۵۸۳۰۶۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

رئیس‌جمهور و بیان حقایق انتخاب وزرا

سخنان رئیس‌جمهور در مجلس در ارتباط با دفاع از دولت دوازدهم و کاندیداهای وزارتخانه‌های مختلف دارای گزاره‌های متفاوتی بود. یکی از مهم‌ترین این گزاره‌ها که بیان‌کننده چارچوب‌های محتوایی موجود در تعیین وزرا در بافت موقعیتی کنونی است، به جمله مربوط به حضور زنان در هیات دولت بازمی‌گشت.

مهدی مطهرنیا در روزنامه آرمان نوشت: سخنان رئیس‌جمهور در مجلس در ارتباط با دفاع از دولت دوازدهم و کاندیداهای وزارتخانه‌های مختلف دارای گزاره‌های متفاوتی بود. یکی از مهم‌ترین این گزاره‌ها که بیان‌کننده چارچوب‌های محتوایی موجود در تعیین وزرا در بافت موقعیتی کنونی است، به جمله مربوط به حضور زنان در هیات دولت بازمی‌گشت.
دکتر حسن روحانی که در گزاره‌های قبلی بر عدم وجود فشارهای متفاوت در جهت انتخاب وزرا برای انتخاب کابینه دولت دوازدهم تاکید داشت، در ارتباط با زنان به ناگاه به بیان حقایق زیرپوستی تعیین وزرا اشاره کرد و آن را بسیار ظریف به نمایش گذاشت. تاکید رئیس‌جمهور بر این نکته بود که او خواهان انتخاب ۳ وزیر زن برای کابینه دولت دوازدهم بوده است، اما با تاکید بر این نکته که این امر شدنی نبود و امکانپذیر نشد، به‌گونه‌ای تلویحی بخشی از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها برای انتخاب نیروهای موردنظر برای وزارتخانه‌های متفاوت را مطرح کرد.
هرچند که این آشکارسازی مستقیم نبود، اما پیام خاص خود را به جامعه پیام‌خواه یا مخاطب خویش عرضه کرد. در این میان باید به این نکته توجه داشت که حضور زنان و مردان، جوانان و کهنسالان طبقات مختلف اجتماعی در ارتباط با کنش‌های سیاسی و گزینش کنشگران و بازیگران سیاسی مهم است. این نگاه که باید مورد توجه قرار گیرد، برمفهوم شایسته‌سالاری متکی است.
شایستگان باید از میان همه نیروها برگزیده شوند و معیارها و شاخصه‌های متفاوتی برای شایستگی در جهت تصدی پست‌های گوناگون احصا و پس از آن با کاندیدای شناسایی‌شده تطبیق داده شود. همچنین فارغ از آنکه جنسیت افراد چیست، میزان سن آنها چه اندازه است، یا از کدام منطقه و جایگاه برخاسته‌اند، باید شایستگان در مقام‌های متفاوت، مناسب و متناسب با امتیازهایی که بر مبنای شاخصه‌ها دارند، بر کرسی‌های متفاوت بنشینند.
با توجه به جهت‌گیری جامعه، از منظر برخی شاهد برخی حساسیت‌ها در برابر نیمی از نیروی انسانی جامعه در مسابقه شایسته‌سالاری هستیم. با توجه به این معنا باید گفت عدم حضور زنان در کابینه و در سطوح بالای مدیریتی از زاویه نگرشی عدالت‌گرایانه مورد توجه است. در ارتباط با کابینه و کلیت آن نیز باید گفته شود که این کابینه نهایت تلاش حسن روحانی را برای پل زدن از وضعیت قبل به وضعیت جدید نشان می‌دهد، اما در نهایت پاسخگوی انتظارات و خواسته‌های بخش عظیمی از مردم در جهت انتقال وضعیت موجود به وضع مطلوب تلقی نمی‌شود.
اگر چه کابینه دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است، اما با این وجود طیف وسیعی از هواداران، حسن روحانی را در اینکه این تصمیم در مسیر شعارهای ایجابی و پیشرو رئیس‌جمهور باشد، با تردید روبه‌رو می‌سازد. هواداران حسن روحانی به‌دلیل مصلحت‌های ملی و عمومی و اعتبار و اعتمادی که برای شخص او در هنگام ارائه وعده‌های انتخاباتی به جامعه قائل بوده‌اند، از این هواداری خرسند بودند و در مسیر هواداری بیشتر و پشتیبانی فزاینده‌تر از او حرکت کردند.
بدین خاطر امید دارند که با وجود این نقدها به دولت کنونی، این افراد بتوانند همگام با روحانی بوده و رئیس‌جمهور همگام با خواسته‌ها و نیازهای مردمی که در کمپین انتخاباتی با او همراه بوده‌اند، رده‌های مختلف بوروکراسی و دولت را هدایت کند. به امید اینکه مردم بتوانند زمینه‌های مناسبی از تلاش‌های خالصانه، پر شتاب و همچنین خدمتگزارانه به ملت شریف ایران را شاهد باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج