۵۸۱۱۹۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کره‌ شمالی؛ جدی‌ترین چالش دولت ترامپ

جنگ لفظی میان ایالات‌ متحده آمریکا و کره‌شمالی بالا گرفته و تنش با کیم جونگ اون مجهز به سلاح‌ هسته‌ای به جدی‌ترین چالش دولت دونالد ترامپ بدل شده است.تشدید بی سابقه تنش ،پس ازآن اتفاق افتاد که رسانه های غربی از موفقیت کره شمالی در ساخت بمب اتمی مینیاتوری خبر دادند .

امیر علی ابوالفتح در روزنامه خراسان نوشت: جنگ لفظی میان ایالات‌ متحده آمریکا و کره‌شمالی بالا گرفته و تنش با کیم جونگ اون مجهز به سلاح‌ هسته‌ای به جدی‌ترین چالش دولت دونالد ترامپ بدل شده است.تشدید بی سابقه تنش ،پس ازآن اتفاق افتاد که رسانه های غربی از موفقیت کره شمالی در ساخت بمب اتمی مینیاتوری خبر دادند .
در صورت صحت این خبر ، کره شمالی از توان ساخت کلاهک های اتمی برای نصب روی موشک های بالستیک خود برخوردار خواهد شد . گفته می شود برد این موشک ها تا خاک ایالات متحده گسترش یافته است و می تواند مناطقی را در ایالت های آلاسکا ، هاوایی یا سواحل غربی آمریکا هدف قرار دهد . تلفیق توانمندی ساخت سلاح اتمی ، موشک های قاره پیما و کلاهک های هسته ای توسط کره شمالی ، آمریکا را در معرض خطر کم سابقه ای قرار داده است .
از آن جا که راه مفاهمه با این قدرت اتمی همچون دیگر قدرت ها نظیر روسیه یا چین برای واشنگتن فراهم نیست ، ارتقای توان دفاعی - تهاجمی کره شمالی ، نگرانی عمیق آمریکایی ها را در پی داشته است . در این میان ، دولت کنونی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در تلاش است با افزایش احتمال رویارویی نظامی با کره شمالی ، پیونگ یانگ و متحدان سیاسی این کشور از جمله چین و روسیه را به عقب نشینی درباره بحران هسته ای شبه جزیره کره وادار کند.
تردیدی نیست که آمریکا به دلیل در اختیار داشتن قوی ترین ارتش جهان و با کمک صدها کلاهک اتمی ، قادر است در جنگ با کره شمالی ، به این کشور لطمه های سنگین و جبران ناپذیری وارد کند . پیش بینی می شود در جنگ احتمالی ، ارتش آمریکا بتواند کلیه زیرساخت های صنعتی و جمعیتی کره شمالی را نابود کند و صدها هزار انسان را به کام مرگ بفرستد .
همچنین احتمال دارد توان اتمی و موشکی کره شمالی در صورت تهاجم نظامی آمریکا به شکل موثری از بین برود . با این حال ، آمریکا نیز از انتقام کره ای ها در امان نخواهد بود . علاوه بر این که کره شمالی هم اکنون از توان حمله موشکی به خاک آمریکا برخوردار است ، پیونگ یانگ می تواند پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را هدف حمله قرار دهد . آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در ژاپن و کره جنوبی دارد که اهداف مناسبی برای حملات انتقام جویانه کره شمالی خواهند بود .
در هر گونه جنگ احتمالی ، جان ده ها هزار سرباز آمریکایی مستقر در منطقه شرق آسیا به خطر خواهد افتاد . برخی برآوردها حاکی است جنگ تمام عیار میان آمریکا با کره شمالی به دلیل برخورداری هر دو طرف از تسلیحات اتمی ، تلفات انسانی به اندازه جنگ جهانی دوم خواهد داشت . ضمن این که جنگ فرضی میان آمریکا و کره شمالی ، به سرعت به دو کشور هم پیمان واشنگتن یعنی ژاپن و کره جنوبی نیز کشیده خواهد شد .
نیروی زمینی کره شمالی قادر است به سرعت داخل کره جنوبی پیشروی کند و شهرهای صنعتی این کشور و همچنین ژاپن را هدف تهاجم قرار دهد . با گسترش دایره جنگ به خارج از خاک کره شمالی ، ورود چین به عنوان دارنده پرتعدادترین ارتش جهان دور از انتظار نخواهد بود . در این صورت ، چه بسا در نهایت جنگ مجدد در این منطقه ، سرنوشت جنگ« ۱۰۵۳» کره را رقم بزند و با ورود ارتش چین کمونیست به نبردها در شبه جزیره کره در نهایت شکست و عقب نشینی نیروهای غربی به رهبری آمریکا را به دنبال آورد .
این در حالی است که منطقه شرق آسیا، پویاترین منطقه اقتصادی در جهان به شمار می آید و کشورهای ژاپن ، چین و کره جنوبی هم سهم زیادی در رشد اقتصادی و تجارت بین الملل دارند . شلیک گلوله در این منطقه ، اقتصاد جهانی را در آستانه فروپاشی قرار خواهد داد و خسارت زیادی را به کشورهای درگیر در جنگ یا حتی کشورهای برکنارمانده از این درگیری وارد خواهد کرد . میزان وابستگی اقتصاد آمریکا به چین ، ژاپن و کره جنوبی به حدی است که جنگ فراگیر در منطقه شبه جزیره کره ، خودکشی تجاری آمریکایی ها را به دنبال خواهد آورد .
به هر حال ، با توجه به پیامدهای هولناک و ویرانگر جنگ در شرق آسیا ، به نظر می رسد تهدیدات مکرر دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا فاقد پشتوانه عملی بوده و صرفا برای مرعوب ساختن پیونگ یانگ و پکن بیان شده است . ضمن این که دور از انتظار نخواهد بود که ترامپ با بالابردن احتمال جنگ در منطقه ، زمینه را برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه و کسب امتیازات بیشتر از طرف مقابل فراهم آورد .
اما در عین حال ، این سیاست مخاطراتی نیز به همراه دارد و آن این که چه بسا حادثه ای غیر منتظره و پیش بینی نشده ، همچون شلیک گلوله در انبار باروت ، جنگ ناخواسته ای را رقم زند که به قیمت جان ده ها میلیون انسان و از بین رفتن صدها میلیارد دلار سرمایه تمام شود .با این حال ، همین اندازه از تهدیدات رئیس جمهور آمریکا نیز می تواند تنش در منطقه حساس شرق آسیا را افزایش دهد و وقوع درگیری اتفاقی میان طرف های متخاصم را فراهم کند .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج