۵۸۴۵۴۱
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

چرا بازاریابی محتوا برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

آیا استارتاپ شما از بازاریابی محتوا به عنوان کانالی برای رشد استفاده می‌کند؟ اگر جواب شما به این سؤال «آری» است، پس جزء اکثریت هستید. بر اساس نظرسنجی شرکت WP Curve (که ارائه دهنده خدمات پشتیبانی به سایت‌های وردپرس است)، ۸۹% استارتاپ‌های شرکت کننده در این نظرسنجی از بازاریابی محتوا استفاده می‌کردند.

برترین ها - حمید پاشایی: آیا استارتاپ شما از بازاریابی محتوا به عنوان کانالی برای رشد استفاده می‌کند؟

اگر جواب شما به این سؤال «آری» است، پس جزء اکثریت هستید. بر اساس نظرسنجی شرکت WP Curve (که ارائه دهنده خدمات پشتیبانی به سایت‌های وردپرس است)، 89% استارتاپ‌های شرکت کننده در این نظرسنجی از بازاریابی محتوا استفاده می‌کردند.

این مسلماً رقم بسیار بزرگی در استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا است، ولی این استارتاپ‌ها در عمل واقعاً چقدر در این زمینه موفق هستند؟

استارتاپ طراحی گرافیک Design Pickle تقریباً 1200 مشتری اول خود را از طریق محتوا و پست‌های میهمان جذب کرد.

استارتاپ تحویل غذای Blue Apron در سال ۲۰۱۵ رشدی ۵۰۰ درصدی داشت که حاصل ارائه سرویسی عالی و استراتژی‌های بازاریابی محتوای هوشمندانه بود. نمونه‌های بسیار دیگری وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. با اینکه بعضی از این استارتاپ‌ها در اجرای استراتژی بازاریابی محتوای خود چندان موفق نبودند، ولی بر اساس آمار می‌دانیم که ۷۰% استارتاپ‌ها از تلاش‌های کانتنت مارکتینگ خود رضایت دارند.
چرا بازاریابی محتوا برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

نتایج نظرسنجی WP Curve در مورد این رضایت به شکل زیر است:

چقدر از بازاریابی محتوایی خود راضی هستید؟

۵۶ نفر از ۶۳ نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی به این پرسش پاسخ دادند.

1. تا حدی راضی (20 نفر / 36%)

۲. بسیار راضی (۱۹ نفر / ۳۴%)

3. بی طرف (8 نفر / 14%)

۴. تا حدی ناراضی (۶ نفر / ۱۱%)

5. بسیار ناراضی (3 نفر / 5%)

نظر ما در این مورد این است که بازاریابی محتوا مهم است، اگر نگوییم مهم‌ترین استراتژی رشد برای استارتاپ شماست. دلایل این موضوع این‌ها هستند:

محتوا بر دیگر استراتژی‌ها اثرگذار است

تلاش‌های بازاریابی محتوای شما تقریباً بر تمام استراتژی‌های آنلاین دیگر شما تأثیرگذار است. برای مثال:

• می‌خواهید افراد عضو لیست ایمیل شما شوند؟ محتوا می‌تواند کمک کند.

• روی استراتژی سئو کار می‌کنید؟ محتوای مرتبط و با کیفیت می‌تواند منجر به ایجاد ترافیک شود و سئوی شما را تقویت کند.

• به این فکر می‌کنید که در شبکه‌های اجتماعی چه چیزی ارسال کنید؟ به اشتراک گذاری پست‌های وبلاگتان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

• می‌خواهید راهی پیدا کنید تا با اینفلوئنسرها یا سایر افراد ارزشمند ارتباط برقرار کنید؟ آوردن اسم آن‌ها در محتوای شما بهانه خوبی است تا در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها وارد ارتباط شوید.

• به دنبال راهی هستید تا عضویت در نرم‌افزار SaaS خود را افزایش دهید و اطلاعاتی که مشتریان نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید؟ با استفاده از محتوا این کار را کنید!

در عمل، محتوا می‌تواند پایه بسیاری از استراتژی‌های دیگر شما باشد، به خصوص ایجاد ترافیک بیشتر به وبسایتتان.

محتوا صدای شما را می‌رساند

هر کسب و کاری دوست دارد روی مخاطبان خود به شکلی نفوذ داشته باشد، اینطور نیست؟ محتوا ابزاری عالی برای پرورش صدایی مقتدرانه و ثبت کردن برند شما در ذهن مخاطبانتان است.

مسئله مهم ایجاد نفوذ و شهرت و حتی صدایی از اثرگذاری است. محتوای هوشمدانه این موضوع را انتقال می‌دهد که شما کسب و کاری جذاب برای دنبال کردن هستید.

بازاریابی محتوایی کم هزینه است

شما استارتاپ‌ها احتمالاً همیشه دغدغه‌های مالی زیادی دارید و سعی می‌کنید تا حد امکان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، مگر اینکه به شکلی سرمایه قابل توجهی دریافت کرده باشید. معمولاً بیشترین قسمت پولی که دارید صرف توسعه محصول می‌شود، و احتمالاً بودجه مارکتینگ را تا حد امکان کاهش می‌دهید.

اینجاست که محتوا به کارتان می‌آید.

در واقع تقریباً همه افراد می‌توانند تولید محتوا کنند (هر چند معنی آن این نیست که همه باید این کار را انجام دهند!). کانال‌های جدید رایگان یا بسیار ارزان زیادی وجود دارد که شما از طریق آن می‌توانید محتوای خود را تولید کنید و برای مخاطبان گسترده‌تری انتشار دهید.

بر اساس آماری که در وبسایت Neil Patel منتشر شد، بازاریابی محتوا 62% کمتر از بازاریابی سنتی هزینه دارد و سه برابر بیشتر از آن منجر به ایجاد lead یا سرنخ می‌شود.

محتوای خوب می‌تواند «همیشه سبز» باشد

محتوای «همیشه سبز» محتوایی است که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. اگر بتوانید محتوای خوبی تولید کنید، این محتوا تا سال‌ها می‌تواند برای شما ترافیک بیاورد. یعنی اینکه موضوعات را نباید فقط به این علت که ترند روز هستند انتخاب کنید، چرا که چنین موضوعاتی معمولاً تاریخ مصرف دارند.

چه سؤالات یا مشکلاتی هست که مشتریان شما همیشه برایش نیاز به پاسخ دارند؟ این‌ها موضوعاتی است که می‌تواند تبدیل به محتوای همیشه سبز شود، حتی اگر مجبور باشید هر چند وقت یکبار به خاطر تغییرات تکنولوژی این مطالب را آپدیت کنید.
چرا بازاریابی محتوا برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

مشکلاتی که باید حواستان به آن‌ها باشد

همیشه مشکلاتی سر راه وجود دارد، و در اینجا برخی از رایج‌ترین مشکلات تولید محتوا که استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند را با هم مرور می‌کنیم:

زمان

تولید محتوا نیازمند زمان بسیاری است. محتوا ممکن است نیازمند تحقیق، مصاحبه، فیلمبرداری، ضبط صدا، و یا فقط وقت گذاشتن و نوشتن افکارتان باشد.

بدون شک داشتن برنامه بلندمدت برای بازاریابی محتوا شامل تعهد زمانی قابل توجهی است، به ویژه اگر محتوا را فقط بنیانگذاران استارتاپ تولید کنند.

بازاریابی محتوا استراتژی بلندمدتی است. استارتاپ تازه شما به طور کلی لازم است که به مدت چند ماه به تولید محتوا ادامه دهد تا واقعاً بتواند نتایج آن را ببیند. در عین حال، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تولید محتوا به خودی خود باعث ورود کاربران به سایت شما شود. باید تلاش کنید تا آن محتوا را از طریق تکنیک‌ها و کانال‌های مختلف پخش کنید.

کیفیت

پیش از این اشاره کردیم که با این که هر کسی می‌تواند محتوا تولید کند، ولی معنایش این نیست که همه باید این کار را کنند! کیفیت عاملی مهم در تولید محتوای اثربخش است و هر کسی این توانایی را ندارد که بتواند محتوایی تولید کند که از کیفیت کافی برخوردار باشد (عامل زمان که در بالا اشاره کردیم هم می‌تواند در این مسئله دخیل باشد).

اگر استارتاپ شما هم در دام «سریع‌تر، ما به محتوا نیاز داریم» بیفتد، ممکن است منجر به کاهش کیفیت شود و مسلماً این موضوع برای شهرت شما خوب نیست. و شاید بدتر از آن، محتوای بی کیفیت روی رتبه شما در موتورهای جستجو تأثیر منفی ایجاد کند.

صرف زمان بیش از حد توسط بنیانگذاران برای محتوا
بعضی وقت‌ها ایده خوبی است که بنیانگذاران خودشان محتوا تولید کنند. داستان‌ها و مطالعات موردی می‌تواند خیلی خوب به دل مخاطبان بنشیند، و بنیانگذاران استارتاپ بهترین افراد برای صحبت کردن راجع به این موضوعات هستند.

با این حال، مسلماً نقطه‌ای از راه می‌رسد که بنیانگذاران زمان بیش از اندازه‌ای را صرف وبلاگ می‌کنند، زمانی که می‌تواند روی دیگر فعالیت‌های مهم کسب و کار صرف شود.
تا سه ساعت در هفته می‌تواند زمان قابل قبولی برای تولید محتوا توسط شما به عنوان بنیانگذار باشد، ولی بیشتر از آن؟ در آن موقع احتمالاً وارد منطقه‌ای می‌شوید که بهتر است مسئولیت‌های تولید محتوا را به فرد دیگری محول کنید.

نتیجه‌گیری

اگر استارتاپ هستید، انجام درست بازاریابی محتوا مهم‌ترین کانال رشد شما خواهد بود. شواهد کافی وجود دارد که نشان‌دهنده این موضوع است و استارتاپ‌ها در موضوع بازاریابی محتوا در ابتدای صف قرار می‌گیرند.
محتوا شکل نسبتاً کم‌هزینه‌ای از بازاریابی است و به شما این فرصت را می‌دهد که تخصص خود را در معرض نمایش بگذارید و صدایی مقتدرانه از خود به گوش دیگران برسانید. بازاریابی محتوا روی تمام استراتژی‌های دیگری که دارید تأثیرگذار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج