جاباما
۵۸۱۷۲۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

روزنامه کویتی: ایران، مانع ترور مقتدی صدر شده

یک روزنامه کویتی مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند، پس از سفر مقتدی صدر به عربستان برخی از نزدیکان وی دو بار تلاش کرده‌اند تا او را بکشند و ایران جلوی این اتفاق را گرفت.

خبرگزاری ایسنا: یک روزنامه کویتی مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند، پس از سفر مقتدی صدر به عربستان برخی از نزدیکان وی دو بار تلاش کرده‌اند تا او را بکشند و ایران جلوی این اتفاق را گرفت.

روزنامه الجریده کویت مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند: امروز موضوع دادن منصب مقتدی صدر به برادرش مرتضی صدر به عنوان رئیس جریان صدری به خصوص پس از سفر او به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به یکی از اولویت‌های ایران تبدیل شده است.

این روزنامه نوشت: قبل از دیدار مقتدی صدر با محمد بن‌ سلمان مقامات ایرانی تلاش می‌کردند تا مقتدی صدر را به محور ایران بازگردانند اما پس از این‌که خواستار فروپاشی الحشد الشعبی شد و طرفداران او برنامه‌های تلویزیونی وابسته به ایران را تهدید کردند، ایرانیان به این نتیجه رسیدند که مقتدی صدر از حد خود تجاوز کرده است و زمان آن رسیده است تا منصبش را به برادرش بدهند.

بر اساس این گزارش منابع ایرانی اعلام کردند که اگر حمایت‌های ما نبود، مقتدی صدر به سمت رهبری جریان صدر عراق نمی‌رسید و او به خوبی این قضیه را می‌داند. هم‌چنین می‌داند که ایران هنوز هم می‌تواند او را از صحنه سیاسی شیعیان عراق حذف کند.

هم‌چنین گفته‌اند که اختلاف میان ایران و صدر چهار سال پیش آغاز شد، زمانی که با نوری المالکی مخالفت کرد و مقامات ایرانی هر دوی آنها را دعوت کردند و بر مقتدی صدر فشار آوردند تا مشکل حل شود. اما پس از بازگشتش به عراق کم کم از دایره ایران خارج شد و طرفدارانش در میانه جنگ با داعش علیه دولت حیدر العبادی اعتراض و تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان در این رابطه مشورت کردند و ایشان نیز از رفتارهای مقتدی صدر ناراضی بود. هم‌چنین بسیاری از رهبران جریان‌های شیعی در عراق از او ناراحت هستند اما برخی از طرفداران جریان صدر در تهران و قم تلاش می‌کنند تا از شدت این اختلافات بکاهند.

این منابع اعلام کردند که مقامات ایرانی مدارک و اسنادی را به مقتدی صدر نشان دادند که برخی از مشاوران و نزدیکانش از افسران اطلاعات و نیروی امنیتی و بعثی هستند و آنها بر رفتار او تاثیر گذاشتند و باید از آنها رهایی یابد. اما وی از این کار خودداری کرد؛ با وجود این‌که برخی از این اسناد نشان می‌دهد آنها در عملیات ترور پدرش نیز دست داشتند.

الجریده هم‌چنین نوشت که این منابع ایرانی اعلام کردند که پس از بازگشت مقتدی صدر از عربستان، ایرانیان دو عملیات ترور را به منظور جلوگیری از به وجود آمدن شکاف میان شیعیان عراق خنثی کردند و مدارک و اسناد را برای او فرستادند و او را آگاه کردند که هرگونه اتفاقی از این قبیل ممکن است به ایران چسبانده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا اینا رو هرکاریشون کنید باز هم انگشتمونو گاز میگیرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج