۵۸۰۴۷۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

رقابت تسلیحاتی با بازارگرمی کره‌ شمالی و آمریکا

هر بار آزمایش موشکی کره‌شمالی تهدیدی است برای کشورهای همسایه‌اش؛ به‌ویژه کره‌جنوبی. این روزها و با افزایش تهدیدهای کره‌شمالی که به سلاح هسته‌ای مجهز است، کره‌جنوبی در حال تقویت قوای نظامی‌اش است و کارشناسان نسبت به افزایش نظامی‌گری در سرتاسر آسیای شمال شرقی هشدار داده‌اند.

روزنامه شرق: هر بار آزمایش موشکی کره‌شمالی تهدیدی است برای کشورهای همسایه‌اش؛ به‌ویژه کره‌جنوبی. این روزها و با افزایش تهدیدهای کره‌شمالی که به سلاح هسته‌ای مجهز است، کره‌جنوبی در حال تقویت قوای نظامی‌اش است و کارشناسان نسبت به افزایش نظامی‌گری در سرتاسر آسیای شمال شرقی هشدار داده‌اند.
کره‌جنوبی و ژاپن دیگر به تهدیدهای هرروزه کره‌شمالی خو گرفته‌اند؛ اما بالاگرفتن جنگ لفظی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، هراس از در‌گرفتن درگیری‌ها را در یکی از مسلح‌ترین مرزهای جهان افزایش داده؛ مرزی که دو کره را از یکدیگر جدا کرده و جرقه‌ای در آن می‌تواند به جنگی تمام‌عیار تبديل شود.
به گزارش سایت تایم بعد از دومین آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای کره‌شمالی در ٢٨ جولای، مون جائه، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که پیش‌تر به‌ دلایل محیط‌زیستی دریافت سیستم دفاع موشکی بحث‌برانگیز تاد را از ایالات‌ متحده به این کشور به تعویق انداخته بود، فورا دستور انتقال این سیستم را صادر کرد.
آن‌طور که دفتر ریاست‌جمهوری ایالات ‌متحده گزارش داده، مون همچنین در تماس تلفنی روز دوشنبه خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، اعلام کرده که سئول خواستار ساخت یک زیردریایی مجهز به انرژی هسته‌ای است. یانگ یوک، یکی از محققان ارشد مجمع دفاع و امنیت کره، بر این باور است که همه این اقدامات در نهایت منجر به نظامی‌گری بیشتر کره‌جنوبی می‌شود.
حمله به گوام
کره‌جنوبی که حدود یک‌دهم بودجه سالانه خود را صرف دفاع از خود می‌کند، میزبان حدود ٦٢٥ هزار سرباز محلی و بیش از ٢٨ هزار نیروی آمریکایی است. جنگ بین سال‌های ١٩٥٠ تا ٥٣ دو کره با یک آتش‌بس و بدون پیمان صلح به پایان رسید؛ اما کره‌جنوبی همچنان در جنگی بالقوه با کره‌شمالی به‌ سر می‌برد و سامانه دفاع موشکی پاتریوت ایالات‌ متحده و سامانه ضدموشکی تاد مستقر در این کشور گواه این ادعاست. روز جمعه و یک روز بعد از اینکه کشور منزوی کره‌شمالی اعلام کرد تا اواسط ماه آگوست برنامه‌ای را برای شلیک چهار فروند موشک میان‌برد به طرف گوام آماده خواهد کرد، دونالد ترامپ به کره‌شمالی و رهبر آن کیم جونگ اون نسبت به عواقب این حمله هشدار داد.
در‌این‌میان ژاپن هم که نگران درهم‌شکستن سیستم دفاع موشکی بالستیک خود در پی حمله‌ای سنگین است، به دنبال به‌دست‌آوردن نسخه زمینی سیستم دفاع موشکی ایجیس است. این کشور همچنین می‌خواهد مهماتی به‌ دست آورد که با آن محل استقرار موشک‌های کره‌شمالی را هدف قرار دهد.
به‌ گفته رید فاستر که تحلیلگری نظامی است، بزرگ‌ترین تهدید برای هر دو کشور، موشک‌های کوتاه‌برد، موشک‌های توپخانه‌ای و موشک‌هایی با برد کوتاه تا متوسط است. تمرکز اصلی تداوم تقویت قابلیت‌های دفاعی است و نه قابلیت‌های تهاجمی. رید فاستر بر این باور است که با وجود لفاظی‌های کره‌شمالی تغییرات درخور‌توجهی در استراتژی‌های تدارکاتی شرق آسیا ایجاد نخواهد شد؛ چراکه برای آنها این تهدیدات شدتی نیافته است.
آیا کره‌جنوبی هسته‌ای خواهد شد؟

قانون‌گذاران محافظه‌کار کره‌جنوبی در روزهای اخیر خواستار تعادل هسته‌ای در شبه‌جزیره شده‌اند و می‌گویند اگر کره‌جنوبی نمی‌تواند سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد؛ پس باید از واشنگتن بخواهد سلاح‌های هسته‌ای ایالات ‌متحده را دوباره به سئول بفرستد.

در سال ١٩٩٢ و پس از آنکه دو کره توافق کردند شبه‌جزیره عاری از سلاح ‌هسته‌ای شود، ایالات‌ متحده سلاح‌های هسته‌ای کره‌جنوبی را از این کشور خارج کرد؛ اما کره‌شمالی با نقض این توافق‌نامه و قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکنون پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده است.
با‌این‌همه بازگرداندن سلاح‌ هسته‌ای به کره‌جنوبی سناریویی نامحتمل است؛ چراکه این امر درخواست‌های سئول و واشنگتن از کره‌شمالی را برای ازبین‌بردن سلاح‌های هسته‌ای‌اش تضعیف خواهد کرد. در عوض مقامات کره‌جنوبی روی تغییر راهبرد موشک‌ها متمرکز شده‌اند و به دنبال موشک‌های بالستیکي با برد پروازی ٨٠٠ کیلومتر و کلاهک‌هایی بالغ بر ٥٠٠ کیلومتر هستند.
مقامات ارشد دولتی آمریکا می‌گویند کره‌شمالی روی افزایش دامنه پرواز خود متمرکز نیست؛ چراکه این امر ممکن است مخالفت همسایگانش از‌جمله چین، روسیه و ژاپن را به‌ دنبال داشته باشد. به جای این سئول می‌خواهد قدرت انفجاری کلاهک‌هایش را تا‌ هزار کیلوگرم یا حتی بیشتر افزایش دهد؛ یعنی به میزانی که به این کشور قدرت دهد، تأسیسات هسته‌ای و انبارهای سوخت زیرزمینی کره‌شمالی را مورد هدف قرار دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج