جاباما
۵۸۵۱۰۴
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

۱۱ علامت که نشان می‌دهد سالم نیستید، اما نمی‌دانید

گاهی سلامتی، پدیده‌ای عجیب و غریب می‌شود. شاید تمام سعی‌مان را بکنیم تا درست غذا بخوریم، ورزش کنیم و خوب بخوابیم.اما بدن ما با سیستم پیچیده‌ای که دارد، گاهی غافلگیرمان می‌کند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: گاهی سلامتی، پدیده‌ای عجیب و غریب می‌شود. شاید تمام سعی‌مان را بکنیم تا درست غذا بخوریم، ورزش کنیم و خوب بخوابیم.اما بدن ما با سیستم پیچیده‌ای که دارد، گاهی غافلگیرمان می‌کند.
در این مطلب، یازده علامت را برای‌تان می‌گوییم که نشان می‌دهند مشکلی در بدن وجود دارد، حتی زمانی که ظاهرا همه چیز خوب و روبراه به نظر می‌رسد.
۱. نفخ مزمن

همه‌ی ما تجربه‌اش را داریم، مخصوصا بعد از غذا؛ حسی ناراحت کننده که می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، مثلا ممکن است غذای‌مان را شتاب زده خورده باشیم.
نفخ، جمع شدن هوا در سیستم گوارشی است و اگر این علائم، مزمن شوند می‌توانند نشانگر یک مشکل پنهان در سلامتی باشند. راهکارهای خانگی برای برطرف کردن نفخ را امتحان کنید، اگر نتیجه‌ای نگرفتید به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: برای سرعت دادن به هضم و گوارش، کمی زنجبیل بخورید یا کمی چای بابونه بنوشید؛ برای دفع ِ گاز ِ جمع شده، مفید است.

۲. خستگی مزمن

خستگی می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. معمولا خستگی کوتاه مدت، نشاندهنده‌ی فعالیت زیاد، کم خوابی و استرس است. اما خستگی مزمن، داستان دیگری دارد.
11 علامت که نشان می‌دهد سالم نیستید، اما نمی‌دانید

راه حل: سبک زندگی و عادات خواب‌تان را بررسی کنید و با خودتان روراست باشید! روزتان را برنامه ریزی کنید؛ زمانی برای سکوت و آرامش قبل از خواب (۳۰ دقیقه)، پرهیز از الکل و نیکوتین و رعایت بهداشت خواب و استراحت. اگر هیچ کدام اینها موثر نبود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳. بیخوابی مزمن

خواب برای شارژ شدن بدن و مغز حیاتی است. ما نمی‌توانیم بدون خواب کافی عملکرد مناسبی داشته باشیم. بیخوابی یا اینسومنیا، به عنوان مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد، بیدارشدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود مطرح است که حداقل یک ماه طول بکشد.

راه حل: با توجه به عواقب بیخوابی برای سلامتی و نشانگر مشکلی پنهان در سلامت داشتن، لازم است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

۴. بوی بد دهان

این مورد هم می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد: غذا، تنباکو، بهداشت نادرست، خشکی دهان، دارو و چیزهایی از این قبیل. اما بوی بدن دهان می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

راه حل: اگر رعایت بهداشت دهان و دندان مفید نبود (روزی دو بار مسواک زدن، هر روز نخ دندان کشیدن، بُرس زدن زبان، مراجعه به دندانپزشک، ...)، پس حتما لازم است به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کبد و کلیه‌های‌تان را
بررسی کند.

۵. سردرد مزمن

سردردهای گاه به گاهی معمولا جای نگرانی ندارند و همه‌ی ما تجربه‌اش کرده‌ایم و از آن متنفر هم هستیم! اما اگر سردردها، مکرر شوند و شدت پیدا کنند، مخصوصا اگر همراه با علائم دیگر هم باشند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
11 علامت که نشان می‌دهد سالم نیستید، اما نمی‌دانید

راه حل: نوشیدن آب فراوان، خواب کافی و اطمینان از سلامت چشم‌ها، بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. تداوم علائم نورولوژیکی چیزی نیست که بتوان آنها را شوخی گرفت. به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیق را انجام دهد.

۶. ظاهر غیرعادی ناخن‌ها

حتما می‌دانید که ظاهر ناخن‌های ما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد وضعیت سلامت‌مان بگوید. ناخن‌ها، گستره‌ای از پوست هستند که نیاز به مواد مغذی جهت سالم ماندن دارند. ناخن‌هایی که رنگ ناجور دارند (مخصوصا زرد) یا شکننده هستند، نیاز به بررسی‌های دقیق دارند.

راه حل: ناخن‌ها نیازمند مواد مغذی هستند. حتما تغذیه‌ای متعادل داشته باشید و روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. قارچ‌های ناخن، درمان‌پذیر هستند اما تباهی ناخن و سالم نبودن‌شان نیازمند ویزیت متخصص پوست است.

۷. ضعف میل جنسی

درست مانند سایر موارد در این لیست، کاهش میل جنسی هم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. سبک زندگی و فاکتورهای ارتباطی، سلامت هیجانی و جسمی و سایر موارد می‌توانند میل جنسی را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین برخی از داروها نیز می‌توانند کاهش میل جنسی را در پی داشته باشند.

راه حل: داروهایی را که مصرف می‌کنید بررسی کنید، و البته قبل از هر گونه تصمیم گیری درباره‌ی قطع دارو، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

۸. اجابت مزاج نامنظم

دفع منظم، برای سلامتی ضروریست. طیف ایده‌آل اجابت مزاج، از سه بار در روز تا سه بار در هفته است که بستگی به تغذیه، فعالیت بدنی، ساختار بدن و ... دارد. مشکل داشتن در دفع یا با درد و فشار دفع کردن می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد.

راه حل: رژیم غذایی و دفعات نوشیدن آب را بررسی کنید. فیبر کافی مصرف کنید (حدود ۳۰ تا ۳۸ گرم در روز برای مردان و ۲۱ تا ۲۵ گرم در روز برای زنان). اگر مشکل دفع‌تان ادامه دار شد، به پزشک مراجعه کنید.

۹. ریزش موی ناگهانی

ریزش مو یک فرایند طبیعی است و تحت تاثیر ژنتیک و تا حدودی هم تحت تاثیر سبک زندگی‌تان است. اما به هر حال ریزش موی طبیعی، چیزی است که تدریجا روی می‌دهد. اما ریزش موی ناگهانی و سریع را باید جدی گرفت.
11 علامت که نشان می‌دهد سالم نیستید، اما نمی‌دانید

راه حل: اگر با ریزش موی ناگهانی مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید.

۱۰. گرفتگی عضلانی

کمبود مواد مغذی و کشیدگی‌های زیاد عضلات، شایع‌ترین علل گرفتگی‌های عضلانی هستند. سایر علت‌ها هم شامل سبک زندگی غیرفعال، کم خونی یا تنش و فشار بیش از حد بر بدن می‌شود.

ره حل: اول مطمئن شوید که در طول روز آب کافی می‌نوشید. رژیم غذایی متعادل داشته باشید و فعالیت بدنی را به طور منظم انجام دهید. اگر گرفتگی‌های‌تان مکرر و شدید شد، همراه با التهاب و قرمزی پوست و یا هر علامت دیگری بود، به پزشک مراجعه کنید.

۱۱. نوسان وزن

بیشتر ما با افزایش سن، چند کیلو به وزن‌مان اضافه می‌کنیم، کم می‌کنیم و مجددا وزن از دست رفته برمی‌گردد. این، از عوارض ِ متابولیسم کُند است. اما کاهش وزن ناگهانی یا افزایش وزن ناگهانی و بی‌دلیل می‌تواند علامتی از یک بیماری جدی باشد.

راه حل: افزایش یا کاهش وزن ناگهانی چیزی است که نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود. حتما هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داوود

      این یازده مورد علاعمی است که شیطان میخواد جیب و ارامشتان را ازتون بگیره اینها هیچکدام بیماری نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج