۵۸۱۵۹۶
۵۲۵۳
۵۲۵۳
پ

آشنایی با ۴ تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

مسابقات خودرویی و موتوری داکار یکی از هیجان انگیزترین مسابقات در سطح دنیاست که در رده های مختلف موتوری برگزار می شود و رده کامیونی آن نیز از گذشته تا امروز طرفداران زیادی داشته است.

هفته نامه خودرو امروز: مسابقات خودرویی و موتوری داکار یکی از هیجان انگیزترین مسابقات در سطح دنیاست که در رده های مختلف موتوری برگزار می شود و رده کامیونی آن نیز از گذشته تا امروز طرفداران زیادی داشته است. رده کامیونی مسابقات داکار از سال ۱۹۷۹ تا امروز در جریان است و در آن شرکت های مختلفی حضور دارند و به عناوین برتر رسیده اند که در بین آنها باید به مرسدس بنز، کاماز، تاترا، ایویکو، MAN و ... اشاره کرد. در این میان ۳ شرکت تاترا، ایویکو و کاماز را باید به نوعی خاص ترین آنها در سال های اخیر بدانیم که یکی سابقه طولانی در قهرمانی های این رشته دارد و دو شرکت دیگر نیز به شدت دنبال جاه و مقامی برای خود هستند که اتفاقا به موفقیت های زیادی نیز رسیده اند. هینوتراک دیگر شرکتی است که یک بار سابقه قهرمانی در این مسابقات را دارد و برای کسب شهرت و اعتبار ساخته هایش به حضور و قهرمانی در این رشته نیازمند است.

تاترا
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

تاترا محصولی خاص و قلدر به نام فونیکس در بین محصولاتش دارد که از آن برای حضور در مسابقات کامیون رالی داکار نیز استفاده می کند. فونیکس در حالت استاندارد کامیونی پرتوان برای عبور از بیراهه ها و مسیرهای صعب العبور است که به لطف داشتن سیستم شاسی و محورهای خاص خود، پایداری بالایی نیز در عبور از اینگونه مسیرها دارد. محورهای فونیکس کاملا مستقل از هم بازی می کنند که این نحوه عملکرد محورها می تواند درگیری تایرهای کامیون با مسیر را در شرایط خاص، بیشتر از دیگر رقیبان کند ضمن این که شاسی تیوپی آن انعطاف بالایی به خودرو در عبور از پستی و بلندی ها می دهد. هر دو محور دارای سیستم تعلیق پنوماتیکی هستند تا ضربات وارده در پرش ها را به بهترین نحو ممکن جذب کند.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

پیشرانه های تاترا از سری موتورهای PACCAR است که در کامیون مخصوص رالی این شرکت نیز پیشرانه MX-۱۳ آن با ۱۲.۹ لیتر حجم دیده می شود. این موتور توانایی تولید ۸۷۰ اسب بخار قدرت را دارد که بالاترین گشتاور تولیدی آن نیز به ۳۸۰۰ نیوتن متر می رسد ضمن این که این تاترا ۴×۴ نیز گیربکس ۱۶ سرعته از ساخته های ZF دارد که به کلاچی سرامیکی مجهز شده است. این کامیون در شاسی خود نیز یک گیربکس ۲ سرعته دارد که وظیفه آن تغییر در میزان گشتاور ارسالی به چرخ هاست. مخازن سوخت در نظر گرفته شده برای این کامیون نیز دو باک سوخت به مجموع ظرفیت ۸۰۰ لیتر است.

کاماز

یکی از شرکت های پیشرو در رده کامیونی مسابقات داکار، کاماز است. این شرکت روسی در سال های اخیر در مسابقات داکار از کامیون ۴۳۲۶ خود استفاده می کند که در حالت عادی کامیونی با موتور ۸ سیلندر به قدرت ۲۴۰ اسب بخار و بالاترین گشتاور تولیدی به میزان ۹۱۲ نیوتن متر است. این کامیون یک نمونه بی دماغ است که در سال ۲۰۱۴ برای آن از موتورهای ساخت لیبهر نیز استفاده شد تا قدرت مانور بیشتری برای این کامیون غول پیکر ایجاد شود. کاماز ۱۴ قهرمانی در مسابقات داکار دارد و از این نظر رکورددار این رشته به حساب می آید و به خوبی با زیر و بم این کار آشناست؛ از این رو در پی حرکتی که ایویکو در استفاده از کامیون های دماغ دار انجام داد، این شرکت روسی نیز برای فصل ۲۰۱۷ خود از شاسی کامیون ۴۳۲۶ خود با هیبتی جدید پرده برداشت آن هم کامیونی دماغ دار با موتور ۹۸۰ اسب بخاری بود تا کاماز بتواند از مزایای کامیون های دماغ دار در این مسابقات استفاده کند.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

پیشرانه این کامیون برای مسابقات فصل 2017 یک نمونه 12.5 لیتری به قدرت 980 اسب بخار است که این نیرو از طریق یک گیربکس 16 سرعته ساخت ZF به هر چهار چرخ منتقل می شود و می تواند این غول آهنین را به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت برساند، ضمن این که برای این خودرو یک مخزن سوخت هزار لیتری نیز در نظر گرفته شده است.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

همان طور که می دانیم به علت قرارگیری کابین و صندلی راننده در بین دو محور عقب و جلو در کامیون های دماغ دار نسبت به نمونه های بی دماغ، رانندگی با کامیون های دماغ دار راحت تر و نرم تر است و راننده ضربات انتقالی از تایر به شاسی و سیستم تعلیق را مستقیما دریافت نمی کند، ضمن این که به خاطر دوری از دماغه خودرو، ایمنی بیشتری برای کابین و سرنشینان آن وجود دارد و از طرفی توزیع وزن در این حالت نیز بهتر است تا جایی که به گفته لیدر تیم کاماز، رانندگی با کاماز جدید بیشتر شبیه رانندگی با یک خودرو شاسی بلند بزرگ است تا یک کامیون غول پیکر.

هینو

کامیون مخصوص رالی داکار ساخت شرکت هینو، هیولای کوچک نام دارد که دلایل آن هم حضور این کامیون با موتوری به قدرت ۶۴۱ اسب بخار در کلاسی است که شرکت کننده های آن با هیولاهای بالای ۸۵۰ اسب بخاری حضور دارند. این کامیون بر اساس محصول HINO۵۰۰ این شرکت طراحی و توسعه داده شده و پیشرانه آن نیز یک نمونه ۶ سیلندر توربو دیزل به حجم ۸.۸ لیتر است که بالاترین توان و گشتاور تولیدی آن به ترتیب برابر با ۶۴۱ اسب بخار و ۲۲۵۵ نیوتن متر است.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

مخزن سوخت این کامیون برابر 700 لیتر است و نکته جالب اینجاست که بر اساس مدل HINO500 گفته شده، 2 کامیون طراحی شده است که جدا از تفاوت هایی که در وزن و فاصله محوری دارند، یکی تیپ حرکتی چهار چرخ آن از نوع فول تایم است و دیگری از نوع پارت تایم. تفاوت این دو نوع تیپ حرکتی در این است که در سری فول تایم نیرو و گشتاور تولیدی موتور دائما به هر چهار چرخ منتقل می شود اما در نوع پارت تایم، انتقال نیرو به8 یک محور که معمولا محور جلو است به انتخاب راننده و به تشخیص او صورت می گیرد.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز یک نمونه ۱+۶ دنده است و نهایت سرعت این دو کامیون کوچک مبارز هم در حدود ۱۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
ایویکو
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن

ایویکو 2 نماینده از نظر اتاق و شکل ظاهری در مسابقات داکار دارد که یکی کامیون بی دماغ تراکر است و دیگری کامیون دماغ دار پاور استار. پاور استار در بازار استرالیا فروخته می شود و در اروپا نیز به نام استراتور در بازارهای فروش حضور دارد و می توان آن را اساسا یک استرالیس دماغ دار دانست که در بازار استرالیا با موتورهای پر قدرت کامینز نیز تجهیز می شود. ایویکو در اولین سال حضور خود با این کامیون توانست به قهرمانی در مسابقات رالی داکار برسد و این در حالی است که در سال های گذشته با تراکر خود مسابقه می داد. در فصل 2017 این مسابقات که ایویکو با یک دستگاه پاور استار و 2 دستگاه تراکر حاضر شد.
آشنایی با 4 تیم کامیون رالی داکار، بیراهه نوردان سنگین وزن
هر ۳ کامیون از پیشرانه های تقویت شده کرسر ۱۳ ایویکو استفاده کردند که توانایی تولید ۹۰۰ اسب بخار قدرت را به همراه ۳۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارا هستند که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۸ سرعته ساخت. ZF به هر چهار چرخ منتقل می شود. برای درک گشتاور عظیم این پیشرانه می توان آن را با قوی ترین موتور تولید انبوه دیزلی دنیا یعنی پیشرانه ۷۵۰ اسب بخاری ولوو مقایسه کرد که بالاترین گشتاور تولیدی این پیشرانه برابر با ۳۵۵۰ نیوتن متر است. این موتور ۱۲.۹ لیتری که با تقویت مدل های استاندارد آن به این خروجی رسیده است، در سال های گذشته توانایی تولید ۸۴۰ اسب بخار قدرت را داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج