشاره به سلفی گرفتن مردان بهارستان‌نشین با خانم موگرینی تاکید می‌کند: «این بحث رنگ پوست و چشم در عکس‌های سلفی نمایندگان جایی ندارد بلکه جایگاه سیاسی و اجتماعی موگرینی و نقش ایشان در شکل‌گیری برجام این مطلوبیت را ایجاد کرد که عکس سلفی بیندازد. به نظر روانشناسی سیاسی بود تا کمیابی مطلوبیت.»
به گفته این جامعه‌شناس؛ «به نظر من بزرگ‌نمایی رسانه‌ای این جنجال را به وجود آورد وگرنه این عکس‌ها در همه جای دنیا رواج دارد و خیلی مبحث خاصی نبود. در فضای دیپلماتیک چنین چیزهایی وجود دارد ولی امروزه هر مسئله‌ای حساس شده است.»
دکتر بیات با بیان این که یک قالب و نگرش جنسیتی با سابقه چند هزارساله وجود دارد که چندین سال طول می‌کشد از بین برود، می‌افزاید: «در نظام تربیتی مردسالار ما جا افتاده که زنان توانمندی هر کاری را ندارند. البته این نگاه خوش‌بینانه است زیرا هنوز هم هستند کسانی که اعتقاد دارند که زنان توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. این مباحث با ما عجین شده است.»
وی با اشاره به این که چنین نگاهی در دنیا وجود داشته و نباید به چند خانم اروپایی فعال در حوزه سیاست نگاه کرد، تاکید می‌کند: «بعد از ۴۰۰سال توانستند ۵۰درصد از حقوق زنان را بگیرند. زمان زیادی می‌برد که نظام مردسالار در اروپا و بیش از آن شرق از ذهن پاک شود. به نظر من زنان ملاحظات روانشناختی و احساسی را بیشتر رعایت می‌کنند تا مردان.
اختلاس، رشوه و... در زنان کمتر است زیرا بنیان‌های چنین مسائلی در زنان بسیار کمتر از مردان است. منتها یک تصور است و در تقسیم مسئولیت‌ها ملاحظات مردسالار و کلیشه‌هایش وجود دارد. چندین دهه طول خواهد کشید که زنان هم بتوانند در فضای مدیریتی و سیاسی وارد شوند و به جایگاه مطلوب برسند.»

از آسمان نیامده‌اند
دکتر حسین باهر، جامعه شناس نیز در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید: «این نمایندگان از آسمان
نیامده‌اند. آنها را ما انتخاب کردیم و به نظر می‌رسد به خیلی چیزها توجه نکردیم. مسائلی که به درس، تحصیلات و جایگاه اجتماعی مربوط نمی‌شود.»

سلفی‌های تاثیر برانگیز
دکتر مجید ابهری، رفتارشناس با اشاره به این که تحلیف رئیس‌جمهوری در سایه حاشیه‌ها گم شده، در بررسی سلفی‌ گرفتن نمایندگان به آفتاب یزد می‌گوید: «نگاه به این حادثه از جنبه سیاسی باید توسط کارشناسان رشته مربوطه به عمل‌ آید، اما رفتار بعضی از مردان ایرانی که توجه خاصی به بانوان خارجی و بیگانه دارند باید مورد کالبدشکافی قرار گیرد؛ چرا که در بسیاری از موارد بانوان گردشگر در سراسر کشور ما احساس امنیت کرده از مهمان‌نوازی و روحیه عاطفی و خونگرمی هموطنان ما در خاطرات خود و مصاحبه‌هایشان یاد کرده‌اند.
اما در این میان برخی از ما با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ظاهری زنان غربی توجه بیشتری به آنها داشته و حس کنجکاوی و توجه ویژه‌ای به آنها داریم. خانم موگرینی به عنوان مهمان سیاسی حاضر در مراسم تحلیف جناب رئیس‌جمهوری دارای دو جنبه از شخصیت بوده که جنبه سیاسی و اجرایی وی به موضع سیاست برمی‌گردد ولی جنبه جنسیت و اروپایی بودن ایشان به بحث ما مربوط می‌گردد.»
این جامعه‌شناس می‌افزاید: «قبل از ورود هر فناوری به یک جامعه باید بستر فکری و فرهنگی در راستای کاربرد و بهره‌برداری از آن آموخته شود در غیر این صورت عوارض و آسیب‌های آن بسیار بیشتر از محاسن و امتیازات آن بوده و ممکن است همانگونه که در اخبار حوادث دیدیم آسیب‌های فراوانی به دنبال داشته باشد. حرف ما تلفن همراه و عکسبرداری سلفی یا عکاسی از خود است.
تصویربرداری از لحظات استثنایی یا چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته امری عادی و قابل توجیه است. اما سلفی از یک صحنه تصادف یا جنازه و مجروح یا عکسبرداری از خود در آتش سوزی و حوادث مشابه آن فقط به کمبودهای روانی بازگشته و به نوعی می‌توان آن را با خودشیفتگی مرتبط دانست.»
به گفته وی؛ «حوادثی نظیر سقوط از بلندی و مرگ و امثال آن در سلفی اتفاق افتاده و این بار در مجلس شورای اسلامی گرفتن عکس سلفی با خانم موگرینی حاشیه‌هایی ایجاد کرده که متن اصلی و خلق منظره‌هایی که از دیروز هزاران بار در فضای مجازی و رسانه‌های خارج از کشور منعکس می‌گردد باعث ناراحتی و در بعضی از موارد تاسف هموطنان (زن و مرد) می‌گردد.
اینجانب به دلیل حضور مهمانان داخلی از بانوان محترمه که بعضی از آنها برای اولین بار در چنین مراسمی و در مجلس شرکت می‌کردند بسیار ناراحت و متاثرم و این رفتار را نمی‌توانم در قالب شوخی یا طنز یا حرکت تصادفی نگاه کنم چرا که موضوع توجه به زنان اروپایی دقیقا در مورد بانوان ایرانی در خارج از کشور اتفاق می‌افتد.»
دکتر ابهری تاکید می‌کند: «بنابراین این موضوع به فرهنگ فرد و معیارها و ضوابط او بدون توجه به پایگاه سیاسی و اجتماعی‌اش برمی‌گردد که با فرهنگ سازی و آموزش می‌توان از تکرار اینگونه وقایع تلخ جلوگیری کرد چرا که بعضی از کنش‌ها از سوی ما ایرانیان به شخصیت اجتماعی، عزت ملی و فرهنگ ارزشی‌مان ارتباط دارد و هرگونه کم‌توجهی به ضوابط گفته شده آسیب می‌رساند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اون كت ابي با اون نحوه عكس گرفتنش من ياد تتلو مياندازه ،،،،انگار داره با يك خواننده زيرزميني عكس ميگيره،،،،ويا يك موجود ناشناخته مثل سرندپيتي يا خَر بنفش،،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج