۵۸۱۳۳۷
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

مسئله‌ی «تنهایی»، اضطراب و تنها بودن

«تنهایی» و مسئله تنهایی از مشکلات جامعه مدرن جهانی است؛ در جامعه سنتی و در میان خانواده های گسترده مفهوم تنهایی به صورتی که در جامعه مدرن آن را تجربه می کنیم، وجود نداشت.

هفته نامه صدا - مهرداد ناظری: «تنهایی» و مسئله تنهایی از مشکلات جامعه مدرن جهانی است؛ در جامعه سنتی و در میان خانواده های گسترده مفهوم تنهایی به صورتی که در جامعه مدرن آن را تجربه می کنیم، وجود نداشت. در جامعه سنتی خانواده ها به صورت گسترده با حضور چندین نسل اداره می شد؛ این ها در یک محیط فیزیکی حضور داشتند، در اینجا تنهایی و عزلت مفهومی ندارد. ازدواج درون خانوادگی است و محل کار اگر زمین کشاورزی ا ست این محل، خود جایی است که در آن تنها بودن معنا ندارد.

جامعه کشاورزی با هم بودن و کار جمعی را با خود دارد. اما در جامعه مدرن، نظام خانواده تغییر شکل داده است و مناسبات آن خانواده هم تغییر کرده است. خانواده هسته ای بیشتر با مفهوم تنهایی انیس است. جامعه مدرن همزاد تنهایی است.
مسئله‌ی «تنهایی»، اضطراب و تنها بودن

در جوامع مدرن با مفهومی به نام «اضطراب» رو به رو هستیم. اضطراب از رهاشدگی، اضطراب تنها ماندن بشر قرن 21 است. انسان دنیای مدرن همه با هم زندگی می کنند و تنها هستند. تعداد جمعی که امروز یک نفر با آن مواجهه دارد با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست اما این به معنای این نیست که این انسان تنها نیست. دغدغه انسان امروز تنهایی در جمع است و این بر اراده او تاثیرگذار است.

مثلا مترو را ببینید؛ مسیر حرکت مسافران را از بالا بررسی کنید. آدم ها با سرعت وارد تونل ها می شوند، به ایستگاه ها می رسند، سوار واگن ها می شوند و در کنار هم مثل قوطی کنسرو قرار می گیرند و وقتی به مقصد می رسند از در خارج می شوند و به سرعت به مقصد خود می روند. فردی را در این مسیر در نظر بگیرید، این فرد با اینکه در میان جمع است هیچ همگرایی با افراد دیگر حس نمی کند. او با همه آدم هاست، اما با هیچ کس نیست. او به شدت تنهاست. حتی حرف زدن سبب نمی شود احساس تنها بودن نداشته باشد. آدم ها مثل توده های بیش شکلی هستند که هویت آنها برای فرد مهم نیست. حرف زدن با آنها از روی عادت است نه اشتیاق.

در قرن 21 آدم ها در عین این که بیشترین تجربه با هم بودن دارند بیشتر از هر زمان دیگر احساس تنهایی می کنند. این احساس رنج عظیمی را به بشر تحمیل می کند. ما چکار می توانیم برای انسان امروز کنیم تا کمتر دغدغه و اضطراب تنهایی داشته باشد. افسردگی، مشکل شایع امروز جامعه، ریشه در تنها بودن دارد و انسان ها اضطراب تنها ماندن و جدا شدن و رهاشدگی دارند.

در قرن ۲۱ عشق های مدل وابسته را تجربه می کنیم تا عشق های متکی بر آزادگی انسان ها؛ این عشق نوعی عشق بیمارگونه است؛ چون انسان ها از ترس تنها ماندن و رهاشدگی عاشق افراد دیگری می شوند. انسان قرن ۲۱ به گونه ای است که گویی ناف او را نبریده اند؛ او وابسته به مادر قدرتمند و بااراده است؛ او در تنهایی مجال رشد ندارد و مضمحل می شود. به خاطر همین است این افراد احساسات خود را نمی توانند مدیریت کنند و مدام ترس تنهایی بر همه احساسات آنها سایه می اندازد. نتیجه این ترس در نهایت نوعی رفتارهای بیمارگونه است و جامعه در انتظار عوارض تنهایی انسان ها در قرن ۲۱ است.

تنهایی انواع متعددی دارد که در رابطه با این پدیده از شش منظر بحث شده است. 1- روانشناختی 2- جامعه شناختی 3- الهیاتی 4- فلسفی 5- عرفانی 6- روان درمانگری (به معنای آنکه تنهایی نوعی بیماری تلقی شود و راهی پیدا کنیم برای رفع این احساس یا عاطفه.) دو مدل تنهایی از هم تفکیک می شود: تنها و تنهایی؛ تنها یا alone و تنهایی یا loneliness با هم متفاوتند. تنهایی در جایی است که فرد دچار اضطراب می شود و این نوعی آسیب است. در اینجا فردیت فرد تحت تاثیر نبودن ها قرار می گیرد. در اینجا فردیت فرد تحت تاثیر نبودن ها قرار می گیرد. این تنهایی مضر است و باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

مدل دیگر تنها بودن است؛ این تنها بودن از جنس خلاقیت و شکوفایی است. این تنها بودن، خود بودن و مستقل شدن است. بچه ای که راه می رود به پدر و مادر نیاز ندارد.

این تنها بودن از جنس خلاق بودن و شکوفایی استعدادهاست. اینکه بگذارید فردیت انسان رشد یابد، از جنس خلاقیت است. اگر تنهاها رشد خودشکوفا شوند جامعه خلاق تر می شود. در این جامعه فردیت انسان ها رشد یافته است. اما در جوامعی که جلوی فردیت آدم ها گرفته می شود تنهایی جای تنها بودن را می گیرد و فردیت فرد از بین می رود. در اینجا خلاقیت رخت بر می بندد و انسان خودشکوفا به انسان بیمار بدل می شود. تنهایی بیشتر محصول جوامع استبدادزده است نه جامعه ای که به فردیت فرد اهمیت می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از وقتی ازدواج کردم بسیار احساس تنهایی میکنم.

    • بدون نام

      کلا هیچ جا خانه ی پدری نمیشه ،شوهر من خیلی ادم صبور و با تربیت و کم حرفی ست ،و بسیار اهل سفر ،اما منم احساس تنهایی می کنم ،البته تا اندازه ایش رو خودم خواستم ،کسایی رو که دیدم تنش باهاشون زیاده و مثلا بعد 12سال درست نمیشه سالی یکبار عید به عید می بینم و بس .

    • بدون نام

      چراباید با ازدواج کردن آدم تنها بشه البته خودم هنوز خداوند این لیاقت رابه من نداد خداراشکر خواهروبرادرهایم همه می گویندناراحت نباش ماحامی توهستیم ولی من امیدی به آینده ندارم وازعاقبتم می ترسم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج اونقدرها هم مهم نیست که نکردنش تو رو به ورطه
        ناامیدی بکشونه

    • بدون نام

      درسته کاربرعزیز ولی تنهایی بد دردیه تواین دوره وزمونه وبااینهمه خیانت ها ونامردی ها البته شاید برای من اینقدر سخت باشه خداوند عاقبت همه رابه خیر کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج