۵۸۵۰۷۰
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

مصرف بی رویه عفونت کش در مرغداری ها

باقیمانده آنتی بیوتیک در فرآورده های غذایی به بدن مصرف کننده رسوب کرده و او را به آنتی بیوتیک ها مقاوم می کند رئیس سازمان دامپزشکی گفت: از ١٥ روز آینده مرغ هایی که آنتی بیوتیک بی رویه مصرف کرده اند در کشتارگاه پذیرش نمی شوند رئیس جامعه دامپزشکان نیز گفت: گره‌ای باز نمی شود، ناظران به کشتارگاه ها وابستگی مالی دارند.

روزنامه شهروند: باقیمانده آنتی بیوتیک در فرآورده های غذایی به بدن مصرف کننده رسوب کرده و او را به آنتی بیوتیک ها مقاوم می کند رئیس سازمان دامپزشکی گفت: از ١٥ روز آینده مرغ هایی که آنتی بیوتیک بی رویه مصرف کرده اند در کشتارگاه پذیرش نمی شوند رئیس جامعه دامپزشکان نیز گفت: گره‌ای باز نمی شود، ناظران به کشتارگاه ها وابستگی مالی دارند.

آمپی‌سیلین دیگر بر بدن ایرانی‌ها تأثیر ندارد. حالا مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور موجب شده است که کم‌عارضه‌ترین نوع آنتی‌بیوتیک دیگر نه برای بیماران تجویز شود و نه اصولا بر بدن آنها تأثیرگذار باشد، اما این موضوع نه‌تنها به خاطر آن است که ایرانی‌ها کپسول‌های آنتی‌بیوتیک را مثل نقل و نبات مصرف می‌کنند که بخش بزرگی از آنتی‌بیوتیک‌ها با مصرف روزانه شیر، مرغ، تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌های دامی به بدن ما سرازیر می‌شود.
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در فرآیند پرورش صنعتی مرغ و در دامداری‌ها نکته‌ای است که بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. حالا مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی به «شهروند» خبر می‌دهد تا ١٥ روز آینده طرحی در کشور به اجرا درمی‌آید که براساس آن کارشناسان فنی و آزمایشگاهی کشتارگاه‌های مرغ از محموله ارسالی مرغداران نمونه‌برداری می‌کنند و در صورتی که میزان رسوب آنتی‌بیوتیک در گوشت پرنده بیش از حد مجاز باشد کشتارگاه‌ها مرغ‌های ارسالی را نمی‌پذیرند.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان به «شهروند» می‌گوید: اجرای این طرح گره‌ای از مشکل باز نمی‌کند زیرا وابستگی مالی کارشناسان آزمایشگاهی به صاحبان کشتارگاه‌ها امکان تخلف را بشدت بالا می‌برد.
پذیرش مرغ به شرط رسوب مجاز

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با «شهروند» از دستورالعملی خبر می‌دهد که به موجب آن قرار است مسئولان فنی و بهداشتی قبل از اعزام مرغ به کشتارگاه نمونه‌برداری کنند و آزمایشگاه‌های معتبر و مورد تأیید دامپزشکی، آزمایش‌ها و پایش‌های لازم را برای سنجش میزان باقیمانده‌ها انجام دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در دستورالعمل اخیری که قرار است ظرف ١٥ روز آینده به کشتارگاه‌ها و در یک ماه آینده هم برای مراکز پرورش ارسال شود، مسئولان فنی و بهداشتی و برخی از کشتارگاه‌های بخش خصوصی که برای سازمان دامپزشکی معتبر هستند، مسئولیت اجرایی نظارت و پایش را تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی استان‌ها برعهده می‌گیرند.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، این سازمان با توجه به گستردگی کار، از بخش غیردولتی یعنی مسئولان فنی و بهداشتی و آزمایشگاه‌های غیردولتی دامپزشکی که مورد تأیید این سازمان هستند، استفاده می‌کند و به این ترتیب مسئولان فنی و بهداشتی که مستقر در مزارع پرورش هستند براساس فرمول سازمان دامپزشکی اقدام به نمونه‌برداری کرده و نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال خواهند کرد و اگر باقیمانده دارویی در مرغ درحال پرورش وجود داشته باشد، تا زمانی که میزان باقیمانده دارویی به نقطه قابل اطمینانی نرسد، اجازه اعزام به کشتارگاه داده نخواهد شد.
ایرانی‌ها بی‌رویه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند
پیام محبی، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران معتقد است آنچه بدن ایرانی‌ها را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌کند، فقط باقیمانده آنتی‌بیوتیک در مرغ و گوشت و شیر نیست بلکه باید توجه داشت که ایرانی‌ها به صورت بی‌رویه و بیش از حد نرمال آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند.
محبی با اشاره به این‌که بسیاری از پزشکان به صورت بی‌رویه آنتی‌بیوتیک برای بیماران تجویز می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در مزارع پرورش مرغ هم وجود دارد و شاید باید ریشه مشکل را در سیاست‌های وزارت بهداشت دنبال کرد که بیمارمحور است تا سلامت‌محور و توجهی به این موضوعات نشان نمی‌دهد.
تأیید وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ
به جز این، به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مطالعاتی که در ‌سال ٩٣ روی گوشت مرغ انجام شد، رد پای فلزات سنگین در گوشت مرغ دیده شده بود اما پایش به معنای عزا گرفتن نیست بلکه باید راهکاری مناسب برای کنترل یک مسأله پیدا کرد.
آن‌طور که خلج می‌گوید در ‌سال ٩٣ سازمان دامپزشکی بر دی کلسیم فسفات که به‌عنوان خوراک در مرغداری‌‌ها استفاده می‌شود، متمرکز و متوجه شده که فلزات سنگین برخی از کارخانه‌ها بیش از حد مجاز است. در نتیجه روی خاکی که برای تولید اسید فسفریک از کشورهای مراکش، اردن و سوریه وارد می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت، بازنگری شد، زیرا فلزات سنگین این خاک‌ها بالا بود و به‌ جای آن از خاک چادرملو استفاده شد که تأثیرش از دی کلسیم فسفات بالاتر است.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی در پایشی که اخیرا انجام شده، مشخص شد که میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ کمتر از حداکثر مجاز است.
این مقام مسئول با تأکید بر این‌که سازمان دامپزشکی در مورد فرآورده‌های خوراکی پایش انجام می‌دهد، اظهار داشت: عسل، گوشت مرغ، آبزیان و شیر خام تحت پایش دامپزشکی قرار دارد که البته این پایش به معنای ورود و اصلاح است.
قزل‌آلاهای دارای مالاشیت گرین معدوم می‌شوند
آن‌طور که خلج می‌گوید در مورد قزل‌آلا کار بزرگی که انجام شده این است که سازمان دامپزشکی مصرف مالاشیت گرین (ماده سرطانزا که در پرورش ماهی به کار برده می‌شد) را به‌عنوان یک ماده رنگی متوقف کرده و درحال حاضر قزل‌آلایی که به بازار ارسال می‌شود، آزمایش می‌شود و اگر این ماده در آن باشد، معدوم می‌شود. به گفته رئیس سازمان دامپزشکی معدوم شدن حجم قابل توجهی از قزل‌آلاها در ‌سال ٩٥ حاکی از آن است که این سازمان به‌طور جدی برای جان افراد ارزش قایل است اما باید توجه کرد که طیف کار گسترده است.
خلج با تأکید بر این‌که رسالت سازمان دامپزشکی منشأیابی خطر و برخورد با آن است، اظهار می‌دارد: در برخی از استان‌ها قبل از این‌که از مزرعه، مرغ به کشتارگاه بارگیری شود، نمونه‌برداری می‌کنند و اگر باقیمانده دارویی در نمونه‌ها وجود داشته باشد، از اعزام به کشتارگاه جلوگیری و سعی می‌شود که با پرهیز غذایی این موضوع رعایت شود.
سیستم نظارتی دامپزشکی چندان قوی نیست
به گفته این دامپزشک، سیستم نظارتی سازمان دامپزشکی کشور خیلی قوی نیست و نمی‌تواند بر کل محصولات دامی نظارت کند و توان فعلی این سازمان پاسخگوی نظارت بر ٢٠‌درصد تولیدات دامی است.
محبی درعین‌حال با اشاره به وجود ارتباط مالی بین مسئولان فنی و بهداشتی و مالکان مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها تأکید می‌کند با توجه به این‌که این مسئولان فنی و بهداشتی حقوق خود را از مالک مزرعه یا کشتارگاه دریافت می‌کنند، بعید است که مطیع اوامر سازمان دامپزشکی باشند.
به گفته رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران، برای اجرای نظارت و پایشی که مدنظر سازمان دامپزشکی است، یکی از بزرگترین معضلات همین موضوع ارتباط مالی بین مسئولان فنی و بهداشتی و مالکان مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کشتارگاه‌هاست که همت چندانی هم در مسئولان ذیربط برای قطع آن وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من خودم توی کشتارگاه کار میکنم بخدا با سی هزارتومن ناظر رو راضی میکنن

    • ناشناس

      نظارت 30 هزارتومنی وای بر ما
      اونوقت میگیم چرا سرطان زیاد شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج