۵۸۵۱۰۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

لزوم ترمیم روابط ایران و عربستان

طی روزهای اخیر خبری حاکی از درخواست عربستان از عراق جهت میانجیگری میان تهران و ریاض در رسانه‌های مجازی و حقیقی نگاه‌ها را به خود جلب کرد و پس از ۴۸ ساعت از سوی عربستان تکذیب شد.

داوود هرمیداس باوند در روزنامه آرمان نوشت: طی روزهای اخیر خبری حاکی از درخواست عربستان از عراق جهت میانجیگری میان تهران و ریاض در رسانه‌های مجازی و حقیقی نگاه‌ها را به خود جلب کرد و پس از ۴۸ ساعت از سوی عربستان تکذیب شد.
اما اساسا این پرسش به میان آمد که چه ضرورتی در ترمیم روابط میان ایران و عربستان وجود دارد و بهبود روابط میان دو کشور چه تاثیری در منطقه خواهد داشت؟ بر این اساس باید اذعان داشت که بهبود روابط میان دو کشور و به‌طور کلی میان کشورهای منطقه امری ضروری است؛ در صورتی که اختلافات میان دو کشور در منطقه ادامه پیدا کند، در نهایت به زیان همه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای طرف درگیر خواهد بود.
بنابراین شرایط سیاسی در منطقه اقتضا می‌کند، ریاض و تهران تلاش کنند تا به نحو مطلوبی مشکلاتشان را حل‌و‌فصل کنند. اما به‌تازگی بغداد تعاملات جدیدی با عربستان، مصر و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرده و برای اینکه عراق از بار نگرانی ایران نسبت به تعاملات تازه خود و عربستان بکاهد، مساله درخواست میانجیگری را از سوی عربستان میان تهران و ریاض مطرح کرد.
در واقع نیت عراق خیرخواهانه بوده است، اما اگر به‌راستی عربستان چنین درخواستی از عراق داشت، باید آن را مثبت ارزیابی کرد. از سویی ایران نیز طی ماه‌های اخیر در رابطه با اعزام حجاج به مکه تلاش کرده است تا کانال‌های ارتباطی را باز کند و زمینه را برای دیالوگ با عربستان فراهم کند. به هر روی دو کشور برای مصلحت ملی خود و بهبود وضعیت منطقه باید همه تلاش خود را جهت ترمیم روابط به‌کار ببرند.
عربستان در زمان اوباما با نافرجامی‌هایی در منطقه مواجه شد و مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ به‌شدت بر نگرانی عربستان افزود، اما در دوران ترامپ و با دشمنی‌های علنی و غیرعلنی آمریکا نسبت به ایران، نگرانی عربستان تا حدی کاسته شد. به‌ویژه سفر ترامپ به عربستان امید‌های تازه‌ای برای مقامات سعودی ایجاد کرد، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات سعودی رشوه داده و متعهد به تامین سلاح‌های پیشرفته آن کشور شد.
بنابراین عربستان سعی می‌کند همسویی نسبی با آمریکا را حفظ کند و در عین حال تلاش می‌کند صددرصد تابع آمریکا در منطقه نباشد، بلکه برای خود حق آزادی نسبی هم قائل است تا در صورت ایجاد گفت‌وگوهای تعاملی در منطقه صددرصد تابع نظر کاخ سفید نباشد. هر کشوری بر اساس منافع ملی خود سیاست بین‌المللی و رابطه با جامعه جهانی را طراحی می‌کند و با توجه به شرایط و مناسبات منطقه‌ای و جهانی عمل می‌کند.
مقامات سعودی هر چه زودتر باید متوجه این مهم باشند که مذاکره و حل اختلاف با ایران به سود دو کشور و منطقه است و از سوی دیگر رابطه با آمریکا و با کشورهای منطقه به‌ویژه ایران مانع یکدیگر نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دانیال

      ایشالا روابطموت با کل دنیا مخصوصا مسلمان به ویژه عربستان و امارات و قطر و بحرین و کل مسلمانان خوب بشه .فوتبالشون را نگاه تکنیک شاید سردمدار انشون بد باشن ولی مردمشون خوبی ایشالا وحدت میاد بین نسلمانان جهان و ایران و عربستانم میشن دو تا دوست و ابر قدرت بر ضد ظالمان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج