۵۸۱۸۳۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آینده مبهم سیاسی پاکستان

پس از آنکه دیوان عالی پاکستان از نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور سلب صلاحیت کرد و به برکناری وی رای داد. نواز شریف در تاریخ ۲۸ ژوئیه از سمت خود استعفا داد.

نوذر شفیعی در آفتاب یزد نوشت: پس از آنکه دیوان عالی پاکستان از نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور سلب صلاحیت کرد و به برکناری وی رای داد. نواز شریف در تاریخ ۲۸ ژوئیه از سمت خود استعفا داد.
دادگاه عالی پاکستان در آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که شواهد کافی برای برکناری نواز شریف، نخست وزیر در ارتباط با اتهاماتی که علیه خانواده‌اش و فساد مالی آنها مطرح شده، در دست ندارد و دستور داد تا برای بررسی این پرونده تیم تحقیق تشکیل شود.
این تیم متشکل از بازرسان غیر نظامی و نظامی متوجه شدند که یک تناقض آشکار میان درآمدهای خانواده نواز شریف و نحوه زندگی‌شان در گزارشی که به دادگاه در اوایل ماه جاری میلادی ارائه شده، وجود دارد.با برکناری نواز شریف از نخست‌وزیری پاکستان، وضعیت این کشور تا حدودی مشخص شده است. در حال حاضر آقای عباسی وزیر نفت دولت نواز شریف به عنوان نخست وزیر انتخاب شده است و احتمالا مهم‌ترین ماموریت او - که دوره مسئولیتش حداکثر یک سال خواهد بود-
برگزاری انتخابات پارلمانی آینده است. برکناری نواز شریف نشان داد که دموکراسی در پاکستان رو به نهادینه‌شدن است. البته نسبت به برکناری شریف اعتراض‌های اندکی صورت گرفت اما در روند برکناری او خللی ایجاد نشد و ساختارهای سیاسی اعم از پارلمان، ارتش و دولت به کارشان ادامه می‌دهند. به طور کلی در روند اجرایی امور خللی وارد نشده است.
در قانون اساسی پاکستان هم پیش‌بینی شده که در چنین اموری بلافاصله برای نخست‌وزیر جانشین تعیین شود که چنین شد.در پایان این دوره یک ساله رقابت سختی بین فرزندان رهبران احزاب سیاسی پاکستان اتفاق خواهد افتاد. درواقع آینده سیاسی پاکستان رارقابت میان فرزندان سران احزاب این کشور رقم خواهد زد.
در حزب مردم، فرزند آصف علی زرداری و خانم بوتو و در حزب مسلم لیگ دختر نواز شریف یعنی خانم مریم شریف رقابت سیاسی خواهند کرد. نکته دیگر فعالیت احزاب دیگر نظیر جنبش انصاف است که عمران خان رهبری آن را
برعهده دارد.
این حزب تا الان در جریان ائتلاف‌ها بخشی از قدرت را در دست داشته ولی در عین حال به عنوان یک جریان سوم مطرح نیست چون رقابت سیاسی به طور سنتی بین دو حزب مردم و مسلم لیگ بوده است. انتخابات پارلمانی یک سال دیگر برگزار می‌شود و سخت است که از الان بگوییم چه حزبی پیروز خواهد شد چون بستگی به شرایط آن زمان دارد ولی آن چیزی که مسلم است این است که همه احزاب سیاسی پاکستان هر کدام درجه‌ای از مشکلی که امروز نواز شریف با آن مواجه است را دارند و آن مشکل، موضوع فساد اداری و مالی است.
ولی در نهایت این ارتش پاکستان است که مانع از انحراف معیار زیاد تحولات سیاسی پاکستان به سمت بی‌ثبات شدن می‌شود. لذا آینده سیاسی پاکستان با یک آهنگ خاص در حرکت خواهد بود و تغییر مهمی در سیاست‌های داخلی و خارجی پاکستان نیز حادث نخواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج