۵۸۱۹۷۶
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

روحانی اصلاح طلبان را در وزارت علوم دور می زند؟

روحانی به جای آنکه وزیر علوم را با همراهی اصلاح طلبان معرفی کند، ترجیح داده تا برای این وزارتخانه سرپرست معرفی کند تا مانع از مخالفت‌ها در زمان رای اعتماد کابینه شود.

وب سایت اصولگرای مثلث آنلاین: روحانی به جای آنکه وزیر علوم را با همراهی اصلاح طلبان معرفی کند، ترجیح داده تا برای این وزارتخانه سرپرست معرفی کند تا مانع از مخالفت‌ها در زمان رای اعتماد کابینه شود.

در سال ۹۲ که عارف با دلخوری و فشار اصلاح طلبان به نفع روحانی کنار گذاشته شد، شنیده شد که روحانی از او خواسته تا برای وزارت علوم افرادی که مدنظر است را پیشنهاد دهد و در یک کارگروه گزینه‌ها را بررسی کند. این خبر تکذیب نشد اما آنچه مسلم است این است که از دوران اصلاحات سه وزارتخانه فرهنگ، کشور و علوم برای اصلاح طلبان به عنوان وزارتخانه‌های مهم در زمینه پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه اهمیت دارد.

روحانی برای کابینه دوازدهم همه وزاریش را به مجلس معرفی کرد غیر از وزیر علوم. جهانگیری خبر داد که در شب آخر معرفی وزیر علوم گزینه این وزارتخانه انصراف داده است. پیشتر نیز منابعی از اصلاح طلبان گفته بودند که روحانی درگیر انتخاب وزیر برای این وزارتخانه است تا آنجا که حتی ۹ گزینه او رد شده است.

در این وضعیت واعظی خبر می‌دهد که قرار است برای این وزارتخانه سرپرست معرفی شود. او توضیح می‌دهد:‌ «در مورد وزارت علوم به احتمال قوی به دلیل اینکه تمرکز روی ۱۷ وزیر است یک سرپرست معرفی می‌شود و سر فرصت اقای رئیس‌جمهور مشورت‌های لازم را می‌کند که وزیری علومی معرفی شود که این بار سنگین را پیش ببرد و مورد رضایت دانشجویان و اساتید باشد.»

دلیل تصمیم روحانی چیست؟

علت اینکه روحانی تصمیم گرفته تا به جای معرفی کردن وزیر، برای این وزارتخانه سرپرست معرفی کند این است که شاید نمی‌خواهد در آستانه رای گیری در مجلس با اصلاح طلبان دچار درگیر و اختلاف شود. او می‌داند که اصلاح طلبان برای پیشبرد اهداف فرهنگی خود چشم به فعالیت های وزارت ارشاد دارند و توسعه سیاسی را در وزارت کشور پیش می برند.
اما وزارت علوم از آن جهت که بدنه رای خود را در میان طیف دانشجو و تحول خواه ارزیابی می‌کنند، نیاز دارند. پیشتر هم دیده شده که انتخاب وزیر برای این وزارتخانه در هر دو جناح با حساسیت زیاد دنبال شده است. تنها وزیری که از دولت روحانی خارج شد نیز وزیرعلوم بود که با استیضاح مجلس نهم برکنار شد.

در این وضعیت اگر روحانی گزینه ای که معرفی می کند مورد دلخواه اصلاح طلبان نباشد، شکافش با فراکسیون امید به شدت زیاد می شود. در وضعیتی که اصلاح طلبان به چیدن این کابینه نیز انتقاد دارند، انتخاب وزیری مغایر با خواست آنها فشار را بر روی روحانی زیاد خواهد کرد.

احتمال اینکه در این وضعیت دیگر وزاری روحانی نیز از مجلس رای اعتماد نگیرند نیز وجود داشت. برای همین به نظر می رسد روحانی تعمدا سعی کرد برای مدیریت کردن شکاف با اصلاح طلبان فعلا از معرفی وزیر خود برای این وزارتخانه خودداری کند تا کل کابینه بتواند بدون مخالفت اصلاح طلبان از مجلس رای اعتماد بگیرد و از گردنه عبور کند.

در صورتی که وزیر علومی که در آینده روحانی معرفی می‌کند برخلاف میل اصلاح طلبان انتخاب شود نشان می‌دهد که انتخاب سرپرست تنها برای دور زدن اصلاح طلبان لیست امید و کسب رای آنها برای کابینه مورد استفاده قرار گرفت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلاح طلبان باید حواسشان جمع باشد که عده ای از اصولگرایان براشون تور اختلاف پهن کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج