۵۸۶۹۳۴
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

هجمه به روحانی با «پروتکل چادر»

«آقای روحانی به‌دلیل پروتکل کابینه از من خواستند چادری شوم و من هم به خواستشون احترام گذاشتم.» لیلاجنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، قبل از ورود به کابینه از پوشش مانتو و مقنعه استفاده می‌کرد، اما با ورود به کابینه چادر بر سر کرد.

روزنامه آرمان: «آقای روحانی به‌دلیل پروتکل کابینه از من خواستند چادری شوم و من هم به خواستشون احترام گذاشتم.» لیلاجنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، قبل از ورود به کابینه از پوشش مانتو و مقنعه استفاده می‌کرد، اما با ورود به کابینه چادر بر سر کرد.
وقتی از او درباره این تغییر ناگهانی سوال شد، از پروتکلی سخن گفت که بر اساس آن چادر بر سر کرده است. با نگاه به مواضع رئیس‌جمهور درباره حجاب می‌توان به این نکته پی برد که برخی برای هجمه به رئیس‌جمهور از پاسخ معاون او استفاده خواهند کرد. برخی در راستای اجرای پروژه هجمه و تخریب روحانی به سال‌های ابتدایی انقلاب اشاره می‌کنند که روحانی به فرم خاصی از حجاب اعتقاد داشت.
البته این خواسته با توجه به وضعیت آن دوره طبیعی است و بسیاری از منتقدان امروز روحانی هم در آن سال‌ها همان دیدگاه را داشته‌اند که با مواضع امروزشان چندان همسازی و همسانی ندارد. روحانی در دهه ۹۰ می‌گوید: «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است.
به‌نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مدنظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سوال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به‌نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند.
عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما اینکه می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهری مطابق قانون و حجاب دارند، چه مرد و چه زن، ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به‌نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.»

توضیح فاطمه راکعی درباره چادر

فاطمه راکعی از فعالان سیاسی که در طول فعالیت‌های سیاسی خود از چادر به‌عنوان حجاب استفاده می‌کرده، از اجبار استفاده از چادر برای زنان گلایه کرد و درباره سخن رئیس‌جمهور، مبنی بر انتخاب پوشش چادر در پروتکل کابینه، اظهار داشت: اغلب ما در دوران جوانی کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری را مطالعه کرده‌ایم.
این‌طور نیست که فقهای ما حجاب را منحصر به چادر بدانند و در اصل، حجاب، تقوای درونی برای زنان و رعایت عفت و رفتار اجتماعی سالم در فرهنگ دینی است. پوشش مناسب، در واقع مکمل است. البته پوشش در عرف را کاری ندارم.
آنچه من خودم را به آن مقیدم می‌دانم و اعتقاد دارم و سال‌ها برای جوانان و دختران ترویج کرده‌ام، این است که پوشش موها و بدن در حد روسری و مقنعه بلند و لباس آزاد است و تاکید بر روی رفتارهایی است که زن و مرد بدون دغدغه حسی و روانی در کنار هم فعالیت اجتماعی کنند.
وی افزود: ما این را با فلسفه حجاب شهید مطهری و آموزه‌های خانواده مذهبی آموخته‌ایم. حجاب ممکن است در برخی دوره‌ها تغییر کند. برای مثال در اوایل انقلاب، برای زنان انقلابی، چادر و مقنعه مشکی شناخته می‌شد. من در هم در آن زمان رعایت می‌کردم و درجاهایی که برای فعالیت حضور داشتم، با این پوشش حاضر می‌شدم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که آیا این نوع قوانین و پروتکل‌ها موجب محدودسازی زنان، جهت حضور در عرصه‌های سیاسی و دولتی نمی‌گردد، گفت: ما در مجلس سابقه ‌داریم که زنان ما با پوشش مانتو و مقنعه یا روسری حضور داشتند و خدمات درخشانی هم کرده‌اند و آب از آب هم تکان نخورده است.
آقای روحانی یک حقوقدان هستند. این حرف ایشان برای من خیلی عجیب است. من خواهش می‌کنم که آقای روحانی، ملاحظات اسلام نواندیشی امام‌خمینی(ره) و آیت‌ا... رفسنجانی را مطالعه کنند. آقای روحانی فقط رئیس‌جمهور ما نیستند، بلکه حقوقدان هستند و باید از حقوق و شخصیت زنان محافظت کنند.
راکعی در خاتمه درباره اینکه آیا این‌گونه محدودیت‌سازی‌ها، موجب عقب‌نشینی و یا حذف زنان از عرصه سیاست یا اجتماع می‌گردد، گفت: من این‌طور فکر نمی‌کنم. زنان ما به‌قدری فرهیخته هستند که این مساله درباره حجاب و اینکه با پوشش چادر ظاهر شوند و یا مانتو و مقنعه، برایشان تفاوتی ندارد و فرصت‌های حضورشان را به این صورت از دست نمی‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شناس

      زیبا سخن فرمودید

    • 66

      نمونش میشه آزاده خانم خودشون میخوان ملت دورو باشن

    • شهروند

      با نظرخانم راكعي موافقم ايشان بسياز زيبا عفيف بودن را توضيح داده اند . درود بر ايشان آرزوي موفقيت وپيروزي برايشان دارم

    • رضا

      باسلام بنظرمن خانم راکعی صحبتشون درباب حجاب مطابق میل و نظر اکثر افرادجامعه هس ولی مهم اینه که تا چه حدی دیدگاه درون با بیرون ایشون همسان باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج