جاباما
۵۸۵۲۶۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

چرا وزن کم نمی‌کنیم؟

پیاده روی می‌کنید، حساب کالری‌ها را دارید، باشگاه می‌روید و تمام تلاش‌تان را می‌کنید که وزن کم کنید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. موضوع چیست؟

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: پیاده روی می‌کنید، حساب کالری‌ها را دارید، باشگاه می‌روید و تمام تلاش‌تان را می‌کنید که وزن کم کنید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. موضوع چیست؟
شاید جواب این سوال در کارها و رفتارهای تصادفی باشد که تقریبا هر روز انجام می‌دهید بدون اینکه آگاه باشید؛ همان عادت‌های کوچکی که ظاهرا ارتباطی با کاهش وزن ندارند اما در واقع، تمام تلاش‌های‌تان را بی‌اثر می‌کنند.
چرا وزن کم نمی‌کنیم؟
آیا همیشه غذای «سالم» می‌خورید؟

وقتی روی تصمیمات سالم غذایی تمرکز می‌کنید، یک اتفاق جالب روی می‌دهد. اگر فقط به دنبال غذاهای سالم و «سبُک» باشید، باعث می‌شود مغزتان هورمون گرلین بیشتری ترشح کند و این نتیجه‌ای است که از مطالعه‌ای در دانشگاه یِل گرفته شده.
گرلین ِ بیشتر موجب می‌شود احساس سیری ِ کمتری بکنید و به متابلویسم‌تان سیگنال می‌دهد که سرعتش را کم کند. برای متعادل نگه داشتن گرلین، به جای بیشتر کردن کاهوی سالادتان، پنیر و مغز ِ آن را بیشتر کنید. همچنین سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که هم سالم باشند و هم لذت بخش و سیر کننده، مثلا یک کاسه سوپ داغ همراه با نان سبوسدار.

آیا با کارت اعتباری خرید می‌کنید؟

شاید حمل پول نقد، چندان امروزی به نظر نرسد اما افرادی که برای خرید مواد غذایی از کارت اعتباری استفاده می‌کنند، نسبت به آنهایی که پول نقد پرداخت می‌کنند، غذاهای ناسالم بیشتری می‌خرند؛ غذاهایی که پرکالری و چاق کننده هستند و این هم چیزی است که مطالعه‌ای در Journal of Consumer Research اعلام کرده است. خریدارهای هله هوله و غذاهای ناسالم کاملا نسبت به کالری اضافی و عواقب مصرف این خوراکی‌ها آگاهی دارند اما از آنجاییکه پرداخت هزینه‌ی آنها را حس نمی‌کنند، در برابر وسوسه‌ی خرید، زودتر و راحت‌تر تسلیم می‌شوند.
چرا وزن کم نمی‌کنیم؟

آیا ساعت‌های طولانی می‌نشینید؟

طبق یافته‌های محققان دانشگاه میسوری - کلمبیا، چند ساعت یکجا نشستن باعث می‌شود بدن‌تان تولید آنزیم ِ مهار کننده‌ی چربی که لیپاز نام دارد را متوقف کند. هر چهل دقیقه بلند شوید و بدن‌تان را بکشید تا متابولیسم‌تان ۱۳ درصد افزایش پیدا کند. سرجای‌تان وول بخورید! پاهای‌تان را حرکت دهید و روی صندلی‌تان ورجه وورجه کنید تا کالری سوزی‌تان ۵۴ درصد بیشتر شود!

آیا کم می‌خوابید؟

خواب کافی نداشتن بدن‌تان را در حالتی قرار می‌دهد که میل به چربی و کربوهیدرات پیدا کند. مطالعه‌ای در American Journal of Clinical Nutrition دریافته زنانی که کمتر از چهار ساعت می‌خوابند، رو بعد۷ ۳۰۰ کالری بیشتر دریافت کرده و ۲۱ گرم چربی بیشتری می‌خورند. سعی کنید عادت خواب‌تان را اصلاح کنید و هفت ساعت و نیم بخوابید. اگر عادت کرده‌اید به خواب کمتر و بیدار شدید، دوباره بخوابید! اما این بار به هشت ساعت و یا حتی شاید نُه ساعت خواب نیاز دارید تا سرحال بیدار شوید، چون خواب‌تان مستمر نبوده است.

آیا استرس دارید؟

مشغله‌های روزمره، کار ِ چالش برانگیز، مشکلات خانوادگی یا هر چیز دیگری که دلیل استرس‌تان است می‌تواند دلیل پنهان ِ جدال شما برای کاهش وزن باشد. چون هورمون استرس که کورتیزول نام دارد می‌تواند مقدار ذخیره‌ی چربی بدن را افزایش بدهد. پژوهش‌ها نشان داده سطح بالای کورتیزول با مقادیر زیاد چربی‌ شکمی ارتباط دارد.
چرا وزن کم نمی‌کنیم؟

آیا غذاهای فرآوری شده زیاد می‌خورید؟

هر وقت که دچار تردید می‌شوید که سراغ غذاهای فراوری شده بروید یا نه، «نه» را انتخاب کنید. نان سفید، چیپس، بیسکوئیت و خیلی چیزهای دیگر که خودتان بهتر می‌دانید، قندهای تصفیه‌ شده‌ای هستند در قالب غذاهای بسته بندی شده. تمام این خوردنی‌های ناسالم، التهاب را در بدن افزایش می‌دهند. چربی شکم، ارتباط مستقیم با التهاب دارد، بنابراین مصرف غذاهای فرآوری شده، توانایی شما برای از دست دادن چربی شکم‌تان را کاهش خواهد داد.

آیا از تمرین با وزنه طفره می‌روید؟

بله درست است که تمرینات هوازی خیلی مهم هستند، اما اگر همیشه بدوید یا دوچرخه سواری کنید، به احتمال زیاد به هدف‌تان نخواهید رسید. اگر هدف اصلی شما کاهش وزن است، فُرم‌های دیگری از ورزش وجود دارد که چربی سوزی‌تان را بهتر هدف خواهد گرفت.
بهترین راه برای کاهش وزن و ساختن عضلات بدون چربی، انجام تمرینات قدرتی در کنار تمرینات هوازی است. هر چه عضلات‌تان قوی‌تر شوند، چربی بیشتری خواهید سوزاند. اما اگر نمی‌توانید روزی را بدون تمرین هوازی سر کنید، می‌توانید تمرینات متناوب را به روتین‌تان اضافه کنید چون نوع ِ تمرینات متناوب، نسبت به تمرینات هوازی به تنهایی، در هدف گرفتن چربی‌های‌تان موثرتر هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قسمت نشستن رو تا این حد نمی دونستم بقیه رو اگاهی داشتم مرسی خیلی علمی بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج