جاباما
۵۸۳۱۰۳
۱ نظر
۵۰۴۶
۱ نظر
۵۰۴۶
پ

پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک

چشمه‌های ریتمیک چشمه هایی هستند که خواص جزر و مدی از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، سطح آب این چشمه‌ها در دروه‌های زمانی نسبتا منظمی بالا و پایین می‌شود.

برترین ها: چشمه‌های ریتمیک چشمه هایی هستند که خواص جزر و مدی از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، سطح آب این چشمه‌ها در دروه‌های زمانی نسبتا منظمی بالا و پایین می‌شود. گاهی چشمه به طور کامل متوقف می‌شود و و بعد از چند دقیقه یا یا چند ساعت دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند. علت این دوره‌ای بودن دقیقا مشخص نیست، اما یک نظریه نسبتا صحیح وجود دارد.

تصور می‌شود در نزدیکی چشمه‌های ریتمیک یک غار بزرگ زیرزمینی با جریان آب دائمی وجود دارد. خروجی غار یک لوله باریک است که ابتدا به سمت بالا رفته و سپس به شدت خم می‌شود تا به چشمه می‌رسد. همانطور که آب غار را پر می‌کند لوله نیز پر می‌شود. وقتی سطح آب به بالاترین نقطه در لوله می‌رسد، از خمیدگی سرازیر می‌شود و به سمت چشمه می‌ریزد. این باعث یک اثر سیفونی می‌شود که آب را از غار می‌کشد تا آن را خالی کند. وقتی سطح آب افت کرد هوا وارد لوله می‌شود، سیفون را می‌شکند و چشمه متوقف می‌شود. سپس دوباره سطح آب غار افزایش می‌یابد و چرخه تکرار می‌شود.

چشمه‌های ریتمیک پدیده‌ای نادر هستند. احتمالا بیش از صد چشمه ریتمیک در جهان وجود ندارد. بزرگترین چشمه ریتمیک جهان، چشمه اینترمیتنت است که در وایومینگ قرار دارد. چشمه ریتمیک دیگر در تنسی قرار دارد. این چشمه دوره ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه‌ای دارد و جریان آن از یک چند قطره تا ۲۰۰۰ لیتر در دقیقه متغیر است.
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری بین شمس آباد و روستای خراجی یک چشمه ریتمیک به اسم چشمه وقت و ساعت هست تشریف بیارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج