۵۸۵۹۲۸
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

سریال «بازی تاج و تخت»، نصف کتابش هم نیست!

در سریال بازی تاج و تخت دیدم، تقریبا نیمی از داستان های فرعی کتاب نبود و از بس از دوستانِ جان پرسیدم فلان آدم کجاست که نتیجه اش این شد فکر کنند دارم قصه را لو می دهم.

هفته نامه کرگدن - احسان رضایی: در سریال بازی تاج و تخت دیدم، تقریبا نیمی از داستان های فرعی کتاب نبود و از بس از دوستانِ جان پرسیدم فلان آدم کجاست که نتیجه اش این شد فکر کنند دارم قصه را لو می دهم.

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که تا بهتان می گویند «فلان کتاب را خوانده ای؟» جواب می دهید «فیلمش را دیده ام»، می توانید در این روزها که فصل جدید سریال «بازی تاج و تخت» دارد پخش می شود، بروید کتابش را بخوانید تا ببینید چقدر غلط هستید! البته از متن داستان، مارتین پیر فقط پنج قسمت را نوشته و از آن هفتگانه مورد نظر، دو کتاب باقی مانده است و با آن چاقی مفرطی که مارتین دارد، چه بسا عمرش کفاف نوشتن بقیه را هم ندهد و انگار خودش هم از ماجرا باخبر است که تن به تقدیر داده و به جای نوشتن ادامه کتابش، رفته وردست فیلمنامه نویس ها آن جا قصه را ادامه می دهد.
سریال «بازی تاج و تخت»، نصف کتابش هم نیست!

توی آن چند قسمتی که از سریال دیدم، تقریبا نیمی از داستان های فرعی کتاب نبود و از بس از دوستانِ جان پرسیدم فلان آدم کجاست؟ بهمان ماجرا چطور شد؟ که نتیجه اش این شد فکر کنند دارم قصه را ول می دهم و به قول اهالی فضای مجازی «اسپویل» می کنم. در حالی که من فقط کتاب را خوانده بودم و آن جا قصه های خیلی بیشتری از سریال درباره هفت قلمرو هست.

تا جایی که می دانم چهار تا ناشر دارند این دوره را ترجمه می کنند که ترجمه خانم رویا خادم الرضا در نشر ویدا کامل تر است. اما این قضیه حیف شدن داستان، توی خیلی از اقتباس های دیگر سینمای هم هست که موقع تبدیل متن به تصویر، بخش هایی از خلاقیت نویسنده از بین می رود.

مثلا اگر فیلم «جنگ جهانی ز» را دیده باشید که در آن برد پیت دوباره موهایش را بلند کرده و دنیا را نجات می دهد، خب خیال می کنید ماجرا یکی از خیل فیلم های زامبی است که نظایرش را زیاد دیده ایم. اما وقتی بروید کتابش را دست بگیرید، می بینید که توی فیلم از کل قصه های کتاب فقط چهار داستان نقل شده است. در حالی که کتاب معدن خلاقیت درجه یکی است درباره تصور موقعیتی که یک ویروس ناشناخته به بشر حمله می کند و جماعت را به زامبی تبدیل می کند و دنیا را به سمت نابودی می برد و بعد دانشمندان می خواهند با این بیماری مقابله کنند. یک راه حلی هم پیدا می کنند و کم کم بشر بر این بیماری عجیب غلبه می کند.

بعد در پایان جنگ، کوبا ابرقدرتی سرمایه دار می شود و حکومت امریکا کمونیستی می شود و روس ها می زنند توی کار معنویات و کلی ماجرای دیگر. ماجراهایی که اصلا توی فیلم خبری از آن ها نیست.

حالا باز هم دلتان می خواهد، بروید فیلم ببینید و لذت انبوهی از خرده داستان های جذاب را از دست بدهید، بفرمایید؛ اما کتابش اثر مکس بروکس است، آقای حسین شهرابی ترجمه کرده و کتابسرای تندیس هم منتشر.

حالا که حرف کتابخوانی در میان است، یک رمان خیلی خوب هم این روزها ترجمه شده که موضوعش همین ذلت مطالعه است؛ «باشگاه کتابخوانی جین آستین». این رمان ماجرای یک حلقه کتابخوانی است که شش جوان دور هم جمع می شوند تا رمان های جین آستین را ظرف شش ماه بخوانند و هر ماه دور هم جمع شوند و درباره کتاب آن ماه گعده کنند. بعد کم کم در جریان داستان متوجه می شویم اعضای این حلقه دوستانه، شباهت هایی با شخصیت های رمان های آستین دارند و چالش هایی که در زندگی شخصیت های قصه هست، در زندگی امروزی و مدرن این آدم ها در یک کشور دیگر هم هست و خلاصه از این حال و حکایت ها.

این رمان را جوی فاولر نوشته و خانم ثنا نصاری آن را ترجمه کرده و چاپ نشر نیماژ است. حالا اگر حوصله یا وقت خواندن دوره آثار آستین با ترجمه خوب جناب رضا رضایی در نشر نی را ندارید، می توانید این طوری میانبر بزنید و شش کتاب را با یک رمان دوره کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرجان

      کلا همیشه کتاب جذابیتش بیشتر از فیلمه،سکوت بره ها،آناکارنینا،دختری در قطار،بر باد رفته،پدرخوانده و.....همه و همه کتاباشون خیلی جذاب تر و هیجان انگیزتر از فیلماشون بودن،این نکته رم البته باید درنظر داشت که تو فیلم همه جزییات رو نمیشه به تصویر کشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج