۵۸۵۶۸۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

تاكيد روسای دانشگاه‌ها بر تعيين فوري وزير علوم

روز گذشته نمايندگان مجلس با گشاده دستي راي‌هاي موافق خود را به گزينه‌هاي پيشنهادي حسن روحاني براي وزارتخانه‌هاي مختلف به دولت دوازدهم هديه دادند؛ تكليف هر ١٧ نفر مشخص شد و به جز وزارت نيرو، ساير مردان رييس‌جمهور را روانه كابينه كردند.

زهرا چوپانكاره در روزنامه اعتماد نوشت: روز گذشته نمايندگان مجلس با گشاده دستي راي‌هاي موافق خود را به گزينه‌هاي پيشنهادي حسن روحاني براي وزارتخانه‌هاي مختلف به دولت دوازدهم هديه دادند؛ تكليف هر ١٧ نفر مشخص شد و به جز وزارت نيرو، ساير مردان رييس‌جمهور را روانه كابينه كردند.
در گيرودار راي‌هاي مثبت و منفي البته كمتر كسي ياد فرد هجدهم افتاد، هجدهمين نامزد وزارت كه اصولا به مجلس شوراي اسلامي معرفي نشد. وزارت علوم، تنها وزارتخانه‌اي بود كه بدون وزير پيشنهادي باقي ماند تا از همان ابتدا فارغ از راي مجلس وضعيت اداره آن مشخص شود؛ تعيين سرپرست.
پس از پايان جلسه راي اعتماد و پيش از برگزاري نخستين جلسه كابينه دوازدهم، رييس‌جمهور بر اساس اصل ١٣٥ قانون اساسي و در حكمي، دكتر سيدضياء هاشمي را به سرپرستي «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» منصوب كرد.
ضياء هاشمي متولد سال ۱۳۴۶ در شيراز است. رتبه اول در رشته علوم اجتماعي كنكور سراسري سال ١٣٦٩ و دانش‌آموخته دانشگاه تهران كه تا پايان دوره دكترا در همين دانشگاه مشغول به تحصيل بود و حالا دانشيار گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران است. سال ١٣٩٢ پس از اينكه سرانجام رضا فرجي دانا توانست از مجلس نهم راي اعتماد بگيرد و به عنوان وزير علوم دولت يازدهم مشغول به كار شود، سيد ضياء هاشمي را به عنوان معاون فرهنگي و اجتماعي وزارتخانه تعيين كرد.
يكي از معدود معاوناني كه پس از آغاز فشارهاي مجلس نهم توانست جاي خود را در اين وزارتخانه حفظ كند و حتي پس از استيضاح و بركناري فرجي دانا هم در سمت خود باقي بماند. در دوره معاونت او بود كه برخي از آثار به جا مانده از دولت نهم و دهم كم‌كم از دانشگاه‌ها برچيده شدند؛ از جمله صدور مجوز براي فعاليت مجدد انجمن‌هاي اسلامي و شوراهاي صنفي در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور و برقراري دوباره فعاليت‌هاي دانشجويي.
تغييراتي كه هرچند همچنان از ديد دانشجويان آنچنان كه بايد، نيست اما شروع فصل جديد در وزارت علوم را نشان داد.
حالا طبق قانون، ضياء هاشمي مي‌تواند در مهلتي سه ماهه به عنوان سرپرست وزارت علوم مشغول به كار شود اما كساني كه سال‌ها است در دانشگاه و وزارت علوم مشغول به كار هستند اميدوارند كه سرپرستي وزارتخانه به اندازه مهلت قانوني‌اش به درازا نكشد و روحاني زودتر وضعيت وزارت علوم را مشخص كند. چيزي به آغاز سال تحصيلي جديد نمانده و هر روزي كه از بدون وزير ماندن اين وزارتخانه بگذرد، به نگراني‌ روساي دانشگاه‌ها دامن مي‌زند.
اما در اين مهلت قانوني، سرپرست بايد سراغ چه اموري برود و از كجا شروع كند؟ رييس دانشگاه صنعتي اميركبير اصلا وارد اين حوزه نمي‌شود، او اصرار دارد كه رييس‌جمهور هرچه زودتر تكليف تعيين وزير را روشن كند. سيد احمد معتمدي به «اعتماد» مي‌گويد: «فكر مي‌كنم مهم‌تر از اين موضوع كه سرپرست چه كارهايي بايد انجام دهد، تمركز بر روي اين موضوع باشد كه هرچه سريع‌تر وزير علوم به مجلس معرفي شود.
سرپرست به هر حال اختيارات لازم را ندارد چون دوره‌اش كوتاه‌مدت است و از طرف ديگر ما رفته‌رفته وارد بحث بودجه سال آينده دانشگاه‌ها مي‌شويم. اميدوارم آقاي رييس‌جمهور تا پايان سه ماه مهلت قانوني صبر نكنند و وزير جديد را معرفي كنند. در نظر داشته باشيد كه پس از معرفي وزير جديد هم قرار است كار به دست شخص ديگر شروع شود و تا او بخواهد تغييرات احتمالي در معاونت‌ها و غيره را شروع كند زمان زيادي مي‌گذرد و ممكن است ما سال جاري را براي مساله بودجه از دست بدهيم.»
معتمدي مي‌گويد كه معمولا در مهر و آبان بحث بودجه دانشگاه‌ها بايد تعيين تكليف شوند و به جز آن مشكلات جاري دانشگاه‌ها هم مي‌طلبد كه وزارت علوم هرچه زودتر از بلاتكليفي درآيد: «امسال سال اول اجراي برنامه ششم توسعه است و تجربه نشان مي‌دهد كه اگر در همان ابتدا برنامه‌ها كليد نخورند ديگر نمي‌توان به اجراي درست آنها طبق برنامه ششم اميد داشت. مطمئن هستم كه براي انتخاب وزير، مشكل گزينه مناسب وجود ندارد.
اصلا خود وزارت علوم منبع توليد‌كننده نيروي انساني است. الان رييس و معاونان دانشگاه آزاد از بدنه وزارت علوم هستند، برخي از وزرا سابقه حضور در وزارت علوم و دانشگاه‌ها را دارند، چطور مي‌شود كه چنين وزارتخانه‌اي براي خودش نيرو نداشته باشد؟ مطمئن هستم جناب رييس‌جمهور هم در انتخاب فرد مناسب براي اين وزارتخانه مشكلي نخواهند داشت.»
تا همين حالا هم آسيب خورده‌ايم
«آقاي روحاني با توجه به شرايطي كه پيش آمد چاره ديگري جز تعيين سرپرست براي وزارت علوم نداشتند. از سوي ديگر ما در فراز مهمي قرار داريم؛ تا يك ماه ديگر سال جديد تحصيلي آغاز مي‌شود و برآيند تصميم‌سازي‌ها در خصوص دانشگاه‌ها بايد ظرف يك ماه آينده خودش را نشان دهد. به علاوه بحث بودجه دانشگاه‌ها هم كم‌كم شروع مي‌شود و در ماه‌هاي اول پاييز بايد به سرانجامي برسد.
سرنوشت بودجه‌اي دانشگاه‌ها بايد تعيين شود و در اين مدت سرپرست وزارت علوم بايد در همين حوزه فعاليت‌هايش را شروع كند.» محمد كافي، رييس دانشگاه فردوسي مشهد در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه سرپرست وزارت علوم بايد بلافاصله مشغول امور جاري شود و البته اميدوار است كه اداره شدن وزارتخانه توسط سرپرست چندان به درازا نكشد، چون به عقيده او تا همين حالا هم وزارت علوم ضربه خورده است: «فكر مي‌كنم تا همين حالا هم آسيب خورده‌ايم.
اگر همزمان با ساير وزراي پيشنهادي، وزير علوم هم به مجلس معرفي شده بود الان كار اين وزارتخانه روي ريل ثابت‌تري بود. البته دكتر هاشمي خوشبختانه با اركان وزارت علوم آشنايي كامل دارد، خودش عضو شوراي معاونان بوده و با امور كاملا آشناست اما به نظر مي‌رسد طولاني شدن روند انتخاب وزير مشكلات زيادي را براي دانشگاه‌ها ايجاد كند. »
معاون وزير علوم دولت اصلاحات هم مانند روساي دانشگاه‌هاي اميركبير و فردوسي روي شتاب در تعيين وزير جديد اصرار دارد.
غلامرضا ظريفيان مي‌گويد كه حداكثر يك ماه مي‌توان وزارتخانه را به سرپرست سپرد: «طبيعي است كه در اين زمان و در آستانه بازگشايي دانشگاه‌ها امور جاري بسياري وجود دارد كه سرپرست وزارت علوم بايد به آنها بپردازد و شايد در خصوص امور فوتي و فوري تصميم بگيرد اما بيشتر از اين حد، سرپرست نمي‌تواند كاري انجام دهد چون امور اساسي وزارت علوم بايد از طريق وزير تعيين تكليف شود.»
او هم معتقد است كه سرپرستي ضياء هاشمي براي وزارت علوم نكته مثبتي است: «ايشان چهره شناخته‌شده‌اي در وزارت علوم است اما او هم مانند هر كسي ديگر در سمت سرپرستي چون خودش را موقت مي‌داند به برنامه‌هاي درازمدت ورود پيدا نمي‌كند. براي همين موقعيت ايجاب مي‌كند كه تصميم در خصوص وزير علوم سريع‌تر گرفته شود.»
اما ابتداي كار دولت يازدهم چهره‌‌اي همچون جعفر توفيقي در سمت سرپرستي وزارت علوم روند تغيير روساي دانشگاه‌ها را آغاز كرد از جمله بركناري شريعتي، رييس جنجالي دانشگاه علامه طباطبايي. ظريفيان مي‌گويد كه معناي سرپرستي وزارتخانه در آغاز دولت يازدهم معناي متفاوتي با امروز داشته است: «قضيه آن زمان متفاوت است. آن زمان دولت جديد بر سر كار آمده بود و اين نياز احساس مي‌شد كه عاجلا براي تعيين مديراني همسو با دولت جديد چاره‌اي انديشيده شود.
دكتر توفيقي هم كه سابقه وزارت علوم را در كارنامه خود داشت و چهره‌اي شناخته شده در وزارت علوم بود اين جايگاه را داشت كه تغييرات را به عنوان سرپرست آغاز كند اما الان ما در امتداد دولت قبلي هستيم و اوضاع متفاوت با دولت يازدهم است براي همين نمي‌شود و نبايد از سرپرست انتظار داشت دست به اقدامات بلندمدت بزند. اميدوارم به همين دليل رييس‌جمهور محترم حداكثر در يك ماه آينده وزير خود را معرفي كنند چون ادامه اين وضع آسيب‌زا خواهد بود. »
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی محمد

      رشته های علوم انسانی از جمله اجتماعی عموما توسط ضعیف ترین دانش اموزان انتخاب میشوند. اینکه سرپرستی و یا وزارتخانه توسط اینچنین افرادی هدایت شود جای سوال است.
      وزارتخانه باید توسط افراد حداقل با هوش و استعداد بالاتر از متوسط جامعه هدایت شوند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج