۵۸۵۷۶۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

درهای خودروهای اینترنتی کلید ندارند

شرکت‌های خودرو ساز داخلی چندی است به صورت مجزا به فروش اینترنتی محصولات خود اقدام می‌کنند و محصولات قابل عرضه خود را با توجه به شرایط فروش متفاوت اعم ازنقدی، اعتباری و پیش فروش در اختیار خریدار می‌گذارند تا با توجه به شرایط مالی و همچنین مهلت دریافت خودرو، به انتخاب از بین شرایط موجود اقدام کند. انجام این کار نه‌تنها باعث کاهش ترافیک عبور و مرور برای دریافت یک خودرو توسط مردم می‌شود بلکه باعث افزایش رغبت مردم نسبت به خرید خودروی داخلی با توجه به پروسه خرید آسان‌تر و همچنین خدمات بهتر پس از فروش نیز خواهد شد.

روزنامه صبح نو: شرکت‌های خودرو ساز داخلی چندی است به صورت مجزا به فروش اینترنتی محصولات خود اقدام می‌کنند و محصولات قابل عرضه خود را با توجه به شرایط فروش متفاوت اعم ازنقدی، اعتباری و پیش فروش در اختیار خریدار می‌گذارند تا با توجه به شرایط مالی و همچنین مهلت دریافت خودرو، به انتخاب از بین شرایط موجود اقدام کند. انجام این کار نه‌تنها باعث کاهش ترافیک عبور و مرور برای دریافت یک خودرو توسط مردم می‌شود بلکه باعث افزایش رغبت مردم نسبت به خرید خودروی داخلی با توجه به پروسه خرید آسان‌تر و همچنین خدمات بهتر پس از فروش نیز خواهد شد.

این قصه سر دراز دارد
شرکت ایران خودرو از مدت‌ها پیش درباره فروش اینترنتی محصولات خود به خصوص آن دسته از خودروهایی که به صورت نقدی فروخته می‌شدند، دچار مشکل بود.
با توجه به مشاهدات عینی برخی از مشتریان، گفته شده که به دنبال اعلام شرکت ایران خودرو صبح روز 8 مرداد سال جاری فروش مرحله اول پژو207.آی اتوماتیک آغاز شده بود اما فروش این خودرو به مشکل برخورد کرد به نحوی که مردم از صبح همان روز، زمانی که برای ثبت نام این خودرو به سایت این شرکت مراجعه می‌کردند، سایت مدام اخطارهایی را اعلام می‌کرد و به گفته خریداران، مانند دفعات گذشته اخطارهای ثبت نام برای مردم اعلام و نهایتاً شرکت اتمام ظرفیت را مطرح کرده است.
این در حالی است که ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و این موضوع درباره پیش فروش پژو 2008 و دنا پلاس هم به همین منوال بود. به نحوی که سایت فروش اینترنتی سه محصول پژو ٢٠٠٨، دنا پلاس و تندرپلاس ایران‌خودرو که از همان ساعات نخست روز پنج‌شنبه (اول تیرماه) موجب سرگردانی خریداران شده بود، از بعدازظهر روز سوم تیرماه از دسترس خارج شد.
نکته جالب این‌که دیگر سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو برای مدتی باز نشده است و مخاطب با این جمله که «مشتری گرامی به دلیل استقبال هموطنان عزیز، ترافیک بالای سامانه فروش و اهمیت ثبت‌نام دقیق و کامل تک‌تک خریداران، لطفاً اندکی صبر کنید و دقایقی دیگر مجدداً تلاش نمایید. از شکیبایی شما سپاسگزاریم »روبه‌رو می‌شدند. عده‌ای معتقدند که این اختلال ناشی از هجوم دلالان برای پیش‌خرید این خودروها بوده است.

ورود دلالان سودجو
بین محصولات قابل عرضه توسط شرکت‌های خودرو‌ساز داخلی به خصوص ایران خودرو، محصولاتی وجود دارند که به دلیل کاهش تولید و بعضا نبود برخی قطعات و غیره در شرکت خودرو ساز، تولیدشان کاهش یافته است ولی به دلیل وجود تقاضای بالا، قیمت‌شان در بازار و در کارخانه با یکدیگر متفاوت است و در حقیقت برای دلالان و تمام کسانی که از خرید و فروش خودرو سود می برند، صرفه بیشتری دارد تا با خرید این خودروها از شرکت خودرو ساز و فروش آنها در بازار آزاد، سودی را بدست آورند.
در طرف دیگر، بروز مشکلات متعدد در عرضه محصولات پرطرفدار و همچنین ایجاد مشکلات بسیار در ثبت نام محصولات داخلی، زمینه را برای ایجاد بازار سیاه ایجاد خواهد کرد که در فروش محصولات پژو 2008 و همچنین دنا پلاس و ... شاهد آن بودیم که حواله این خودروها در بازار سیاه با قیمتی بسیار بالا تر از قیمت عرضه این محصولات در کارخانه به فروش می رسید.
حال سوال اینجاست که حتی اگر علت اتمام ظرفیت فروش نقدی با این سرعت فقط به علت استقبال فراوان مشتریان نیز باشد، چرا شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از دو شرکت بزرگ تولید کننده خودرو در ایران، فکری به حال رفع این مشکل نکرده است؟ تا مردم برای خرید یک خودرو مجبور نباشند، در بازار آزاد مبلغ اضافی به دلالان پرداخت کنند؟

برای رفع بازار سیاه باید محصولات را در حاشیه بازار فروخت
آقای نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره مشکلات عرضه محصولات ایران خودرو گفت: زیر ساخت‌های کشور مشکل دارند یعنی با اینکه با وزارت ارتباطات هماهنگ شده است که پهنای باند اینترنت را افزایش دهند، ولی در یک لحظه حداقل 150000 نفر همزمان برای ثبت نام به سایت مراجعه می‌کنند در حالی که امکانات ما تنها برای 15000 نفر است.
در کل امکانات در کشور ما محدود است، یعنی امسال یک خودروی جدید قرار بود 5000 دستگاه تولید شود ولی به دلیل استقبال مردم سعی کردند که تولید را افزایش دهند و به 15000 دستگاه رساندند. ایران‌خودرو دیگر باید چه کند؟ من مسائل فنی را نمی دانم ولی این حجم از بازدید لحظه ای سایت را دچار مشکل می‌کند. حتی سعی کردند تا از هر پایگاه فقط یک نفر بتواند ثبت نام کند ولی باز هم خیلی از مردم نتوانستند، ثبت نام کنند. حتی نگذاشتند خود پرسنل ایران خودرو هم برای خرید ثبت نام کنند.
وی همچنین درباره ایجاد بازار سیاه در پی عدم عرضه این خودرو به صورت مستقیم از جانب شرکت سازنده گفت: اصولا هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌شود، مردم نسبت به آن تمایل دارند و تقاضای آن محصول بالا می رود. اگر در فروش اینترنتی مشکلی ایجاد می‌شود، مقصر آن وزارت ارتباطات است که نتوانسته زیر‌ساخت ها را ایجاد کند که این پروسه بسیار زمانبر است و تا امروز هم نتوانسته اند، آنرا انجام دهند.
قانون حمایت از مصرف کنندگان در حوزه خودرو راه هایی را گذاشته است تا حقوق مصرف کننده ضایع نشود. شرکت‌های خودرو ساز نیز نمی‌توانند همیشه تحویل فوری داشته باشند چون در برخی مواقع تعهدات معوق دارند. حال می‌شود برنامه ریزی کرد تا این مشکلات کمی برطرف شوند ولی به دلیل مشکلاتی که در تولید است در برخی موارد میزان تولید کمتر از حد انتظار می‌شود.
دبیر انجمن خودرو سازان ایران همچنین درباره راهکار رفع مشکل ایجاد بازار سیاه برخی خودرو‌ها گفت: برای هر کالایی عرضه و تقاضا و تناسبی نیز بین آنها وجود دارد. راهکار رفع این مشکل آن است که ما خودروها را در حاشیه بازار به فروش برسانیم که در دهه 70 نیز این کار صورت گرفته است و با این کار اختلاف قیمت بازار را برطرف کردیم. ما از لحاظ عرضه کاهشی نداشته ایم.
حال اگر ما بتوانیم تقاضا را کم کنیم، مشکل بر طرف می‌شود و تنها راه آن این است که خودرو اگر در حاشیه بازار فروخته شود، تنها خریداران واقعی برای خرید ثبت نام می‌کنند چون دیگر برای دلال صرفه اقتصادی ندارد. با همین روش تقاضا کاهش خواهد یافت و ما در عین عرضه در حاشیه بازار کم کم قیمت را نیز کاهش می‌دهیم و بازار سیاه هم رفع می‌‎شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج