جاباما
۵۸۱۹۴۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

آیا واقعا هوای بارانی درد مفاصل را زیاد می‌کند؟

شاید از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های خود شنیده باشید که می‌گویند از روی ازدیاد درد مفاصل خود، آمدن باران را پیش‌گویی کنند. حتی برخی از آنها ادعا می‌کنند، دقیق‌تر از اخبار هواشناسی قادر به این کار هستند!

وب سایت یک پزشک - علیرضا مجیدی: شاید از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های خود شنیده باشید که می‌گویند از روی ازدیاد درد مفاصل خود، آمدن باران را پیش‌گویی کنند. حتی برخی از آنها ادعا می‌کنند، دقیق‌تر از اخبار هواشناسی قادر به این کار هستند!
آیا واقعا هوای بارانی درد مفاصل را زیاد می‌کند؟

اما از نظر علمی، آیا این ادعا درست است؟ و اگر درست است، با چه مکانیسمی باران یا افزایش رطوبت باعث این امر می‌شود؟

پزشکان متخصص روماتولوژی هم می‌گویند که این ادعا را از بیماران خود زیاد شنیده‌اند ولی در متون پزشکی، شواهد تأییدکننده چندانی برای این امر وجود ندارد.

جالب است بدانید که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و هاروارد در این مورد تحقیقی انجام داده‌اند که نتایج آن به تازگی در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

آنها در تحقیق خود می‌خواستند بررسی کنند که بین نوسان درجه حرارت و افزایش گزارش دردهای زانو و لگن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

برای این کار آنها به سادگی از اطلاعات موتور جستجوی گوگل استفاده کردند. مشخص شد که با افزایش درجه حرارت، میزان جستجوهای اینترنتی برای دردهای زانو لگن کاهش می‌یافت.

اما دلیل این امر شاید این باشد که آدم‌ها در هوای خوب بیشتر فعال هستند و همین فعالیت بیشتر باعث درد مفاصل آنها می‌شد.

از سوی دیگر آنها متوجه شدند که همزمان با باران، میزان جستجو برای درد مفاصل کمتر می‌شد.

پس تا اینجای کار، نتایج این تحقیق برخلاف عقیده عامه مردم بود. البته پژوهشگران رد نکردند که ممکن است در برخی از افراد مبتلا به مشکلات مفصلی رابطه‌ قوی‌تری بین درد و تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد، اما آمار کلی که آنها یافتند به شرح بالا بود.

حالا سؤال این است که چرا بیشتر مردم به افزایش دردهای مفصلی همزمان یا حتی پیش از وقوع باران باور دارند. پژوهشگران معتقدند که این باوری قدیمی است که در مردم نهادینه شده و مردم ناخواسته یک سوگیری مثبت به سوی آنها دارند.

آنها وقتی که همزمان با تغییر آب و هوا دردهایشان بیشتر می‌شود و آنها را به سختی می‌آزارد، ناخواسته این دو را بر هم منطق می‌کنند و باور قبلی خود را تقویت می‌کنند، اما برعکس وقتی که وضعیت دردی اذیتشان نمی‌کند، یادشان می‌رود که وضعیت آب و هوا را در این حین به یاد بیاورند.

البته برای توجیه تغییرات درد مفاصل با تغییرات آب و هوا می‌توان یک دلیل منطقی تراشید: تغییر فشار هوا می‌تواند باعث انبساط و انقباض تاندون‌ها، عضلات و کپسول مفصلی و تغییر میزان مایع داخل مفصلی بشود و از این طریق اثر خود را اعمال کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج