۵۸۵۴۳۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

سنگ تمام مجلس برای روحانی

۱۰ نکته درباره آرای وزرای دولت دوازدهم

رای بالای رحمانی فضلی برای بدنه جریان اصلاحات شوکه کننده بود. او توانست ۲۵۰ رای موافق کسب کند. او فقط ۲۵ رای مخالف داشت. در حالیکه بیش از این نمایندگان فراکسیون امید و مستقلین بارها از مخالفت با رحمانی فضلی سخن گفته بودند، شاید در روزهای رای اعتماد رحمانی فضلی توانسته است که نمایندگان این دو فراکسیون را قانع کند.

فرارو: رای بالای رحمانی فضلی برای بدنه جریان اصلاحات شوکه کننده بود. او توانست ۲۵۰ رای موافق کسب کند. او فقط ۲۵ رای مخالف داشت. در حالیکه بیش از این نمایندگان فراکسیون امید و مستقلین بارها از مخالفت با رحمانی فضلی سخن گفته بودند، شاید در روزهای رای اعتماد رحمانی فضلی توانسته است که نمایندگان این دو فراکسیون را قانع کند.


جلسات مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پایان یافت و نمایندگان به همه وزرای پیشنهادی به غیر از حبیب الله بیطرف اعتماد کردند.

رای نمایندگان به وزرای کابینه نکات جالب توجه ای را در خود داشت. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

۱- میزان آرای موافق نمایندگان به هر کدام از وزرا نشان می دهد که مجلس برای روحانی سنگ تمام گذاشته است. از ۱۷ وزیر پیشنهادی ۱۲نفر بالای ۲۰۰ رای موافق کسب کردند که نشان از حمایت قاطع مجلس از دولت دارد.

۲- ۴ وزیری که بیشترین رای را کسب کردند عبارتند از امیر حاتمی وزیر دفاع ۲۶۱ رای، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ۲۵۳ رای، محمود علوی وزیر اطلاعات ۲۵۲ رای و رحمانی فضلی وزیر کشور ۲۵۰ رای. این آمار نشان می دهد که نمایندگان مجلس از وزرای پیشنهادی حوزه سیاست و امنیت رضایت داشته اند.

۳- ۴وزیری که کمترین رای را کسب کرده اند عبارتند از: آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ۱۵۲ رای، محمود حجتی وزیر کشاورزی ۱۶۴ رای، عباس آخوندی وزیر راه ۱۸۸ رای و علی ربیعی وزیر کار ۱۹۱ رای.

۴- حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو با کسب ۱۳۳ رای موافق کمترین موافقت را به دست آورد و نتوانست به کابینه راه پیدا کند. او چهره ای اصلاح طلب به حساب می آید اما گویا سابقه طولانی او در طرح های سد سازی و انتقال آب موجب شد که نمایندگان او را گزینه مناسبی برای وزارت نیرو ندادند.
نمایندگان می گویند رای به بیطرف سیاسی نبوده است. از نکات جالب توجه درباره بیطرف این است که ۱۴۲ نفر از نمایندگان مجلس بعنوان نمایندگان موافق جهت دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌اند که امری کم نظیر بوده است. این در حالی است که وی در رای گیری تنها ۱۳۳ رای آورد! یعنی برخی موافقانی که می خواستند در حمایت از وی صحبت کنند هم به او رای ندادند!

5- آرای بالای مجلس به دو ژنرال دولت یازدهم نشان دهنده رضایت نمایندگان از عملکرد آن ها در 4 سال گذشته بوده است. محمد جواد ظریف 236 رای موافق و فقط 26 رای مخالف کسب کرد و بیژن زنگنه وزیر نفت نیز 230 رای موافق و 35 رای مخالف به دست آورد که نشان دهنده حمایت قاطع نمایندگان از این دو وزیر پر حاشیه بود. اما عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه جزو ژنرال های دولت یازدهم بود که نتوانست ببش از 188 رای کسب کند. او 75 نفر مخالف داشت، به نظر می رسد مخالفت ها با آخوندی به طرح مسکن مهر باز می گردد.

6- شاید یکی از نکات قابل توجه و حتی تعجب برانگیز رای بالای نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پروروش بود. محمد بطحایی با وجود انتقادات گسترده خارج از مجلس و مجامع فرهنگی نسبت به سوابق و برنامه هایش توانست 238 رای موافق از نمایندگان کسب کند او فقط 35 رای مخالف داشت.

7- یکی از نکات جالب توجه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی این است که آرای وزرای این دوره و دوره قبل ریاست جمهوری روحانی در مقایسه با آرای وزرای دو دولت احمدی نژاد نشان می دهد دولت روحانی برای مجلس شورای اسلامی مقبول تر از دولت احمدی نژاد در دوران خودش بوده است.
خبرآنلاین جدولی در این باره منتشر کرده است.
10 نکته درباره آرای وزرای دولت دوازدهم

8- رای وزیر فرهنگ نیز معنا دار بود. با وجود اینکه در این حوزه چالش های فراوانی وجود دارد به نظر می رسد نمایندگان مسیر 4 سال دولت یازدهم را تائید کرده اند. عباس صالحی پیش از این معاون وزیر ارشاد بود احتمالا او همین مسیر را ادامه می دهد. او توانست 242 رای موافق کسب کند.

9- رای محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات بسیار شکننده بود. او با 152 رای موافق و 120 رای مخالف شرایط سخنی برای ادامه کار در وزارت ارتباطات خواهد داشت. با این حال این رای نشان داد که انتقادات و در برخی موارد فضاسازی ها علیه جهرمی نتیجه نداده و یا حتی می توان گفت نتیچه عکس داده است و بالاخره او با تمام حاشیه ها با رای نمایندگان به دولت برود.

10- رای بالای رحمانی فضلی برای بدنه جریان اصلاحات شوکه کننده بود. او توانست 250 رای موافق کسب کند. او فقط 25 رای مخالف داشت. در حالیکه بیش از این نمایندگان فراکسیون امید و مستقلین بارها از مخالفت با رحمانی فضلی سخن گفته بودند، شاید در روزهای رای اعتماد رحمانی فضلی توانسته است که نمایندگان این دو فراکسیون را قانع کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رای اول امیر حاتمی بوده که نشانه عشق و علاقه کل گروه ها به ارتش قهرمان است. درود بر سربازان وطن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج