۵۸۴۳۵۰
۱۵ نظر
۵۰۱۲
۱۵ نظر
۵۰۱۲
پ

طفره‌ی جعفر پناهی از رویارویی با مهدویان

سکانس زشت این مراسم، رفتار عجیب و غیرحرفه‌ای جعفرپناهی بود. پناهی به همراه چند سینماگر دیگر برای اعطای جایزه به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ماجرای نیمروز» دعوت شد که به‌رغم اصرار برگزارکنندگان جلسه، به روی سن نرفت و پس از دریافت جایزه توسط مهدویان، تازه به پشت میکروفن رفت.

روزنامه صبح نو: سکانس زشت این مراسم، رفتار عجیب و غیرحرفه‌ای جعفرپناهی بود. پناهی به همراه چند سینماگر دیگر برای اعطای جایزه به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ماجرای نیمروز» دعوت شد که به‌رغم اصرار برگزارکنندگان جلسه، به روی سن نرفت و پس از دریافت جایزه توسط مهدویان، تازه به پشت میکروفن رفت. جعفر پناهی با حضور در جایگاه با بیان اینکه ما مخالف این نیستیم که چه کسی فیلم بسازد یا نه گفت: «وقتی صحبت از ساخت فیلم‌های دولتی با بودجه‌های کلان دولتی و اختصاص چندین سالن سینمایی به آن است، حداقل چند سالن سینمایی نیز به ما بدهید.»

پس از این اتفاق، وقتی مهدویان برای دست دادن به سمت وی رفت، بازهم پناهی رفتار زشت خود را ادامه و از دست دادن با کارگردان ماجرای نیمروز خودداری و خودش را به کوچه علی چپ زد.

اما علت این رفتار پناهی چیست؟ آیا پناهی که در طول سالیان فعالیت سینمایی خود، به عقیده بسیاری از کارشناسان حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن داشته و بیشتر نان همین حواشی را خورده است، با مهدویان مشکل شخصی دارد؟

پناهی در آخرین فعالیتش «تاکسی» را ساخته که در آن اثری از سینما نیست و صرفاً بیانیه سیاسی است که از دهان چند نابازیگر خارج می‌شود. البته همین پلان سکانس سیاسی که سراسرسیاه‌نمایی از سرزمینش است، توانسته خرس طلایی برلین را ببرد. اثری که به عقیده روشنفکر و حزب‌اللهی کیلومترها ازیک اثر سینمایی و استانداردهای معمول آن فاصله دارد.
اگر صفحه ویکی‌پدیای کارگردان «آفساید» را بررسی کنید متوجه خواهید شد که اخبار مربوط به او، بیش از آن که هنری باشد، سیاسی است. گویا پناهی از هنر و هنرمندی نا امید شده و ترجیح می‌دهد در حواشی زیست کند. با این مشی لااقل در جشنواره‌های اروپایی عزیز است و همیشه برایش کف می‌زنند و صندلی مخصوصی خواهد داشت. حال باید پرسید رفتار جعفرپناهی در مقابل مهدویان و فیلمش با چه هدفی است؟
دو فیلم مهدویان، چه «ایستاده درغبار» و چه «ماجرای نیمروز» هردو جزو بهترین آثار دو سال اخیر سینمای ایران شناخته شده‌اند و توسط کارشناسان و مردم مورد استقبال قرار گرفته‌اند. تصویری که پناهی با تاکسی و مهدویان با ماجرای نیمروز از ایران و مردمش نشان می‌دهد، فرق زمین است تا آسمان. فارغ از دلیل رفتار پناهی در جشن منتقدان، که طبیعتاً به دلیل دشمنی با مضامین فیلم‌های مهدویان است یا حسادت نسبت به کارگردانش، این نکته برای محمدحسین مهدویان نمایان می‌شود که راه را درست رفته و باید دید در این مسیر ثابت قدم خواهد ماند یا نه؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا اتفاقن به همین پناهی باید سینما داد کلی هم بودجه داد کل فیلماش هم پخش شه بعد خودش متوجه میشه هیشکدوم از مردم نمیرن فیلمشو ببینن حساب کار دستش بیاد فک نکنه خواهان داره باید قبول کنه فیلماشو مردم نمیبینن حالا هر حرف روشنفکرمابانه ای میخاد بزنه ..بهش سینما بدید دیگه بهانه ای نداشته باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جعفر پناهی یکی از بزرگترین فیلمسازهای ایران در این دو دهه بوده ...اگر نخواسته با مهدویان دست بده ، از صداقت و راستگوئیش بوده و بخاطر عقاید محکمش هست ...وگرنه اطراف ما رو ریاکاران پر کردن ... من به این رفتارش آفرین میگم ...اعتراضِ کاملا به جا و درستی داشته...وقتی گوش شنوایی برای شنیدن نیست باید رفتارها رو تغییر داد. .

      • بدون نام

        عزیزی که میگی از صداقتش بوده که دست نداده. اتفاقا در فرهنگ عمومی میگن از بیشعورب و بی ادبیش بوده و شک نکن فیلمای همچین ادم حسود و عقده ای رو هیچکس جز حسودا و عقده ایا نمیرن ببینن.بای

      • بدون نام

        یعنی فیلمهای مههدویان سیاسی نیست؟ مهدویان نباید استعدادش رو برای ارائه "روایتی خاص" از تاریخ حروم کنه

    • رضا

      عجب نقدی منصفانه ای کردی!!!؟ آخه وقتی دست پناهی رو از همه چی کوتاه میکنن و اون هم با يه موبایل فیلمی میسازه که برنده جایزه بین المللي ميشه! یعنی ما کارگردان و فیلمساز عرزشی میخواهیم نه ارزشی مثل پناهی

    • ایرانبان

      آب و بریز همونجا که میسوزه

    • فریاد

      این مراسم! کدام مراسم؟

    • امید

      خب بنده خدا حق داره ، واسه این سریال کلاه پهلوی چرت میلیارد ها تومان پول بیت المال خرج کردید اما نوبت به این کارگردان بین المللی میرسه ممنوع ال کار و ممنوع التصویرش می کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب پناهی قدیما در همچین مواردی میگفتن اگر خیلی سوختی بشین توی لگن آب سرد

    • بدون نام

      هدف برگزاركننده ها جي بوده كه انتظار داشتن جعفر جايزه ي مهدويان رو بده؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اقای بدون نام الفاظ لگنی،ادبیات فیلمسازهای موفق راداری چرا میذاری حقت رادیگران بخورند؟؟؟؟

      • بی نام

        عکسشو گفتی جان برادر :اونی که تولگن اب سرد بشینه کارگردان نیست روزینامه کیهانه!!!!!!!!

    • بدون نام

      آخه مهدویان چرا خودش رو ضایع میکنه با این جور آدمی دست بده...و مسولین محترم چرا از ایشون خواستند که بیاد برای اهدا ! برای یکی دیگه و یه فیلمه دیگه صداش میکردن به نظر میاد کاملا عمدی بوده تا پناهی هم بیاد و اون حرفا رو بزنه!!

    • بدون نام

      پناهی از سینمای ایران و اسپانسر فیلم ماجرای نیمروز طلبکاره... چرا تلافیش رو سر کارگردانی مهدویان خالی کرد؟!!!!!

    • سعید

      به نظرم آقای پناهی بسیار کار درست و سنجیده ای انجام دادن . تفاوت میان او و امثال مهدویان که یک فیلمساز فرمایشی است ، از زمین تا آسمان است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج