جاباما
۵۸۸۳۱۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سید ضیا هاشمی: مسير قبلي را ادامه مي‌دهم

روزي كه حسن روحاني آخرين جلسه كابينه يازدهم را برگزار كرد و آنجا كه از دستاوردهاي دولتش ياد مي‌كرد، نمي‌توانست به راحتي از ١٦ آذرهايي عبور كند كه تغييرات ملموس آن را همه به خوبي درمي‌يافتند.

روزنامه اعتماد: روزي كه حسن روحاني آخرين جلسه كابينه يازدهم را برگزار كرد و آنجا كه از دستاوردهاي دولتش ياد مي‌كرد، نمي‌توانست به راحتي از ١٦ آذرهايي عبور كند كه تغييرات ملموس آن را همه به خوبي درمي‌يافتند.
روز دانشجويي كه در دوره‌اي از سياست ايران از فضايي پرشور به دنيايي ساكن رخت بربسته بود، نيازمند تغييراتي در شيوه نگرش مديران آموزش عالي بود. اين امر البته به اين سادگي‌ها محقق نمي‌شد بلكه بيشتر نيازمند تغيير جريان سياسي‌اي بود كه هشت سال بر كشور حاكم بودند.
روحاني با انتخاب مردم در سال ٩٢ و آن هنگام كه سكان مديريت كشور را به دست گرفت، دانشگاه‌ها را يكي از اولويت‌هاي خود براي تغيير برگزيد و البته خيز بلندي را هم براي آن برداشت. از جمله اين گام‌ها، انتخاب گزينه‌هايي براي تصدي وزارت علوم بود كه هركدام مي‌توانستند شور و نشاط را به فضاي دانشگاه‌هاي كشور بازگردانند. اما آنچه براي روحاني رخ داد، خلاف جهت اهدافي بود كه او دنبال مي‌كرد.
گزينه‌هاي او براي تصدي وزارت علوم يكي پس از ديگري با راي عدم اعتماد نمايندگان روبه‌رو مي‌شدند و فرجي دانا هم كه پس از كش‌وقوس فراوان به اين سمت انتخاب شد، نتوانست حتي تا نيمه راه دولت يازدهم را همراهي كند. با اين وجود در همان زمان هم تغييرات گسترده‌اي در دانشگاه‌ها رخ داد و نتيجه آن چيزي شد كه روحاني اين روزها به عنوان سند افتخار، آن را رو مي‌كند.
اما دولت دوم روحاني نيز از اين مشكل مبرا نبود و او حتي نتوانست فردي را به عنوان گزينه وزارت علوم به مجلس معرفي كند. با اين حال روحاني كه ترجيح را بر نصب سرپرست براي اين وزارتخانه دانست و در همين راستا سيد ضياء هاشمي را به وزارت علوم فرستاد، همچنان بر آن هدفي كه از ابتدا به دنبال تحقق آن بود، پايبند است. او كه از ١٦ آذر سال‌هاي ٩٢ تا ٩٥، رضايت كامل دارد يقينا به دنبال انتخاب فردي است كه بتواند اين شرايط را حداقل براي ٤ سال ديگر هم حفظ كند.
با اين حال، سرپرستي كه او براي وزارت علوم انتخاب كرده است را هم مي‌توان سهيم در ١٦ آذرهاي دولت يازدهم دانست. معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم دولت يازدهم، اكنون با حكم سرپرستي اين وزارتخانه به دنبال همان اهدافي است كه حسن روحاني آن را دنبال مي‌كند.
سيد ضياء هاشمي، در گفت‌وگو با «اعتماد» و در پاسخ به اين سوال كه رييس‌جمهوري از فضاي آرام دانشگاه‌ها و ١٦ آذرهاي پرافتخار آن به نيكي ياد مي‌كند، حال شما با سرپرستي اين وزارتخانه در راستاي خواسته‌هاي حسن روحاني چه خواهيد كرد، به معاونت فرهنگي خود در وزارت علوم دولت يازدهم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در طول دوره‌اي كه به عنوان معاونت فرهنگي در وزارت علوم منصوب بودم، افتخار داشتم كه كمك كنيم تا مشاركت دانشجويان و اساتيد در فضاي عمومي دانشگاه‌ها و سياسي و اجتماعي كشور افزايش پيدا كند.» وي تاكيد مي‌كند: «در ماه‌ها و سال‌هاي پيش رو هم، همين مسير را ادامه مي‌دهيم.»
هاشمي با بيان اينكه در يك ماه آينده با بحث آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها روبه‌رو هستيم، عنوان كرد: «فكر مي‌كنم تداوم سياست‌هاي قبلي كمك كند تا فضاي بهتري براي مشاركت و اعتماد دانشگاهيان فراهم شود.» سرپرست وزارت علوم تاكيد كرد: «اگر فعاليت و پويش علمي توسعه پيدا كند، به ويژه اينكه پيوند نزديك‌تر دانشگاه‌ها و نهادهاي علمي با ضرورت‌ها و نيازهاي واقعي جامعه تقويت بشود، كمك مي‌كند تا اساتيد و دانشجويان با انگيزه و نشاط بيشتري به فعاليت خود ادامه دهند.»
وي در خصوص فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي به ويژه فعاليت‌هاي سياسي آنان نيز تاكيد كرد: «دانشگاه يك نهاد علمي و فرهنگي است. هم در بخش رشد علمي تلاش‌هايي دارد و هم در بخش فرهنگي. گمان مي‌كنم كه اگر ما بتوانيم الگوي ١٦ آذر را توسعه دهيم، كه نه فقط رييس‌جمهور بلكه همه مسوولان در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و تعامل و گفت‌وگوي وسيع‌تري بين دانشگاهيان و مسوولان برقرار شود، به نفع دانشگاه‌ها خواهد بود و فضاي اجتماعي و فرهنگي دانشگاه‌ها مي‌تواند فعال‌تر شود.»
وي درخصوص وضعيت كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها عنوان كرد: «كرسي‌هاي آزادانديشي يكي از برنامه‌هاي ما است كه بحث نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ در آن دنبال مي‌شود اما تعاملات مختلفي كه در قالب تشكل‌ها، اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي علمي به اشكال مختلف مي‌تواند تحقق پيدا كند، هم جزو برنامه‌هاي ما در دانشگاه‌ها است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج