۵۸۳۸
۱ نظر
۵۰۶۷
۱ نظر
۵۰۶۷
پ

استفاده از لنزها، برق خاصی به چشمان می‌دهد اما...

چشمان شیشه ای

با پیشرفت علم و تکنولوژی، پزشکان برای اکثر مشکلات راه‌حل پیدا کردند. کما اینکه این راه‌حل‌ها همیشه سمت و سویی نیز به زیبایی داشته است. یکی از این کشفیات لنز است که لنزها دو نوع هستند

چشمان شیشه ای

چشمان شیشه ای

با پیشرفت علم و تکنولوژی، پزشکان برای اکثر مشکلات راه‌حل پیدا کردند. کما اینکه این راه‌حل‌ها همیشه سمت و سویی نیز به زیبایی داشته است. یکی از این کشفیات لنز است که لنزها دو نوع هستند:

۱) لنزهای طبی

۲) لنزهای رنگی. لنزهای طبی مخصوص آن دسته از افرادی است که تمایلی به استفاده از عینک ندارند و به هر شکلی عینک آنها را اذیت می‌کند. لنزهای رنگی فقط جنبه زیبایی دارند و انتخاب تنوع رنگ آن نیز بستگی به تمایل فرد دارد. اما در این میان، دسته سومی هم وجود دارد که شامل لنزهای رنگی - طبی است که این لنزها هم جنبه پزشکی دارند و هم زیبایی.استفاده از این دایره‌های پلاستیکی براق، آداب و رسوم خاص خودش را دارد و هنگام خرید و مصرف آنها باید به چند نکته توجه کرد.


انتخاب مناسب کدام است؟

باید از لنزی با جنس مرغوب و کیفیت مناسب استفاده کرد که این کیفیت را نمی‌توان از روی ظاهر کالا یا نحوه بسته‌بندی آن تشخیص داد و تنها راه تشخیص آن تهیه از یک منبع مطمئن است. این منبع مطمئن کلینیک‌ها و مطب‌های چشم‌پزشکی هستند. شرکت‌هایی که نمایندگی رسمی دارند و محصولات را وارد می‌کنند. محصولات خود را به افراد و مغازه‌دارها نمی‌فروشند و فقط در اختیار این مراکز، با توجه به سفارش بیماران قرار می‌دهند. به هیچ‌وجه از آرایشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های فروش لوازم آرایشی - بهداشتی نباید لنز خریداری کرد.


نحوه نگهداری آنها بسیار مهم است

به طور کلی نحوه نگهداری لنز رنگی و طبی تفاوتی با یکدیگر ندارند. تمیز بودن لنز و عاری از میکروب بودن آن چون روی سطح قرینه چشم می‌نشیند بسیار مهم است. وقتی لنز روی قرینه قرار می‌گیرد، اکسیژن کمتری به قرینه می‌رسد و وقتی میزان اکسیژن کم می‌شود، احتمالا ابتلا به عفونت ناشی از میکروب‌های محیط افزایش پیدا می‌کند. برای نگهداری لنز باید از محلول‌های مخصوص استفاده کرد، بدین روش که کمی از محلول را داخل جا لنزی ریخته و لنز را داخل آن قرار می‌دهیم. لنز باید داخل مایع معلق باشد تا خشک نشود. چه زمانی که می‌خواهید لنز را داخل چشم بگذارید و چه زمانی که می‌خواهید از چشم خارج و داخل جا لنزی بگذارید، باید دست‌های خود را کاملا با آب و صابون شست‌وشو دهید و یا از مواد ضدعفونی‌کننده دیگر استفاده کنید. در ضمن لازم به ذکر است که بعد از هر مرتبه استفاده از لنز باید مایع داخل جالنزی تعویض شود.


چشمان شیشه ای

مضرات این دایره پلاستیکی:

مهم‌ترین مشکلی که لنز می‌تواند برای چشم ایجاد کند، عفونت قرینه است. لنز وقتی در چشم قرار می‌گیرد، سدی در برابر قرینه ایجاد می‌کند که باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به آن منطقه می‌شود، کمبود اکسیژن خطر عفونت و زخم شدن قرینه را افزایش می‌دهد. اینجاست که میکروب‌های موجود در محیط و میکروب‌های موجود در اشک دست به کار می‌شوند و به یک عامل بیماری تبدیل می‌شوند. به سرعت پخش می‌شوند و سطح زخم را می‌پوشانند و باعث عفونت قرنیه می‌شوند.درمان این عفونت‌ها گاهی بسیار مشکل است و وقتی زخم عمیق می‌شود، حتی پس از درمان نیز به صورت یک لکه سفیدرنگ روی سطح قرنیه باقی می‌ماند. در صورت بروز چنین حالتی باید بیمار سریع به چشم‌پزشک مراجعه کند، زیرا در صورت عدم درمان موفق و زودهنگام، نیاز به پیوند قرینه است و حتی در مواردی ممکن است میکروب‌ها وارد چشم شوند و چشم را از بین ببرند. بنابراین در صورت ناراحتی ناشی از لنز باید بلافاصله لنز را خارج و سریعا به مراکز چشم پزشکی مراجعه کرد. از مصرف خودسرانه دارو و قطره نیز باید اجتناب کرد.


رنگی یا طبی با هم فرقی ندارند

ممکن است شنیده باشید که لنزهای رنگی مضررات بیشتری دارند، اما در حقیقت اینطور نیست، هر دو نوع لنز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و لنزهای رنگی ارزان‌قیمتی که در مراکز مختلف عرضه می‌شود، فاقد کیفیت لازم است.

نحوه نگهداری و مراقبت از آنها یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما چون لنزهای رنگی معمولا در زمان آرایش استفاده می‌شوند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند، زیرا گاهی ذرات آرایشی زیر لنز می‌رود و می‌تواند باعث عفونت و یا قرمزی چشم شود.


چشمان شیشه ای

عمر لنزها کوتاه است

لنزها معمولا دو نوع هستند:

۱) لنزهای کوتاه‌مدت یا فصلی

۲) لنزهای طولانی‌مدت یا سالانه

لنزهای فصلی حداکثر ۳ ماه و لنزهای سالانه حداکثر یک سال قابل استفاده هستند. بنابراین پس از اینکه دوره عمر متوسط لنز به پایان رسید باید تعویض شوند. البته این زمان‌ها مطلق نیستند، زیرا در برخی افراد به دلیل غلظت و نوع ترکیبات شیمیایی اشک ممکن است زودتر رسوب روی لنز بنشیند و لنز زودتر از بین برود. به عنوان مصرف‌کننده هر موقع احساس کردید روی لنز رسوب گرفته و یا وقتی آن را در چشم می‌گذارید، برای چشمانتان ناراحتی و یا قرمزی ایجاد می‌کند. باید بلافاصله لنز را در بیاورید و آن را تعویض کنید.


چشمان شیشه ای

محدودیت‌های استفاده از لنز:

ساعات استفاده از لنز باید محدود باشد. در محیط‌های آلوده دارای گرد و خاک و آب و هوای خشک، استخر، حمام، جاهایی که کلر و مواد ضدعفونی‌کننده وجود دارد، مراکزی که مواد شیمیایی در آن وجود دارد، بهتر است لنز استفاده نشود.

اگر فردی به استفاده از لنز حساسیت دارد، بهتر است از آن استفاده نکند و عینک را جایگزین آن کند.

در صورت حساسیت خیلی شدید، حتما باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mary

      ممنون جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج