۵۸۲۱۳۱
۴ نظر
۵۰۵۴
۴ نظر
۵۰۵۴
پ

تعدیل به جای حذف اعدام برای قاچاقچیان

بالاخره اصرارها، تأییدها و تکذیب‌های مکرر، مخالفت‌ها و موافقت‌ها به لغو اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، به تصویب طرح تعدیل مجازات اعدام در مجلس شورای اسلامی رسید. از آذرماه سال ٩٤ بود که بحثی جدی پیرامون حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر پیش آمد؛ بحثی که تا پیش از این جزء صحبت‌های ممنوعه بود.

روزنامه شرق: بالاخره اصرارها، تأییدها و تکذیب‌های مکرر، مخالفت‌ها و موافقت‌ها به لغو اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، به تصویب طرح تعدیل مجازات اعدام در مجلس شورای اسلامی رسید. از آذرماه سال ٩٤ بود که بحثی جدی پیرامون حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر پیش آمد؛ بحثی که تا پیش از این جزء صحبت‌های ممنوعه بود، حالا پایش در میان کنفرانس‌های خبری، مصاحبه‌های تلفنی و گفت‌وگوهای ویژه خبری باز شده است.
کارشناسان و مسئولان می‌گفتند شاید اعدام برای مجرمان مواد مخدر نتوانسته است به‌عنوان یک مجازات بازدارنده قوی عمل کند. کشف هرروزه مواد مخدر به میزان بالا در کشور (به گفته مسئولان) و شمار فزاینده زندانیان متهم به حمل و قاچاق مواد مخدر، شاید مهر تأییدی بر گفته منتقدان اعدام مجرمان مواد مخدر باشد.
براساس قوانین، هرکس بیش از پنج‌ کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره و سوخته‌ تریاک را وارد کشور یا از کشور صادر کند یا تولید یا توزیع یا خرید و فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد، با اعدام و مصادره اموال به‌استثنای هزینه‌ تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم، مواجه می‌شود. بیش از ٢٠ کیلوگرم تا صد کیلوگرم تریاک، به ازای هر کیلوگرم، دو‌ میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب اضافه می‌شود و در صورت تکرار، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم صورت می‌گیرد.
هرکس بیش از ٣٠ گرم هروئین، مورفین، کوکائین، متادون و دیگر مشتقات شیمیایی مورفین و کوکائین و نیز عصاره‌ شیمیایی حشیش و روغن حشیش را وارد کشور کند، به اعدام محکوم می‌شود. پیش از سال ۱۳۹۰ نگهداری و خریدوفروش برخی از مواد مخدر مانند حشیش و مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام نداشت که در این سال با اصلاحیه‌هایی همراه شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه‌ای اعلام کرد هر فردی که بیش از ٣٠ گرم مواد مخدر از نوع حشیش یا مواد صنعتی را حمل، خرید، فروش و نگهداری کند، مجازاتش در حکم مجازات مواد مخدر از نوع هروئین است. قاضی ولی‌الله حسینی از همان روزهای ابتدایی، موافق طرح لغو مجازات اعدام بود.
با مثبت‌ارزیابی‌کردن این اتفاق می‌گوید: «من به طور کلی موافق حذف اعدام به هر شکلی در جامعه هستم. مجازات اعدام هم در تئوری حقوقی قتل و هم در حقوق اسلام جایگاهی ندارد. درباره مجازات‌های مواد مخدر می‌توان به این نتیجه رسید که اعدام هیچ توجیهی ندارد، به این دلیل که سال‌هاست تئوری و نظریه شدت مجازات‌ها کنار رفته و طرفداران خود را از دست داده است؛ یعنی به این شکل نیست که شدت مجازات اثربخشی داشته باشد.
موضوع دوم که موضوعی کیفرشناسی است و به مجرمان مربوط می‌شود این است که هدف از اجرای مجازات معمولا دو دلیل دارد؛ یکی تنبیه و اصلاح مجرم و دوم ارعاب جامعه. به نظر می‌رسد ترس جامعه از اعدام، جنبه پیشگیرانه این مجازات است، درباره اعدام وقتی که شخص اعدام می‌شود پس جنبه اصلاح مجرم از بین می‌رود و مجرمی باقی نمی‌ماند که برای اصلاحش تلاش کنیم.
در هدف دوم که تنبه جامعه است، به دلایل متعدد شدت مجازات نمی‌تواند به تنهایی ارعاب را ایجاد کند. مادامی که بسترها و زمینه‌های اقتصادی و بی‌کاری و انگیزه‌های قوی برای ارتکاب جرم وجود دارد، شدت مجازات کاری را از پیش نمی‌برد. به‌عنوان مثال وقتی متهم تصمیم به ارتکاب جرم دارد، سود و منفعت خود را از جرم ارتکابی حساب می‌کند، مثلا می‌گوید من این‌قدر سود می‌برم و اگر هم گیر بیفتم، آن‌قدر ضرر می‌كنم. بنابراین خود مجازات اعدام به‌تنهایی بالانس را برای مرتکب جرم ایجاد نمی‌کند.
او پیش خود می‌گوید یا گیر می‌افتم و از این زندگی راحت می‌شوم یا موفق می‌شوم و زندگی‌ام را عوض می‌کنم». این مدرس دانشگاه در پایان افزود: «در این شیوه مجازات، سازندگی نمی‌بینیم. غیر از مواردی که معذوریت‌های فقهی داریم، به نظرم بهترین کار این است که مجازات اعدام را حذف کنیم. موضوع دوم بحث جامعه‌شناسی ماجراست.
حذف مجازات اعدام از ناحیه جامعه‌شناسان طرفدارانی دارد؛ یعنی در واقع طرفداران حذف اعدام از منظر جامعه‌شناسی می‌گویند مجازات اعدام یک خشونت قانونی است و آنها مخالف هر نوع ترویج خشونت در جامعه هستند. بنابراین مجازات اعدام در قوانین جزایی روحیه خشن را ترویج می‌کند و دست قضات را برای توسعه خشونت قانونی در جامعه باز می‌گذارد. جرم‌شناسان و روان‌شناسان هم دلایل خود را برای حذف اعدام دارند. طرفداران کرامت انسان هم معتقدند که ما به انسان حیات نداده‌ایم که حیات او را سلب کنیم».
براساس مصوبه دیروز مجلس، مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح سرد یا گرم کشیده یا سلاح گرم را به قصد استفاده حمل کند، نقش سازماندهی، مدیریت یا سرکردگی یا پشتیبانی مالی یا سرمایه‌گذاری داشته و اگر هم از اطفال و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال يا مهجوران برای ارتکاب جرم استفاده کند، محکوم به مجازات اعدام می‌شود. کسانی که به جرم حمل مواد مخدر کمتر از مقدار گفته‌شده دستگیر شوند و سابقه محکومیت بالای ۱۵ سال نداشته باشند نیز اعدام نخواهند شد.
همچنین سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با «شرق» تصریح کرد: «این طرح نزدیک به دوسال‌ونیم بر سرش بحث و جدل بود. خیلی‌ها در مخالفت با اعدام، به دنبال حذف بودند، اما عملا بحث حذف اتفاق نمی‌افتد. ما در صحبت‌های مسئولان مدام به واژه حذف می‌رسیدیم، درحالی‌که از همان روزهای اول نگاه ما کاهش موارد اعدام بود. ما در قانون ایران بالای ١٥ مورد اعدام داریم.
بحث بر سر این بود که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بر دو، سه گروه مختلف متمرکز شود؛ دسته اول شامل کسانی می‌شد که در درگیری‌های مسلحانه حضور داشتند، گروه دوم رؤسای باندها و گروه سوم تأمین‌کنندگان مالی باندهای قاچاق بودند، در نهایت هم مجلس با همت کمیسیون قضائی این طرح دیروز تصویب شد. اقدام بسیار خوبی است و باعث می‌شود حداقل بالای ٧٠ درصد موارد اعدام در کشور ما پایین بیاید».
وی افزود: «ما از طرف سازمان‌های بین‌المللی دراین‌باره به‌شدت تحت فشار بودیم که چرا ایران پس از چین بالاترین میزان اعدام را دارد. من مطمئنم گزارش سال ٢٠١٨ که گزارش اعدام سازمان ملل منتشر شود ما در پایین‌ترین رده‌ها قرار خواهیم گرفت». وی با طرح این سؤال که ما چه کسانی را اعدام می‌کردیم تصریح کرد: «آیا هدف ما قاچاقچیان بین‌المللی بود؟ ‌
خیر! شاید تا ٩٠ درصد اعدام ما مربوط به کسانی بود که بر فرض ١٠ کیلو تریاک را از شرق کشور به غرب کشور حمل می‌کردند و بعد از اینکه حکم اعدام آنها صادر می‌شد و آن را مورد بررسی قرار می‌دادیم، متوجه می‌شدیم که شخص هنوز خانه هم ندارد. هنوز ماشین ندارد. تا امروز ‌هزاران نفر را اعدام کرده‌ایم و ‌هزاران نفر هم پای اعدام هستند.
در این مدت نگاه ما این بود که چرا این افراد باید اعدام شوند و فرزندان آنها نگاه دشمنی با کشور پیدا کنند؟ اصلا این ماجرا چه تأثیری بر قاچاق مواد مخدر داشت؟ ‌آیا این اعدام‌ها توانست ورود مواد مخدر را به داخل کشور کاهش دهد یا دسترسی را به آن کم کند؟ پاسخ خیر است. البته بعضی اعتقاد دارند در صورت حذف اعدام وضع از این هم بدتر بود، اما سؤال این است که وضع خیلی بدتر یعنی چه؟
دسترسی ما به مواد مخدر و روانگردان تنها پنج‌ دقیقه طول می‌کشد، مثلا اگر اعدام نبود آیا این زمان به دو دقیقه می‌رسید؟ ما در این سال‌ها به آخر خط مواد مخدر رسیده بودیم و فقط خود را در دنیا زیر سؤال می‌بردیم و کسانی را اعدام می‌کردیم که صرفا واسطه بودند. از طرفی آدم‌ها را به‌خاطر حمل ١٥٠ گرم شیشه اعدام می‌کردیم، درحالی‌که ١٥٠ گرم شیشه مصرف شخصی یک فرد معتاد به شیشه است و او را به‌خاطر حمل ماده مصرفی خود اعدام می‌کردیم».
صفاتیان در پایان خاطرنشان کرد: «این اتفاق بسیار خوب است و از نظر من در نهایت در حوزه مبارزه با مواد مخدر گام مثبت و مؤثری خواهد بود. ما الگویی برای کشورهای همسایه نیز خواهیم بود تا در مجازات اعدام برای حاملان مواد مخدر تجدیدنظر کنند».
این طرح حذف کامل اعدام قاچاقچیان را در بر ندارد، اما شاید راه‌حلی برای جلوگیری از فرار پدرخوانده‌ها و قربانی‌شدن خرده‌فروشانی باشد که در زندگی‌شان چاره‌ای جز اشتباه ندیده‌اند. باید منتظر نتیجه این اتفاق بود؛ اتفاقی که می‌تواند چوبه‌های دار کمتری را در شهر برپا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا را شکر که اعدام حذف شد و قاچاقچیای عزیز میتونند به کارشون برسند با خیال راحت وسینه سپر وگردن کلفتشون رو دیگه تبر هم نمیزنه و آب تو دل معتادای عزیزمون هم تکون نخوره الهی مسوولان فدای این معتادا و قاچاقچیای نازنین بشن

    • بدون نام

      مزخرف گویی تا چه حد ؟ 150 گرم مصرف یه نفر شیشه ای است ؟؟؟ آقا خیلی پرتی شما یا دارن جنس قلابی بهت میندازن 150 گرم خیلی خیلی زیاده

    • بدون نام

      خدا را شکر که اعدام حذف شد و قاچاقچیای عزیز میتونند به کارشون برسند با خیال راحت وسینه سپر وگردن کلفتشون رو دیگه تبر هم نمیزنه و آب تو دل معتادای عزیزمون هم تکون نخوره الهی مسوولان فدای این معتادا و قاچاقچیای نازنین بشن

    • ممد

      باسلام.دیروزخوندم که آقای لاریجای گفتن اعدام آخرین راهکارباشه وحبسهای بلندمدت وبدونه بخشش بدن که به نظر مازندانیهاهمون اعدام سگش شرف داره به این حبسا.مثلا ۱۰یا۲۰ یا.....جبس بدن شماچه تصوری از دگرگون نشدن خانواده تواین مدت ندارین الان توی زندان به طور معمول ماهیانه۸۰۰تومم خرج هرزندانیه.(توی قزالحصار)لباس گرون وبی کیفیت که فقط باید از زندان تهیه کرد.پول آب.غذا.حتی شیشه اتاقی ۲ بادشکونده رو طلق انداختن اونم ۱۲۰تومن از زندانی گرفتن .به نظرما توبه کننده ها وزندانی(چون کسانی که قانون گذارن خودشون نکشیدن ونمیفهمن اینو)بایدحبس بلندمدت بدن ولی مثلا۳۰سال وزندانی ۱یا۲سال رو داخل باشه وبقیش روتعلیق بدن وفرصتی باشه برای نگه داشتن خانواده و برگشتن به جامعه نه اینکه کاری کنن طرف بعداز۱۰سال چکارمیتونه بکنه مجبوره بازم بره دنبال خلاف.ماهمه یکصدا میگیم عفو.تعلیقی.یاحبس خانگی .یا دستبند الکترونیکی.چون خانواده هامون درحال گسستن وفروپاشی هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج