جاباما
۵۸۷۵۹۵
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

ماجراهاي كسري درآمد دولت

در بودجه دو بخش درآمدها و هزينه‌ها وجود دارد كه عدم تحقق هر كدام كسري بودجه را محتمل مي‌كند. درآمدهاي دولت ايران حاصل درآمدهاي نفتي و مالياتي است هر چند كه تلاش شده در سال‌هاي گذشته سهم نفت در بودجه جاري كمتر شود اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

مهدي پازوكي در روزنامه اعتماد نوشت: در بودجه دو بخش درآمدها و هزينه‌ها وجود دارد كه عدم تحقق هر كدام كسري بودجه را محتمل مي‌كند. درآمدهاي دولت ايران حاصل درآمدهاي نفتي و مالياتي است هر چند كه تلاش شده در سال‌هاي گذشته سهم نفت در بودجه جاري كمتر شود اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
من طرفدار سياستي هستم كه درآمد نفتي را تنها در بخش توسعه و زير ساخت كشور هزينه كند. با اين همه دولت‌ها در ايران هميشه در سند بودجه نگاه خوش‌بينانه دارند و حد بالا را مي‌گيرند. به طور مثال در بودجه امسال هم قيمت نفت ٥٠ دلار پيش‌بيني شده است. اگر اين درآمدها محقق نشود، در بخش هزينه‌ها دولت به مشكل مي‌خورد و كسري بودجه اتفاق مي‌افتاد. در بخش هزينه مشكل اصلي ناشي از افزايش سرسام آور هزينه‌هاي دولت است.
در سال ١٣٩١ بودجه جاري كشور ٩٩ هزار ميليارد تومان بود كه در سال جاري به ٢٥٣ هزار ميليارد تومان رسيده است، حال آنكه بررسي آمارها نشان مي‌دهد كه تورم اين سال‌ها نهايتا ٥٠ درصد بوده اما رشد بودجه جاري ١٥٠ درصدبوده است. در اين ميان كسي هم نيست به اين رويه نقد كند و متاسفانه دولت‌هاي ايران از هر جناحي كه باشند در اين ماجرا چندان منضبط عمل نمي‌كنند.
با توجه به اينكه بزرگ شدن دولت در ايران، با وجود وعده‌هايي كه داده مي‌شود و خصوصي‌سازي‌هايي كه صورت گرفته، نبود انضباط مالي باعث بزرگ شدن بي‌دليل برخي از دستگاه‌ها شده است. مجمع تشخيص مصلحت نظام خود يكي از بزرگ‌ترين دستگاه‌هاي كشور است. يا به طور مثال ستاد انقلاب فرهنگي به جاي آنكه در حد و اندازه‌هاي يك دبيرخانه باشد، تبديل به يك سازمان بزرگ و بي‌در و پيكر شده است.
اين در حالي است كه سازمان برنامه نياز به تاسيس يك موسسه جديد به عنوان اتاق فكر دارد. به هر روي بايد بدانيم كه اقتصاد ايران نياز به جراحي دارد و همان طور كه هر جراحي با خونريزي مواجه خواهد شد، در اقتصاد نيز بايد جسورانه عمل كرد و برخي را ناراحت كرد.
در اقتصاد هر كشوري جدا از اينكه كدام جناح حاكم است، كوچك كردن دولت راحت نخواهد بود چون همه نهادها زياده‌خواهي مي‌كنند كه به بزرگ شدن دولت منجر مي‌شود و همان طور كه همه مي‌دانند دولت بزرگ، احتمالا دولتي فاسدتر خواهد بود.
به هر روي اگر اقتصاد ايران با همين رويه ادامه دهد و بزرگ و بزرگ‌تر شود، روزي خواهد رسيد كه ديگر نمي‌توان كسري بودجه را جبران كرد و خدايي نكرده اقتصاد ورشكسته مي‌شود. هم‌اكنون كه ما با هم صحبت مي‌كنيم، سررسيد اسناد خزانه و اوراقي است كه امسال بايد دولت آنها را بپردازد. براساس آمارها اين رقم براي سال جاري ٢٤ هزار ميليارد تومان، حدود ١٠ درصد بودجه را تشكيل مي‌دهد.
درنتيجه بدهي را بالا بردن و هزينه جاري را پرداختن در نهايت مشكل ساز مي‌شود. در حال حاضر يكي از راحت‌ترين كارها براي كوچك كردن دولت واگذاري خانه‌هاي سازماني نهادهاي دولتي مختلف مانند وزارت كشور و نهاد رياست‌جمهوري است.
دليلي ندارد كارمندان دولت حتما در خانه سازماني زندگي كنند، دولت با فروش اين خانه‌ها هم براي خود درآمدزايي مي‌كند و مي‌تواند با اين پول بخشي از بدهي‌هاي خود به نظام بانكي را بپردازد و هم از هزينه‌هاي اضافي سالانه خلاص مي‌شود. علاوه بر اين اقدام فوق مي‌تواند به تحرك در بازار مسكن و رونق بدون تورم كمك كند. افرادي هم كه به عنوان كارمندان دولت در اين خانه‌هاي سازماني زندگي مي‌كنند اكثرا افرادي هستند كه فقير نيستند و براي خود مي‌توانند مسكني دست و پا كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام نه ضعنت ما انچنان شکوفاست که بتواند مالیات بدهد نه دیگر بخشای ما ولی تنها کیانی که توانای دارن کارمندها کارگرها هیتن که از فیشهای حقوقشون کم میشه

    • بدون نام

      دیگه چرا مگه بازهم خزانه خالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج